Webamp ordbog
Webamp / Academy / ROI (Return on Investment)

ROI (Return on Investment)

I en verden hvor digital markedsføring er blevet hjertet i enhver virksomheds strategi, er det afgørende at forstå, hvordan man måler og forbedrer sin Return on Investment (ROI).

Så lad os dykke ned i betydningen af ROI, så du kan blive klogere på, hvad der egentlig betyder.

Juliane Fuchs
Sidst opdateret: 23. nov. 2023

Hvad er ROI?

ROI, eller Return on Investment, er en nøglemåling inden for markedsføring og forretning. Kort fortalt er ROI et udtryk for det afkast, din investering har givet.

På den måde får du mulighed for at evaluere effektiviteten af dine markedsføringsindsatser ved at sammenligne de omkostninger, du har investeret, med de indtægter, du har genereret som følge af disse indsats.

ROI udtrykkes normalt som en procentdel og beregnes med denne formel:

ROI = (Indtægter – Omkostninger) / Omkostninger x 100

Hvis du eksempelvis investerede 10.000 kr. i en markedsføringskampagne, der genererede 20.000 kr. i ekstra indtægter, ville din ROI være:

ROI = (20.000 kr. – 10.000 kr.) / 10.000 kr. x 100 = 100%

Hvorfor er ROI vigtigt?

At forstå og forbedre din ROI er afgørende af flere grunde:

  • Effektivitet: ROI giver dig mulighed for at afgøre, hvilke markedsføringskanaler og hvilken marketingstrategi, der fungerer bedst for din virksomhed. Det hjælper med at optimere dit markedsføringsbudget og fokusere på de mest effektive aktiviteter.
  • Beslutningsgrundlag: ROI-data giver dig de nødvendige oplysninger for at træffe informerede beslutninger om, hvor du skal investere dine ressourcer. Det kan bidrage til at undgå spildte midler på mindre effektive strategier.
  • Målbarhed: ROI gør det muligt at måle dine præstationer over tid og identificere tendenser. Det gør det lettere at justere din strategi, når det er nødvendigt.

Positiv vs. negativ ROI

Når det kommer til ROI, er det som at tælle dine mønter efter en god aften ude. Du vil gerne se, om du gik i overskud eller endte med at betale mere, end du havde regnet med.

Lad os tale om positiv og negativ ROI. Positiv ROI er som at ramme jackpotten. Det betyder, at dine investeringer har betalt sig selv og mere til. Hvis du f.eks. har brugt 500 kr. på en online annoncekampagne, der har bragt dig 1.000 kr. i ekstra salg, så er din ROI positiv.

Omvendt kan en ROI også blive negativ, hvilket kan sammenlignes med at miste penge i en dårlig handel. Lad os sige, du brugte 1.000 kr. på en markedsføringskampagne men kun fik 500 kr. i ekstra indtægter som resultat. Hermed har du mistet halvdelen af dine penge, og din ROI er derfor negativ.

Så husk, når du arbejder med ROI, ønsker du altid at sigte efter det positive tal. Det betyder, at du får mere ud af dine investeringer, end du putter ind, og det er en vigtig nøgle til at sikre, at din forretning går fremad.

Vil du have mest ud af dine penge, er det en god idé at få hjælp af et professionelt marketingsbureau. Webamp er din strategiske partner, der med tilpasset og professionel markedsføring hjælper dig med at opnå en positiv ROI.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.