SEO – den komplette guide til søgemaskineoptimering i 2022

Du er måske stødt på begrebet ‘SEO’ før – og er måske endt på denne side, fordi du vil vide mere om hvad, hvorfor og hvordan. I så fald er du i gode hænder. For i denne komplette guide til søgemaskineoptimering (SEO) anno 2022 får du (forhåbentligt) svar på alle dine spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at hive fat i os – som SEO-bureau har vi øjnene rettet mod best practices i branchen.

  • Forfatter billede
    Webamp Teamet
    SEO-specialist · 3. okt. 2022

Hvad er SEO – og hvad er formålet?

Kært barn har mange navne, og det er også tilfældet, når det kommer til SEO.
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering.

Begrebsforvirring til trods – målet er det samme. Søgemaskineoptimering handler i korte træk om at indholdsmæssigt og teknisk optimere din hjemmeside, så den rangerer på værdifulde søgeord og bliver vist i toppen af Googles eftertragtede side 1.

Og der er god grund til at være synlig på lige netop Google Search. Søgemaskinen er en af de mest velkendte og brugte søgemaskiner i verden, og i 2021 havde de en markedsandel på 95,12% for søgemaskiner i Danmark!

Og det er her SEO kommer ind i billedet – søgemaskineoptimering
giver dig de bedste forudsætninger for at blive synlig i søgeresultaterne, når potentielle kunder søger efter dine ydelser eller produkter.

Mest anvendte søgemaskiner sidste år (i procent)

Hvorfor arbejde med SEO?

Ganske enkelt fordi det kan blive din genvej til succes på Google – og dermed succes i din forretning. For én ting er at have en hjemmeside. Noget andet er at få den til at blive set af din målgruppe.

Og det er her, SEO kommer ind i billedet. For nok kan du komme til tops på Google via Googles betalte søgeresultater Google Ads. Men da langt de fleste informationssøgende brugere klikker på de såkaldte organiske søgeresultater frem for annoncer, er det alfa og omega at være synlig der, hvor brugerne klikker.

Uden en målrettet SEO-indsats vil din hjemmeside dog med høj sandsynlighed leve et ensomt liv i de mørkeste afkroge af Google – langt væk fra dine potentielle kunders opmærksomhed. Derfor er SEO en uundværlig del af din markedsføringsstrategi, hvis du vil have trafik til din hjemmeside.

Med en målrettet og struktureret SEO-strategi kan du opnå følgende fordele:

  • Opnå synlighed i søgemaskinerne.
  • Bliv set af potentielle kunder – i alle stadier af deres købsrejse.
  • Modtag relevant trafik til din hjemmeside.
  • Få flere henvendelser.

Søgemaskineoptimering kan altså i sidste ende være med til at skabe mere omsætning i din forretning. Det kan med andre ord være en værdifuld investering for din virksomhed.

Skal vi tage din SEO til nye højder?

Webamp er et ambitiøst SEO-bureau, der står klar til at øge din virksomheds tilstedeværelse på Google. Skal vi hjælpe dig?

Hvordan laver man SEO?

Søgemaskineoptimering handler om at optimere en række faktorer, som i Googles optik er lig med kvalitet for brugerne – og som dermed kan sende en hjemmeside højere op i søgeresultaterne.

Faktisk har Google hundredvis af faktorer med i ligningen. Faktorer der tilsammen afgør hvilken placering, en hjemmeside får på bestemte søgeord i søgeresultaterne. Du kan se det som ét stort regnestykke, hvor hver enkelt faktor har betydning for, hvor synlig din hjemmeside bliver. Derfor er der heller ikke en fast opskrift på at komme øverst på Google – ligesom resultaterne ikke kommer fra den ene dag til den anden.

Overordnet er der dog 3 hovedelementer, som kan hjælpe dig godt på vej: indhold, teknik og autoritet.

Semantisk SEO: Prioritér det gode indhold

Før i tiden handlede SEO i bund og grund om at proppe sine landingssider med de søgeord, man ville findes på. Sådan er det heldigvis ikke længere. I dag prioriterer søgemaskinen nemlig først og fremmest, at indholdet har værdi for brugerne, og Google har den sidste håndfuld år udsendt flere algoritme-opdateringer, som skal sikre dette – senest i august 2022, hvor de udrullede deres helpful content update.

Kvalitetskravene til indholdet betyder, at semantisk SEO er et vigtigt tredje ben i SEO-taburetten. Søgemaskinen prioriterer i høj grad kvalitetsindhold, der lever op til brugernes forventning. Omvendt får landingssider med tyndt, duplikeret eller værdiløst indhold meget sjældent gode placeringer.

