SEO-bureau –
bliv synlig med søgemaskineoptimering

Skal din hjemmeside være blandt Googles favoritter? Så kommer du ikke uden om SEO. Læs mere her – eller kontakt Webamp for at få hjælp til din SEO-strategi.

Hvordan kommer min hjemmeside
øverst på Google?

Har du en hjemmeside eller webshop, har du sikkert stillet dig selv det spørgsmål. Og med god grund.

For søgeresultaterne på side 1 på Google modtager op til 92 % af al trafik på søgemaskinegiganten. Derfor er en placering i top 10 ikke bare attraktiv – den er uundværlig, hvis du vil blive fundet af din målgruppe.

Vil du være synlig i søgeresultaterne på Google? Så kan du ikke komme uden om søgemaskineoptimering – eller SEO, som det også hedder.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Kort fortalt er SEO arbejdet med at optimere din hjemmeside, så den bliver fundet på søgeord, der er relevante for din virksomhed og din målgruppe.

Søgemaskineoptimering har altså til hensigt at skubbe din hjemmeside forreste i feltet på Google – gerne hele vejen op til de eftertragtede topplaceringer på Googles sejrspodie.

Googles målsætning er altid at levere det absolut bedste indhold til sine brugere. Derfor bliver hjemmesider, der lever op til søgemaskinens skrappe kriterier belønnet med de øverste pladser i søgeresultaterne – der, hvor brugerne befinder sig.

Hvorfor arbejde med SEO?

Ganske enkelt fordi det kan blive din genvej til succes på Google – og dermed succes i din forretning. For én ting er at have en hjemmeside. Noget andet er at få den til at blive set af din målgruppe.

Og det er her SEO kommer ind i billedet. For nok kan du komme til tops på Google via Googles betalte søgeresultater, Google Ads. Men da langt de fleste klikker på de såkaldt organiske søgeresultater frem for annoncer, er det alfa og omega at være synlig der, hvor brugerne kigger.

Uden en målrettet SEO-indsats vil din hjemmeside dog med høj sandsynlighed leve et ensomt liv i de mørkeste afkroge af Google – langt væk fra dine potentielle kunders opmærksomhed. Derfor er SEO en uundværlig del af din markedsføringsstrategi, hvis du vil have trafik til din hjemmeside.

Med en målrettet og struktureret SEO-strategi kan du opnå følgende fordele:

  • Synlighed i søgemaskinerne
  • Blive set af potentielle kunder – i alle stadier af deres købsrejse
  • Modtage relevant trafik til hjemmeside
    Få flere henvendelser
  • Søgemaskineoptimering kan altså i sidste ende være med til at skabe mere omsætning i din forretning. Det kan med andre ord være en værdifuld investering for din virksomhed.

Hvordan laver man SEO?

Søgemaskineoptimering består af at optimere en række faktorer, som i Googles optik er lig med kvalitet for brugerne – og som dermed kan sende en hjemmeside højere op i søgeresultaterne.

Faktisk har Google hundredvis af faktorer med i sin ligning – faktorer, der tilsammen afgør, hvilken placering en hjemmeside får på bestemte søgeord i søgeresultaterne. Du kan se det som ét stort regnestykke, hvor hver enkelt faktor har betydning for, hvor synlig din hjemmeside bliver.

Derfor er der heller ikke en fast opskrift på at komme øverst på Google – ligesom resultaterne ikke kommer fra den ene dag til den anden. Overordnet kan man dog inddele SEO i 3 hovedelementer: Indhold, teknik og autoritet.

  • Indholdet – semantisk SEO

    Content er konge i Googles øjne. Kvalitetsindhold, der lever op til brugernes forventning, bliver vægtet højt af søgemaskinen. Derfor får landingssider med tyndt indhold sjældent gode placeringer.

    Af samme grund er det alfa og omega at skrive godt, brugervenligt indhold til sin hjemmeside, hvis man vil øverst på Google. Men det er nemmere sagt end gjort. Det kræver en vekselvirken mellem retoriske værktøjer, forståelse for brugernes søgeintention og evnen til at bruge de rette søgeord i den rette kontekst.

    Og du tager grueligt fejl, hvis du tror, at det er nok bare at smide dine vigtige søgeord tilfældigt ind i en generisk tekst x antal gange. Den praksis er et fortidslevn. For nok er Google en maskine – men den prioriterer indhold til mennesker højt. Så det kræver research og mange timer foran tastaturet at skrive SEO-venligt indhold.

    Arbejdet med at skabe godt indhold kan kaldes for semantisk SEO, da det er den del af søgemaskineoptimeringen, der beskæftiger sig med at give betydning til indholdet på en given underside.

