Google Business Profile

Guide til Google My Business i 2023 (Google Business Profile)

Google Business Profile – også kendt som Google My Business – er et uundværligt værktøj for små og mellemstore virksomheder, der ønsker kunder via nettet. Det bliver du meget klogere på i denne guide til Google My Business i 2023. Jeg giver dig alle de nødvendige værktøjer til at oprette og optimere en virksomhedsprofil, der performer og bliver set på Google.

Vil du have en grundlæggende introduktion til Google My Business? Så kan du med fordel læse vores tidligere blogindlæg “Google My Business – sådan opsætter du dit online visitkort”.

Nicolai Vittrup
· CEO
Sidst opdateret: 27. jul. 2023

Sådan opretter du din Google Business Profile

Først og fremmest er det vigtigt, at du tjekker om din virksomhed allerede har en virksomhedsprofil på Google. Det gør du nemmest ved at søge på din virksomheds navn i søgeresultaterne.

De næste steps afhænger af, hvorvidt din virksomhed allerede har en virksomhedsprofil eller ej. For har du allerede en virksomhedsprofil på Google, bliver en eventuel ny indlæst som en “duplicate”. Det vil du rigtigt gerne undgå – ellers kan du se frem til en meget lang samtale med Google support. Tro mig, du vil hellere være tvangsindlagt til at se en hel sæson af Paradise Hotel i én omgang end at gennemgå det.

Du har ikke en Google My Business i forvejen

Hvis der ikke dukker en profil op, når du søger på dit virksomhedsnavn, så kan du straks gå i gang med at oprette en ny.

Eksempel
Søg på “Webamp” på Google. Her vil du straks kunne se en virksomhedsprofil i højre side af skærmen, hvis du bruger en computer. Søger du på telefonen, vil profilen dukker op som det første på siden.

Du har en Google My Business

Hvis din virksomhedsprofil allerede findes på Google, skal du forsøge at få adgang til den i stedet for at oprette en ny. Dette gør du ved at trykke på “Ejer du denne virksomhed?” Herefter vil du blive viderestillet til en ny side, hvor du vil få en smule information, der kan indikere, hvem den nuværende ejer af din virksomhedsprofil er.

Du skal nu trykke anmod om adgang. Hvis det er din egen mailadresse, vil du med det samme modtage en mail, som du kan bruge til skaffe adgang. Hvis du ikke kender mailadressen, vil du kunne gøre krav på virksomheden efter 3-7 dage, hvor du skal genbekræfte via. postkort, telefon eller mailadresse. Jeg kommer nærmere ind på bekræftelsesmetoderne om lidt.

bekræftet din virksomhedsprofil på Google

Din nye virksomhedsprofil er ikke meget værd, hvis du ikke får den bekræftet. Den vil faktisk slet ikke dukke op i Googles søgeresultater.

Der er flere måder at få bekræftet sin Google Business Profile på – men det er ikke altid, at du selv er herre over, hvilken metode du kan bruge. Det er faktisk et sjældent syn, at du får flere valgmuligheder.

Der findes følgende måder at få bekræftet en GMB

  • Postkort

    I nogle tilfælde skal du bekræfte dit ejerskab af virksomhedsprofilen via et postkort, der bliver sendt til den adresse, du har angivet. Postkortet vil ankomme inden for 14 dage. Bekræftelse via postkort er en god metode, selvom du kan risikere at skulle vente et stykke tid, før postkortet ankommer til din adresse. Det er ofte denne metode, som man skal anvende, når man opretter en ny virksomhedsprofil – omend den virker noget langsommelig og analog, taget i betragtning af vi har med online markedsføring at gøre.

  • E-mail

    I andre tilfælde kan du bekræfte profilen via.en e-mail, der bliver sendt til den emailadresse, du har angivet. Det er helt sikkert den nemmeste metode, der virker upåklageligt størstedelen af tiden. Det er dog ikke ofte, at du er heldig at få denne mulighed – men hvis du gør, så vælg denne bekræftelsesmetode.

