Annoncerer din virksomhed på Google, så er det et “must”, at du kender til negative søgeord!
Det er en smart funktion på Google Ads, som lader dig øge din return of investment og sikrer et indsnævret fokus på relevante søgeord.
Det er en afgørende funktion for dine annoncekroner!
Som vi nævnte før, er negative søgeord til for, at du med større sikkerhed kan øge dit investeringsafkast og udelukkende fokusere på søgetermer, som har relevans for din kampagne og interesserede brugere. På den måde kan du målrette dine kampagner og undgå, at de ikke bliver påvirket af anden trafik.
Du bør altså byde negative søgeord velkommen med åbne arme, da de sørger for, at dit annoncebudget ikke bliver spildt på klik, hvor brugeren har en helt anden søgeintention end hvad din kampagne har i sinde. En forbedret målretning betyder større return of investment, og reelle mulige kunder. Det lyder da ikke helt dårligt, hvis vi selv skal sige det.
Sidder du og tænker, at opsætningen af negative søgeord lyder en smule uoverskuelig, kan vi kun sige: “Frygt ej”. Det er heldigvis rimelig lige til.
Når du opretter din kampagne i Google Ads, skal du tilføje søgeord til en ‘Negativ søgeordsliste’, der så bliver forbundet til den specifikke kampagne, liste, annoncegruppe eller annonce. På den måde kan du udelukke søgninger, hvor du ikke ønsker en bestemt søgningstype – for eksempel spørgende søgninger (Hv-ord).
Du tilføjer dine negative søgeord på forskellige niveauer – alt efter hvad der giver bedst mening for dine Google Ads. I de fleste tilfælde bliver alle nedenstående niveauer brugt henover annoncerne.
Når du opretter negative søgeord, kan du samtidig vælge hvilken variant som søgetermet skal indgå i – det gælder et ‘bredt match’, et ‘sætningsmatch’ eller et ‘eksakt match’. De tre forskellige match-typer gennemgår vi for dig nu.
Negativt bredt match
Et ‘bredt match’ er den mest standard type, når du opretter negative søgeord. Den ekskluderer søgninger, hvor alle dine negative søgeord indgår – også hvis de står i en anden rækkefølge end den som du har oprettet. Din annonce kan dog være synlig, hvis søgningen kun indeholder nogle af dine søgetermer.
I eksemplet nedenfor med det negative søgeterm “sko til løb”, kan du se hvordan et negativ bredt match vil udløse din annonce.
Negativt sætningsmatch
Et ‘negativt sætningsmatch’ bruges relativt sjældent, da det ekskluderer de eksakte søgetermer i samme rækkefølge. Hvis brugerens søgning indeholder andre ord, kan din annonce stadig være synlig medmindre, at alle søgetermerne er inkluderet i samme rækkefølge.
Du kan se et eksempel på negative sætningsmatch nedenfor.
Negativt eksakt match
‘Negativt eksakt match’ er en kombination af de to andre matchtyper. Din annonce vises altså ikke, hvis søgningen indeholder de eksakte søgetermer i samme rækkefølge og uden ekstra ord. Men hvis søgningen består af yderligere ord i kombination med dit oprettede negative match, vil annoncen stadig blive vist.
Eksemplet nedenfor viser et negativt eksakt match in action.
Det er dybt vand som du bevæger sig ud på, når du går i gang med at arbejde med negative søgeord. For det kan have store konsekvenser for dine annoncekroner, hvis du opretter de forkerte søgetermer. Én af de få måder, hvor du kan undgå dette er ved at bruge noget så som simpelt som din rationelle tankegang og selv vurdere, hvad der giver bedst mening i forhold til dine Google Ads.
Når du opretter søgetermer, kan du samtidig tænke dig frem til negative søgeord, der minder om dine valgte søgetermer. For eksempel, hvis din butik sælger nye sko, vil det være en idé at ekskludere søgeordet “Brugte sko”. Så bliver dine annoncer ikke vidst til kunder, som gerne vil købe brugte sko og du undgår unødvendige klik.
Det hele handler altså om at sætte sig ind i dit segments tankemønstre og overveje, hvad de vil Google for at finde frem til dine produkter, og samtidig overveje søgetermer, som ikke har noget at gøre med din virksomheds services og produkter.
Negative søgeord er generelt en rigtig smart feature i Google Ads’ værktøjskasse. Men fordele kommer sjældent uden en række ulemper. Vi opremser dem for dig.
Fordele
Ulemper
Medmindre din virksomhed beskæftiger sig med rekruttering, så bør dine annoncer i de fleste tilfælde tiltrække nye kunder, ikke nye ansatte. Jobsøgende bruger ofte Google til at finde ledige jobs i deres industrier, og klikker på virksomheders annoncer. Af den grund bør du oprette job-relaterede søgeord som negative søgetermer.
Mange søger til nettet for at finde “how-to’s” og andre informationer. Medmindre i leverer dette, så eventuelt overvej, at oprette disse som negative søgetermer, så i ikke spilder annoncekroner på informationssøgende personer frem for mulige kunder på markedet med en klar søgeintention.
Hvis din virksomhed ikke tilbyder gratis produkter eller services, bør disse være negative søgeord. Er jeres produkter eller services af premium kvalitet vil i selvfølgelig heller ikke associeres med søgeord som “billigt”. Det er en vigtig intern beslutning i jeres virksomhed, som i bør definere tidligt i oprettelsen af jeres Google Ads.
Konkurrenters søgetermer kan være rigtig brugbare, hvis du tør investere dine annoncekroner i disse. Søger en mulig kunde på din konkurrents navn, kan dine annoncer gøre sig synlige og på den måde konvertere trafik til din virksomhed via konkurrentsøgninger. Det er smart, men en risiko, som du skal være villig til at tage!
Hvis et søgeord ikke konverterer efter en længere periode, kan det være en god ide at sætte det på pause.
Vores garvede PPC-specialister sidder klar herinde til en sparring-session, hvor i sammen kan vurdere hvilke negative søgeord, som du bør indtænke i dine Google Ads!
Udfyld kontaktformularen eller ring til os på 70 60 50 28!
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores PPC-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere på PPC i Webamp Academy.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.