SEO

Hvad er SEO?
Guide til søgemaskineoptimering 2023

SEO aka Search Engine Optimization – eller på dansk: søgemaskineoptimering – handler om at forbedre dine placeringer i de organiske søgeresultater. Men hvordan gør man så det? I denne komplette guide til søgemaskineoptimering (SEO) anno 2023 får du (forhåbentligt) svar på alle dine spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at hive fat i os – som SEO-bureau har vi øjnene rettet mod best practices i branchen.

Læs om: Hvad er SEO?SEO i 2023Hvordan laver man SEO?

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 13. sep. 2023

SEO for begyndere – kom i gang med søgemaskineoptimering

Har du besluttet dig for at gå i gang med SEO? Fedt!

Første gang, at man skal give sig i kast med SEO, kan det virke som lang og uoverskuelig proces. Men bare rolig, når du har været i gang i et stykke tid, så bliver det (lidt) nemmere. I denne artikler får du alle vores insider-tips til at komme i gang med søgemaskineoptimering.

Klik igennem indholdsfortegnelsen til venstre (eller foroven hvis du sidder på en mobil) – eller læs det hele fra ende til anden.

Rigtig god fornøjelse!

Hvad er SEO? Få svaret i Webamps store guide til søgemaskinneoptimering anno 2023

Hvad er SEO – og hvad er formålet?

SEO, søgemaskineoptimering, Search Engine Optimization og sågar SEO-optimering.

Kært barn har mange navne, og det er også tilfældet, når det kommer til SEO.
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering.

Begrebsforvirring til trods – målet er det samme. Søgemaskineoptimering handler i korte træk om at indholdsmæssigt og teknisk optimere din hjemmeside, så den rangerer på værdifulde søgeord og bliver vist i toppen af Googles eftertragtede side 1.

Og der er god grund til at være synlig på lige netop Google Search. Søgemaskinen er en af de mest velkendte og brugte søgemaskiner i verden, og i 2021 havde de en markedsandel på 95,12% for søgemaskiner i Danmark!

Og det er her SEO kommer ind i billedet – søgemaskineoptimering
giver dig de bedste forudsætninger for at blive synlig i søgeresultaterne, når potentielle kunder søger efter dine ydelser eller produkter.

Mest anvendte søgemaskiner sidste år (i procent)

Hvorfor arbejde med Search Engine Optimization?

Ganske enkelt fordi det kan blive din genvej til succes på Google – og dermed succes i din forretning. For én ting er at have en hjemmeside. Noget andet er at få den til at blive set af din målgruppe.

Og det er her, SEO kommer ind i billedet. For nok kan du komme til tops på Google via Googles betalte søgeresultater Google Ads. Men da langt de fleste informationssøgende brugere klikker på de såkaldte organiske søgeresultater frem for annoncer, er det alfa og omega at være synlig der, hvor brugerne klikker.

Uden en målrettet SEO-indsats vil din hjemmeside dog med høj sandsynlighed leve et ensomt liv i de mørkeste afkroge af Google – langt væk fra dine potentielle kunders opmærksomhed. Derfor er SEO en uundværlig del af din markedsføringsstrategi, hvis du vil have trafik til din hjemmeside.

Med en målrettet og struktureret SEO-strategi kan du opnå følgende fordele:

    • Opnå synlighed i søgemaskinerne
    • Bliv set af potentielle kunder – i alle stadier af deres købsrejse
    • Modtag relevant trafik til din hjemmeside
    • Få flere henvendelser

    Søgemaskineoptimering kan altså i sidste ende være med til at skabe mere omsætning i din forretning. Det kan med andre ord være en værdifuld investering for din virksomhed.

    SEO i 2023 – hvad er nyt?

    Man må holde sig til ilden for at få succes med SEO. Algoritmer og ranking-faktorer – og dermed også best practices – ændrer sig hele tiden. Derfor må man som SEO-ansvarlig holde sig konstant opdateret. Søgemaskineoptimering er aldrig statisk.

    De råd, du får i denne artikel, er stadig aktuelle – men SEO anno 2023 kræver et endnu bredere fokus, hvis du vil ranke højt i søgeresultaterne.

    Så hvad er nyt i 2023? Det kommer jeg med en håndfuld bud på i den nedenstående. Vil du hellere i gang med generelle tips til søgemaskineoptimering, så klik dig videre til afsnittet ‘Hvordan laver man SEO’.

    E + EAT = EEAT – det ekstra E

    De såkaldte E-A-T-guidelines har været en  rankeringsfaktor i Googles søgemaskine siden 2018. E-A-T er en forkortelse for ‘expertise’ (ekspertise), ‘authoritativeness’ (autoritet) og ‘trustworthiness’ (troværdighed) og er i bund og grund signaler til Google – og ikke mindst Google-brugere! – om, at en hjemmeside demonstrerer netop de 3 egenskaber.

    Sagt med andre ord skal indholdet på din hjemmeside afspejle din ekspertise, autoritet og troværdighed inden for dit felt eller din branche, hvis du vil højt i Googles søgeresultater.

    På webamp.dk er alt vores indhold for eksempel skrevet af marketing-specialister, som i kraft af deres viden om digital marketing har ekspertisen til formidle om emner på området. Vores autoritet kommer blandt andet via vores renommé – for eksempel via kundeudtalelser på vores referenceside samt anmeldelser på Trustpilot og Google. Endvidere kommer autoriteten via links og henvisninger fra andre hjemmesider med autoritet inden for vores branche. Endelig demonstrerer vi troværdighed ved at have et website, som er sikkert at navigere på vores vores brugere – for eksempel i kraft af vores SSL-certifikat.

    SEMrush har skrevet en ganske informativ artikel om E-A-T, hvis du vil læse flere eksempler på de 3 egenskaber i E-A-T.

    E-A-T er især vigtigt for de såkaldte YMYL-hjemmesider (Your Money or Your Life) – dvs. hjemmesider, der beskæftiger sig enten med enten sundhed eller finansiel stabilitet. En tandlæge, et privathospital eller en aktiefond er eksempler på virksomheder med YMYL-hjemmesider.

    E-A-T er endnu mere aktuelt i 2023, end det har været de sidste 5 år. For Google tilføjede i december 2023 et ekstra E til deres E-A-T-guidelines, som altså nu hedder E-E-A-T (eller ‘Double E-A-T’). Det ekstra E står for ‘experience’ og betyder, at man som afsender også skal kunne demonstrere erfaring gennem sit indhold. Så hvis en bruger for eksempel søger en guide til SEO, skal indholdet i guiden tydeligt demonstrere afsenderens erfaring inden for emnet.

    E-E-A-T er især vigtigt for de såkaldte YMYL-hjemmesider

    AI-genereret indhold

    2022 stod i tekstrobotternes tegn – og det kommer 2023 i den grad også til at gøre. ChatGPT, Copy.ai og lignende AI’s er efterhånden ikke til at komme udenom. Og det er ikke kun tekstforfattere og SEM-specialister, der er blevet opmærksomme på robotterne – især ChatGPT (læs mere længere nede i artiklen) har været nærmest uundgåelig i den offentlige diskurs.

    AI-genereret indhold bliver ligeledes mere og mere almindeligt i webtekster – og dermed også i SEO.

    Men hvordan forholder Google sig til AI-genereret indhold?

    Såvel Linkedin som diverse SEO-fora og -blogs har været ved at eksplodere over skrækeksempler på knækkede kurver fra Google Search Console på grund af AI-genereret indhold med en medfølgende konklusion om, at AI-genereret indhold på ingen er kosher inden for SEO. Og Google udmeldte i foråret 2022 da også selv, at robottekst var imod deres guidelines.

    Man har som bekendt en holdning, til man tager en ny, og selv Google må acceptere, at AI-indhold er kommet for at blive. Derfor lavede de også en kovending i februar 2023 og meldte ud, at AI-indhold nu er accepterethvis det da vel at mærke er nyttigt for modtagerne (se næste afsnit om nyttigt indhold).

    Den udmelding kan nok give de fleste SEO-folk julelys i øjnene for, da det nu er blevet væsentligt mere effektivt at producere indhold, som oven i købet lever op til Googles guidelines – aldrig har det været nemmere at lave white hat SEO.

    Jeg vil dog varmt anbefale at få et par menneskeøjne på dit robotindhold, hvis du vil sikre, at det både er faktuelt korrekt samt lever op til Googles retningslinjer. Dog er ChatGPT uhyggeligt dygtigt til at skrive brugerorienteret, nyttigt indhold – se for eksempel nedenstående screenshot, hvor jeg har bedt robotten om at skrive en kollektionstekst om grøn te til en fiktiv webshop.