  • Telefonopkald

    Det vil også kunne opleve, at du kan bekræfte din virksomhedsprofilen gennem et telefonopkald. Tidligere erfaring viser dog, at dette ikke er den bedste metode, da det ofte er svært at høre de første par tal, der bliver opremset. Du kan sagtens forsøge, og eventuelt vælge en anden mulighed efterfølgende, hvis det fejler.

  • SMS

    SMS-bekræftelse er den sidste mulighed for at kunne få bekræftet din virksomhedsprofil. Det er en god løsning, hvis det telefonnummer, du har angivet, kan modtage SMS’er.

Problemer ved bekræftelse af Google My Business

Efter at have oprettet og bekræftet en del virksomhedsprofiler gennem tiden har jeg en samlet en del gode råd – dem får du lige med på vejen.

Indtastning af telefonnummer, der ikke skal vises

Der er flere, der vælger at tilføje et personligt telefonnummer, som kan modtage SMS’er, hvis det nummer, der skal stå på virksomhedsprofilen, ikke kan. Det kan da også være ret tillokkende, da det er en hurtig bekræftelsesmetode – men lad for Guds skyld være. Kan du huske, hvad jeg skrev om Paradise Hotel tidligere?

Så snart du har bekræftet via dét telefonnummer, kan du nemlig ikke bare ændre det efterfølgende. Din GMB er lige så knyttet til det nummer, som Patrick Swayze er til ‘Baby’ i Dirty Dancing.

Hvis det sker, vil du efter en længere mailkorrespondance med Googles supportlinje blive bedt om at genbekræfte via postkort – og nummeret er synligt, indtil du modtager postkortet. Sagt med andre ord risikerer du at blive kimet ned på dit privatnummer, indtil fejlen er rettet.

Indsendelse af ændring mange gange

Google går meget op i sikkerhed, og de bryder sig ikke om, at du ikke følger deres retningslinjer. Hvis du indsender de samme ændringer igen og igen i håb om, at Google accepterer ændringen, tager du grueligt fejl.

Det vil i de fleste tilfælde kun resultere i, at din virksomhedsprofil bliver suspenderet. Herefter skal du igen i kontakt med Google support og bevise, at din virksomhedsprofil overholder alle retningslinjer.

Udfyld det korrekte virksomhedsnavn

Alle virksomheder går efter at blive vist i den skønne “local 3-pack”, og hvis man arbejder med SEO, ved man, at dem med størst relevans dukker op først. Flere forsøger derfor at oprette en virksomhedsprofil med navnet på den service, de gerne vil rangere på.

Du har eksempelvis en tømrervirksomhed, så du vælger at oprette en GMB og kalder den “tagarbejde”, “tilbygninger” eller “totalentreprise”.

Det er ikke en god idé – Google opdaterer hele tiden deres algoritmer, og de bliver klogere og klogere. Hvis du bliver opdaget i den slags “snyderi”, risikerer du at blive blacklisted.

Hvis du tager nogle af mine råd til dig, kan du heldigvis sagtens komme til tops på ærlig vis.

Hvordan udfylder man sin Google My Business?

Hvis du vil være sikker på, at din Google My Business er helt up-to-date, skal du være opmærksom på en del punkter. Derudover skal du faktisk være inde over profilen løbende, hvis den skal performe.

Du skal gennemgå følgende områder:

    • Virksomhedskategori
    • Beskrivelse
    • Website
    • Serviceområder
    • Åbningstider
    • Udvidede åbningstider
    • Etiketter
    • Serviceydelser
    • Produkter
    • Billeder
    • Opslag.

    Hvis du i forvejen har fokus på SEO på din hjemmeside, kan det skabe værdi, at du er helt skarp, når du udfylder ovenstående punkter. De fleste af punkterne, har vi uddybet i vores tidligere blogindlæg om GMB, og dem der ikke er nævnt, kommer vi ind på senere i guiden.

