Server-side tracking er blevet et nøglekomponent i digital markedsføring og dataanalyse. Med den stigende kompleksitet i online dataindsamling tilbyder server-side tracking en løsning, der navigerer gennem stramme juridiske rammer og browsernes begrænsninger. Læs videre og find ud af, hvorfor server site-tracking ikke blot er en nice-to-have – men en need-to-have.
Tracking spiller en vigtig rolle i at forstå, hvordan brugere interagerer med websites. Det giver indsigt i, hvilke dele af et site der fanger interesse, og hvilke der ikke gør. For at tilpasse og forbedre brugeroplevelsen, er det nødvendigt, at du har indsigt i dine brugeres data.
Dataindsamling hjælper både med at identificere trends, effektivisere din markedsføring og forbedre dine online tilstedeværelse. For bedst muligt at kunne opfylde dine brugeres behov og forventninger online, er tracking af deres adfærd derfor Alfa og Omega.
Server-site tracking, eller server-site tagging som det også kaldes, er blevet et populært samtaleemne for folk i marketingsbranchen i løbet af de sidste par år, og det er der god grund til. For tracking er blevet fanget i krydsilden mellem hårde juridiske begrænsninger og browsernes håndtering af privacy og cookies. Men server-site tracking er netop din løsning til at indsamle data – uden at blive forhindret af AdBlockers, GDPR-regler, ikke-gemte-cookies osv.
Server-side tracking er en avanceret form for dataindsamling på internettet, hvor information om brugernes aktiviteter på et website indsamles og behandles på en server.
I stedet for at bruge brugerens browser til at indsamle data, som i traditionel tracking, sender server-side tracking dataen direkte fra websitets servere til en analyseplatform. Det betyder, at dataindsamlingen sker på serversiden og ikke afhænger af brugerens browser eller enhed.
For at skære det helt ud i pap, så er server-site tracking dataindsamling på server-niveau, hvor den traditionelle client-site tracking foregår på browser-niveau. Når du bruger client-site tracking, bliver dataen overført direkte fra brugerens browser til tracking platformens server.
Der kommer dog flere udfordringer ved at indsamle data gennem cookies i en browser:
Kun data fra ikke-blokerede cookies og med gyldig levetid bliver tracket – og det er her server-side tracking bliver relevant.
Ved at tracke på serverniveau frem for browser niveau, er du mindre afhængig af browsere som Safari og Chrome til at videresende informationer til tredjepartsplatforme som Google Analytics og Facebook.
Der indsættes således en form for “mellemled”, hvor brugerdata sendes til en server, man selv råder over.
Server-side tagging er ikke blot en effektiv løsning men faktisk også en nødvendighed for at imødekomme moderne krav til datasikkerhed, nøjagtighed og hjemmesideperformance.
Server-site tracking giver dig nemlig:
Der findes både fordele og ulemper ved de to tracking-metoder:
Fordele:
Ulemper:
Fordele:
Ulemper:
Server-side tagging er en gamechanger for virksomheder, der ønsker at optimere deres online tilstedeværelse. Med server-site tagging får du mere præcist og pålideligt data om, hvordan brugere interagerer med dit website.
Det betyder, at du kan træffe velinformerede beslutninger baseret på dine kunders adfærd og præferencer.
Din virksomheds udbytte af server-site tagging:
At opsætte server-site tracking kræver teknisk snilde og kan være en smule udfordrende, hvis man ikke er vant til at arbejde med tracking, ligesom opsætningen har flere faser:
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere på digital markedsføring i Webamp Academy.