    Et eksempel på AI-generet indhold

    Nyttigt indhold målrettet brugere frem for rankings

    Tilbage i de vilde 2010’ere var SEO noget med at spamme sin hjemmeside med landingssider målrettet forskellige søgeordskombinationer – landingssider, som igen var overproppet med det søgeord, man ønskede at ranke på.

    Den metode er gudskelov blevet blacklistet af Google for længst. Googles mission er i deres egne ord at “levere de mest relevante og pålidelige oplysninger, der er tilgængelige” inden for en given søgning, og en landingsside, som udelukkende eksisterer for at ranke på et givent søgeord, har næppe til hensigt at levere relevant og pålidelig information.

    Derfor bestræber Google sig også hele tiden på at optimere søgemaskinens krav til indhold – senest med deres helpful content update fra august 2022. Som navnet antyder, har helpful content-opdateringen til formål at sikre, at brugere stiller sig tilfredse med det indhold, de får serveret i søgeresultaterne. Indholdet skal med andre ord være nyttigt.

    Så hvad er i Googles optik nyttigt indhold? Jo, nyttigt indhold er:

    • skabt til mennesker, ikke (søge)maskiner
    • tilpasset den primære målgruppe
    • relevant i forhold til emnet og det generelle indhold på websitet
    • produceret af erfarne (det ekstra E i E-A-T) forfattere med autoritet inden for feltet.

    For SEO-specialister betyder helpful content-opdateringen, at de (i endnu højere grad) skal overveje, hvordan de tænker søgeordsanalyse og -strategi – men også hvordan de producerer indhold.

    Det vil ikke nytte noget at forsøge at ranke på så mange keywords som muligt, hvis søgeresultaterne ikke har relevans for modtageren. Ligeledes handler det ikke om bombardere nettet med indhold, men om udvælge relevant indhold – og ikke mindst tilpasse det til den givne søgehensigt.

    Derfor kan du med fordel også kigge mod dine konkurrenter, når du udarbejder din content-strategi – hvad gør, at de ranker højt? Du kan kan for eksempel kigge efter:

    • Hvilke typer indhold rangerer på specifikke søgetermer? Er det informativt? Sælgende?
    • Hvor langt er konkurrenternes indhold?
    • Hvilke spørgsmål bliver der typisk stillet om emnet?
    • Er der underemner inden for områder?
    • Hvad linker indholdet til?
    • Hvem er afsender af indholdet – og hvad er deres erfaring?

    Med nyttigt, brugerorienteret indhold er du godt på vej til at rangere højt i 2023.

    Med nyttigt, brugerorienteret indhold er du godt på vej til at rangere højt i 2023.

    Med nyttigt, brugerorienteret indhold er du godt på vej til at rangere højt i 2023.

    Featured snippets og zero click-søgninger

    Featured snippets – også kendt som fremhævede uddrag – er ingen nyhed i Google, men de bliver kun mere relevante med tiden. Min kollega Andreas påpegede dem da også som en 2022-tendens i sin artikel om SEO-faktorer i 2022 – og tendensen ser ud til at fortsætte i 2023. 

    Featured snippets er udvalgte passager fra landingssider, som bliver vist direkte i søgeresultaterne. Disse resultater går under tiden også under navnet ‘placering 0’, fordi de visuelt ligger højere end placering 1 i Googles organiske søgeresultater. 

    Disse resultater får denne fornemme placering, fordi de (ifølge Google) indeholder netop den information, som brugeren søger. De er med andre ord resultater på nyttigt indhold, målrettet brugere frem for rankings – jævnfør ovenstående afsnit. Herunder ser du for eksempel Webamps resultat på søgningen ‘shopify webshop’, som sågar ligger over Shopifys eget resultat.

    I 2023 skal du optimere mod featured snippets og zero click-søgninger er en

    Mange SEO-specialister har nok et ambivalent forhold featured snippets. Det skyldes, at featured snippets på visse resultater kan resultere i en lavere klikrate, fordi brugerne får svar direkte i SERP’en, og dermed ikke klikker på resultatet – de såkaldte zero click-søgninger. Og det betyder selvfølgelig mindre trafik. 

    Omvendt betyder det også mere relevant trafik samt højere konverteringsrate, fordi dem, der rent faktisk klikker i mange tilfælde vil være mere relevante kunder. Derfor er der også god grund til at gå efter featured snippets.

    Så hvordan får du så featured snippets? (Fold ud)

    Det gør du blandt andet ved at fokusere på din målgruppe og deres søgeintention. Hav fokus på det gode indhold – skriv til brugere, ikke til botter.

    Du kan også arbejde mere dataorienteret med featured snippets. I SEO-værktøjer som Ahrefs kan du for eksempel se, hvilke af dine keywords, der typisk aktiverer featured snippets.

    Klik på rapporten ‘Organic keywords’, sortér efter ‘SERP features’ → ‘Featured snippets. Klik ‘Apply’ → ‘Show results’. Så får du en liste over alle keywords på din hjemmeside, der har featured snippets. Ligger din hjemmeside ikke nr. 1 under ‘Position’? Så er det bare i gang med at indholdsoptimere og gå efter det fremhævede uddrag.

    Featured snippets bliver kun større i 2023

    Featured snippets bliver kun større i 2023

    Lavere crawl-frekvens – færre opdateringer i SERP’en

    Øjeblikkelig søgemaskinedata bliver efterhånden taget så for givet, at de færreste nok tænker over maskineriet bag den tilsyneladende endeløse informationsstrøm. Men det kræver anseelige ressourcer at holde så stor en søgemaskine som Google Search opdateret. 

    For selvom vi tænker Googles søgemaskine som “en ting i skyen”, er “skyen” rent faktisk en fysisk størrelse, bestående af utallige servere fordelt på datacentre i hele verden – datacentre, som igen skal kommunikere med hinanden på tværs af lande og kontinenter. Og den slags sluger strøm – meget af det!

    Den slags ressourceforbrug går ikke så godt i spænd med Googles målsætning om at blive CO2-fri i 2030. Derfor implementerer Google løbende tiltag, der kan begrænse deres årlige CO2-udslip. Et af dem er efter sigende at begrænse antallet af crawleranmodninger (crawlere er i bund og botter, som finkæmmer nettet for URL’er for så at registrere og indeksere dem). 

    Færre crawleranmodinger betyder selvsagt også færre opdateringer i søgeresultaterne, da opdateringer i søgeresultaterne hænger direkte sammen med crawleradfærd – har din hjemmeside ikke haft besøg af en crawler siden din sidste opdatering, kommer du ikke til at se ændringer, før du igen får besøg af GoogleBot’en, som man kalder Googles crawlere. Det er af samme grund, at optimering af intern linkstruktur er alfa og omega inden for teknisk SEO, fordi GoogleBot finder rundt på internettet ved at følge links på de sider, den crawler. 

    Det betyder kort sagt, at det på sigt kommer til at betale sig at optimere landingssider efter alle kunstens regler fra start i stedet for at gøre det løbende. Så hvis du har din søgeords- og indholdsstrategi på plads, kan du med fordel implementere ændringer med det samme frem for at opdatere løbende, da Bot-besøgene også bliver mere sjældne.

    Det vil højne chancen for, at dine ændringer hurtigere bliver indekseret af GoogleBot – og dermed bliver medtaget i SERP’en.

    AI – en game changer for SEO i 2023

    I november 2022 blev SEO- og SEM-verdenen rystet i sin grundvold med ankomsten af ChatGPT. Nogle taler om, at den er en direkte Google Search-dræber, fordi den er så effektiv til at besvare spørgsmål. Andre – herunder SEO- og SEM-guruen Marie Haynes – mener, at Google højst sandsynligt har en bedre AI, og at ChatGPT derfor ikke er en trussel.

    Én ting er de fleste dog enige om: At ChatGPT bliver en game changer for SEO i 2023. Men hvorfor? For at svare på dette spørgsmål har vi bedt ChatGPT om at skrive en tekst om sin egen mulige indflydelse på SEO. Nedenstående er altså næsten 100 % AI-produceret tekst – vi har kun selv lavet mindre rettelser.

    Hvad er ChatGPT – og hvad er dens betydning for SEO?

    ChatGPT er en stor sprogmodel, der er trænet af OpenAI. Den har evnen til at generere naturligt lydende tekst, hvilket kan have indflydelse på SEO.

    En af de måder, ChatGPT kan påvirke SEO, er ved at hjælpe med at generere unikt og interessant indhold til hjemmesider og blogs. Ved at bruge ChatGPT til at skrive indhold kan websitetekster blive mere engagerende og relevante for de besøgende, hvilket kan forbedre placeringen i søgeresultaterne.

