Webamp / Academy / Syv seje SEO-tools – webmasterens vigtigste værktøjer

Syv seje SEO-tools – webmasterens vigtigste værktøjer

I dette indlæg åbner jeg op for min egen værktøjskasse for at give dig et indblik i et udvalg af de værktøjer, jeg selv har fat i mere eller mindre hver eneste dag.

Jeg beskæftiger mig dog udelukkende med værktøjer, der kan bruges på tværs af CMS’er – så ingen Yoast, WP Rocket, Shopify apps og andre CMS-specifikke løsninger i dette indlæg.

Fælles for alle værktøjerne er, at de kræver øvelse for at mestre. Derfor bliver indlægget her en overordnet præsentation af værktøjerne og deres fordele og udbytte, da jeg kunne skrive syv skyskrabere om hver af de syv værktøjer, hvis jeg for alvor skulle gå i dybden.

Vil du have mere nørdede og specifikke tips, end jeg har spalteplads til at give dig i dette indlæg, så skriv til mig på ak@webamp.

  • Forfatter billede
    Adam Ketelsen
    SEO-specialist · 15. jun. 2022

Godt værktøj er det halve arbejde

Kokken kokkererer ikke med en usleben kniv. Maleren maler ikke med gammelt, billigt maling. Og snedkeren snedkererer ikke med et sløvt stemmejern. Men både kokken, maleren og tømreren ved også, at hverken kniv, maling eller stemmejern gør arbejdet alene. Der skal et arsenal af redskaber til, hvis de skal levere et solidt stykke arbejde. Godt værktøj er det halve arbejde.

Det samme gør sig gældende som webmaster med ambitioner om topplaceringer på Google – du kan ikke søgemaskineoptimere uden godt værktøj. Men ét godt værktøj er heller ikke nok. Din værktøjskasse skal være fyldt til randen med redskaber, som tjener hver deres formål, og som samtidigt supplerer hinanden.

Så with no further ado: Lad os åbne værktøjskassen og tage et kig på sagerne.

1) Ahrefs – SEO-konsulentens altfavnende all-in-one værktøj

Ahrefs ligger altid øverst i min værktøjskasse, når jeg overtager en SEO-case. Dermed ikke sagt at det kun er brugbart i den indledende fase af din SEO-strategi. Det egner sig i den grad også til løbende overvågning og optimering – det er ikke uden grund, at jeg kalder det for SEO-konsulentens altfavnende all-in-one værktøj.

Men når jeg alligevel har programmet placeret øverst i min værktøjskasse, er det fordi, jeg ser det som et uundværligt redskab til at etablere et datagrundlag. Det skyldes ikke mindst Ahrefs’ funktion “content gap”. Her kan du nemlig sammenligne din egen synlighed på relevante keywords med sammenlignelige konkurrenters.

Ved at indtaste konkurrenters domæner, specifikke stier eller URL’er og holde dem op mod dine egne, får du en liste af søgeord, som konkurrenterne bliver fundet på – men som din hjemmeside ikke gør. På den måde er content gap-funktionen et eksemplarisk værktøj til søgeordsanalyse, fordi du finder nye søgeord, som kan gøre dig synlig hos din målgruppe.

Eksempel:
I nedenstående eksempel har jeg sammenlignet en tandlægekliniks hjemmeside med 3 konkurrenter i Ahrefs’ content gap-funktion.

Ahrefs' content gap er et et eksemplarisk SEO-værktøj til søgeordsanalyse

Her kan jeg for eksempel kan jeg se, at alle 3 konkurrenter bliver fundet på “tandblegning”, ligesom jeg får data på estimeret månedlig søgevolumen (5.000) og keyword difficulty (3) på søgeordet. På den måde ved jeg nu allerede, at:

  • At klinikkens hjemmeside bør have en underside om tandblegning (hvis den vel at mærke tilbyder denne denne service).
  • At der er en anseelig portion potentiel månedlig trafik at hente ved at ligge højt på dette søgeord.
  • At jeg ikke behøver at investere meget tid og energi i linkbuilding til siden – keyword difficulty på 3 betyder, at Ahrefs estimerer, at jeg kun har behov for backlinks fra ca. 4 andre hjemmesider for ranke i top 10.

Denne øvelse kan jeg så også lave med øvrige relevante søgeord fra listen. Herefter kan jeg dykke dybere ned i mine konkurrenter via Ahrefs. For eksempel kan jeg bruge Ahrefs’ linkbuilding-værktøj “Referring domains” til at se, hvilke hjemmesider mine konkurrenter har backlinks fra.