Af samme grund er det alfa og omega at skrive godt, brugervenligt indhold til sin hjemmeside, hvis man vil øverst på Google. Men det er nemmere sagt end gjort. Det kræver en vekselvirken mellem retoriske værktøjer, forståelse for brugernes søgeintention og evnen til at bruge de rette søgeord i den rette kontekst. Du tager dermed grueligt fejl, hvis du tror, at det handler om at smide de vigtigste søgeord ind i en generisk tekst et bestemt antal gange.

I takt med Googles algoritmeopdateringer er søgemaskinen blevet sindssygt god til at forstå brugernes søgeintention – og vise søgeresultater ud fra samme. Så vægter du unikt content, der er tilegnet mennesker frem for robotter, er du godt på vej mod toppen af Googles eftertragtede tinde.

Huskeregler i forbindelse med semantisk SEO:

  • Undgå at rette alt fokus på det valgte søgeord.
  • Sørg for, at din tekst er letlæselig.
  • Tænk i emner frem for søgeord.
  • Skriv naturligt – og undgå at bruge for mange svære fagtermer.
  • Anvend kontaktskabende sætninger.

Er du blevet interesseret i at lære mere om semantisk SEO, og hvordan du udarbejder en god SEO-tekst? Læs meget mere om, hvad vi lægger vægt på hos Webamp, når vi taler om søgemaskinevenligt indhold.

Det tekniske: Teknisk SEO

Indholdet på din hjemmeside er vigtigt. Men hvis det tekniske ikke spiller, vil Google ikke finde siden læsbar, ligesom siden ikke vil være brugervenlig for dine potentielle kunder. Derfor er optimering af de tekniske faktorer – teknisk SEO – også en vital del af arbejdet med at søgemaskineoptimere en hjemmeside.

Teknisk SEO er den lidt mere langhårede del af søgemaskineoptimering. Det kræver nemlig en god portion forståelse for alt det, der foregår inde i maskinrummet på din hjemmeside.
I praksis består teknisk SEO blandt andet om at analysere:

  • kvaliteten af kildekoden på hjemmesiden
  • om siden bliver indekseret korrekt
  • om den er mobilvenlig
  • om der er duplikeret indhold
  • om der er tunge billeder eller andre elementer på siden, der gør den langsom.

Teknisk SEO består desuden af analyse og omdirigering af døde links, søgemaskinevenlig navngivning af URL-adresser, optimering af ALT- og H-tags, sidetitler og metabeskrivelser samt opsætning af struktureret data, der gør Google bedre til at forstå indholdet på hjemmesiden.

Og det er bare et lille udsnit af de mange opgaver inden for teknisk SEO. Lang historie kort, så er formålet med teknisk SEO at få en hjemmeside til at præstere teknisk optimalt. Til dels for at give brugerne den bedste oplevelse men også for at gøre siden mere læsbar for Google – og dermed øge chancen for at komme øverst på Google.

Vores resultater

En opdatering af Googles Algoritmer får branchen til at holde vejret

Det er altafgørende at have viden og indsigt i Googles algoritmer, når du arbejder med søgemaskineoptimering. Det er nemlig algoritmerne, der er med til at bestemme, hvor din hjemmeside bliver vist i søgeresultaterne.

Derfor vil en algoritme-opdatering også altid få SEO-specialister til at holde vejret – for hvis en opdatering betyder, at korthuset vælter, kan flere års strategisk arbejde være spildt.

Dog er der sjældent grund til den store bekymring, så længe du prioriterer dine brugere først. Google Search er en søgemaskine, der altid vil forsøge at vise det indhold, som er mest relevant i forhold til brugerens søgning – og det er netop dette, som du skal have i mente, når du arbejder med SEO!

Og selvom det ikke altid er nemt at få indsigt i Googles eksakte algoritmer, ved man dog, at der er flere parametre, der kan have en væsentlig betydning for en hjemmesides placeringer i søgeresultaterne – og som derfor er værd at have med i sine overvejelser, når man påbegynder sit SEO-eventyr.

Tidligere erfaring viser, at følgende faktorer er med til at bestemme hvor i placeringerne, din hjemmeside bliver vist:

  • Brugerens konkrete søgning
  • Brugerens geografiske placering
  • Hjemmesidens troværdighed
  • Hjemmesidens anvendelighed
  • Hjemmesidens relevans.

Hvordan kommer man i gang med søgemaskineoptimering?

Hvordan kommer man i gang med søgemaskineoptimering?

Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://webamp.dk/academy/seo-guide/

For eksempel:

Foto: <a href="https://webamp.dk/academy/seo-guide/">Webamp: Den komplette SEO guide</a>

SEO er langsigtet og kontinuerligt arbejde, som aldrig rigtigt slutter. Googles algoritmer er komplekse og ændrer sig hele tiden, ligesom konkurrencen om topplaceringerne på Google kan være benhård.

