Skal din hjemmeside være konkurrencedygtig i kampen om de eftertragtede høje placeringer, kliks og konverteringer? Så er hastigheden af din hjemmeside et parameter, du ganske enkelt ikke må overse.
Du kender med garanti til scenariet; du klikker dig ind på en side, siden loader – men det går kort sagt for langsomt. Så du klikker væk igen og videre til næste forslag på din Google søgning.
Men hvor lang tid tager det dig at beslutte dig for at klikke videre?
Det skal jeg sige dig.
3 sekunder. Og 3 sekunder lyder ikke af meget – men ikke desto mindre er de 3 sekunder afgørende for, hvorvidt du søger et andet sted hen. På samme måde ender dine potentielle kunder også hos dine konkurrenter, hvis scenariet udspiller sig på din hjemmeside.”
Der er flere forskellige grunde til, at din hjemmeside skal være hurtig. Og nu er jeg godt klar over, at jeg som SEO-specialist naturligt vil tænke SEO ind i det meste. Men hastigheden af din hjemmeside har – vigtigst af alt – faktisk betydning for dine placeringer på Google.
Og let’s face it – de fleste ved godt, at toppen af Google er der, hvor man gerne vil være.
For at være specifik giver en hurtig hjemmeside dig følgende fordele:
Bidrager til brugervenligheden
Du kan ikke sige søgemaskineoptimering uden at sige brugervenlighed – og en langsom hjemmeside er ganske enkelt ikke brugervenlig. Hastigheden af din hjemmeside er i dag en af Googles Pagerank faktorer. Er din hjemmeside hurtig, bidrager det til brugervenligheden – og dét belønner Google med højere placeringer.
Øger dine konverteringer
Derudover vil en brugervenlig side optimere dine konverteringer. Købeklare besøgende har nemlig hverken lyst eller tålmodighed til at vente på, at din side loader færdig. De går i stedet til din konkurrent.
Skaber en lavere bounce rate
Er din hjemmeside langsom, kan jeg allerede nu fortælle dig, at du formentlig har en forholdsvis høj bounce rate. Og en høj bounce rate vidner om, at du ikke formår at fastholde dine besøgende. Og én af årsagerne til det kan være, at dine besøgende slet ikke når at læse dit indhold – de bliver for utålmodige.
Der er flere forskellige årsager til, at din hjemmeside muligvis er langsom – og ofte er det en kombination af disse. Herunder kommer jeg med 5 parametre, der som oftest springer i øjnene, når jeg kigger på hastigheden af en hjemmeside.
Der findes flere forskellige tools til at tjekke hastigheden af din hjemmeside. Dem kan du med fordel bruge, hvis du har mistanke om, at din hjemmeside er langsom. Herunder giver jeg dig 2 forskellige tools, du frit kan bruge til at undersøge, om din hjemmeside har hastighedsmæssige mangler, der afholder dig fra at ligge i toppen af Google.
Begge tools kommer med forklaringer til de forskellige begreber og løsninger, du kan vælge at implementere eller ændre på dit site.
Jeg håber, det gav mening for dig, hvorfor det er vigtigt at have en hurtig hjemmeside. Har du brug for hjælp til at give din hjemmeside et kig, så er du velkommen til at kontakte Webamp allerede i dag. Her sidder vores SEO-specialister og webdesignere klar til at give din hjemmeside et hastighedstjek – og ikke mindst give den en hastighedsoptimering, hvis den ikke kan følge med konkurrenterne.
Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@webamp.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@webamp.dk.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.