    Google bedømmer nemlig teksterne på din hjemmeside – om de er velskrevne og ikke mindst værdifulde og relevante for din målgrupper. Derfor er fængende tekstforfatning også en vigtig del arbejdet med at søgemaskineoptimere en hjemmeside.

    Du kan læse mere også om, hvordan du selv skriver en god, søgemaskineoptimeret landingsside her.

  • Det tekniske – teknisk SEO

    Indholdet og strukturen på din hjemmeside er vigtig. Men hvis det tekniske ikke spiller, vil Google ikke finde siden læsbar, ligesom siden ikke vil være brugervenlig for dine potentielle kunder. Derfor er optimering af de tekniske faktorer – teknisk SEO – også en vital del af arbejdet med at søgemaskineoptimere en hjemmeside.

    Teknisk SEO er den lidt mere langhårede del af søgemaskineoptimering. Det kræver nemlig en god portion forståelse for alt det, der foregår inde i maskinrummet på din hjemmeside.

    I praksis består teknisk SEO blandt andet af analyse af kvaliteten af kildekoden på hjemmesiden, om siden bliver indekseret korrekt, om den er mobilvenlig, om der er duplikeret indhold, og om der er tunge billeder eller andre elementer på siden, der gør den langsom.

    Teknisk SEO består desuden af analyse og omdirigering af døde links, søgemaskinevenlig navngivning af URL-adresser, optimering af ALT- og H-tags, sidetitler og metabeskrivelser samt opsætning af struktureret data, der gør Google bedre til at forstå indholdet på hjemmesiden.

    Og det er bare et lille udsnit af de mange opgaver inden for teknisk SEO. Lang historie kort, så er formålet med teknisk SEO at få en hjemmeside til at præstere teknisk optimalt. Til dels for at give brugerne den bedste oplevelse, men også for at gøre siden mere læsbar for Google – og dermed øge chancen for at komme øverst på Google.

  • Det autoritære – linkbuilding

    Hvis din side skal være Googles favorit, skal den også have autoritet. Det får den i form af links fra andre websites, som fungerer som en slags anbefalinger til Google.

    Arbejdet med at skaffe links hedder på fagsprog linkbuilding – en praksis, der har til hensigt at styrke din hjemmesides troværdighed over for Google i form af links fra andre sider. Det kan være links fra alt fra leverandører og fagbøger til bloggere og nyhedsmedier – kort sagt alle eksterne kilder med en relevant forbindelse til din kerneforretning.

    Du kan se linkbuilding som omtale af din hjemmeside – lidt ligesom omtale af en restaurant eller butik. Jo flere troværdige kilder, der taler godt om forretning, desto større er chancen for, at andre får øjnene op for dens kvaliteter. På samme måde vil effektiv linkbuilding sikre, at Google – og dermed dine kunder – ser din hjemmesides kvaliteter.

    Linkbuilding er tidskrævende og omfattende. For det er nemmere sagt end gjort at få andre til at linke til din side. Men det er en indsats, der betaler sig.

    Hvor den indholdsmæssige og tekniske del af søgemaskineoptimering foregår på selve siden, foregår linkbuilding uden for din side. Derfor går det også navnet off page-SEO.

    Linkbuilding kan dog også være on page og altså foregå internt på din side. Intern linkbuilding handler om at linke mellem undersiderne på din hjemmeside og har til formål at forbedre brugeroplevelsen og sidens interne struktur. Det er nemlig også med til at skabe autoritet, når flere undersider på din hjemmeside peger ind på én specifik side.

    Vil du have en større forståelse for arbejdet med at bygge links, kan du læse Webamps blogindlæg om linkbuilding.

Hvordan kommer man i gang med søgemaskineoptimering?

SEO er langsigtet og kontinuerligt arbejde, som aldrig rigtigt slutter. Men man skal jo starte et sted. En SEO-strategi vil typisk se nogenlunde således ud:

  • Teknisk analyse

    Vil du findes på Google, er det først og fremmest vigtigt, at den kan indekseres af Google. For selvom søgemaskinerne som udgangspunkt automatisk indsamler oplysninger om din side, kan der være tekniske forhold, der forhindrer korrekt indeksering. Omvendt kan der også være sider på dit website, der af forskellige årsager ikke skal indekseres.

    I den tekniske analyse kigger man også på hastigheden af hjemmesiden, ligesom man undersøger, om der er duplikeret indhold, om der mangler ALT- og H-tags, sidetitler og metabeskrivelser, om siden er mobilvenlig og en masse andre faktorer, der alt sammen har indflydelse på dine placeringer i søgemaskinerne.

    Den tekniske analyse kan virke omfattende, men den vil til gengæld ofte være en engangsfornøjelse – når det tekniske først spiller, er der ikke behov for yderligere optimering, med mindre du laver ændringer.