Hvis man har forsøgt at give sig i kast med søgemaskineoptimering, så ved man, at det kan være svært at finde hoved og hale i en SEO-strategi. Men man skal jo starte et sted.

En SEO-strategi kan se således ud:

Teknisk SEO

Hvis det er en ældre hjemmeside, kan det være en god idé at starte med at prioritere den tekniske del af SEO. Det er utroligt vigtigt, at din hjemmeside fungerer korrekt, da det ellers kan gå ud over søgemaskineoptimeringen – og så er dit hårde arbejde desværre ikke til meget gavn.

Det er endnu en af grundene til, at det er fornuftigt at overveje, om man skal få et bureau til at stå for sin SEO – det kræver nemlig teknisk snilde.

Dan dig et hurtigt overblik med Screaming Frog
Der er flere programmer, der kan give dig et overblik over den tekniske kvalitet af din hjemmesiden. Et af dem er Screaming Frog, der i løbet af kort tid fejlfinder og visualiserer tekniske problemstillinger.

Områder der er værd at starte med at undersøge:

  • HTTP URLs
  • 4xx-fejl
  • Content – exact & near duplicates
  • Missing, duplicate og multiple H1’ere
  • Missing og duplicate H2’ere
  • Images over 100 KB
  • Pagespeed

Det er selvfølgelig mange andre områder, som man kan kigge nærmere på, men noget haster mere end andet. Husk, at det handler om at få et overblik fra start, så du ved, hvad der kræver mest af din opmærksomhed.

Du kan læse mere om den skrigende frø i Webamps indlæg ‘Syv tips til at forbedre dine SEO via Screaming Frog’’.

Søgeordsanalyse

I søgeordsanalysen skal du give den fuld gas. Du skal se på det som en databaseret brainstorm, hvor du finder alle de søgeordskombinationer, der kan relatere til din virksomhed. Det er en god idé at overveje følgende spørgsmål, når man giver sig i kast med en spændende søgeordsanalyse.

  1. Hvilke produkter/service tilbyder vi?
  2. Hvilke produkter/service er vigtigst for os?
  3. Hvilke produkter/service er der flest, der efterspørger?

Selvom det er godt, at du inddrager så mange søgeordskombinationer som muligt i din søgeordsanalyse, så betyder det ikke, at du straks skal forsøge at optimere dem alle på samme tid. Det er svært vurdere, hvor mange der er passende at starte med, da det afhænger af, hvor konkurrencepræget søgeordene er – dog vil de fleste starte med at fokusere på ca. 5-10 søgeordskombinationer.

Værktøjer som Ahrefs og Google Search Console har alt, hvad du skal bruge til at lave en god søgeordsanalyse.

Eksempel
Forestil dig at du er tandlæge, og har en tandklinik på Østerbro i København. Så vil søgeord som for eksempel ‘tandlæge’, ‘tandklinik’, ‘rodbehandling’, ‘tandpine’, ‘tandkrone’ m.m. være relevante at kigge nærmere på. Da du beskæftiger dig med en klinik, som typisk er interesseret i lokale kunder, så vil man derudover også fokusere på lokationerne Østerbro og København frem for en landsdækkende søgning.

Contentplan

Hvis man har en hjemmeside, der indeholder en masse landingssider med velskrevet og beskrivende indhold til alle sine serviceydelser og/eller produkter – jamen, så kan du straks påbegynde SEO. Det er dog de færreste, der har dét.

Det er én ting, som man gerne må stjæle med – og det er øjnene. Gå på opdagelse i hjemmesiderne, der ligger på første side på det ønskede søgeord, og se, hvor fyldestgørende deres tekster er. Er der 2000 ord på landingssiderne? Jamen, så er det højst sandsynligt nødvendigt at have det samme.

Derudover er det vigtigt, at du optimerer søgeordene på de sider, hvor det giver mest mening – og det er sjældent en god taktik at blande alt for mange emner og søgeord. Lad os bruge tandlæge-eksemplet igen. Google går op i brugervenlighed, og det er ikke overskueligt for brugeren, hvis de skal læse om tandretning på den samme side, hvor man finder information om fjernelse af tand.

Du skal altid have in mente, at hvis DU er i tvivl, om det giver mening, så vil Google bestemt også være det. Senere i guiden får du mere information om, hvordan du skriver gode SEO-tekster.

Opsætning af sporing af vigtige måleparametre

Målet med søgemaskineoptimering er synlighed, som i sidste skal give flere salg eller henvendelser via dit website. Derfor er det en rigtig god idé at opsætte korrekt sporing af besøgende, henvendelser, salg, tilmelding af nyhedsbrev og andre vigtige måleparametre, der kan sige noget om udbyttet af din SEO-indsats.

Her er Google Analytics og Google Tag Manager uundværlige værktøjer. Analytics kan nemlig give dig næsten al tænkelig data om din hjemmeside, mens Tag Manager er det bindeled mellem din side og din Analytics-konto, der skal sikre, at du måler på de rigtige parametre.