    En anden måde, ChatGPT kan påvirke SEO, er ved at hjælpe med at generere søgeordsforslag til indholdet. Ved at bruge ChatGPT til at analysere indholdet og forudsige, hvilke søgeord der vil være relevante for det, kan websiteteksterne blive mere søgemaskinevenlige og have en bedre placering i søgeresultaterne.

    Endelig kan ChatGPT også hjælpe med at skrive meta tags og beskrivelser, der er søgemaskinevenlige og attraktive for de besøgende. Ved at bruge ChatGPT til at skrive meta-tags og beskrivelser, der er relevante og indbydende, kan websiteteksterne blive mere synlige i søgeresultaterne og få flere besøgende.

    Alt i alt kan ChatGPT have en betydelig indflydelse på SEO ved at hjælpe med at generere unikt og relevant indhold, forudsige søgeord og skrive søgemaskinevenlige meta-tags og beskrivelser.

    Kilde: https://chat.openai.com/chat

    ChatGPT’s rolle i teknisk SEO

    ChatGPT kan altså blive en aktiv medspiller i din SEO-strategi. Men hvad med teknisk SEO? Vi spurgte AI’en om dens evner inden for kodning og teknisk SEO. Nedenstående er en let redigeret version af ChatGPT’s svar.

    ChatGPT er ikke et programmeringsværktøj og har ikke evnen til at generere gyldig kode i et bestemt programmeringssprog.

    Imidlertid kan ChatGPT måske i visse tilfælde bruges til at give forslag til kode, der kan bruges i et bestemt projekt. For eksempel kan ChatGPT trænes på et stort dataset af eksisterende kode og lære at generere forslag til kode, der passer ind i det givne projekt.

    Det er dog vigtigt at huske, at ChatGPT ikke erstatter behovet for en erfaren udvikler, der kan skrive kode, der er både gyldig og effektiv. ChatGPT kan måske være en hjælp under udviklingen, men det er ikke et komplet programmeringsværktøj.

    ChatGPT kan ligeledes heller ikke bruges direkte bruges til teknisk SEO – den har ikke evnen til at analysere et website og identificere tekniske problemer, der kan påvirke placeringen i søgeresultaterne.

    Imidlertid kan ChatGPT måske i visse tilfælde bruges til at give forslag til tekniske forbedringer, der kan hjælpe med at forbedre SEO. For eksempel kan den trænes ud fra et stort dataset af eksisterende tekniske optimeringer og lære at generere forslag til tekniske ændringer, der kan forbedre placeringen i søgeresultaterne.

    Det er dog vigtigt at huske, at ChatGPT ikke erstatter behovet for en erfaren SEO-specialist, der kan analysere et website og identificere tekniske problemer. ChatGPT kan måske være en hjælp under teknisk SEO, men det er ikke et komplet SEO-værktøj.

    Kilde: https://chat.openai.com/chat

    For at illustrere har vi i nedenstående lavet et par småfejl i HTML’en i h2’eren på dette afsnit og bedt ChatGPT om at debugge:

    ChatGPT er en game changer for SEO i 2023

    Den digitale verden blev rystet i sin grundvold med lanceringen af ChatGPT i november 2022

    Hvordan laver man SEO?

    Søgemaskineoptimering handler om at optimere en række faktorer, som i Googles optik er lig med kvalitet for brugerne – og som dermed kan sende en hjemmeside højere op i søgeresultaterne.

    Faktisk har Google hundredvis af faktorer med i ligningen. Faktorer der tilsammen afgør hvilken placering, en hjemmeside får på bestemte søgeord i søgeresultaterne. Du kan se det som ét stort regnestykke, hvor hver enkelt faktor har betydning for, hvor synlig din hjemmeside bliver. Derfor er der heller ikke en fast opskrift på at komme øverst på Google – ligesom resultaterne ikke kommer fra den ene dag til den anden.

    Overordnet er der dog 3 hovedelementer, som kan hjælpe dig godt på vej: indhold, teknik og autoritet.

    Semantisk SEO: Prioritér det gode indhold

    Før i tiden handlede SEO i bund og grund om at proppe sine landingssider med de søgeord, man ville findes på. Sådan er det heldigvis ikke længere. I dag prioriterer søgemaskinen nemlig først og fremmest, at indholdet har værdi for brugerne, og Google har den sidste håndfuld år udsendt flere algoritme-opdateringer, som skal sikre dette – senest i august 2022, hvor de udrullede deres helpful content update.

    Kvalitetskravene til indholdet betyder, at semantisk SEO er et vigtigt tredje ben i SEO-taburetten. Søgemaskinen prioriterer i høj grad kvalitetsindhold, der lever op til brugernes forventning. Omvendt får landingssider med tyndt, duplikeret eller værdiløst indhold meget sjældent gode placeringer.

    Af samme grund er det alfa og omega at skrive godt, brugervenligt indhold til sin hjemmeside, hvis man vil øverst på Google. Men det er nemmere sagt end gjort. Det kræver en vekselvirken mellem retoriske værktøjer, forståelse for brugernes søgeintention og evnen til at bruge de rette søgeord i den rette kontekst. Du tager dermed grueligt fejl, hvis du tror, at det handler om at smide de vigtigste søgeord ind i en generisk tekst et bestemt antal gange.

    I takt med Googles algoritmeopdateringer er søgemaskinen blevet sindssygt god til at forstå brugernes søgeintention – og vise søgeresultater ud fra samme. Så vægter du unikt content, der er tilegnet mennesker frem for robotter, er du godt på vej mod toppen af Googles eftertragtede tinde.

    Huskeregler i forbindelse med semantisk SEO:

    • Undgå at rette alt fokus på det valgte søgeord.
    • Sørg for, at din tekst er letlæselig.
    • Tænk i emner frem for søgeord.
    • Skriv naturligt – og undgå at bruge for mange svære fagtermer.
    • Anvend kontaktskabende sætninger.

    Er du blevet interesseret i at lære mere om semantisk SEO, og hvordan du udarbejder en god SEO-tekst? Læs meget mere om, hvad vi lægger vægt på hos Webamp, når vi taler om søgemaskinevenligt indhold.

    Det tekniske: Teknisk SEO

    Indholdet på din hjemmeside er vigtigt. Men hvis det tekniske ikke spiller, vil Google ikke finde siden læsbar, ligesom siden ikke vil være brugervenlig for dine potentielle kunder. Derfor er optimering af de tekniske faktorer – teknisk SEO – også en vital del af arbejdet med at søgemaskineoptimere en hjemmeside.

    Teknisk SEO er den lidt mere langhårede del af søgemaskineoptimering. Det kræver nemlig en god portion forståelse for alt det, der foregår inde i maskinrummet på din hjemmeside.
    I praksis består teknisk SEO blandt andet om at analysere:

    • kvaliteten af kildekoden på hjemmesiden
    • om siden bliver indekseret korrekt
    • om den er mobilvenlig
    • om der er duplikeret indhold
    • om der er tunge billeder eller andre elementer på siden, der gør den langsom.

    Teknisk SEO består desuden af analyse og omdirigering af døde links, søgemaskinevenlig navngivning af URL-adresser, optimering af ALT- og H-tags, sidetitler og metabeskrivelser samt opsætning af struktureret data, der gør Google bedre til at forstå indholdet på hjemmesiden.

    Og det er bare et lille udsnit af de mange opgaver inden for teknisk SEO. Lang historie kort, så er formålet med teknisk SEO at få en hjemmeside til at præstere teknisk optimalt. Til dels for at give brugerne den bedste oplevelse men også for at gøre siden mere læsbar for Google – og dermed øge chancen for at komme øverst på Google.

    Det autoritære: Linkbuilding

    SEO er ikke kun dét, der sker på selve hjemmesiden. Din hjemmeside skal også opnå autoritet – og det får den igennem linkbuilding.

    Linkbuilding handler i bund og grund om at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside – de såkaldte backlinks. Groft sagt: Jo flere hjemmesider, der linker til din, desto større autoritet opnår din hjemmeside. Dog vejer kvaliteten noget tungere end kvantiteten af backlinks. Det er ikke et autoritetssignal at have 100 spam links fra casino-sider, indiske link-kataloger og russiske porno-sider. Det er tværtimod et spam-signal, og det kan have en særdeles negativ indflydelse på din organiske synlighed i søgemaskinerne.

    Omvendt er det et autoritetssignal at have mange links fra mange brancherelevante domæner med høj domæneautoritet – for eksempel hvis en tandlæge-hjemmeside har mange links fra sundhedsblogs, brancheforeninger etc.

    Grafen forneden er et skrækeksempel på konsekvensen af spam-links. Den viser den gennemsnitlige Google-placering på et stort søgeord, og som du kan se, knækker den fuldstændigt og falder sågar helt ud af indeks på visse dage.