Endelig kan jeg i “overview” få yderligere data om et givent søgeord – for eksempel får jeg en liste over typiske spørgsmål om tandblegning samt input til alternative søgeord.

På den måde får jeg en databaseret retning for vinklingen af teksten på min landingsside, fordi jeg nu ved, hvilke spørgsmål og underemner der bliver efterspurgt på Google. Det øger min sandsynlighed for at ranke højt.

Jeg plejer at organisere og kategorisere mine keywords i et spreadsheet efterfølgende, fordi jeg på den måde får overblik over keywords inden for samme kategori samt prioritering af disse. Dermed sikrer jeg, at jeg ikke bare skriver landingssider ud fra keywords – men også med fokus på at matche brugernes søgeintention.

Keyword Explorer i Ahrefs – et SEO tool

Ahrefs kommer i det hele taget med en bred palette af funktioner, der gør det nemmere at lave både on-page og off-page SEO. Derudover kan du bruge det til sporing af udvikling i keywords (Rank Tracker), ligesom du kan bruge det til at identificere tekniske faldgruber (Site Audit).

Jeg vil varmt anbefale dig at udforske Ahrefs’ Academy-univers, hvis du vil nørde de utallige muligheder og funktioner i dette altfavnende all-in-one værktøj.

2) Screaming Frog – instant indblik i tekniske faldgruber

Tag ikke fejl af det fjollede navn – Screaming Frog er uundværligt for den tekniske SEO-konsulent. Det er da også mit go to-værktøj, når jeg skal identificere tekniske faldgruber ved en hjemmeside.

Faktisk crawler jeg altid en hjemmeside i Screaming Frog som noget af det første, når jeg skal finde SEO-mæssige tekniske faldgruber hos en ny kunde. Den skrigende frøs sladrer nemlig om en masse parametre, jeg ellers ville være nødsaget til at kigge tusindvis af linjer kode igennem for at finde.

Via Screaming Frog kan du blandt andet andet:

  • finde manglende og duplikerede h-tags
  • finde manglende og duplikerede meta tags
  • få overblik over billeder over 100 kb
  • tjekke om metatags er den korrekte længde
  • få overblik over dine billedstørrelser og alt-tekster
  • finde ødelagte links (404-sider)
  • analysere redirects (omdirigeringer) ved migration af side
  • via API indhente data fra Analytics, Search Console, Ahrefs, PageSpeed Insights og andre SEO-værktøjer
  • finde directives, der forhindrer din side i at blive crawlet korrekt
  • få overblik over din interne linkprofil og outbound links
  • crawle din side, som Google vil gøre det
  • og meget, meget mere….

Kort sagt kan du i Screaming Frog få indblik i alle de tekniske udfordringer, der kan spænde ben for, at din hjemmeside performer i Googles organiske søgeresultater. Og så er det ellers bare at gå i gang med at optimere ud fra den information, Screaming Frog serverer for dig på et sølvfad. .

Du kan læse meget mere om hvordan i Webamps syv tips til at forbedre din SEO via Screaming Frog.

Du kan hente programmet gratis her – på siden kan du også købe en licens til Screaming Frog. Det er dog ikke er nødvendigt for de flestes tilfælde, da den gratis version tillader dig at crawle op til 500 URL’er, hvilket primært er aktuelt for større webshops med mange webadresser.

Billedstørrelse i Screaming Frog

3) PageSpeed Insights – uundværligt indblik i din hjemmesides hastighed

Mange SEO-specialister har revet sig i håret, siden Google i 2020 med algoritmeopdateringen Core Web Vitals gjorde hastighed til en rangeringsfaktor.

For med den berygtede algoritmeopdatering fik hjemmesiders hastighed lige pludselig en direkte indflydelse på SEO. Dermed var hjemmesiders hastighed ikke længere kun et spørgsmål om brugernes tålmodighed, men også om hjemmesiders placering i Googles søgeresultater.

Jeg har set mange online diskussioner om, hvorvidt hastighedsoptimering er SEO-specialisters eller udvikleres ansvar. For nok er det udviklere, der i mange tilfælde har evnerne til at optimere hastigheden, men det er også SEO-specialisternes ansvar at identificere de hastighedsmæssige faldgruber, netop fordi hastigheden på en hjemmeside er så SEO-kritisk.

Og her er PageSpeed Insights uundværligt. For PageSpeed Insights giver dig indsigt i konkrete hastighedsmæssige faldgruber på både computer og mobile devices.

