Få klik i dit lokalområde med lokal SEO

Vil du styrke din virksomheds synlighed overfor potentielle kunder i dit lokalområde? Så kommer du ikke uden om lokal SEO, som sikrer dig synlighed på Google på lokale søgninger. Hos Webamp står vores SEO-specialister klar til at rådgive dig om, hvordan du bliver synlig, når din målgruppe søger lokalt.

Lokal SEO for de ambitiøse

Lokal SEO er en oplagt online marketing-strategi for dig med en virksomhed, der arbejder lokalt og gerne vil blive fundet af brugere fra en bestemt by, landsdel eller geografisk afgrænset område. Strategien fokuserer på at sikre din virksomhed en højere placering på søgemaskiner, når brugere søger efter ydelser eller produkter, du tilbyder, i dit lokalområde.

Fokus på at arbejde med lokal SEO er steget markant i relevans i takt med den øgede brug af smartphones, som gør det nemt at lave en hurtig søgning på farten. Når brugere søger lokalt efter virksomheder, er det derfor vigtigt, at de finder relevante oplysninger om virksomheden. De mest relevante oplysninger er NAP: Name, Address og Phone number. De fleste brugere søger nemlig med hensigt på at skaffe kontaktinformationer hurtig.

Som SEO-bureau kan Webamp være din virksomheds vigtigste aktiv i kampen om de eftertragtede Google-topplaceringer i dit lokale område. Hvis du ønsker at styrke din virksomheds synlighed både lokalt og digitalt, så tøv ikke med at tage fat i os!

Racoon logo
Stilleben logo
Nellemann Leasing logo

Gratis viden, der kan løfte din forretning digitalt

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at fremvise vores arbejde.
Dyk ned i vores cases lige her.

Webamp arbejder med lokal SEO

Sådan arbejder vi med
lokal SEO

Som sagt fokuserer lokal SEO på at styrke din forretnings synlighed på Google blandt lokale Google-brugere. Særligt Googles søgemaskine vægter lokale sider højt i søgeresultaterne – ganske enkelt fordi Google altid prioriterer brugervenligheden højt. Derfor er denne strategi særligt relevant og gavnlig, hvis din virksomhed har en fysisk lokation eller tilbyder serviceydelser i bestemte geografiske områder.

Som med al SEO afhænger den lokale af slagsen af hundredvis forskellige faktorer. Der er dog især 6 ingredienser, som vi fokuserer på for at styrke din lokale synlighed:

6 vigtige ingredienser til lokal synlighed

  • Google My Business
  • NAP
  • On-page SEO
  • SERP-optimering
  • Mobiloptimering
Google My Business er alfa og omega inden for lokal SEO.

Google My Business


Google My Business er alfa og omega, når du arbejder med lokal SEO. Her kan du samle din virksomheds generelle oplysninger– for eksempel adresse, åbningstider, kontaktoplysninger, etc. Google bruger dem efterfølgende til at placere din virksomhed geografisk og gør det samtidig nemt for potentielle kunder at få vist den relevant information om din vriksomhed hurtigt.

Derudover kan du også linke direkte til undersider, der beskriver dine produkter eller services via Google My Business. På den måde kan potentielle kunder hurtigt få et overblik over din virksomhed direkte i søgeresultaterne.

Google My Business er dit online visitkort

Google My Business er dit online visitkort

Google My Business er super smart, fordi du fremhæver information om din virksomhed direkte i søgeresultaterne, og forbrugeren behøver derfor ikke at klikke sig ind på din hjemmeside for at finde.

Den generelle information, for eksempel den geografiske placering eller åbningstider, kan være lige præcis det, som afgør, hvorvidt en kunde handler hos dig, og hvorvidt du bliver vist i lokale søgninger.

Du kan læse meget mere om Google My Business i vores indlæg “Google My Business – sådan opsætter du dit online visitkort“.

On page SEO er også vigtigt for lokal SEO

On-page SEO

On-page SEO handler om at optimere struktur og indhold på din hjemmeside for at skabe højere placeringer på bestemte søgeord – for eksempel lokale søgninger. Hele omdrejningspunktet af at øge din synlighed lokalt, er at indarbejde din lokalitet og relevante søgeord i din SEO. Når vi laver on-page søgemaskineoptimering, er der en række elementer, som vi altid har med:

H1’eren – overskriften på en landingsside – på Webamps side om SEO inkluderer for eksempel både SEO-bureau og søgemaskineoptimering, som begge er relevante søgeord. Herudover indeholder den København, som er vores lokation.

SERP-optimering er også en del af lokal SEO

SERP-optimering

SERP er en forkortelse for Search Engine Result Page, som på dansk kan oversættes til “søgeresultatside”. SERP er altså det sted på Google, hvor potentielle kunder kan se din hjemmeside.

Google viser altid 3 elementer i SERP:

  • Sidetitel (title tag, SEO-titel eller metatitel)
  • Metabeskrivelse
  • URL-adresse

Mens formålet med on-page SEO er at sikre høje placeringer på Google, skal SERP-optimeringen sikre synlighed og kliks. SERP-optimering giver desuden din hjemmeside mulighed for at eje flere pixels – som regel via struktureret data – hvilket i sidste ende kan give højere klikrate – og dermed flere potentielle kunder, der besøger din hjemmeside.

Ift. lokal SEO bør SERP-optimeringen med fordel inkludere lokation og relevante søgeord. Hvis en bruger søger efter et SEO-bureau (søgeord) i København (lokation) er det vigtigt, at disse indgår i din SEO-titel og meta beskrivelser.

Hold styr på din NAP, når du laver lokal SEO

Hold styr på din NAP

Som nævnt tidligere, er NAP de mest relevante oplysninger, som du bør inkludere i din Google My Business. Det er vigtigt at disse oplysninger altid er opdateret og synkroniseret på alle dine aktive kanaler, så Google ikke bliver forvirret men har mulighed for at sammenfatte henvisningerne.

Det kan for eksempel være din information på Facebook, Trustpilot, Krak eller Instagram.

mange surfer på mobil, når de surfer lokalt

Mobiloptimering af din hjemmeside

Det er vigtigt, at din hjemmeside er brugervenlig på alle platforme – uanset om brugeren benytter pc, telefon eller tablet.

Når du arbejder med lokal SEO, er brugervenlighed til smartphones helt essentielt. De fleste lokale søgninger foretages nemlig på telefonen, da det er nemt at gøre, hvis man kommer i tanke om noget. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er lige så responsiv og flot på tablet som på computer.

Samtidig vurderer og prioriterer Google også din hjemmesides brugervenlighed for mobiler, når den rangerer hjemmesider. Derfor er mobiloptimering også en del af pakken, når vi laver lokal søgemaskineoptimering i Webamp.

Få gennemgået din SEO

Vi er klar til at hjælpe dig med at analysere, hvad der skal til, for at din hjemmeside kan opnå topplaceringer på Google. Brug kontaktformularen, hvis du vil høre mere.

Lad os samarbejde og udvikle sammen

Book et uforpligtende SEO-tjek