Kontinuerlig linkbuilding

Kvantiteten og kvaliteten af links fra andre sider, der peger ind på din side, har stor betydning for din hjemmesides autoritet – og dermed dine placeringer på Google. Derfor er det vigtigt løbende at arbejde med at skaffe relevante links til din side. Denne disciplin går under termen ‘linkbuilding’. Det vil sige links fra sider, der tematisk minder om din.

Links fra generiske private blogging networks, skumle casinosider og lumre pornosider er ikke relevante links. Det er links fra brancheforeninger, leverandører, samarbejdspartnere, bloggere, sponsorer, pressemeddelelser og anmeldelser til gengæld.

Så selv om kvantiteten af links har noget at skulle have sagt, er kvaliteten det vigtigste. Hellere ét relevant link end 10 irrelevante.

Løbende optimering og evaluering

Der er ikke noget, der hedder at hvile på laurbærrene, når det kommer til SEO. Googles algoritme er kompleks, ligesom konkurrencen på bestemte søgeord kan være høj. Derfor er det vigtigt løbende at evaluere udbyttet af din indsats.

Rangerer du for eksempel dårligt på bestemte søgeord? Genererer din hjemmeside ikke nok henvendelser? Eller interagerer dine brugere på anden vis ikke som ønsket med dit indhold?

Det er spørgsmål, man løbende må stille sig selv, og som skaber grundlag for eventuel optimering.

On-page og off-page

off-page og on-page SEOSelvom der er flere hundrede interne- og eksterne faktorer, som kan påvirke din SEO-strategi, så bliver optimeringsprocessen ofte omtalt som to overordnede kategorier: on-page og off-page SEO.

  • On-page SEO

    I nedenstående oversigt er der blevet fremhævet nogle af de væsentligste områder, når det kommer til on-page SEO.

    • Valg af relevante søgeord- og termer
    • Værdifuldt tekstindhold om dine serviceydelser og/eller produkter
    • Implementering og optimering af billeder
    • Hastighedsoptimering
    • Brugervenlighed på desktop, mobil og tablet
    • Korrekt opsætning af brødtekst samt over- og underoverskrifter
    • Intern linkbuilding, der skaber struktur på hjemmesiden.

    Læs mere om on-page SEO.

  • Off-page SEO

    Kan du få gode placeringer uden at fokusere på off-page SEO? Det kan du muligvis godt, men i langt de fleste tilfælde vil det kun være muligt at rangere højt på søgeord, hvor der ikke er den store konkurrence – og dermed færre potentielle kunder.

    Ekstern linkbuilding

    Når det kommer til off-page SEO, så er det især linkbuilding, der er i fokus. Linkbuilding øger gennem eksterne links din hjemmesides relevans i Google øjne. Det skal dog nævnes, at det ikke er helt ligegyldigt, hvor dine links kommer fra.

    Når du er på udkig efter relevante hjemmesider, der kan linke til din hjemmeside, så er det en god idé at stille sig selv følgende spørgsmål:

    Er hjemmesiden troværdig?
    Hvor mange besøgende har hjemmesiden?
    Er indholdet på hjemmesiden relevant i forhold til min branche?

    Du kan tænke på linkbuilding på samme måde, som hvis du skulle bestille en ferie. Ville du vælge at bestille 3 rejser, hvor du skulle overnatte på et hostel i et skummelt nabolag eller én mindeværdig ferie på din drømmedestination? Den burde være lige til højrebenet. Vi kommer nærmere ind på linkbuilding i løbet af denne guide.

    Google My Business (GMB) – dit online visitkort

    Google My Business

    Google My Business er en gratis virksomhedsprofil, der fungerer som et online visitkort for din virksomhed. Efter Googles seneste algoritme-update er lokale søgninger blevet mere relevant end nogensinde før – så hvis du ikke allerede har en virksomhedsprofil, så skal du skynde dig at få oprettet en!

    Opret en profil på Google My Business.

    Tilføj de vigtigste oplysninger:

    • Åbningstider
    • Serviceområder
    • Branche
    • Virksomhedsbeskrivelse
    • Link til din hjemmeside
    • Link til din hjemmesides kontaktside (aftalelinks)
    • Serviceydelser (hvis du tilbyder en service)
    • Produkter
    • Billeder.

    Derudover har du mulighed for at lave opslag på din Google My Business, der omhandler tilbud, nyheder, events og produkter. På den måde holder du dine kunder opdateret, mens du skaber relevant trafik til din hjemmeside.

    Hos Webamp ved vi, at GMB har en stor betydning for SEO, og det er derfor en fast del af optimeringsprocessen. Skal vi hjælpe dig? Lad os tage en uforpligtende samtale.