    Webmasteren på hjemmesiden havde de bedste intentioner og gik derfor flittigt i gang med at omdirigere et utal af undersider fra andre domæner, vedkommende administrerede – domæner, som vel at mærke på ingen måde var brancherelevante og i øvrigt havde en lav domæneautoritet. Google opfattede det derfor som et forsøg på at manipulere rankings via spam-links, og flere måneders SEO blev undermineret på få dage.

    Et eksempel på dårlig linkbuilding

    Her er det omvendte eksempel: En stabilt voksende backlink-profil med links fra relevante og autoritære domæner har givet en underside pæne Google-placeringer på et stort søgeord.

    Et eksempel på god linkbuilding
    Et udvalg af vores SEO-resultater

    En opdatering af Googles Algoritmer får branchen til at holde vejret

    Det er altafgørende at have viden og indsigt i Googles algoritmer, når du arbejder med søgemaskineoptimering. Det er nemlig algoritmerne, der er med til at bestemme, hvor din hjemmeside bliver vist i søgeresultaterne.

    Derfor vil en algoritme-opdatering også altid få SEO-specialister til at holde vejret – for hvis en opdatering betyder, at korthuset vælter, kan flere års strategisk arbejde være spildt.

    Dog er der sjældent grund til den store bekymring, så længe du prioriterer dine brugere først. Google Search er en søgemaskine, der altid vil forsøge at vise det indhold, som er mest relevant i forhold til brugerens søgning – og det er netop dette, som du skal have i mente, når du arbejder med SEO!

    Og selvom det ikke altid er nemt at få indsigt i Googles eksakte algoritmer, ved man dog, at der er flere parametre, der kan have en væsentlig betydning for en hjemmesides placeringer i søgeresultaterne – og som derfor er værd at have med i sine overvejelser, når man påbegynder sit SEO-eventyr.

    Tidligere erfaring viser, at følgende faktorer er med til at bestemme hvor i placeringerne, din hjemmeside bliver vist:

    • Brugerens konkrete søgning
    • Brugerens geografiske placering
    • Hjemmesidens troværdighed
    • Hjemmesidens anvendelighed
    • Hjemmesidens relevans.

    Hvordan kommer man i gang med søgemaskineoptimering?

    Hvad er SEO? Alt fra analyse til linkbuilding

    Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://webamp.dk/academy/seo-guide/

    For eksempel:

    Foto: <a href="https://webamp.dk/academy/seo-guide/">Webamp: Den komplette SEO guide</a>

    SEO er langsigtet og kontinuerligt arbejde, som aldrig rigtigt slutter. Googles algoritmer er komplekse og ændrer sig hele tiden, ligesom konkurrencen om topplaceringerne på Google kan være benhård.

    Hvis man har forsøgt at give sig i kast med søgemaskineoptimering, så ved man, at det kan være svært at finde hoved og hale i en SEO-strategi. Men man skal jo starte et sted.

    En SEO-strategi kan se således ud:

    Teknisk SEO

    Hvis det er en ældre hjemmeside, kan det være en god idé at starte med at prioritere den tekniske del af SEO. Det er utroligt vigtigt, at din hjemmeside fungerer korrekt, da det ellers kan gå ud over søgemaskineoptimeringen – og så er dit hårde arbejde desværre ikke til meget gavn.

    Det er endnu en af grundene til, at det er fornuftigt at overveje, om man skal få et bureau til at stå for sin SEO – det kræver nemlig teknisk snilde.

    Dan dig et hurtigt overblik med Screaming Frog
    Der er flere programmer, der kan give dig et overblik over den tekniske kvalitet af din hjemmesiden. Et af dem er Screaming Frog, der i løbet af kort tid fejlfinder og visualiserer tekniske problemstillinger.

    Områder der er værd at starte med at undersøge:

    • HTTP URL’er
    • 4xx-fejl
    • Content – duplikeret og manglende indhold
    • Manglende og duplikerede H1’ere
    • Manglende og duplikerede SEO-titler
    • Manglende og duplikerede H1’ere
    • Billeder over 100 KB
    • Pagespeed
    • Manglende canonical tags
    • Manglende og duplikerede metabeskrivelser

    Kort sagt kan du få et komplet overblik over SEO-tekniske faldgruber, der kan være med til at spænde ben for bedre organiske søgeordsplaceringer i søgemaskinerne.

    Det er selvfølgelig mange andre områder, som man kan kigge nærmere på, men noget haster mere end andet. Husk, at det handler om at få et overblik fra start, så du ved, hvad der kræver mest af din opmærksomhed.

    Du kan læse mere om den skrigende frø i Webamps indlæg ‘Syv tips til at forbedre dine SEO via Screaming Frog’’.

    Screaming Frog - 4xx fejl
    Søgeordsanalyse

    I søgeordsanalysen skal du give den fuld gas. Du skal se på det som en databaseret brainstorm, hvor du finder alle de søgeordskombinationer, der kan relatere til din virksomhed. Det er en god idé at overveje følgende spørgsmål, når man giver sig i kast med en spændende søgeordsanalyse.

    1. Hvilke produkter/service tilbyder vi?
    2. Hvilke produkter/service er vigtigst for os?
    3. Hvilke produkter/service er der flest, der efterspørger?

    Selvom det er godt, at du inddrager så mange søgeordskombinationer som muligt i din søgeordsanalyse, så betyder det ikke, at du straks skal forsøge at optimere dem alle på samme tid. Det er svært vurdere, hvor mange der er passende at starte med, da det afhænger af, hvor konkurrencepræget søgeordene er – dog vil de fleste starte med at fokusere på ca. 5-10 søgeordskombinationer.

    Brainstorm- eller databaseret søgeordsanalyse?

    Søgeordsanalysen kan tage afsæt i noget så simpelt som en brainstorm og din viden om din egen branche, og hvordan din målgruppe søger. Er du for eksempel tandlæge med en tandklinik på Østerbro i København, vil søgeord som for eksempel ‘tandlæge’, ‘tandklinik’, ‘rodbehandling’, ‘tandpine’, ‘tandkrone’ m.m. være relevante at kigge nærmere på. Da du beskæftiger dig med en klinik, som typisk er interesseret i lokale kunder, så vil du derudover også fokusere på lokationerne Østerbro og København frem for en landsdækkende søgning.

    En brainstorm kan være et godt sted at starte. Vi vil dog til enhver tid anbefale at gå mere databaseret til værks.

    Værktøjer som Ahrefs og Google Search Console har alt, hvad du skal bruge til at lave en god søgeordsanalyse.

    I Ahrefs kan du for eksempel lave et udtræk af de keywords, din hjemmeside allerede ranker på og i samme ombæring se estimeret månedlig søgevolumen samt din placering på disse. På den måde kan du danne dig et overblik over, hvor der er plads til forbedring. Du kan ligeledes lave konkurrentanalyse i funktionen ‘Content gap’. Her kan du indtaste dit eget domæne og sammenligne med en eller flere konkurrenters domæner og få et overblik over relevante søgeord, de ranker på, men som du ikke ranker på. 

    I eksemplet forneden har jeg sammenlignet et vinhandlers hjemmeside med en konkurrents. 

    Ahreds har mange gode funktioner til søgeanalyse
    Contentplan

    Hvis man har en hjemmeside, der indeholder en masse landingssider med velskrevet og beskrivende indhold til alle sine serviceydelser og/eller produkter – jamen, så kan du straks påbegynde SEO. Det er dog de færreste, der har dét.

    Det er én ting, som man gerne må stjæle med – og det er øjnene. Gå på opdagelse i hjemmesiderne, der ligger på første side på det ønskede søgeord, og se, hvor fyldestgørende deres tekster er. Er der 2000 ord på landingssiderne? Jamen, så er det højst sandsynligt nødvendigt at have det samme.

    Derudover er det vigtigt, at du optimerer søgeordene på de sider, hvor det giver mest mening – og det er sjældent en god taktik at blande alt for mange emner og søgeord. Lad os bruge tandlæge-eksemplet igen. Google går op i brugervenlighed, og det er ikke overskueligt for brugeren, hvis de skal læse om tandretning på den samme side, hvor man finder information om fjernelse af tand.

    Du skal altid have in mente, at hvis DU er i tvivl, om det giver mening, så vil Google bestemt også være det. Senere i guiden får du mere information om, hvordan du skriver gode SEO-tekster.

    Opsætning af sporing af vigtige måleparametre

    Målet med søgemaskineoptimering er synlighed, som i sidste skal give flere salg eller henvendelser via dit website. Derfor er det en rigtig god idé at opsætte korrekt sporing af besøgende, henvendelser, salg, tilmelding af nyhedsbrev og andre vigtige måleparametre, der kan sige noget om udbyttet af din SEO-indsats.

