Hvis du er involveret i den digitale verden – især inden for online forretning eller marketing, har du sandsynligvis stødt på begrebet “CAC” flere gange. Men hvad betyder det præcist, og hvorfor er det så vigtigt for virksomheder?
CAC står for “Customer Acquisition Cost” eller på dansk “kundeanskaffelsesomkostninger”. Det refererer til den samlede pris, en virksomhed bruger for at erhverve en ny kunde. Det inkluderer både alt fra omkostninger til reklame og markedsføring til salg og alt derimellem.
For at gøre det mere konkret: Hvis en virksomhed brugte 10.000 kr. på markedsføring i en måned og erhvervede 100 nye kunder i samme periode, ville virksomhedens CAC være 100 kr. per kunde.
For enhver virksomhed er målet ikke kun at tiltrække nye kunder, men at gøre det omkostningseffektivt. Hvis det koster mere at erhverve en kunde end den indtjening, kunden bringer, kan det på lang sigt være skadeligt for virksomheden. For online virksomheder, hvor konkurrencen er hård, og overskuddet kan være lavt, er det afgørende at have en dybtgående forståelse for CAC.
3 fordele ved en lav CAC:
Alt dette og mere til kan et professionelt marketingbureau som Webamp hjælpe dig med. Vi lægger i samarbejde med dig en marketingstrategi, som kan bringe din CAC ned, så du kan investere dine penge andre steder.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.