    Læs meget mere om off-page SEO her.

Skab troværdighed på Google med linkbuilding

  • Hvad er intern linkbuilding?

    Intern linkbuilding handler i bund og grund om at skabe en intern linkstruktur på sin hjemmeside. Dette gøres ved at oprette et link på en bestemt side, der linker ind til en anden landingsside på hjemmesiden.

    Interne links kan indsættes i forbindelse med:

    • Brødtekst
    • Under- og overskrifter
    • Billeder
    • Logoer
    • Menupunkter.
  • Bliv belønnet af Google

    Intern linkbuilding er en vigtigt del af on-page SEO, og det er der en særlig grund til. Hvis du har gjort dit arbejde til UG, så vil Googles robotter have langt nemmere ved at navigere i indholdet på din side – og det vil du blive belønnet for!

  • Formålet med intern linkbuilding

    • Give linkværdi til de landingssider, som du linker til.
    • Tydeliggøre, hvad indholdet på landingssiden omhandler.
    • Tydeliggøre, hvilke sider på hjemmesiden, der er vigtigst.
    • Skabe struktur på hjemmesiden – for besøgende og Google.
    • Forkorte tiden, det tager at indeksere nye sider på Google.

Hvad er udgående linkbuilding?

Udgående linkbuilding bliver brugt til at linke til eksterne sider, der giver mening og er relevante for dine besøgende. Udgående linkbuilding er blevet anvendt flere steder i denne guide – kan du spotte dem? Psst. du finder bl.a. et udgående link under ‘hvad er ekstern linkbuilding?’.

Hvad er ekstern linkbuilding?

Det er ikke en overdrivelse at sige, at ekstern linkbuilding er en teknik, som deler vandene i de fleste SEO-afdelinger. Ekstern linkbuilding har til formål at rette trafik mod din hjemmeside, så Google anser din hjemmeside som relevant og værdifuld. Du kan linke gennem hjemmesider, blogindlæg, sociale medier og andre af Googles tjenester som for eksempel Google My Business. Læs vores guide til Google My Business.

Linkbuilding handler dog om mere end “bare at oprette links”. Før du har set dig om, kan du hurtigt have brugt en masse tid, kræfter og ikke mindst penge på ekstern linkbuilding uden effekt. Ligesom alle andre aspekter af SEO, så bliver man nødt til at have styr på sit analysearbejde, inden man starter.

Hvordan får du eksterne links til din hjemmeside?

Ekstern linkbuilding kan deles op i 2 kategorier – den gratis og den betalte.

  • Gratis linkbuilding

    Gratis linkbuilding vil ofte foregå ved, at man tager fat i kunder, samarbejdspartnere m.fl. og anmoder dem om at linke ind til sin hjemmeside. I nogle tilfælde vil man kunne få en aftale i hus ganske hurtigt – men det kan også være en lang og krævende process, hvor man skal genoverveje sin ROI (Return of Investment).

    Dette bliver ofte omtalt som den gode, sunde og værdifulde form for ekstern linkbuilding.

  • Betalt linkbuilding

    Det er vigtigt, at du forstår, hvad du har med at gøre, hvis du giver dig i kast med den betalte form for linkbuilding. Det anbefales ikke at købe links fra hjemmesider, der udelukkende sælger links. De såkaldte BPN-links er unaturlige links, der kommer fra domæner, som kun har til formål at linke frem og tilbage til diverse sider.

    Læs mere Googles retningslinjer i forbindelse med linkudveksling.

Tjek domæne – er det værdifuldt?

Du har nu fundet landingssiden, som du vil linke ind til samt fundet et domæne, som er relevant at få links fra. Det er nu blevet tid til at tjekke kvaliteten af domænet.

Tag et kig på følgende:

  1. DR (domain rating) – hvor høj er det?
  2. Indholdet – stemmer hjemmesiden indhold overens med DIT indhold?
  3. Troværdigheden – er hjemmesiden troværdig?


Hos Webamp anvender vi primært værktøjet Ahrefs, når vi skal have et indblik i alle afkroge af en hjemmeside, da værktøjet indsamler stort set alt slags data. Et sandt drømme-værktøj for en SEO-specialist.

For overblikket skyld har vi kørt en test på google.dk, som du kan se på det nedenstående billede. Det er tydeligt at se, at Google (naturligvis) har en utrolig høj DR, en masse backlinks og referring domains samt organisk trafik.

Google.dk's domain rating

Undgå at blive straffet af Google

Hvis du vil undgå at overtræde nogle af Googles mange retningslinjer, så anbefaler vi, at du sætter dig ordentlig ind i, hvad god og naturlig linkbuilding er. Hvis du vil være sikker på, at det bliver gjort rigtigt, så kan du også benytte et marketing bureau, som er eksperter i markedsføring. En overtrædelse kan i værste tilfælde fører til, at dit domæne bliver bandlyst fra Googles indeks.