    Her er Google Analytics og Google Tag Manager uundværlige værktøjer. Analytics kan nemlig give dig næsten al tænkelig data om din hjemmeside, mens Tag Manager er det bindeled mellem din side og din Analytics-konto, der skal sikre, at du måler på de rigtige parametre.

    Kontinuerlig linkbuilding

    Kvantiteten og kvaliteten af links fra andre sider, der peger ind på din side, har stor betydning for din hjemmesides autoritet – og dermed dine placeringer på Google. Derfor er det vigtigt løbende at arbejde med at skaffe relevante links til din side. Denne disciplin går under termen ‘linkbuilding’. Det vil sige links fra sider, der tematisk minder om din.

    Links fra generiske private blogging networks, skumle casinosider og lumre pornosider er ikke relevante links. Det er links fra brancheforeninger, leverandører, samarbejdspartnere, bloggere, sponsorer, pressemeddelelser og anmeldelser til gengæld.

    Så selv om kvantiteten af links har noget at skulle have sagt, er kvaliteten det vigtigste. Hellere ét relevant link end 10 irrelevante.

    Løbende optimering og evaluering

    Der er ikke noget, der hedder at hvile på laurbærrene, når det kommer til SEO. Googles algoritme er kompleks, ligesom konkurrencen på bestemte søgeord kan være høj. Derfor er det vigtigt løbende at evaluere udbyttet af din indsats.

    Rangerer du for eksempel dårligt på bestemte søgeord? Genererer din hjemmeside ikke nok henvendelser? Eller interagerer dine brugere på anden vis ikke som ønsket med dit indhold?

    Det er spørgsmål, man løbende må stille sig selv, og som skaber grundlag for eventuel optimering.

    Skal vi tage din SEO til nye højder?

    Webamp er et ambitiøst SEO-bureau, der står klar til at øge din virksomheds tilstedeværelse på Google. Skal vi hjælpe dig?

    On-page og off-page

    få viden om SEO i vores store guide til søgemaskineoptimeringSelvom der er flere hundrede interne- og eksterne faktorer, som kan påvirke din SEO-strategi, så bliver optimeringsprocessen ofte omtalt som to overordnede kategorier: on-page og off-page SEO.

    • On-page SEO

      I nedenstående oversigt er der blevet fremhævet nogle af de væsentligste områder, når det kommer til on-page SEO.

      • Valg af relevante søgeord- og termer
      • Værdifuldt tekstindhold om dine serviceydelser og/eller produkter
      • Implementering og optimering af billeder
      • Hastighedsoptimering
      • Brugervenlighed på desktop, mobil og tablet
      • Korrekt opsætning af brødtekst samt over- og underoverskrifter
      • Intern linkbuilding, der skaber struktur på hjemmesiden.

      Læs mere om on-page SEO.

    • Off-page SEO

      Kan du få gode placeringer uden at fokusere på off-page SEO? Det kan du muligvis godt, men i langt de fleste tilfælde vil det kun være muligt at rangere højt på søgeord, hvor der ikke er den store konkurrence – og dermed færre potentielle kunder.

      Ekstern linkbuilding

      Når det kommer til off-page SEO, så er det især linkbuilding, der er i fokus. Linkbuilding øger gennem eksterne links din hjemmesides relevans i Google øjne. Det skal dog nævnes, at det ikke er helt ligegyldigt, hvor dine links kommer fra.

      Når du er på udkig efter relevante hjemmesider, der kan linke til din hjemmeside, så er det en god idé at stille sig selv følgende spørgsmål:

      Er hjemmesiden troværdig?
      Hvor mange besøgende har hjemmesiden?
      Er indholdet på hjemmesiden relevant i forhold til min branche?

      Du kan tænke på linkbuilding på samme måde, som hvis du skulle bestille en ferie. Ville du vælge at bestille 3 rejser, hvor du skulle overnatte på et hostel i et skummelt nabolag eller én mindeværdig ferie på din drømmedestination? Den burde være lige til højrebenet. Vi kommer nærmere ind på linkbuilding i løbet af denne guide.

      Google My Business (GMB) – dit online visitkort

      Google My Business

      Google My Business er en gratis virksomhedsprofil, der fungerer som et online visitkort for din virksomhed. Efter Googles seneste algoritme-update er lokale søgninger blevet mere relevant end nogensinde før – så hvis du ikke allerede har en virksomhedsprofil, så skal du skynde dig at få oprettet en!

      Opret en profil på Google My Business.

      Tilføj de vigtigste oplysninger:

      • Åbningstider
      • Serviceområder
      • Branche
      • Virksomhedsbeskrivelse
      • Link til din hjemmeside
      • Link til din hjemmesides kontaktside (aftalelinks)
      • Serviceydelser (hvis du tilbyder en service)
      • Produkter
      • Billeder.

      Derudover har du mulighed for at lave opslag på din Google My Business, der omhandler tilbud, nyheder, events og produkter. På den måde holder du dine kunder opdateret, mens du skaber relevant trafik til din hjemmeside.

      Hos Webamp ved vi, at GMB har en stor betydning for SEO, og det er derfor en fast del af optimeringsprocessen. Skal vi hjælpe dig? Lad os tage en uforpligtende samtale.

      Læs meget mere om off-page SEO her.

    Skab autoritet på Google med linkbuilding

    Linkbuilding handler i korte træk om at bygge links mellem sider – det kan være på tværs af undersider på ét domæne (intern linkbuilding) såvel som på tværs af domæner (ekstern linkbuilding). Især sidstnævnte er et vigtigt fokus for SEO-specialister, da links fra andre hjemmesider kan ses som en slags anbefaling til Google og andre søgemaskiner om, at en hjemmeside er et besøg værd. 

    Links fra andre hjemmesider er med andre ord et autoritetssignal til Google og andre søgemaskiner – og er derfor en vigtig del af søgemaskineoptimering. Det kan du læse mere om i vores blogindlæg om linkbuilding.

    Linkbuilding er et autoritetssignal til Google – og derfor vigtigt for SEO
    • Hvad er intern linkbuilding?

      Intern linkbuilding handler i bund og grund om at skabe en intern linkstruktur på sin hjemmeside. Dette gøres ved at oprette et link på en bestemt side, der linker ind til en anden landingsside på hjemmesiden.

      Interne links kan indsættes i forbindelse med:

      • Brødtekst
      • Under- og overskrifter
      • Billeder
      • Logoer
      • Menupunkter.
    • Bliv belønnet af Google

      Intern linkbuilding er en vigtigt del af on-page SEO, og det er der en særlig grund til. Hvis du har gjort dit arbejde til UG, så vil Googles robotter have langt nemmere ved at navigere i indholdet på din side – og det vil du blive belønnet for!

    • Formålet med intern linkbuilding

      • Give linkværdi til de landingssider, som du linker til.
      • Tydeliggøre, hvad indholdet på landingssiden omhandler.
      • Tydeliggøre, hvilke sider på hjemmesiden, der er vigtigst.
      • Skabe struktur på hjemmesiden – for besøgende og Google.
      • Forkorte tiden, det tager at indeksere nye sider på Google.

    Hvad er udgående linkbuilding?

    Udgående linkbuilding bliver brugt til at linke til eksterne sider, der giver mening og er relevante for dine besøgende. Udgående linkbuilding er blevet anvendt flere steder i denne guide – kan du spotte dem? Psst. du finder bl.a. et udgående link under ‘hvad er ekstern linkbuilding?’.

    Hvad er ekstern linkbuilding?

    Det er ikke en overdrivelse at sige, at ekstern linkbuilding er en teknik, som deler vandene i de fleste SEO-afdelinger. Ekstern linkbuilding har til formål at rette trafik mod din hjemmeside, så Google anser din hjemmeside som relevant og værdifuld. Du kan linke gennem hjemmesider, blogindlæg, sociale medier og andre af Googles tjenester som for eksempel Google My Business – du kan læse vores guide til Google My Business her.

    Linkbuilding handler dog om mere end “bare at oprette links”. Før du har set dig om, kan du hurtigt have brugt en masse tid, kræfter og ikke mindst penge på ekstern linkbuilding uden effekt. Ligesom alle andre aspekter af SEO, så bliver man nødt til at have styr på sit analysearbejde, inden man starter.

    Hvordan får du eksterne links til din hjemmeside?

    Ekstern linkbuilding kan deles op i 2 kategorier – den gratis og den betalte.