Ved at indtaste din webadresse i værktøjet får du et overblik over din hjemmesides evne til at opfylde Core Web Vitals’ parametre – og ikke mindst hvorvidt den består eller ikke består Core Web Vitals. Endelig får du også forslag til forbedringsmuligheder, der kan få den til at bestå – og dermed performe bedre i forhold til Googles krav til brugeroplevelse og loadtid.

Hvem der så i sidste ende har ansvaret for at forbedre de mangler, som PageSpeed Insights påpeger, er en helt anden diskussion. I Webamps SEO-afdeling arbejder vi selv med hastighedsoptimering – til dels fordi vi synes, at udviklernes evner er bedre tjent andetsteds, men også fordi vi som SEO-specialister føler os ansvarlige for at kunne løse vores kunders SEO-udfordringer uden kompromis.

pagespeed insights er et genialt redskab til at få overblik din hjemmesides hastighed.

4) Google Search Console – Googles guldmine af et webmasterværktøj

Google Search Console – tidligere kendt som Google Webmaster Tools – er Googles egen guldmine af SERP- og SEO-teknisk data.

Her finder du nemlig uundværlig data om, hvordan Googles brugere interagerer med din hjemmeside i søgemaskinernes søgeresultater. Derudover kan Search Console give dig information om eventuelle brugermæssige og tekniske faldgruber på din hjemmeside – herunder sideoplevelse, Core Web Vitals, mobilanvendelighed og andre tekniske parametre, der har betydning for brugeroplevelsen, og dermed også for din SEO.

Endelig får du i Search Console overblik over dækningen på din hjemmeside – er der for eksempel ugyldige webadresser, 404-sider eller sider, der ikke er indekseret af Google og derfor ikke bliver vist i søgeresultaterne?

Search Console er med andre ord et helt essentielt redskab i webmasterens værktøjskasse, fordi den giver dig konkrete og databaserede forslag til forbedringer.

Google Search Console er et af Googles egne SEO-værktøjer

For mit eget vedkommende er Search Console nok mit allermest hyppigt brugte værktøj. Det skyldes ikke mindst, at platformen giver mig indsigt i optimeringsmuligheder på alternative keywords. Det får jeg i fanen “effektivitet”, hvor du kan få indsigt i, hvordan dine undersider performer i Googles resultater målt på følgende kriterier:

  • samlet antal klik
  • samlet antal eksponeringer
  • gennemsnitlig CTR
  • gennemsnitlig position

Tallene er baseret på reel brugeraktivitet på Google, og du finder derfor ikke mere “ren” data om, hvor succesfuld din SEO-strategi er. Du får for eksempel viden om, hvor mange gange dine undersider er blevet eksponeret på et givent søgeord i en given periode.

Derudover kan du også filtrere efter lande og devices, så du får et indblik i din SEO-performance i forskellige lande og forskellige devices – halter du for eksempel efter på nogle af dine geografiske markeder, eller performer du dårligere på mobil end på desktop?

Og det er her, Search Console brillerer i forhold til for eksempel Ahrefs, SEMrush og lignende platforme. For hvor Ahrefs og co. arbejder med en estimeret månedlig søgevolumen, kan du i GSC rent faktisk se den reelle søgevolumen i en given periode.

Dermed får du et langt mere databaseret grundlag for at vurdere, om det giver mening at være synlig på et givent søgeord – og eventuelt optimere din landingsside derefter.

Giver det for eksempel mening at opdatere en landingsside, fordi den er blevet eksponeret nok gange på andre søgeord, end du oprindeligt havde intenderet, da du skrev den?

Eksempel:
Lad os tage et eksempel fra et murerfirmas landingsside om tilbygninger. Siden er i en given periode blevet vist 50.962 gange på søgetermen “tilbygning”, hvilket da også har været førsteprioritet. Derudover bliver siden vist på en række relaterede søgetermer.

Og med en placeringer i det fine selskab i Googles top 10 på søgeordet, har siden også fået en respektabel mængde klik på de forskellige søgninger.

Men GSC fortæller mig, at siden også er blevet vist 3.846 gange på søgningen “tilbygning parcelhus” – et søgeord, vi ikke havde in mente, da vi skrev teksten til siden, men som siden alligevel får visninger på i Googles søgeresultater. Men med en gennemsnitlig Google-position som nr. 42 på dette søgeord, er klikraten ikke overraskende ganske lav.

Murerfirmaet er med andre ord gået glip af en anseelig mængde potentielle klik i perioden ved ikke at have optimeret siden mod dette keyword. Så er det ellers bare i gang med at optimere vores indhold til at ligge højere på dette keyword.

