Subdomæner og undermapper er vigtige elementer inden for webstruktur, der hjælper med at organisere og præsentere indhold på din hjemmeside på en struktureret måde.
Lad os skære det helt ind til benet. Forestil dig, at et domænenavn er som en adresse. Lad os bruge Webamp som et eksempel, som er bosat på Vesterbrogade 6D. Tænk på vores domæne som selve bygningen på denne adresse.
Subdomæner virker så som forskellige indgange til forskellige steder i bygningen – for eksempel hoveddøren, bagdøren og terrassedøren. Disse subdomæner fører til separate områder på din hjemmeside, ligesom de forskellige indgange fører til forskellige steder i bygningen.
Sådan ser et subdomæne ud i browseren: karriere.webamp.dk.
Kører vi videre på det samme eksempel, skal du nu i stedet for at tænke på subdomæner som indgange, kan du tænke på undermapper som forskellige etager i bygningen.
For eksempel kan du have en undermappe kaldet “produkter”, der svarer til første sal. En anden undermappe kunne være “om os”, som svarer til anden sal. Hver undermappe repræsenterer en specifik del af din hjemmeside.
Når besøgende bruger disse undermapper, føres de direkte til de relevante områder på din hjemmeside. Så når en besøgende klikker på “om os”-undermappen, er det som at tage elevatoren til første sal for at læse hvem Webamp er. Klikker de på “produkter”-undermappen, tager de elevatoren til anden sal for at udforske dine produkter.
Undermapper hjælper med at organisere dit websted, ligesom forskellige etager organiserer en bygning. De giver en klar struktur og gør det nemt for besøgende at finde det, de leder efter, præcis som at finde et bestemt område i en bygning ved at gå til den relevante etage.
Sådan ser en undermappe ud i browseren: webamp.dk/om-os
Vi hører tit spørgsmålet, “hvordan kan vi bedst strukturere vores hjemmeside for at opnå de bedste SEO-resultater?”. I de fleste tilfælde vil det være via undermapper, som har den største SEO-effekt, men det ikke altid tilfældet at undermapper er den bedste løsning.
Valget af struktur afhænger af mange faktorer, hvor SEO blot er én af dem. Brugervenlighed, hvordan information er organiseret, og ønsker om positionering på markedet spiller også en stor rolle. Det er klogt at nøje overveje, hvad der passer bedst til dig og din virksomhed.
Flere placeringer i søgeresultaterne
Relevante søgeord i domænenavnet
Global synlighed styrkes
Mere overskuelighed
Positionen i nye forretningsområder kan styrkes
Undgå software- og hastighedsproblemer
Styrk din SEO med domænets hjælp
Tilfører SEO-værdi til domænet
Meningsfuld organisering af dit indhold
Høj brugervenlighed
Lige til at oprette og administrere:
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.