Webamp guide

Marketing automation: Få en positiv ROI

Kæmper du med at finde tid til alle dine marketingopgaver? Når man arbejder med marketing, har man ofte en lang to-do liste med opgaver, der skal sættes flueben ved. Dog kan nogle af de opgaver automatiseres, så du ikke skal bruge mere tid på dem end højest nødvendigt. Med marketing automation kan du overvåge, skalere og profitere på virksomhedens markedsføringsaktiviteter. Det bidrager til en effektiv leadgenerering og styrker dine muligheder for mersalg.

Få hjælp til at generere flere leads af et professionelt marketing automation bureau. Kontakt Webamp i dag for at optimere din markedsføring med marketing automation.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

Hvad er marketing automation?

Så hvad er marketing automation? Når man taler om marketing automation, så refererer man til en software, der har til formål at udøve marketingsrelaterede handlinger – uden du skal gøre noget manuelt. Det giver dig mulighed for at strømline og automatisere dine marketingaktiviteter med større effektivitet, og du får bedre tid til andre arbejdsopgaver.
Med marketing automation-værktøjet kan du opbygge en tæt relation og på samme tid pleje dine kunder gennem en personlig og automatiseret kommunikation. Du kan desuden tracke og analysere, hvad dine leads finder interessant gennem data om deres digitale adfærd på dit website.

Eksempler på marketing automation er mailudsendelser, opslag på sociale medier og chatbots.

Fordele ved marketing automation

Marketing automation gør din arbejdsdag lettere og din marketingsindsats mere effektiv. Herudover kommer værktøjet med en række fordele, der både effektiviserer din marketingsproces- og resultat.

Med marketing automation får du blandt andet følgende fordele:

  • Spar tid: Når nogle af de daglige arbejdsopgaver bliver automatiseret, er det ikke overraskende, at du får mere tid til andre opgaver. Faktisk kan du spare helt op til 6 timer ugentligt ved at automatisere dine opslag og annoncer på sociale medier.
  • Opbyg tillid og relation til kundeemner: Med marketing automation kan du opbygge en bedre relation til potentielle kunder ved at målrette kampagner og budskaber mod dem. På den måde bliver dine budskaber mere relevante, og dit indhold bliver mere dynamisk og personaliseret mod dine kunder.
  • Analysér data på marketingaktiviteter: Marketing automation giver større indsigt i din kommunikation og engagement med kundeemner, som du kan bruge til at forbedre dialogen og konvertere dine leads til kunder. Statistikker viser endda, at 75% af alle virksomheder, der benytter marketing automation, får en øget ROI på under 12 måneder.
  • Få bedre effekt af dit CRM: Et CRM-system beskriver det system, hvor du håndterer dine kunders kontaktoplysninger og muligvis kommunikationen, du har haft med dem. Marketing automation favner endnu bredere og kan eksempelvis også imkludere, hvad dine kunder og leads har downloadet, om de har åbnet dine e-mails o.s.v. Det giver dig langt større indblik i dine leads´ interesser, hvilket kan være relevant i salgsprocessen.

Få flere og bedre leads med marketing automation

Hvis du ønsker en enkel metode til at modne dine leads til faktiske kunder, er marketing automation et uundværligt værktøj. Det skyldes, at du med marketing automation ikke bare overlader håndteringen af dine leads til tilfældighederne men i stedet arbejder struktureret med at modne dem indtil, de bliver salgsklare.

En gennemarbejdet og automatiseret marketingsindsats tager hensyn til dine potentielle kunders købevillighed ved at fortælle dig om deres interesser, samt hvor langt de er i købsprocessen. Det minimerer risikoen for, at du kontakter dine leads for tidligt i deres købsrejse og hermed mister dem. I stedet klædes du på til at slå til, når dine leads er varmest.

HubSpot er den mest populære marketing automation-software og bliver brugt af B2B-virksomheder til at effektivisere deres markedsføring. Kort fortalt så rummer HubSpot alle de værktøjer, du har brug for i forbindelse med salg og marketing, herunder CRM, CMS, SEO, social media management, conversational marketing, e-mail marketing, blogging og salgsstyring. Det giver dig et 360 graders overblik over dine leads og sikrer, at din kommunikation altid er tilpasset til dine potentielle kunder.

Skal vi tage et kig på jeres marketingstrategi?

Vil du blive have optimeret din marketingsindsats? Vi hjælper dig gerne med at gøre din markedsføring mere enkel og værdiskabende med marketing automation. Webamp er et digitalt markedsføringsbureau der har mulighed for at effektivisere din markedsføring. Vi har stor erfaring med bl.a. SEO, Google Ads og SoMe marketing.

Kontakt Webamp på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk og hør mere om, hvad vores marketing automation bureau kan gøre for din forretning.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.