    • Outreach og gæsteblogging

      Gratis linkbuilding vil ofte foregå ved, at man tager fat i kunder, samarbejdspartnere m.fl. og anmoder dem om at linke ind til sin hjemmeside. Denne proces går også under navnet ‘outreach’. 

      Gæsteblogging er også en metode til at skaffe links til din hjemmeside. Her leverer du værdifuldt indhold til andre hjemmesider, som til gengæld kvitterer med et link tilbage til din hjemmeside. På den måde vinder alle parter. 

      Endelig kan du også arbejde med indholdet på din egen hjemmeside og sørge for, at det kommer ud til masserne – både ved hjælp af SEO og via for eksempel sociale platforme.

      For jo bedre dit indhold er, og jo flere der kender til det, desto større er sandsynligheden for, at de linker til det – og dermed din hjemmeside. Jeg anbefaler det også i mit blogindlæg ‘Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg‘.

      I nogle tilfælde vil man kunne få en aftale i hus ganske hurtigt ved hjælp af outreach og gæsteblogging – men det kan også være en lang og krævende process, hvor man skal genoverveje sin ROI (Return of Investment).

    • Betalt linkbuilding

      Betalt linkbuilding er den “nemme vej” til at backlinks til din hjemmeside. Her betaler du dig kort og godt til spalteplads med et dertilhørende link på digitale medier. Du får altså links via sponsoreret indhold.

      Det er vigtigt, at du forstår, hvad du har med at gøre, hvis du giver dig i kast med den betalte form for linkbuilding.Vi anbefaler derfor ikke at købe links fra hjemmesider, der udelukkende sælger links. Disse sider går også under navnet PBN’er (Private Blogging Networks) eller splogs (spam + blog).

      Du vil som regel kunne kende dem på den manglende røde tråd i artikelkartoteket. Her vil du for eksempel kunne se “artikler” om tandbehandlinger placeret klods op af “artikler” om quicklån og gambling. 

      De såkaldte BPN-links er altså unaturlige links, der kommer fra domæner, som kun har til formål at linke frem og tilbage til diverse sider. Udvælg derfor dine domæner med omhu, hvis du ønsker at købe dig til backlinks via sponsoreret indhold. Sagt med andre ord skal der være en rød tråd mellem indholdet på din hjemmeside og hjemmesiden, der linker.

      Læs mere Googles retningslinjer i forbindelse med linkudveksling.

    Tjek domæne – er det værdifuldt?

    Du har nu fundet landingssiden, som du vil linke ind til samt fundet et domæne, som er relevant at få links fra. Det er nu blevet tid til at tjekke kvaliteten af domænet.

    Tag et kig på følgende:

    1. DR (domain rating) – hvor høj er det?
    2. Indholdet – stemmer hjemmesiden indhold overens med DIT indhold?
    3. Troværdigheden – er hjemmesiden troværdig?


    Hos Webamp anvender vi primært værktøjet Ahrefs, når vi skal have et indblik i alle afkroge af en hjemmeside, da værktøjet indsamler stort set alt slags data. Et sandt drømme-værktøj for en SEO-specialist.

    For overblikket skyld har vi kørt en test på google.dk, som du kan se på det nedenstående billede. Det er tydeligt at se, at Google (naturligvis) har en utrolig høj DR, en masse backlinks og referring domains samt organisk trafik.

    Søgemaskineoptimering: Google.dk's domain rating

    Kig gerne på domæneautoritet, når du er på udkig efter backlinks

    Undgå at blive straffet af Google

    Hvis du vil undgå at overtræde nogle af Googles mange retningslinjer, så anbefaler vi, at du sætter dig ordentlig ind i, hvad god og naturlig linkbuilding er. Hvis du vil være sikker på, at det bliver gjort rigtigt, så kan du også benytte et marketing bureau, som er eksperter i markedsføring. En overtrædelse kan i værste tilfælde fører til, at dit domæne bliver bandlyst fra Googles indeks.

    Hos Webamp er vores SEO-team specialiserede indenfor linkbuilding, og vi anvender kun relevante og troværdige sider, der giver værdi!

    Nyttige SEO-værktøjer

    Er du helt ny inden for SEO, eller vil du blot undersøge, om der er nogle værktøjer, som du ikke har kendskab til endnu? Bare rolig. Du får her et indblik i de SEO-værktøjer, som vores SEO-specialister bruger til dagligt.

    Hvorfor er det vigtigt, at man bruger de rigtige værktøjer?

    Hvis du vil have et godt resultat, så er det vigtigt, at du anvender de rette værktøjer. Ligesom der er personer, der foretrækker gin fremfor vodka, så er der selvfølgelig også delte meninger om de forskellige SEO-værktøjer.

    Vores specialister har flere års erfaring inden for søgemaskineoptimering, og du får hermed muligheden for at få et indblik i deres værktøjer.

    SEO-værktøjer, der er værd at kende:

    • Ahrefs

      Hvis du leder efter et fuldkomment værktøj til analyse og optimering, så er dine bønner blevet hørt! Der er næsten ikke dét, som du ikke kan med Ahrefs. Du har ikke mindst mulighed for at dykke ned i din egen hjemmesides placeringer, finde nye søgeord, udforske dine backlinks m.m. – og du kan samtidig sammenligne din hjemmeside med dine konkurrenters! What’s not to like?

    • Screaming Frog

      Din hjemmesides funktionalitet er altafgørende, hvis din hjemmeside skal indtage en af de gode placeringer på Google. Det er derfor vigtigt, at du har adgang til et værktøj, der giver dig et indblik i de tekniske udfordringer på hjemmesiden. Med Screaming Frog har du mulighed for at analysere hjemmesider med op til 500 sider ganske gratis – hvilket ofte er mere end rigeligt.

    • Google Search Console

      Hvis du mangler et værktøj, der kan levere unikt data fra din hjemmeside, så er det et must, at du udforsker Google Search Console. Du har med dette værktøj mulighed for at få et indblik i bruger- og søgeadfærden samt dækningen og mobilanvendeligheden på din hjemmeside.

      Det er især til måling og analyse af SEO-performance, at dette værktøj er genialt, da du kan undersøge specifikke landingssider og tilpasse søgningen ud fra bl.a. geografi, søgeord og enhed. Hvis du ikke har opsat Google Search Console på din hjemmeside endnu, så kan det ikke gå hurtigt nok.

    • Google Analytics

      Data, data og mere data! Hvis du siger sporing af hjemmeside, så vil de fleste sige Google Analytics. I forbindelse med SEO og andre digitale marketingtiltag bliver du nødt til at indsamle data – hvordan vil du ellers kunne se effekten af dit hårde arbejde? De fleste vælger at spore deres hjemmeside gennem Google Analytics, og så snart du har lært at navigere i programmet, så bliver det uden tvivl din nye bedste ven.

      Noget tyder på, at Google har forståelse for, at det ikke altid er lige til at arbejde i deres programmer – og de har derfor udviklet Skillshop! Her har du mulighed for at udvikle dine kompetencer inden for Google Analytics.

    • Pagespeed Insights

      Findes der noget værre end en hjemmeside, hvor det tager 100 år at indlæse indholdet? De fleste ville sige nej – og det samme er gældende fra et SEO-mæssigt synspunkt. Ved at benytte Pagespeed Insights kan du, som navnet afslører, få kendskab til din hjemmesides loadtime – hvilket har været en rangeringfaktor på Google siden 2020. Få fart over feltet med Pagespeed Insights, som ovenikøbet er gratis!

    Er du drevet af data ligesom vores egne SEO-specialister? Så skal du ikke snyde dig selv for at læse et af vores tidligere indlæg, der går i dybden med de førnævnte SEO-tools m.fl.

    Optimér din
    hjemmesides pagespeed

    Kender du følelsen af at stå i en meter lang kø i dit lokale supermarked, mens du ivrigt venter på at kunne få lov til at betale for dit indkøb? Det er lidt den samme følelse, man får, når man besøger en hjemmeside, der loader langsomt. Det er simpelthen de færreste, der har tid eller tålmodighed til at vente på det. Ved at undersøge og optimere indlæsningstiden på din hjemmesiden kan du få mere succes på Google.

    Google belønner god pagespeed

    Vidste du, at Google belønner hjemmesider, der har en hurtig loadtime? I 2021 udrullede Google en opdatering i deres algoritmer, der betød, at en god side- og brugeroplevelse blev en væsentlig rangeringsfaktor i Googles øjne. Hjemmesiders anvendelighed på forskellige enheder, god pagespeed og sikre landingssider var nogle af de største fokusområder.

    Vælg dit foretrukne værktøj

    Der findes et hav af værktøjer, der kan give dig information om hastigheden på din hjemmeside samt en oversigt over, hvilke områder der har brug for lidt ekstra kærlighed.