Hos Webamp er vores SEO-team specialiserede indenfor linkbuilding, og vi anvender kun relevante og troværdige sider, der giver værdi!

Nyttige SEO-værktøjer

Er du helt ny inden for SEO, eller vil du blot undersøge, om der er nogle værktøjer, som du ikke har kendskab til endnu? Bare rolig. Du får her et indblik i de SEO-værktøjer, som vores SEO-specialister bruger til dagligt.

Hvorfor er det vigtigt, at man bruger de rigtige værktøjer?

Hvis du vil have et godt resultat, så er det vigtigt, at du anvender de rette værktøjer. Ligesom der er personer, der foretrækker gin fremfor vodka, så er der selvfølgelig også delte meninger om de forskellige SEO-værktøjer.

Vores specialister har flere års erfaring inden for søgemaskineoptimering, og du får hermed muligheden for at få et indblik i deres værktøjer.

SEO-værktøjer, der er værd at kende:

  • Ahrefs

    Hvis du leder efter et fuldkomment værktøj til analyse og optimering, så er dine bønner blevet hørt! Der er næsten ikke dét, som du ikke kan med Ahrefs. Du har ikke mindst mulighed for at dykke ned i din egen hjemmesides placeringer, finde nye søgeord, udforske dine backlinks m.m. – og du kan samtidig sammenligne din hjemmeside med dine konkurrenters! What’s not to like?

  • Screaming Frog

    Din hjemmesides funktionalitet er altafgørende, hvis din hjemmeside skal indtage en af de gode placeringer på Google. Det er derfor vigtigt, at du har adgang til et værktøj, der giver dig et indblik i de tekniske udfordringer på hjemmesiden. Med Screaming Frog har du mulighed for at analysere hjemmesider med op til 500 sider ganske gratis – hvilket ofte er mere end rigeligt.

  • Google Search Console

    Hvis du mangler et værktøj, der kan levere unikt data fra din hjemmeside, så er det et must, at du udforsker Google Search Console. Du har med dette værktøj mulighed for at få et indblik i bruger- og søgeadfærden samt dækningen og mobilanvendeligheden på din hjemmeside.

    Det er især til måling og analyse af SEO-performance, at dette værktøj er genialt, da du kan undersøge specifikke landingssider og tilpasse søgningen ud fra bl.a. geografi, søgeord og enhed. Hvis du ikke har opsat Google Search Console på din hjemmeside endnu, så kan det ikke gå hurtigt nok.

  • Google Analytics

    Data, data og mere data! Hvis du siger sporing af hjemmeside, så vil de fleste sige Google Analytics. I forbindelse med SEO og andre digitale marketingtiltag bliver du nødt til at indsamle data – hvordan vil du ellers kunne se effekten af dit hårde arbejde? De fleste vælger at spore deres hjemmeside gennem Google Analytics, og så snart du har lært at navigere i programmet, så bliver det uden tvivl din nye bedste ven.

    Noget tyder på, at Google har forståelse for, at det ikke altid er lige til at arbejde i deres programmer – og de har derfor udviklet Skillshop! Her har du mulighed for at udvikle dine kompetencer inden for Google Analytics.

  • Pagespeed Insights

    Findes der noget værre end en hjemmeside, hvor det tager 100 år at indlæse indholdet? De fleste ville sige nej – og det samme er gældende fra et SEO-mæssigt synspunkt. Ved at benytte Pagespeed Insights kan du, som navnet afslører, få kendskab til din hjemmesides loadtime – hvilket har været en rangeringfaktor på Google siden 2020. Få fart over feltet med Pagespeed Insights, som ovenikøbet er gratis!

Er du drevet af data ligesom vores egne SEO-specialister? Så skal du ikke snyde dig selv for at læse et af vores tidligere indlæg, der går i dybden med de førnævnte SEO-tools m.fl.

Optimér din hjemmesides pagespeed

Kender du følelsen af at stå i en meter lang kø i dit lokale supermarked, mens du ivrigt venter på at kunne få lov til at betale for dit indkøb? Det er lidt den samme følelse, man får, når man besøger en hjemmeside, der loader langsomt. Det er simpelthen de færreste, der har tid eller tålmodighed til at vente på det. Ved at undersøge og optimere indlæsningstiden på din hjemmesiden kan du få mere succes på Google.

Google belønner god pagespeed

Vidste du, at Google belønner hjemmesider, der har en hurtig loadtime? I 2021 udrullede Google en opdatering i deres algoritmer, der betød, at en god side- og brugeroplevelse blev en væsentlig rangeringsfaktor i Googles øjne. Hjemmesiders anvendelighed på forskellige enheder, god pagespeed og sikre landingssider var nogle af de største fokusområder.