    Formålet med en Google My Business

    Hvorfor skal man have en virksomhedsprofil? Det er der flere grunde til, og du får nogle af dem lige her.

    At blive vist i Googles “local 3-pack”

    Det ultimative formål med en Google My Business er, at blive vist i den famøse “local 3-pack”. Google udvælger og viser de 3 mest relevante virksomhedsprofiler, når du foretager en søgning.

    Bliver din virksomhedsprofil vist på én eller flere søgeordskombinationer? Jamen, så har mulige kunder en stor chance for at opdage netop din virksomhed.

    Webamp bliver f.eks. vist i Googles “local 3-pack”, når man søger på “seo”.

    Synlighed, synlighed og mere synlighed

    Hvis du vil være synlig i dit lokalområde, så er det essentielt, at du har en Google My Business. Virksomhedsprofilerne er noget af det første, der dukker op, når du foretager en søgning, og selvfølgelig skal din virksomhed blive vist der.

    En undersøgelse fra 2019 viste, at 81% af de adspurgte skulle have tillid til et brand for at foretage et køb – og det sker gennem synlighed og brandawareness.

        {
        "type": "pie",
        "data": {
            "labels": [
                "81% har brug for tillid",
                ""
            ],
            "datasets": [
                {
                    "barPercentage": 0.9,
                    "borderWidth": 3,
                    "lineTension": 0.4,
                    "data": [
                        81,
                        19
                    ],
                    "borderColor": [
                        "#1AABE3",
                        "rgba(255, 255, 255, 0)"
                    ],
                    "backgroundColor": [
                        "#1AABE3",
                        "rgba(255, 255, 255, 0)"
                    ],
                    "label": ""
                }
            ]
        },
        "debug": true,
        "options": {
            "indexAxis": "x",
            "maintainAspectRatio": false,
            "scales": {
                "y": {
                    "position": "left",
                    "title": {
                        "display": true,
                        "font": []
                    },
                    "ticks": {
                        "font": {
                            "size": 12,
                            "family": "'Helvetica Neue', 'Helvetica', 'Arial', sans-serif"
                        }
                    }
                },
                "x": {
                    "position": "bottom",
                    "title": {
                        "display": true,
                        "font": []
                    }
                }
            },
            "plugins": {
                "title": {
                    "display": true,
                    "font": {
                        "size": 12,
                        "family": "'Helvetica Neue', 'Helvetica', 'Arial', sans-serif"
                    }
                },
                "subtitle": {
                    "display": true,
                    "font": {
                        "size": 12,
                        "family": "'Helvetica Neue', 'Helvetica', 'Arial', sans-serif"
                    }
                },
                "legend": {
                    "align": "center",
                    "position": "top"
                },
                "deferred": {
                    "yOffset": "30%",
                    "delay": 500
                }
            },
            "animation": {
                "enabled": true
            }
        }
    }

    Det giver gode kundeoplevelser

    Findes der noget vigtigere end den gode kundeoplevelse? Gode resultater er selvfølgelig vigtigt, men du spænder ben for dig selv, hvis du ikke vægter kundetilfredshed lige så højt.

    Har du en virksomhedsprofil på Google, kan dine kunder hurtigt finde alt relevant information om din virksomhed. Hvis du flere gange har brugt uanede mængder af tid på at finde en virksomheds åbningstider eller adresse, så ved du, hvor frustrerende det er.

    Google Business Profile: Opnå større synlighed gennem opslag

    Hvis du vil have mest muligt ud af din Google Business Profile, er det vigtigt, at du husker at give den kærlighed. Det er altså ikke nok blot at opdatere åbningstiderne i ny og næ. Google belønner, som tidligere nævnt, de aktive virksomhedsprofiler – og en af de bedste måder at holde en GMB aktiv og relevant er gennem opslag.