5) Google Analytics – Googles data-MONSTER

Hvor Search Console giver dig teknisk data samt statistik om, hvordan dine brugere interagerer med din hjemmeside i søgeresultaterne, giver Google Analytics dig viden om dine brugeres opførsel, efter de har klikket sig ind på din hjemmeside – og det er en næsten uudtømmelig kilde af værdifuld data, når først du har lært at navigere i de mange funktioner.

Den data kan du nemlig bruge til at optimere indhold, navigation, konvertering og meget mere på din hjemmeside.

Google Analytics er i øvrigt ikke kun et SEO-værktøj. Alle, der arbejder med online markedsføring og salg eller driver en webshop eller hjemmeside, kan få gavn af Analytics – om du arbejder med søgemaskinemarkedsføring, social media marketing eller er forretningsdrivende med ambitioner om at skaffe leads via din hjemmeside.

Lagene i Analytics er mange og dybtstikkende, og du kan hurtigt forvilde dig ned i et knudret netværk af filtreringsmuligheder, når du først får kradset i overfladen af data. Men det er også her, Analytics brillerer. For der er stort set ingen begrænsninger for, hvad du kan finde frem af data om dine brugeres gøren og laden på din hjemmeside.

Jeg kan lige så godt sige det med det samme. Analytics er et MONSTER, som ved nærmere betragtning kan virke umuligt at tøjle og tæmme. Og det gør det ikke nemmere, at Google i øjeblikket er i gang med at udfase det nuværende Analytics Universal til fordel for GA4, som på mange måder adskiller sig anseeligt fra Universal.

Derfor vil jeg heller ikke gå yderligere i dybden med Analytics i dette indlæg – til dels fordi såvel Universal som GA4 er alt for omfattende, til dels er det i øjeblikket muligt både at anvende Universal og GA4. Og de to platforme er så forskellige, at det ville være ligesom at lære dansk og afrikaans samtidigt at lære at forstå de to platforme på én gang.

Derfor kan jeg også kun varmt anbefale dig at besøge Googles Skillshop, hvis du vil lære at bruge Analytics.

Dashboardet i Google Analytics Universal

6) Schema Markup Generator – struktureret data for dummies

Struktureret data er en metode til at teknisk optimere dit indhold, så søgemaskinerne bedre forstår det. Det kan du læse meget mere om i Webamps introduktion til struktureret data.

Struktureret data kan dog være en noget langhåret størrelse, hvis du ikke kan skrive JSON-LD, som er det kodesprog, Google anbefaler til at skrive struktureret data.

Undertegnede er bestemt heller ingen kode-cruncher, og derfor er Schema Markup Generator også mit go to-værktøj, når jeg skal lave schema markups. Schema Markup Generator taler nemlig flydende JSON-LD. Den behøver blot input fra dig, så kvitterer den med et fejlfrit schema markup (Schema.org er det universielle ordforråd indenfor struktureret data). Dermed gør dette lille tool det muligt for selv alle at genere deres egne schema markups.

Efterfølgende kan du med fordel teste dit kodestykke i Googles Rich Results Test-værktøj for at sikre, at der ikke fejl i din kode – for nok sikrer Schema Markup Generator et fejlfrit output, men det kræver også, at du giver værktøjet de rigtige input.

Efterfølgende kan du kopiere og paste koden ind paste ind på din hjemmeside – enten direkte i kildekoden eller via Tag Manager. Jeg er selv varm fortaler for sidstnævnte, da jeg dermed får samlet al min strukturerede data ét sted og dermed slipper for at skulle lede i min hjemmesides backend, hvis jeg skal rette i eller slette et schema markup.

I nedenstående har jeg brugt Schema Markup til at lave et FAQ-markup på Webamps underside om online markedsføring. Til venstre har jeg indsat mine spørgsmål og svar, og til højre har Schema Markup kvitteret med et fejlfrit script, som jeg efterfølgende har testet og implementeret på undersiden.

Schema Markup Generator er et SEO tool til at lave struktureret data

Og resultatet? For det første har Google nu endnu nemmere ved at forstå, at siden handler om online markedsføring. For det andet bliver min lille FAQ nu vist i søgeresultaterne, hvilket gør, at Webamp fylder mere i søgeresultaterne, og vi dermed øger chancen for at få flere klik på søgeresultatet – sagt på fagsprog øger vi vores CTR.

Sidst men ikke mindst skaber det en bedre brugeroplevelse, fordi brugerne kan få besvaret typiske spørgsmål om online markedsføring direkte på resultatsiden. Og gode brugeroplevelser er lig med god SEO.

Sådan her tager bliver mit schema markup fortolket af Google, som oversætter JSON-LD til letlæseligt menneskesprog, præsenteret i en overskuelig fold ud-sektion.