    Desuden findes der masser af værktøjer, der kan automatisere en del af arbejdet – for eksempel Screaming Frog.

  • Søgeordsanalyse og content-plan

    Søgeordsanalysen er selve grundlaget for at kunne søgemaskineoptimere din hjemmeside. I søgeordsanalysen finder man frem til de ord og vendinger, som din målgruppe søger på, når de leder efter de produkter eller ydelser, du tilbyder.

    I søgeordsanalysen ser man blandt andet på dine konkurrenters største søgeord, dine potentielle kunders hensigt med at søge, hvor mange der søger på bestemte søgeord, og hvad der bevæger sig i din branche.

    Søgeordsanalysen skal sikre, at du ikke skriver indhold i blinde – at tekster og landingssider giver mening for din forretning, og hvordan dine potentielle kunder søger på nettet. På den måde udgør den hele fundamentet for din content-plan; hvilke landingssider skal skrives, og hvordan skal de skrives.

    Vil du have en lidt mere nuanceret forståelse for processen med at finde frem til de rette søgeord, kan du med fordel læse Webamps blogindlæg om søgeordsanalyse.

  • Opsætning af sporing af vigtige måleparametre

    Målet med søgemaskineoptimering er synlighed, som i sidste skal give flere salg eller henvendelser via dit website. Derfor er det en rigtig god idé at opsætte korrekt sporing af besøgende, henvendelser, salg, tilmelding af nyhedsbrev og andre vigtige måleparametre, der kan sige noget om udbyttet af din SEO-indsats.

    Her er Google Analytics og Google Tag Manager uundværlige værktøjer. Analytics kan nemlig give dig næsten al tænkelig data om din hjemmeside, mens Tag Managere er det bindeled mellem din side og din Analytics-konto, der skal sikre, at du måler på de rigtige parametre.

  • Kontinuerlig linkbuilding

    Kvantiteten og kvaliteten af links fra andre sider, der peger ind på din side, har stor betydning for din hjemmesides autoritet – og dermed dine placeringer på Google. Derfor er det vigtigt løbende at arbejde med at skaffe relevante links til din side. Det vil sige links fra sider, der tematisk minder om din.

    Links fra generiske private blogging networks, skumle casinosider og lumre pornosider er ikke relevante links. Det er links fra brancheforeninger, leverandører, samarbejdspartnere, bloggere, sponsorer, pressemeddelelser og anmeldelser til gengæld.

    Så selv om kvantiteten af links har noget at skulle have sagt, er kvaliteten det vigtigste. Hellere ét relevant link end 10 irrelevante.

  • Løbende optimering og evaluering

    Der er ikke noget, der hedder at hvile på laurbærrene, når det kommer til SEO. Googles algoritme er kompleks, ligesom konkurrencen på bestemte søgeord kan være høj. Derfor er det vigtigt løbende at evaluere udbyttet af din indsats.

    Rangerer du for eksempel dårligt på bestemte søgeord? Genererer din hjemmeside ikke nok henvendelser? Eller interagerer dine brugere på anden vis ikke som ønsket med dit indhold?

    Det er spørgsmål, man løbende må stille sig selv, og som skaber grundlag for eventuel optimering.

    SEM-værktøjer som Google Search Console, Google Analytics, Ahrefs og SEMrush er rigtig gode at have med i værktøjskassen, når du løbende skal evaluere din SEO-strategi.

Vil du have hjælp til søgemaskineoptimering?

Har du brug for professionel hjælp til søgemaskineoptimering – og er du derfor på udkig efter et seriøst SEO bureau i København?

Kontakt Webamp på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk, og hør, hvad SEO kan gøre for din forretning.

Webamp tilbyder 3 forskellige SEO abonnementer: Premium, Premium Plus og Paramount. Hvilket abonnement, der passer bedst til dig, afhænger af dine behov og budgetter. Tag en snak med os, hvis du vil høre mere om fordelene ved de forskellige abonnementer.

Uanset hvilket abonnement, du tegner, starter vores samarbejde altid med et møde og en god dialog. Det sikrer, at vi tager udgangspunkt i din virksomheds virkelighed, når vi laver din SEO markedsføring.

Få testet din SEO med vores gratis SEO-test her.

Sådan starter vi dit SEO-arbejde


Grundig
søgeordsanalyse

Vi holder
et møde

Sundhedstjek
af side

Løbende
SEO-arbejde


Prøv vores SEO-tester

Har din SEO brug for et sundhedstjek? Udfyld formularen,
så kigger vores SEO-specialister din hjemmeside igennem.

Udfyld formularen herunder

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?