Vælg dit foretrukne værktøj

Der findes et hav af værktøjer, der kan give dig information om hastigheden på din hjemmeside samt en oversigt over, hvilke områder der har brug for lidt ekstra kærlighed.

Værktøjer, som du kan anvende:

  1. Pagespeed Insights
  2. Pingdom
  3. Lighthouse.

Vores specialister har alle deres go-to værktøj – giv dig i kast med nogle forskellige og find frem til dit foretrukne!

Få den fortjente synlighed

Har du fået mod på at kigge nærmere på din hjemmesides indlæsningstid? Selvfølgelig har du det! Vi har samlet 5 områder, som du skal være særligt opmærksom på, når du går i gang med hastighedsoptimering.

En god Pagespeed Insights score
  • Billeder – hvor meget fylder de?

    Din hjemmesides mediegalleri har en stor indvirkning på indlæsningshastigheden, da det fylder mere end noget andet, og det er derfor det oplagte sted at starte.

    Der er forskellige muligheder, når det kommer til at komprimere filstørrelsen på dine billeder. Hvis du bruger WordPress, kan du for eksempel downloade Imagify gennem WP Rocket, som kan klare arbejdet for dig. Alternativt kan du komprimere dine billeder i blandt andet Photoshop. Det anbefales, at størrelsen på et billede er under 100 kb.

  • Redirects – hvor mange har du oprettet?

    Der findes et utal af værktøjer og plugins, som kan sørge for redirection på din hjemmeside – men vidste du, at for mange redirects kan forværre hastigheden på din hjemmeside?

    Hver gang der sker en omdirigering fra en side til en anden, påvirker det hastigheden. Forestil dig, at du har haft en hjemmeside på +200 sider i mange år, og din go-to løsning altid har været at oprette redirects frem for at foretage ændringen direkte på siden. Hvor mange kopper kaffe vil man nå at kunne lave, inden siden blev indlæst?

  • Webhoster – startede problemet allerede her?

    Da du i tidernes morgen skulle vælge webhosting, havde du så de kritiske briller på? Hvis du har gjort alt for at forbedre din pagespeed, og det stadigvæk ikke er lykkedes, så er svaret højst sandsynligt nej.

    Der er ofte en sammenhæng mellem billig webhosting og dårlig pagespeed, og det skyldes, at der er for mange domæner på samme server. Du får, hvad du betaler for – så undersøg om du kan opgradere din nuværende hosting-aftale.

  • Indlæsning af filer – bliver de indlæst på samme tid?

    Hvis alle filerne på din hjemmeside bliver indlæst på samme tid, så kan det også forværre hastigheden. Det anbefales, at man i stedet gør brug af teknikken lazy loading, som får indholdet på hjemmesiden til at loade gradvist frem for samtidigt.

  • Kodning – er din kildekode ustruktureret?

    Hvis der er ustruktureret eller unødvendig kodning på din hjemmeside, kan det også påvirke din hjemmesides loadtime. Løsningen på dette er at påbegynde minificering af CSS, Javascript og HTML.

SEO vs. Google Ads

Hvilken markedsføringsstrategi er den rette for din virksomhed? Det er et af de mest udbredte spørgsmål inden for digital markedsføring – og grundet de mange muligheder er det forståeligt, at man er i tvivl!

Det er ALTID en god idé at investere i sin online tilstedeværelse – det kan vi roligt skrive under på som SEO- og Google Ads-bureau.

SEO – fordele og ulemper

Fordele ved SEO

Forsiden af medaljen
  • Du får stabil og vedvarende trafik.
  • Der er ingen ekstra omkostninger.
  • Der er større tillid til organiske resultater.

Ulemper ved SEO

Bagsiden af medaljen
  • Det er en tidskrævende process.
  • Du skal mestre mange forskellige teknikker.
  • Det er svært at følge med i de kortsigtede resultater.

Den langsigtede investering, der skaber værdi
SEO er en langsigtet markedsføringsstrategi, som bestemt er tiden værd, hvis du ved, hvad du laver. Optimeringsprocessen er tidskrævende, og det er nødvendigt at mestre alt lige fra tekstforfatning og linkbuilding til den tekniske optimering af hjemmesiden.

Der er lavet et utal af undersøgelser, der viser, at folk er mere tilbøjelige til at klikke på et organisk søgeresultat fremfor en annonce. De organiske søgeresultater er i højere grad forbundet med troværdighed – scroller du selv forbi de betalte annoncer?

Google Ads – fordele og ulemper

Fordele ved Google Ads

Forsiden af medaljen
  • Du kan få en side 1 placering med det samme.
  • Du har fuld kontrol over dine annoncerne.
  • Det er velegnet til alle brancher.

Ulemper ved Google Ads

Bagsiden af medaljen
  • Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis du er uerfaren.
  • Der skal bruges penge for at tjene penge.
  • Du skal kunne mestre Google Ads.