Resultatet af Schema Markup Generator

7) Thruuu – awesome SERP scraper for content-kreatøren

Det er nu ikke mig selv, der har givet Thruuu prædikatet “awesome”, men udvikleren selv. Men Thruuu er nu ret awesome, hvis jeg selv skal sige det. Lad mig uddybe…

Godt indhold er grundstenen i enhver vellykket SEO-strategi. For hvis du rammer plet i forhold til din målgruppe – og dermed dine brugeres søgeintention – bliver du også belønnet med bedre placeringer på Google, fordi Google altid er interesseret i at levere de mest relevante resultater til sine brugere. Derfor er tekster, billeder og andet indhold på din hjemmeside højeste prioritet, når først du har din søgeordsanalyse på plads.

Men hvis dine tekster og øvrigt indhold skal sikre din hjemmeside højere placeringer på udvalgte søgeord, skal de også være konkurrencedygtige. De skal med andre ord være på niveau med konkurrenternes – både i forhold til information, vinkling, længde og struktur.

Dog kan det være noget at et rugbrødsarbejde at tygge sig igennem sine konkurrenters tekster for at finde en rød tråd i, hvad der får en given landingsside i top 10 på Google – og det er netop her Thruuu kommer til sin ret.

For med Thruuu kan du med få klik få indsigt i det indhold, der performer på Googles resultatside. Dermed slipper du for manuelt at klikke dig rundt på de landingssider, du vil konkurrere mod på et givent søgeord.

Indtast dét søgeord, du vil have data på (husk også at vælge sprog, land samt andre ønskede parametre); og vupti: Så giver Thruuu giver dig et overblik over parametre hos dine konkurrenter, som kan hjælpe dig med at producere indhold, der kan få landingsside til tops – herunder:

  • title tag og metabeskrivelse
  • gennemsnitligt antal ord på siderne i søgeresultaterne
  • antal ord på hver side i søgeresultaterne
  • h-tags på hver side – med andre ord: vinkel og
  • undervinkler på teksterne
  • antal billeder på hver side
  • antal links på hver side – både interne og outbound links
  • relaterede søgninger og Googles Ofte Stillede Spørgsmål
  • speed performance på de forskellige landingssider
  • sidste update af de forskellige landingssider
  • struktureret data

Derudover kan du eksportere din data til et spreadsheet, så du nemmere kan danne overblik og organisere, når du skal implementere dit indhold på din landingsside.

På den måde får du tils dels overblik over indholds- og SEO-tekniske formalia, der sikrer højere placeringer. Ikke mindst får du mulighed for bedre at vinkle dit indhold i forhold til søgeintention, fordi du kan se vinkel og undervinkler inden for en given søgeforespørgsel. Dermed får du nemmere ved at producere indhold med fokus på emner fremfor søgeord – aka semantisk SEO.

Her har jeg for eksempel indtastet “tandblegning” og scrapet søgeresultaterne for data om denne søgning.

Et eksempel på brug af et SEP-værktøj: Her har jeg indtastet “tandblegning” og scrapet søgeresultaterne for data om denne søgning.

Efterfølgende kan jeg så dykke ned i de enkelte landingssider – forneden den landingsside, der ligger øverst på søgningen i de organiske placeringer.

Dermed kan jeg kigge min konkurrent over skulderen og finde ud af, hvorfor lige præcis denne landingsside performer så godt i søgeresultaterne.

Med dette awesome SEO tool får du overblik over indholds- og SEO-tekniske formalia

FAQ om SEO-software

Hvad er SEO-værktøjer?

SEO-værktøjer er software, der sikrer, at din SEO-strategi er 100 % baseret og strategisk målrettet – fra den første søgeordsanalyse til løbende overvågning og optimering.

Hvorfor er SEO-værktøjer vigtige?

Fordi de giver dig et databaseret grundlag for din SEO-strategi. På den måde undgår du at skyde i blinde og højner dermed sin sandsynlighed for at skabe succes med din SEO.

Hvad er de bedste SEO-værktøjer?

Der findes et utal af SEO-tools til alt fra søgeordsplanlægning og indholdsoptimering til teknisk analyse og dataanalyse. I dette indlæg kan du blive klogere på Ahrefs, Screaming Frog, PageSpeed Insights, Google Search Console, Google Analytics, Schema Markup Generator og Thruuu, der udgør en palette af redskaber, der kan hjælpe dig i alle dele af din SEO-strategi.

Få hjælp til din SEO-strategi

Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@webamp.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@webamp.dk.

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

Vi guider dig til succes

Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.

Nyhedsbrev

Få vores viden inden for Google-verdenen.