    Google har meldt ud, at opslagene gør det muligt for kunderne at træffe bedre købsbeslutninger ved at have adgang til flere virksomhedsoplysninger og opdateringer.

    Derudover er fordelene ved at oprette opslag også, at du har mulighed for at:

    • Kommunikere direkte med dine lokale kunder.
    • Give kunderne en bedre oplevelse med rettidige oplysninger.
    • Promovere udsalg, særtilbud, begivenheder, nyheder og andre tilbud.
    • Engagere dine kunder ved hjælp af videoer og billeder.

    Læs mere om Googles indlæg om opslag for lokale virksomheder.

    De forskellige opslag på Google My Business

    Hvilke type opslag kan man oprette på sin Google My Business? Jamen, du har 3 forskellige muligheder. Dine opslag vil både blive vist i bunden af din virksomhedsprofil.

    Du har mulighed for at oprette følgende opslag:

    • Generelle opdateringer og nyheder (updates)
    • Tilbud (offers)
    • Begivenheder (add event)

    Den største forskel på de generelle statusopdateringer i forhold til tilbud og begivenheder, er, at du skal indtaste hvilken dato tilbuddet/begivenheden starter og slutter. Det gode ved denne funktion er, at opslagene automatisk bliver fjernet fra din profil, når opslaget er udløbet. De generelle opdateringer bliver ikke fjernet.

    Tilføj billeder og videoerne i dine opslag

    De fleste bliver fanget af billeder og videoer, og det er også tilfældet, når vi taler om opslag på Google My Business. Opslag med billeder og videoer af flotte produkter eller imødekommende personer får ganske enkelt flere visninger og klik.

    Du kan læse meget mere om Googles retningslinjer i forhold til billede- og video-upload her.

    Google anbefaler følgende, når du opretter et opslag:

    • “Et fængende billede, der understøtter dit budskab”.
    • “En tekst, der taler til kunderne: Dette er din chance for at tale direkte til dine kunder”.
    • “En knap med en opfordring til handling, som beder brugerne om at foretage en handling med det samme”.
    Opret opslag på din Google My Business
    Guide til Google My Business 2023

    8 tips til en god Google Business Profile

    Har du svært ved at udfylde din virksomhedsprofil? Her får du 8 tips til en god Google My Business profil, der skaber værdi for dig samt dine nuværende og fremtidige kunder.

    1. Sørg for at alt, der kan udfyldes, er udfyldt. Det gælder alt lige fra webadresse og åbningstider til produkter og tjenester.
    2. Husk at opdatere dine åbningstider i tilfælde af lukkedage, ellers kan du hurtigt få utilfredse kunder og dårlige anmeldelser.
    3. Opret produkter til de vigtigste af dine ydelser/produkter, og link ind til den pågældende landingsside på din hjemmeside!
    4. Benyt forskellige kategorier, når du opretter dine produkter, hvis der er flere, så bliver de vist på din GMB.
    5. Fang mulige kunders opmærksomhed med opslag, det kan være eventuelle tilbud, begivenheder eller statusopdateringer – og husk at tilføje billeder eller videoer i opslagene, så de performer bedre.
    6. Anvend gode billeder med imødekommende personer eller relevante produkter. Sørg også for at tilføje nye billeder ofte, og ikke kun ved oprettelse.
    7. Besvar dine anmeldelser – gode som dårlige.
    8. Hvis du vil have vist social-ikoner på din virksomhedsprofil, der linker til dine sociale medier, så kan du ikke bare tilføje dem. Placér ikonerne med link i footeren på din hjemmeside, så er der stor sandsynlighed for, at de bliver vist på din GMB.

    Dataindsamling: Få et indblik i visninger og søgetendens

    Google sender dig hver måned en effektivitetsrapport, hvor du får en oversigt over antallet af telefonopkald, website-klik fra virksomhedsprofilen, beskeder, profilvisninger, søgninger og antallet af personer, der bad om en rutevejledning.

