Styrk din brandfortælling med storytelling
Webamp / Academy / Styrk din brandfortælling med storytelling

Styrk din brandfortælling med storytelling

Vidste du, at du ved hjælp af storytelling kan skabe en stærkere forbindelse til din målgruppe, samtidig med at du skaber et meningsfyldt og stærkt brand? Dét gør storytelling til en indflydelsesrig kommunikationsform, som alle virksomheder bør benytte.

Er du i tvivl om, hvad storytelling er, hvorfor din virksomhed bør anvende det eller hvordan man gør? Så kan du med fordel læse med her.

Isabella Svartzengren
· Project Manager
Sidst opdateret: 28. feb. 2023

Hvorfor styrker storytelling din brandfortælling?

Hvad er det helt præcis storytelling skal bidrage med? Tja, nu skal du bare høre.

Ved at skabe en fortælling omkring dit brand og virksomhed, har du mulighed for at formidle jeres værdier på en autentisk måde, der fremstår meningsfyldt og overbevisende – what’s not to like? Din storytelling er altså med til at illustrere din virksomheds mission og vision i en kontekst, der skaber værdi for dine kunder.

En anden fordel ved at benytte storytelling i din brandfortælling er, at det skaber en følelse af fællesskab. Så snart dine kunder kunder forstår og deler din virksomheds vision, så er du på rette vej. Community følelsen skaber større kundeloyalitet, da kunden føler sig som “en del” af virksomhedens samhørighed.

Storytelling kan også bruges til at differentiere din virksomhed fra jeres konkurrenter. Dit brand vil blive 1000 gange mere mindeværdigt, hvis I formår at skabe en unik fortælling om jeres produkter, founders eller andre aspekter af virksomheden. Ved at differentiere din virksomhed gennem storytelling øger du dermed sandsynligheden for, at forbrugerne vil vælge DIT produkter frem for konkurrenternes.

Forskellen på et værditilbud og storytelling

Er du også forvirret over, hvad forskellen på et værditilbud og storytelling er? Så er du ikke den første!

Mange virksomheder arbejder ikke i dybden med deres brandfortælling og de forskellige parametre herunder, hvilket er et kæmpe tab. Du kan se værditilbuddet og din storytelling som to forskellige koncepter, der sammen kan styrke din virksomheds brandfortælling.

Værditilbud

Dit værditilbud er kort fortalt den værdi, som din virksomhed skaber for kunden. Et effektivt værditilbud er ofte præcist, kort og kan formuleres gennem en enkelt sætning. Når du skaber dit værditilbud, så skal du have følgende i tankerne:

“Hvorfor skal forbrugerne vælge min virksomhed fremfor konkurrenternes?”

Det kan være svært at kommunikere dit værditilbud på en effektiv måde. Derfor bringer vi storytelling i spil for at vække kundernes følelser.

Storytelling

Storytelling er et redskab, som gør det mulig at formidle dit værditilbud gennem narrative strukturer på en autentisk og følelsesmæssig måde. Det kan være med fokus på skabelsen af dit brand, dine produkter eller grundlæggerne af din virksomhed – det vigtigste er at fremhæve, hvad der gør dit brand unikt!

Gennem storytelling skaber du altså en meningsfuld forbindelse til din målgruppe, og giver dem en følelsesmæssig oplevelse, der differentierer din virksomhed fra jeres konkurrenter.

Hvornår skaber man en autentisk fortælling?

Men hvordan finder man så lige den rigtige fortælling?

Et godt eksempel på en effektiv storytelling er Coca-Colas kampagne, “Share a coke”, hvor coca-Cola havde et ønske om at inspirere folk til at dele en Coca-Cola med deres familie og venner. Det gjorde, at Coca-Cola skabte en følelsesmæssig samhørighed omkring deres produkt, og samtidig styrkede deres brand-identitet og tilknytningen mellem brand og forbruger.

En god storytelling skal også være let at huske og delbar. Derved øger du sandsynligheden for, at din målgruppe deler dit brand på deres sociale medier.

Autenticitet er lig med troværdighed, og derfor er det altafgørende, at din fortælling er autentisk, hvis du skal have en succesfuld storytelling. Den eneste måde, du kan skabe en autentisk fortælling, er ved at kende din virksomheds mission, værdier og historie. Din fortælling skal også være relevant for din målgruppe, og derfor er det vigtigt, at du har 100% styr på, hvem din målgruppe er, samt hvilket behov og interesser de har.

Benyt de rigtige platforme

Du skal gøre dig tanker om, hvordan du vil kommunikere jeres fortælling. Storytelling kan præsenteres gennem mange forskellige platforme, blandt andet sociale medier. Derfor er det vigtigt, at du sikre, at din virksomhed kommunikerer jeres fortælling ud gennem den platform, der passer til din virksomheds brand og jeres målgruppe.

Sociale medier er genial platform til brandfortælling, da der findes et hav af forskellige platforme med forskellige målgrupper. Her har du mulighed for at kommunikere dit budskab, så du rammer, vækker interesse og interagere med din målgruppe.

Få hjælp til at skabe brandawareness

Vil du gerne have hjælp til at styrke din virksomheds brandawareness og online tilstedeværelse? Webamp er et digitalt marketingbureau, der står klar til at hjælpe dig.

Kontakt os ved at ringe på telefon 70 60 50 28, sende en mail til info@webamp.dk eller ved at udfylde vores kontaktformular. Vi glæder os til at høre fra dig.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.