Den gode investering, hvis du er ekspert
Annoncering på Google bliver ofte omtalt som en kort markedsføringsstrategi sammenlignet med SEO. Det er dog ikke tilfældet, hvis du ligesom vores Google Ads-specialister lægger blod, sved og tårer i hver annonce, der bliver udarbejdet.

Hvis du skal have en velfungerende Ads-konto og en Google Ads strategi, der giver en positiv ROI, skal du ikke tøve med at kontakte et marketing bureau.

SEO og Google Ads – det perfekte match

Du går aldrig forkert i byen ved at investere i både SEO og Google Ads – men det kræver, at du har tiden og budgettet til det. Det er to af de helt store områder inden for digital markedsføring, og hvis man formår at udnytte begge områders potentiale, vil det bestemt kunne mærkes.

Hvornår har SEO gavn af Google Ads?

SEO kan have stor gavn af det store datagrundlag, som man kan findes i Google Ads. Da søgemaskineoptimering er en løsning, hvor man i nogle tilfælde skal væbne sig med tålmodighed, så kan dette give et bedre og hurtigere overblik over, hvilke søgeord der er værd at investere i.

Hvis du benytter de samme søgeordskombinationer i dine betalte annoncer, som du gør i SEO, så viser tidligere erfaring derudover, at søgemaskineoptimeringen får et boost. Nogle vil påstå, at det er en bedre kærlighedshistorie end Jack og Rose i Titanic.

Hvornår har Google Ads gavn af SEO?

Google Ads fungerer på samme måde som et auktionshus, men det er ikke kun prisen, der er en altafgørende faktor hos Google.

Google prioriterer brugervenlighed, det såkaldte kvalitetsresultat – og det er også gældende, når det kommer til betalte annoncer. Du kan dermed ikke være sikker på at vinde en side 1-placering, selvom du lægger det største pengebeløb. Det er her, at SEO spiller en central rolle, da man arbejder med blandt andet pagespeed, landingssider, tekstforfatning, titel og metabeskrivelser m.m.

Et amerikansk markedsføringsbureau har dykket nærmere ned i samspillet mellem SEO og Google Ads, og undersøgelsen viste, at et bedre kvalitetsresultatet (grundet SEO) resulterede i billigere klikpriser og mere trafik til både de organiske og betalte annoncer. Læs mere om undersøgelsen her.

Er du blevet overbevist om, at din virksomhed skal være synlig i både de betalte og de organiske søgeresultater? Hos Webamp står vi klar til at tage din markedsføringsstrategi til nye højder!

Hvorfor skal jeg benytte et marketing bureau til SEO?

Det er ikke umuligt at få succes med SEO på egen hånd – men det er en tidskrævende proces, hvor du skal holde tungen lige i munden. Der er mange forskellige områder, som du skal mestre – blandt andet tekstforfatning, kommunikation samt evnen til at fejlfinde og rette tekniske fejl på en hjemmeside.

Der er mange fordele ved at benytte et marketing bureau, hvis du ønsker at skabe vækst og udnytte din virksomheds potentiale.

  1. De fleste marketing bureauer har mulighed for at stå for ALLE dine marketingaktiviteter.
  2. Du sparer udgifterne på en marketing-medarbejder (der typisk er langt højere, end hvad det koster at benytte et bureau).
  3. Du slipper for omkostningerne ved at oplære en ny medarbejder.
  4. Du kan få specialiseret rådgivning og hjælp til at identificere forretningspotentialer.
  5. Du behøver ikke bruge penge på alverdens SEO-programmer.
  6. Du får en skræddersyet, specialiseret og målrettet SEO-strategi.
  7. Du får en specialist tilknyttet, der har flere års erfaring inden for SEO, og som ved, hvilke tiltag der virker.
  8. Du kan fokusere på dine kernekompetencer.
  9. Et bureau, der er specialiserede i SEO, er altid opdateret indenfor de mange opdateringer i Googles algoritmer.

Hvordan vælger jeg det rigtige bureau?

Der er et hav af forskellige marketingbureauer, der tilbyder de samme ydelser, og det er derfor forståeligt, at det kan være svært at beslutte, hvilket man skal vælge.

Vælg et bureau hvor…

  • Du har et godt samarbejde med konsulenten.
  • Der er forståelse for din virksomheds vision og mission.
  • Du har en god mavefornemmelse fra start.
  • Det ikke er prisen, der er det vigtigste selling point.

Ønsker du hjælp til SEO, eller vil du høre mere om digital markedsføring i form af SEO eller en af vores andre ydelser, så er du mere end velkommen til kontakte os for en uforpligtende samtale.

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

Vi guider dig til succes

Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.

Nyhedsbrev

Få vores viden inden for Google-verdenen.