    Derudover får du også vist dine 3 topsøgetermer – altså hvornår og ved hvilke søgninger, din virksomhedsprofil typisk bliver vist.

    Effektivitetsrapporten sammenligner den seneste måned med måneden før.

    Hold dig opdateret løbende

    Hvis du gerne vil holde dig opdateret på, hvordan din virksomhedsprofil klarer sig i løbet måneden, kan du også tilgå alle oplysninger gennem “Performance”.

    Her vil du kunne hente data fra flere måneder og se hvor mange, der fik vist din virksomhedsprofil gennem Google Search og Google Maps – og ikke mindst om de brugte en telefon eller computer. Derudover kan du også se alle søgetermer, der er blevet brugt, når din virksomhedsprofil er blevet vist.

    Hvis du begynder at oprette opslag, får du også en separat “statusmail” til hvert opslag, så du kan se, hvordan de klarer sig.

    Synergien mellem Google my Business og SEO

    Kan en Google My Business styrke min SEO? Er det ikke vigtigere at fokusere på on-page SEO frem for off-page? Det påvirker vel kun lokale søgeresultater?

    Det er kun et lille udpluk af spørgsmål, som man oplever at få, når man starter samtalen om synergien mellem Google My Business og SEO. De øvrige kan du læse mere om i det følgende.

    SEO og Google My Business – hvorfor?

    1. Det skaber mere trafik til hjemmesiden
      Hvis der er noget, som vi SEO-nørder elsker, er det trafik til hjemmesiden. Det gælder alt trafik– lige fra trafik gennem de organiske og betalte søgeresultater til trafik via sociale medier og eksterne hjemmesider.

      De besøgende på din hjemmeside, styrker din hjemmesides relevans i Google øjne – hvilket er en rangeringsfaktor, når vi taler SEO. Så hvis du kan skabe endnu mere trafik til din hjemmeside, ved at styrke din Google My Business, hvad holder dig så tilbage?

    2. Google får en bedre forståelse for dine serviceområder
      Hvis du arbejder med SEO, ved du forhåbentligt allerede, hvor stor betydning content har for din optimering. Der er en god grund til, at man implementerer et blogunivers, diverse guides og har fyldestgørende tekster på sin hjemmeside.

      Google vil altid vise brugerne det mest relevante indhold ud fra deres søgning, gennem information og opslag på din Google My Business tydeliggøre du, hvilke områder din virksomhed er specialister i. Jo mere relevant indhold om din virksomhed, desto bedre.

    3. Google er vilde med, at vi bruger deres værktøjer
      Der er ingen tvivl om, at Google elsker, når vi benytter deres værktøjer og programmer – og det er også tilfældet med Google My Business. Har du tænkt over hvorfor, du kun kan tilføje mailadresser, der er registreret på en Google-konto i Google Analytics? Helt korrekt – de vil have, at du anvender deres værktøjer. Som Jakob Kjellberg ville sige: “Sæt i gang!”

    4. Google prioriterer de lokale søgninger
      Hvis du arbejder med SEO, følger du helt sikkert med i Googles mange algoritme-opdateringer. Googles “Local Search Update” i 2021 sendte et tydeligt signal om, at Google prioriterer og vægter de lokale søgeresultater.

      Hvis du har en tandklinik, tømrerfirma eller restaurant, vil du højst sandsynligt gerne vil være synlig i bestemte lokalområder. Her vil du gå glip af noget, hvis GMB ikke er del af din lokale SEO-strategi.

    5. Det skaber brandawareness – bliv vist op til 3 steder
      Forestil dig at en kunde både ser dit virksomhedsnavn i både de organiske søgeresultater, i en betalt annonce og ovenikøbet i Googles “local 3-pack”. Hvad er chancen for, at du klikker videre til denne virksomhed? Efter min erfaring, så er chancen lige så stor, som at Brasilien kvalificerer sig til VM.

