12 tips til Youtube-SEO
Webamp / Academy / 12 tips til YouTube-SEO

12 tips til Youtube-SEO

Du kender måske til SEO på Google i forhold til hjemmesider, men vidste du, at SEO også kan hjælpe dig til flere views på YouTube? Det kan du blive klogere på i denne artikel, hvor du får 12 konkrete tips til at få dine videoer højere op i søgeresultaterne – både på YouTube og i Google Search.

Nicolai Vittrup
· CEO
Sidst opdateret: 13. jun. 2023

Hvad er YouTube-SEO?

YouTube er verdens næststørste søgemaskine, og derfor kan du med fordel søgemaskineoptimere dine YouTube-videoer. Søgemaskineoptimering af videoer på YouTube kan nemlig hurtigt få dit indhold med i kapløbet om topplaceringerne, da der generelt slet ikke er samme SEO-indsats, som der for eksempel er på Google Search.

Google Search viser desuden resultater fra YouTube, så ved at sætte ind på SEO har du dermed mulighed for at få trafik fra verdens to største søgemaskiner.

12 tips til SEO på YouTube

1. Angiv søgeord i titel

Når man søger efter videoer, leder man som regel efter overskrifter, der matcher ens søgeintention. Derfor er det vigtigt, at din YouTube videos titel indeholder relevante søgeord på en naturlig måde, så overskriften ikke virker mekanisk. På den måde øger du chancen for, at brugere klikker ind på lige netop din video og ikke dine konkurrenter.

Selvom YouTube understøtter helt op til 100 tegn, bør din titel dog ikke være på mere end 70 tegn inklusiv mellemrum. Bliver din titel længere, kan du risikere, at nogle af tegnene ikke vil være synlige, og din CTR (click-through-rate) bliver muligvis minimeret.

I Webamp vil vi for eksempel gerne rangere på søgeord som ‘SEO’ og ‘søgemaskineoptimering’ – derfor har vi selvfølgelig skrevet det i titlen på vores YouTube-video om SEO.

Angiv søgeord i titel
Din titel på Youtube hjælper på SEO

2. Angiv søgeord i videofilen

Når du uploader en video til YouTube, vil videofilen have et navn, som du kan se på højre side af skærmen under videoens detaljer. Det er vigtigt, at navnet på filen indeholder de søgeord, du vil blive fundet på.

Derfor skal du ændre videofilens navn, så den stemmer overens med dine udvalgte søgeord INDEN du uploader videoen til YouTube. Det vil forbedre din videos placering i søgeresultaterne, så du får så mange visninger som muligt.

Angiv søgeordet i filnavn

3. Optimér videobeskrivelse

Videobeskrivelsen er muligvis en af de vigtigste faktorer i forhold til YouTube-SEO. Ligesom med blogindlæg kan Google crawle YouTube videobeskrivelser for at vurdere indholdets kvalitet og relevans. Derfor skal dine videobeskrivelser være optimerede med relevant information. Jo mere information du giver, jo større er sandsynligheden for at rangere højere på YouTube og Google.

Du har hele 5000 tegn at gøre godt med, og en velskrevet videobeskrivelse indeholder som regel: Nøgleord i begyndelsen, kort beskrivelse af videoens indhold med søgeord, CTA og relevante links.

Videobeskrivelsen er vigtig for din Youtube-SEO

4. Brug søgeord i dine tags

På alle YouTube-videoer har du mulighed for at sætte bestemte tags på dine videoer. Tags kan have positiv effekt for SEO, og de giver det bedste resultat, når du bruger dine udvalgte søgeord som tags.

Tags fortæller både brugeren, hvad de kan forvente af din video og giver samtidigt platformen en fornemmelse af indholdet. På den måde kan YouTube lettere forbinde din video med andre relaterede videoer. Det betyder også, at din video lettere kan dukke op blandt de anbefalede videoer, efter at brugeren har set en video med enslydende tags.

Brug søgeord i dine tags på Youtube

5. Kategorisér din video

Når du skal uploade en YouTube-video, skal du vælge en kategori, den skal ligge under. En YouTube video, der handler om SEO, kan for eksempel være under kategorien “uddannelse”, da den informerer og gør brugeren klogere på et bestemt område.

YouTube´s algoritme placerer din video sammen med andre videoer i samme kategori. Derfor er det vigtigt, at du vælger den rigtige kategori, så brugerne eventuelt vil klikke ind på din video efter, de har set en tilsvarende. Jo mere engagement der er med din video, jo bedre performer den og kommer højere op i søgeresultaterne.

Derfor skal du vælge den kategori, der passer bedst med dit indhold, så brugeren får lyst til at klikke sig videre.

6. Brug en custom thumbnail til video

En thumbnail er noget af det første, som brugeren vil lægge mærke til, når vedkommende scroller gennem søgeresultaterne på YouTube.

En god og fængende thumbnail vil tiltrække flere brugere til din video, hvilket vil hjælpe din YouTube-SEO. Derfor skal du inkludere sælgende titler, som indeholder dine relevante søgeord og lave appetitvækkende grafik, der fanger brugerens interesse.

