E-mail markedsføring er en af de ældste marketingstrategier i bogen. Men udbredelsen af smartphones, apps og sociale medier, har gjort e-mail til en overset kanal i grundbogen for moderne markedsføring. Hos Webamp mener vi dog, at det er helt forkert, og nu skal vi forklare dig hvorfor!
Vi mener nemlig, at e-mail-disciplinen er mindst lige så relevant og effektiv, som den altid har været – hvis faktisk ikke mere relevant end nogensinde før.
Hvad hvis vi fortalte dig, at god e-mail markedsføring kan være én af de mest omkostningseffektive værktøjer i din marketingstrategi? Så rynker du højst sandsynligt på næsen og tænker: “Show me! Nyhedsbreve er outdated og irrelevante”.
Men vent nu lige lidt. Det er vigtigt at huske, at e-mail markedsføring kan super meget mere end traditionelle nyhedsbreve. E-mail systemer er i dag langt mere avancerede, når det kommer til brugerdata og segmentering. Det betyder, at du kan ramme den helt rigtige kunde, på det helt rigtige tidspunkt!
E-mail markedsføring er faktisk SÅ omkostningseffektivt, at en rapport fra DMA (Direct Marketing Association) viste en “return on investment” (ROI) på hele 38$ per 1$ brugt.
Tro det eller ej, men tallene taler da næsten for sig selv!
Marketing via e-mail er altså både billigt at komme i gang med, og kan med gennemtænkte e-mail-kampagner både forbedre dine resultater og konvertere flere leads til kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at fremvise vores arbejde.
Dyk ned i vores cases lige her.
I en simplificeret udgave er e-mail marketing en digital kanal, som effektivt markedsfører din virksomhed ved, at møde dine kunder lige dér, hvor de befinder sig i kunderejsen – nemlig direkte i deres indbakke. Markedsføring via e-mail kan blandt andet bruges til at promovere din virksomheds produkter, tilbud og nyheder.
Men selvom det virker som noget gøgl, kan e-mail marketing spille en afgørende rolle i din strategi. Efter den nye GDPR-lov i 2018 har e-mail markedsføring nemlig fået den store fordel, at dine kunder helt selv har valgt at modtage beskeder fra din virksomhed.
Du markedsfører derfor kun til engagerede kunder, som allerede har vist interesse i, hvad du har at fortælle dem. Med en skarp SoMe– og online ads pre-kampagne kan e-mail marketing være dit stærkeste værktøj og spille en afgørende rolle i leadgenerering, brand awareness samt opbygning og fastholdelse af kunder mellem køb.
Som vi nævnte tidligere er det bevist, at e-mail marketing har højere konverteringsrate sammenlignet med andre marketingsstrategier. Og det er der flere forskellige grunde til.
Du kan både lave manuelle og automatiske flows. Hos Webamp fokuserer vi primært på automatiserede flows, da vores arbejds-DNA er drevet af kundedata, performance og selve kunderejsen, som e-mail markedsføring i høj grad er bundet op på.
Nu er du forhåbentligt blevet 100% overbevist om, hvor ultra smart e-mail marketing er! Næste skridt er, at du skal til at overveje, hvordan din markedsføringskampagne skal se ud.
Webamps e-mail marketing-specialister viser dig gerne vej gennem landskabet! Kontakt vores email marketing bureau i dag, så vi kan hjælpe dig med at planlægge din kommende e-mail kampagne.
Om du vil afprøve din viden eller ønsker vores hjælp, bør du som det første tage stilling til tre grundlæggende elementer i e-mail marketing.
Content er uden tvivl essentielt i din markedsføring – især på e-mail.
Content afhænger af den form for e-mail kampagne, som din virksomhed kører. Skal kampagnen være mere visuel eller skriftlig? Er du en webshop, som sælger mange produkter, vil dine e-mails højst sandsynligt været præget af et visuelt aspekt med flotte billeder.
Selvom reklame via video kan virke som en god idé, er det ikke et optimalt format til e-mail marketing. Videoer kan være langsomme om at loade på dine kunders platforme, og du kan risikere, at kunden lukker mailen ned inden de overhovedet ser videoen. Du kan i stedet linke til videoen, som du i stedet poster på SoMe, Youtube eller din virksomheds hjemmeside.
Webamp har en erfaren og kreativ content-afdeling, som står klar til at hjælpe dig. Både i form af visuals og tekstforfatning direkte til e-mailen eller videoer til SoMe-platforme!
Læs mere om content marketing.
Næste skridt er det vigtigste – strategi! En gennemarbejdet e-mail marketingstrategi hjælper med at afklare dine mål, din tilgang og skitsere hvilke flows, som du skal bruge. Så hvad skal din strategi indeholde?
Du kan starte med at stille dig selv en række spørgsmål:
Du bør aldrig købe en pre-made e-mail liste, da den ofte bliver brugt af rigtigt mange andre virksomheder, og derfor er der større sandsynlighed for, at dine e-mails ender i spam-mappen. Det er tidskrævende, men det er optimalt at bruge ressourcer på at opbygge din egen personlige kundekreds henover tiden.
Måder til at kreere en solid kundekreds
Nu skal du overveje, hvilken kampagnetype du vil gøre brug af…
Der findes en lang række e-mail kampagner, og ikke alle har relevans for din virksomhed og jeres nuværende og kommende kunder. De fleste strategier indeholder flere forskellige kampagnetyper.
De andre elementer i din strategi
Hos Webamp arbejder vi datadrevet og kreativt med e-mail markedsføring. Vil du derfor have hjælp til at starte dine e-mail marketing rejse – eller ønsker du en hjælpende hånd til at løfte din nuværende strategi og eksekvering?
Så står vores hold af specialister klar til at hjælpe dig.
Vi kan hjælpe dig med alt lige fra:
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at fremvise vores arbejde.
Dyk ned i vores cases lige her.
Skal din virksomhed være synlig på nettet – der hvor jeres kunder befinder sig?
Hos Webamp bliver du mødt af et hold af specialister inden for de vigtigste discipliner inden for digital markedsføring – fra e-mail marketing, videoproduktion og social ads til SEO og Google Ads.
Vi har med andre ord alle redskaberne til at sikre, at din virksomhed får succes på de digitale kanaler.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.