Læs vores guide om Googles helpful content-update
Webamp / Academy / Helpful Content Update

Helpful Content Update

Har du hørt om Googles “Helpful Content Update”? Arbejder du med digital markedsføring, eller er du indehaver af en hjemmeside på Google, er det en opdatering, du skal være bekendt med. I kølvandet på opdateringen står vi nemlig over for en ny virkelighed, hvor kvaliteten af indholdet på dit website bliver afgørende for din online succes.

Vi gør dig klogere på opdateringen i indlægget her samt dykker ned i, hvordan du undgår at blive “straffet” på dine rangeringer.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 7. dec. 2023

Hvad er Googles “Helpful Content Update”?

I august og september 2023 rullede Google en betydningsfuld opdatering ud, der har vakt opmærksomhed i særligt SEO-verdenen. Med det meget simple og passende navn, “Helpful Content Update”, er denne opdatering en del af Googles fortsatte bestræbelser på at forbedre kvaliteten af søgeresultaterne. Opdateringen skal i endnu højere grad fremhæve indhold, som er skabt til brugerne og ikke blot til søgemaskinen.

Formålet med opdateringer som denne er at sikre, at brugerne får de mest relevante og troværdige oplysninger, når de søger på Google. Opdateringen belønner hjemmesider, der byder på rigtig erfaring og ekspertise, mens den nedgraderer dem, der mangler substans eller på anden vis anses for at være mindre hjælpsomme.

Dermed understreger Google betydningen af kvalitetsindhold og fremmer en mere brugervenlig søgeoplevelse.

For dig, der lever af at skabe online indhold, er det derfor afgørende at forstå og tilpasse dig disse ændringer. Ellers vil din hjemmeside hurtigt komme bagerst i køen til de gode søgeordsplaceringer.

Vil du blive klogere på SEO? Så læs vores store SEO-guide.

Hvilket indhold bliver påvirket?

Hjemmesider, som vil blive påvirket af Googles Helpful Content Update, inkluderer sider, der er overoptimerede med SEO-taktikker og mangler dybdegående, originalt indhold. Har din hjemmeside overfladisk eller kopieret indhold uden reel indsigt eller unik værdi, kan du opleve et fald i dine søgeplaceringer.

Derimod vil indhold, der demonstrerer ægte ekspertise og deler personlige erfaringer eller dybdegående analyse sandsynligvis blive belønnet med bedre synlighed i søgeresultaterne. Opdateringen lægger vægt på indholdets kvalitet frem for kvantitet og søger at fremme materiale, der bedst tjener brugerens hensigt og forespørgsler.

Google har lovet, at de ikke går efter en bestemt type niche, men kun det indhold, der ikke giver værdi for brugerne. Dog er der noget indhold, der vil blive ramt i højere grad end andet.

Det drejer sig bl.a. om hjemmesider, der beskæftiger sig med:

  • Shopping
  • Online uddannelsesmateriale
  • Tech-relateret indhold
  • Kunst og underholdning.

Særligt indhold på disse sider har førhen været målrettet mod søgemaskinen frem for brugeren. Derfor holder Google også nøje øje med deres evne til at skabe værdi.

Hertil er det især alt duplikeret indhold, som vil blive ramt. Opdateringen er langt mere selektiv over for indhold, der omfatter kopieret tekst uden at tilføje ny værdi. Man skal derfor tænke langt mere kreativt og originalt, når man producerer indhold til sin hjemmeside.

Undgå en knækket kurve

Nedenstående er et eksempel på en hjemmeside, hvor kurven betydeligt er knækket efter opdateringen blev implementeret. Det er et glimrende bevis på, hvor store konsekvenser ikke-værdiskabende indhold kan få på hele dit site.

Sitewide algoritme: Et svagt led ødelægger hele kæden

Den nye opdatering fra Google fungerer som en ‘sitewide algoritme’, hvilket betyder, at den påvirker hele hjemmesiden og ikke kun enkelte sider. Hvis algoritmen identificerer dele af en hjemmeside som værende af lav værdi eller unyttigt, kan det have en negativ indflydelse på hele domænets synlighed i søgemaskinens resultater.

Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før at have indhold af gennemgående høj kvalitet på tværs af alle sider på dit website.

Det er ikke meldt klart ud, hvor meget af indholdet på en hjemmeside, der skal være værdiskabende, før hele siden bliver “belønnet” eller “straffet”. Derfor er det bedre at være på den sikre side og optimere det indhold, du er i tvivl om. På den måde undgår du at blive offer for den hårde Google-bøddel.

5 tips til at følge Googles “Helpful Content Update”

“Helpful Content Update” lægger yderligere pres på at producere kvalitetsindhold til Google. Det er ikke længere nok at spille efter de forhenværende SEO-regler – nu skal indholdet også være originalt og brugbart for læseren.

For at skabe bedre indhold, der ikke straffes af den nye opdatering, bør du:

  1. Fokusere på dybdegående forskning og sikre, at dit indhold bygger på verificeret information og personlige erfaringer.
  2. Differentiere dit indhold ved at inkludere unikke perspektiver eller indsigt, som ikke findes andre steder.
  3. Opdatere eller fjerne indhold af lav kvalitet, der ikke bidrager med værdi for læseren.
  4. Engagere dit publikum med relevant og værdifuldt indhold, der opfordrer til interaktion og deling.
  5. Kontinuerligt revidere dit websites indhold for at sikre, at det overholder Googles retningslinjer og opdateringer.

Kan du få din hjemmeside tilbage på sporet?

Hvis din hjemmeside har oplevet et fald i rangeringen som følge af den nyeste opdatering fra Google, er det først og fremmest vigtigt at forstå årsagerne bag.

  1. Analyser dit indhold ud fra Googles opdaterede kriterier for værdiskabende indhold – herunder førstehånds ekspertise og brugerorientering.
  2. Opdatér indhold, der mangler dybde eller relevans og sørg for, at hver side tilfører værdi til læseren. Integrer autentiske brugeroplevelser, hvor det er muligt, og fremhæv din unikke indsigt og ekspertise inden for dit felt.
  3. Hold også øje med ændringer i Googles retningslinjer og justér løbende din strategi i takt med, at disse opdateres.

Følger du disse råd, vil det være muligt at vende den negative kurve og igen rangere højere i søgeresultaterne. Du skal dog være forberedt på, at det godt kan tage sin tid og arbejdsindsats, før du får din hjemmeside tilbage til, hvor du toppede.

Fremtidens indhold på Google

Efter Googles seneste opdatering skal du tænke indhold som noget, der både skal tilfredsstille søgemaskinernes algoritmer og give ægte værdi for læserne. Det kræver en balanceret tilgang, hvor teknisk SEO kombineres med stærke, engagerende fortællinger og solidt researchet information.

Du skal stræbe efter at skabe indhold, der demonstrerer ekspertise og troværdighed, og som giver en dybdegående forståelse af emnerne. Her er det særlig vigtigt at gøre sig klog på Googles principper om E-E-A-T.

Fremtiden for indhold handler om at være en autoritativ kilde, som folk stoler på og vender tilbage til – en kilde, der ikke bare svarer på spørgsmål men faktisk beriger læserens viden og erfaring.

Få hjælp til at skabe indhold i tråd med Googles opdateringer

Som professionelt SEO-bureau holder vi os naturligvis ajour med alle nye Google opdateringer. Vi hjælper dig gerne med at skabe indhold, der belønnes af Google frem for at blive straffet.

Kontakt os i dag og lad os hjælpe dig med at komme til tops i søgeresultaterne.

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.