    6. Du styrker din virksomheds troværdighed
      Hvor vigtig er din hjemmesides troværdighed? Hvis du spørger en SEO-specialist, så vil de sige “meget vigtig”. Det deler vandene, om online anmeldelser påvirker ens placeringer på Google, efter Google delte deres Search Quility Rater guidelines.

      Anmeldelser kan du få og synliggøre gennem din Google My Business. Der er ikke meget tvivl om, at positive anmeldelser tiltrækker flere kunder til dit website, som kan bidrage til en højere konverteringsrate. Ville du ikke være mere tilbøjelig til at foretage et køb eller kontakte en virksomhed, hvis gode anmeldelser var det første, der sprang i øjnene.

    7. Produkter kan skabe trafik til de vigtigste sider
      Det er meget muligt, at Google ikke har meldt ud, at en Google My Business påvirker placeringerne i de organiske søgeresultater. Dog ved vi, at relevante interne og eksterne links styrker SEO.

      I Google My Business kan man oprette produkter, hvor du kan beskrive og linke direkte til landingssiden om det specifikke produkt eller service. Jeg vil lade det være op til dig at bedømme, om det kan bidrage til en positiv udvikling i placeringerne.

    FAQ – Google My Business

    Hvad er Google My Business?

    En Google My Business er din virksomheds online visitkort. Hvis den er oprettet korrekt, indeholder den alt information om din virksomhed, som er relevant for brugerne. Det er blandt andet åbningstider, kontaktinformation, services og/eller produkter, kundeanmeldelser og et direkte link til dit website.

    Er Google My Business gratis?

    Ja, det er ganske gratis at oprette en Google My Business. Du kan oprette din nye virksomhedsprofil her.

    Hvis du vil være sikker på at din nye Google Business Profile bliver opsat korrekt, kan du få hjælp af en SEO-specialist i dag.

    Hvor bliver min Google My Business vist?

    Din online virksomhedsprofil bliver vist flere steder på Google.

    Din profil vil kunne blive vist:

    • i en “almindelig” Google søgning
    • i en Google Maps søgning
    • på GPS, når brugerne anvender Google Maps.
    Hvorfor skal man have en Google My Business?

    Selvom der er mange grunde til at have en Google My Business, er de største, at din virksomhed bliver synlig, at du skaber brandawareness i de lokale søgeresultater. Alle virksomheder bør have en online virksomhedsprofil.

    De fleste anvender deres telefon, når de skal foretage en søgning, og her vil de 3 mest relevante virksomhedsprofiler blive vist – og de fylder altså størstedelen af skærmen. Hvis du i forvejen har fokus på SEO, kan en god GMB også påvirke dine placeringer positivt. I SEO-verdenen høre Google My Business under off-page SEO.

    Hvordan logger jeg på min Google My Business?

    Hvis du skal logge på din Google My Business, skal du blot logge på via denne side: https://www.google.com/business/. Du skal logge ind med den google-konto, der administrerer virksomhedsprofilen.

    Efter en større opdatering i 2022 er det i de fleste tilfælde kun muligt at opdatere sin virksomhedsprofil direkte på Google. Du bliver automatisk viderestillet, når du logget ind via. det angivne link.

    Hvad er local 3-pack?

    Hvis du foretager en søgning på Google, bliver de 3 mest relevante virksomhedsprofiler vist i den såkaldte “local 3-pack”.

    Webamp bliver for eksempel vist, når man søger på SEO-bureau.

    Få hjælp til Google Business Profile

    Jeg håber, at min guide gjorde dig klogere på, hvordan Google My Business kan skabe værdi for din virksomhed.

    Virker det hele en smule omfattende? Bare rolig, i Webamp står jeg eller en af mine dygtige kollegaer klar til at hjælpe dig. Du er mere end velkommen til at kontakte os på telefon 70 60 50 28, sende en mail til info@webamp.dk eller udfylde vores kontaktformular.

    Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

    Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

    Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.