    Værktøjer, som du kan anvende:

    1. Pagespeed Insights
    2. Pingdom
    3. Lighthouse.

    Vores specialister har alle deres go-to værktøj – giv dig i kast med nogle forskellige og find frem til dit foretrukne!

    Få den fortjente synlighed

    Har du fået mod på at kigge nærmere på din hjemmesides indlæsningstid? Selvfølgelig har du det! Vi har samlet 5 områder, som du skal være særligt opmærksom på, når du går i gang med hastighedsoptimering.

    En god Pagespeed Insights score er et tegn på god teknisk SEO
    • Billeder – hvor meget fylder de?

      Din hjemmesides mediegalleri har en stor indvirkning på indlæsningshastigheden, da det fylder mere end noget andet, og det er derfor det oplagte sted at starte.

      Der er forskellige muligheder, når det kommer til at komprimere filstørrelsen på dine billeder. Hvis du bruger WordPress, kan du for eksempel downloade Imagify gennem WP Rocket, som kan klare arbejdet for dig. Alternativt kan du komprimere dine billeder i blandt andet Photoshop. Det anbefales, at størrelsen på et billede er under 100 kb.

    • Redirects – hvor mange har du oprettet?

      Der findes et utal af værktøjer og plugins, som kan sørge for redirection på din hjemmeside – men vidste du, at for mange redirects kan forværre hastigheden på din hjemmeside?

      Hver gang der sker en omdirigering fra en side til en anden, påvirker det hastigheden. Forestil dig, at du har haft en hjemmeside på +200 sider i mange år, og din go-to løsning altid har været at oprette redirects frem for at foretage ændringen direkte på siden. Hvor mange kopper kaffe vil man nå at kunne lave, inden siden blev indlæst?

    • Webhoster – startede problemet allerede her?

      Da du i tidernes morgen skulle vælge webhosting, havde du så de kritiske briller på? Hvis du har gjort alt for at forbedre din pagespeed, og det stadigvæk ikke er lykkedes, så er svaret højst sandsynligt nej.

      Der er ofte en sammenhæng mellem billig webhosting og dårlig pagespeed, og det skyldes, at der er for mange domæner på samme server. Du får, hvad du betaler for – så undersøg om du kan opgradere din nuværende hosting-aftale.

    • Indlæsning af filer – bliver de indlæst på samme tid?

      Hvis alle filerne på din hjemmeside bliver indlæst på samme tid, så kan det også forværre hastigheden. Det anbefales, at man i stedet gør brug af teknikken lazy loading, som får indholdet på hjemmesiden til at loade gradvist frem for samtidigt.

    • Kodning – er din kildekode ustruktureret?

      Hvis der er ustruktureret eller unødvendig kodning på din hjemmeside, kan det også påvirke din hjemmesides loadtime. Løsningen på dette er at påbegynde minificering af CSS, Javascript og HTML.

    Youtube-SEO – SEO er mere end Google

    I Danmark sætter vi ofte søgemaskineoptimering synonym med Google-optimering. Men Youtube er også en søgemaskine – i følge nogle kilder verdens næststørste – og derfor kan det også betale sig at søgemaskineoptimere Youtube-videoer, hvis du har en Yotube-kanal til at supplere din hjemmeside.

    Youtube-SEO kan til dels gavne din placeringer i videogigantens egne søgeresultater, men også i Googles resultater – såvel i de almindelige search-resultater som i video-resultaterne. Google ejer Youtube, og derfor prioriterer deres søgemaskine også Youtube-videoer relativt højt. 

    Sådan laver du SEO på Youtube

    Ligesom der er best practices for SEO på hjemmesider,  bør du også kunne krydse en række tjekpunkter af, hvis du vil have højere placeringer på dine Youtube-videoer.

    Vi gennemgik selv alle punkterne, da vi januar publicerede den lille explainer-video, du finder i toppen af denne guide. Det betyder, at vi i skrivende stund er i top 10 i Googles video-resultater på søgningen ‘seo’ – ligeledes i Youtubes top 10 på søgningen ‘hvad er seo’.

    Og bare rolig, det er ikke en forretningshemmelighed, hvad vi har gjort – du får listen lige her.

    • Angiv søgeord i titel.
    • Angiv søgeord i videofilen.
    • Optimér videobeskrivelse.
    • Brug søgeord i dine tags.
    • Kategorisér video.
    • Brug en custom thumbnail til video.
    • Brug SRT-filer (undertekster).
    • Brug Youtube Cards + End Screens.
    • Brug hashtags.
    • Lav en playliste med kanalens emner.
    • Lav en pinned comment, hvor søgeord optræder.

    Et eksempel på søgemaskineoptimering på Youtube

    I videoen øverst i denne artikel giver jeg en kort introduktion til de 3 elementer i SEO. Videoen ligger på Youtube, og efter devisen “practice what you preach” har mine kollegaer og jeg selvfølgelig været igennem listen foroven.

    Og Youtube har da også belønnet også med fine placeringer – her på det brede søgeord ‘søgemaskineoptimering’ – prøv evt. også søge på ‘SEO’ og ‘hvad er SEO’ på Youtube. Dukker vores video op i din søgning?

    Prøv også at lave en søgninger på de forskellige keyword-kombinationer i Googles videoresultater. Dukker vi op der?

    Et eksempel på Youtube-SEO

    Du kan også søgemaskineoptimere dine Youtube-videoer

    SEO vs. Google Ads

    Hvilken markedsføringsstrategi er den rette for din virksomhed? Det er et af de mest udbredte spørgsmål inden for digital markedsføring – og grundet de mange muligheder er det forståeligt, at man er i tvivl!

    Det er ALTID en god idé at investere i sin online tilstedeværelse – det kan vi roligt skrive under på som SEO- og Google Ads-bureau.

    SEO – fordele og ulemper

    Fordele ved SEO

    Forsiden af medaljen
    • Du får stabil og vedvarende trafik.
    • Der er ingen ekstra omkostninger.
    • Der er større tillid til organiske resultater.

    Ulemper ved SEO

    Bagsiden af medaljen
    • Det er en tidskrævende process.
    • Du skal mestre mange forskellige teknikker.
    • Det er svært at følge med i de kortsigtede resultater.

    Den langsigtede investering, der skaber værdi
    SEO er en langsigtet markedsføringsstrategi, som bestemt er tiden værd, hvis du ved, hvad du laver. Optimeringsprocessen er tidskrævende, og det er nødvendigt at mestre alt lige fra tekstforfatning og linkbuilding til den tekniske optimering af hjemmesiden.

    Der er lavet et utal af undersøgelser, der viser, at folk er mere tilbøjelige til at klikke på et organisk søgeresultat fremfor en annonce. De organiske søgeresultater er i højere grad forbundet med troværdighed – scroller du selv forbi de betalte annoncer?

    Google Ads – fordele og ulemper

    Fordele ved Google Ads

    Forsiden af medaljen
    • Du kan få en side 1 placering med det samme.
    • Du har fuld kontrol over dine annoncerne.
    • Det er velegnet til alle brancher.

    Ulemper ved Google Ads

    Bagsiden af medaljen
    • Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis du er uerfaren.
    • Der skal bruges penge for at tjene penge.
    • Du skal kunne mestre Google Ads.

    Den gode investering, hvis du er ekspert
    Annoncering på Google bliver ofte omtalt som en kort markedsføringsstrategi sammenlignet med SEO. Det er dog ikke tilfældet, hvis du ligesom vores Google Ads-specialister lægger blod, sved og tårer i hver annonce, der bliver udarbejdet.

    Hvis du skal have en velfungerende Ads-konto og en Google Ads strategi, der giver en positiv ROI, skal du ikke tøve med at kontakte et marketing bureau.

    SEO og Google Ads – det perfekte match

    Du går aldrig forkert i byen ved at investere i både SEO og Google Ads – men det kræver, at du har tiden og budgettet til det. Det er to af de helt store områder inden for digital markedsføring, og hvis man formår at udnytte begge områders potentiale, vil det bestemt kunne mærkes.

    Hvornår har SEO gavn af Google Ads?

    SEO kan have stor gavn af det store datagrundlag, som man kan findes i Google Ads. Da søgemaskineoptimering er en løsning, hvor man i nogle tilfælde skal væbne sig med tålmodighed, så kan dette give et bedre og hurtigere overblik over, hvilke søgeord der er værd at investere i.

    Hvis du benytter de samme søgeordskombinationer i dine betalte annoncer, som du gør i SEO, så viser tidligere erfaring derudover, at søgemaskineoptimeringen får et boost. Nogle vil påstå, at det er en bedre kærlighedshistorie end Jack og Rose i Titanic.