Brug custom thumbnails på Youtube

7. Brug SRT-filer

På sociale medier bliver en stor andel af videoer afspillet uden lyd, da de bliver set offentlige steder. Derfor er det en god idé at sætte undertekster på dine videoer, så brugere ikke klikker væk fra videoen, hvis de vil høre den uden lyd.

Google har også visse problemer med at afkode, hvad der bliver sagt i videoer – særligt på dansk. Undertekster kan hermed hjælpe Google med at forstå indholdet, hvilket giver en bedre SEO-performance.

Undertekster kan tilføjes via en SRT-fil, som giver YouTube en tekstversion af din video, så dine søgeord også bliver læst herigennem.

 Brug SRT-filer

8. Brug Youtube Cards + End Screens

Når du ser YouTube-videoer, har du måske lagt mærke til det lille hvide cirkel ikon med et “i” i midten øverst i højre hjørne. Dette kaldes YouTube Cards og fungerer som en række tilføjelser, du kan sætte på din video. Det kan for eksempel være et link til en hjemmeside, en playliste eller en anden kanal.

Du kan bruge Youtube Cards til at promovere dit brand og andre videoer på din kanal og hermed få flere visninger til at forbedre din SEO.

End Screens minder om YouTube Cards. Forskellen er dog, at de først kommer i slutningen af videoen, hvor de for eksempel linker videre til nogle af dine andre videoer. Som regel vil End Screens også være mere visuelle og detaljerige og er derfor en god måde at fastholde brugerens opmærksomhed på din kanal.

Brug Youtube Cards + End Screens

9. Brug hashtags

Hashtags er en nyere tilføjelse til YouTube, som giver dig mulighed for at tilføje relaterede ord til dit emne. Når du klikker på et hashtag, vil du se videoer, der relaterer sig hertil, og det øger søgbarheden efter bestemte emner.

Optimerede hashtags gør din video mere synlig og grupperer søgeord og relaterede emner, hvilket gør det lettere for brugerne at finde netop de videoer, de leder efter.

10. Lav en playliste om kanalens emne

Laver du mere indhold om det samme emne, er det er en god idé at lave en playliste efter søgeord. Har du lavet flere videoer om SEO, vil det give god mening at have en playliste, som også hedder SEO.

Det gør både dit indhold mere overskueligt for brugeren og hjælper desuden med at generere brugere videre til nogle af dine andre videoer. I sidste ende vil det øge dine visninger – og dermed din placering i søgeresultaterne.

11. Lav en pinned comment

Du kan lave det, som kaldes en “fremhævet kommentar” eller på engelsk en “pinned comment”. Det er en kommentar, som vil blive vist øverst i kommentarfeltet, og du kan med fordel fremhæve en kommentar, der indeholder dine relevante søgeord.

Det er både positivt for din SEO, og hvis du samtidigt stiller et spørgsmål, kan du også skabe engagement hos dine seere i form af likes og kommentarer. Alt det er i sidste ende noget, som vil forbedre din SEO og placering.

12. Brug analyseværktøjer

Som med hjemmeside-SEO bør YouTube-SEO også være databaseret. Derfor kan du med fordel overveje nedenstående analyseværktøjer.

Google Trends: Du kan definere YouTube som din søgekanal og hermed undersøge dit søgeords popularitet samt i hvilke geografiske områder, søgeordet er mest populært.

YouTube Analytics: Her har du overblik over dine videoers data, så du bedre kan finde de områder, der skal optimeres. Særligt “research-værktøjet” er smart, da det viser søgevolumen på bestemte søgeord.

Tubebuddy: Det er et betalingsværktøj for de professionelle, der både giver dig værktøjer til at analysere og forbedre titler, beskrivelser, tags, kategorier og andet metadata, som kan forbedre din YouTube SEO.

Semrush og Ahrefs: Begge værktøjer har en “YouTube” search tool, der kan give dig indsigt i din egen og dine konkurrenters performance, så du kan opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.

Et eksempel på vellykket YouTube-SEO

Vi har selvfølgelig også lavet SEO på vores egen YouTube-kanal – vi er jo trods alt et SEO-bureau

Efter at have arbejdet med de forskellige dele af YouTube SEO er vores video “Hvad er SEO og hvordan laver man søgemaskineoptimering? INSIDER-TIPS” kommet højt op i søgeresultaterne på meget kort tid.

På under én måned er videoen rykket op i fint selskab med nogle af vores dygtige ‘konkollegaer’ i top 10 i Googles videoresultater på “SEO”. Med få, og ikke særligt tidskrævende, tiltag er videoen blevet synlig i resultaterne, og vi kan hermed lede brugere videre ind på vores egen hjemmeside og på den måde tiltrække mere trafik.

Vil du have samme resultat? Så er det bare med at komme i gang med YouTube-SEO!

Vellykket YouTube-SEO

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.