    Hvornår har Google Ads gavn af SEO?

    Google Ads fungerer på samme måde som et auktionshus, men det er ikke kun prisen, der er en altafgørende faktor hos Google.

    Google prioriterer brugervenlighed, det såkaldte kvalitetsresultat – og det er også gældende, når det kommer til betalte annoncer. Du kan dermed ikke være sikker på at vinde en side 1-placering, selvom du lægger det største pengebeløb. Det er her, at SEO spiller en central rolle, da man arbejder med blandt andet pagespeed, landingssider, tekstforfatning, titel og metabeskrivelser m.m.

    Et amerikansk markedsføringsbureau har dykket nærmere ned i samspillet mellem SEO og Google Ads, og undersøgelsen viste, at et bedre kvalitetsresultatet (grundet SEO) resulterede i billigere klikpriser og mere trafik til både de organiske og betalte annoncer. Læs mere om undersøgelsen her.

    Er du blevet overbevist om, at din virksomhed skal være synlig i både de betalte og de organiske søgeresultater? Hos Webamp står vi klar til at tage din markedsføringsstrategi til nye højder!

    Hvorfor skal jeg benytte et marketing bureau til SEO-optimering?

    Det er ikke umuligt at få succes med SEO på egen hånd – men det er en tidskrævende proces, hvor du skal holde tungen lige i munden. Der er mange forskellige områder, som du skal mestre – blandt andet tekstforfatning, kommunikation samt evnen til at fejlfinde og rette tekniske fejl på en hjemmeside.

    Der er mange fordele ved at benytte et marketing bureau, hvis du ønsker at skabe vækst og udnytte din virksomheds potentiale.

    1. De fleste marketing bureauer har mulighed for at stå for ALLE dine marketingaktiviteter.
    2. Du sparer udgifterne på en marketing-medarbejder (der typisk er langt højere, end hvad det koster at benytte et bureau).
    3. Du slipper for omkostningerne ved at oplære en ny medarbejder.
    4. Du kan få specialiseret rådgivning og hjælp til at identificere forretningspotentialer.
    5. Du behøver ikke bruge penge på alverdens SEO-programmer.
    6. Du får en skræddersyet, specialiseret og målrettet SEO-strategi.
    7. Du får en specialist tilknyttet, der har flere års erfaring inden for SEO, og som ved, hvilke tiltag der virker.
    8. Du kan fokusere på dine kernekompetencer.
    9. Et bureau, der er specialiserede i SEO, er altid opdateret indenfor de mange opdateringer i Googles algoritmer.

    SEO – hvordan vælger jeg det rigtige bureau?

    Der er et hav af forskellige marketingbureauer, der tilbyder de samme ydelser, og det er derfor forståeligt, at det kan være svært at beslutte, hvilket man skal vælge.

    Vælg et bureau hvor…

    • Du har et godt samarbejde med konsulenten.
    • Der er forståelse for din virksomheds vision og mission.
    • Du har en god mavefornemmelse fra start.
    • Det ikke er prisen, der er det vigtigste selling point.

    Ønsker du hjælp til SEO, eller vil du høre mere om digital markedsføring i form af SEO eller en af vores andre ydelser, så er du mere end velkommen til kontakte os for en uforpligtende samtale. Vi kan også varmt anbefale dig at læse Googles SEO starter guide.

    SEO-optimering – eller faktisk bare SEO

    Blandt fagfolk bliver begreberne ‘SEO’ og ‘søgemaskineoptimering’ brugt i flæng. Men du er sikkert også stødt på begrebet ‘SEO-optimering’, som er en sjov dobbeltkonfekt, vi som fagfolk møder næsten hver dag.

    Forklaringen er, at SEO står for Search Engine Optimization. Hvis du oversætter det til dansk, så betyder det søgemaskineoptimering. Det er helt korrekt at bruge alle 3 betegnelser – men ikke SEO-optimering. Selvom vi optimerer mere end én gang, så behøver du altså ikke skrive SEO-optimering-optimering-optimering… Det er nok med den ene gang, det allerede er nævnt i SEO.

    RAS-syndrom – redundant acronym syndrome

    Der er faktisk en sproglig betegnelse for dét at bruge overflødige akronymer, og det hedder RAS syndrom. Den skarpe retoriker har allerede opdaget, at RAS-syndrom også går under denne kategori – og hos Webamp holder vi bestemt af, at man kan tage lidt pis på sig selv.


    Eksempler på RAS-sætninger:

    • HIV virus (human immunodeficiency virus… virus)
    • AIDS-syndrom (acquired immune deficiency syndrom… syndrom)
    • ISBN-number (international standard book number…. number)
    • ATM machine (automated teller machine… machine)
    • IBAN-number (internation bank account number… number)
    • SEO-optimering (search engine optimization… optimization)

    Hvorfor skriver SEO-bureauer ‘SEO-optimering’?

    Mange SEO-bureauer vælger at skrive “SEO-optimering” på diverse landingssider og i blogindlæg på deres hjemmeside. De fleste ved (forhåbentligt), at det ikke er det korrekte udtryk, men de vil altså virkelig gerne dukke op, når Googles brugere søger efter det.

    Antallet af søgninger på SEO, søgemaskineoptimering og SEO-optimering

    Der er i omegnen af 10.000 søgninger på de 3 førnævnte søgeord om måneden – det er en del. Selvom søgemaskineoptimering er den korrekte betegnelse, så er der faktisk flere, der søger på SEO-optimering. Konkurrencen er også lavere på SEO-optimering, og det kan derfor være fordelagtigt at gå efter denne “lavthængende frugt”.

    Så er spørgsmålet bare, om man vil eksekvere eller holde fast i sine sproglige principper og lade æblet rådne.

    Det skal lige nævnes, at man selvfølgelig ikke skal dømme potentielle kunder, der siger eller skriver SEO-optimering. Jeg skal være den første til at sige, at jeg da også har svært ved at kende forskel på et eternittag, tegltag og ståltag, når jeg taler med en tagdækker. Derfor vil jeg heller ikke klandre kunder for at bruge et udtryk, der bliver brugt så hyppigt.

    SEO-optimering månedlig data

    Hjælp til søgemaskineoptimering

    Virker det som en uoverskuelig opgave at give dig i kast med SEO? Ved du ikke, hvor du skal starte? Eller sidder du fast i dit påbegyndte arbejde?

    Så kontakt Webamp. Vores SEO-specialister står klar til at kick starte dub SEO-strategi – fra indledende analyse til strategi, implementering og løbende overvågning og optimering. 

    Som SEO-bureau har vi altid øjenene rettet mod gældende best practices inden for vores felt, og vi elsker at omsætte vores viden til konkrete tiltag, der skaber værdi for vores kunder. 

    FAQ – typiske spørgsmål om SEO

    Hvad er SEO?

    SEO er søgemaskineoptimering, der skal muliggøre, at du bliver fundet på dine ydelser eller produkter i Google søgeresultaterne. Optimeringen dækker bl.a. over on-page SEO, off-page SEO og teknisk SEO. 

    Hvad betyder SEO?

    SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk bliver oversat til søgemaskineoptimering. Flere kalder det der også for Google-optimering og SEO-optimering.

    Hvorfor er SEO vigtigt?

    Fordi det er din genvej til højere placeringer i de organiske søgeresultater. Derfor betaler det sig at sætte sig ind i best practices inden for søgemaskineoptimering.

    Kan man selv lave SEO?

    Ja, hvis du har den grundlæggende viden på plads og adgang til en lille håndfuld værktøjer, kan du sagtens give dig i kast med at søgemaskineoptimere selv. Med rådene i denne guide burde du være godt klædt på til at begynde optimere SEO på egen hånd.

    Kan SEO betale sig?

    SEO er en langsigtet investering, som betaler sig på sigt, hvis man spiller sine kort rigtigt. Men det er også vigtigt at forstå, at SEO i nogle tilfælde blot er en del af kanalmixet – for eksempel vil de færreste webshops kunne overleve med SEO alene. Her er konkurrencen fra Google Ads og Google Shopping benhård, og SEO vil derfor snarere være en støtte til den betalte søgemaskinemarkedsføring.

    Hvad koster SEO?

    Hvis du selv vil i gang med SEO, kan du sagtens komme i gang uden den store investering, og der findes også masser af gode, gratis SEO-værktøjer. Vælger du et bureau afhænger prisen som alt andet af indsats og ønske til udbytte – ønsker du konsulent-timer til sparring, eller ønsker du hands on-eksekvering af alt fra analyse til implementering? Et forsigtigt bud på et månedligt SEO-budget for en mellemstor virksomhed vil være 5.000-30.000 kr.

    Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

    Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

    Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.