Webamp ordbog
Webamp / Academy / Subdomæner og undermapper

Subdomæner og undermapper

Subdomæner og undermapper er vigtige elementer inden for webstruktur, der hjælper med at organisere og præsentere indhold på din hjemmeside på en struktureret måde. 

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 29. dec. 2023

Hvad er subdomæner?

Lad os skære det helt ind til benet. Forestil dig, at et domænenavn er som en adresse. Lad os bruge Webamp som et eksempel, som er bosat på Vesterbrogade 6D. Tænk på vores domæne som selve bygningen på denne adresse.

Subdomæner virker så som forskellige indgange til forskellige steder i bygningen – for eksempel hoveddøren, bagdøren og terrassedøren. Disse subdomæner fører til separate områder på din hjemmeside, ligesom de forskellige indgange fører til forskellige steder i bygningen.

Sådan ser et subdomæne ud i browseren: karriere.webamp.dk.

Hvad er undermapper?

Kører vi videre på det samme eksempel, skal du nu i stedet for at tænke på subdomæner som indgange, kan du tænke på undermapper som forskellige etager i bygningen.

For eksempel kan du have en undermappe kaldet “produkter”, der svarer til første sal. En anden undermappe kunne være “om os”, som svarer til anden sal. Hver undermappe repræsenterer en specifik del af din hjemmeside.

Når besøgende bruger disse undermapper, føres de direkte til de relevante områder på din hjemmeside. Så når en besøgende klikker på “om os”-undermappen, er det som at tage elevatoren til første sal for at læse hvem Webamp er. Klikker de på “produkter”-undermappen, tager de elevatoren til anden sal for at udforske dine produkter.

Undermapper hjælper med at organisere dit websted, ligesom forskellige etager organiserer en bygning. De giver en klar struktur og gør det nemt for besøgende at finde det, de leder efter, præcis som at finde et bestemt område i en bygning ved at gå til den relevante etage.

Sådan ser en undermappe ud i browseren: webamp.dk/om-os

Subdomæner og undermapper set med SEO-briller

Vi hører tit spørgsmålet, “hvordan kan vi bedst strukturere vores hjemmeside for at opnå de bedste SEO-resultater?”. I de fleste tilfælde vil det være via undermapper, som har den største SEO-effekt, men det ikke altid tilfældet at undermapper er den bedste løsning.

Valget af struktur afhænger af mange faktorer, hvor SEO blot er én af dem. Brugervenlighed, hvordan information er organiseret, og ønsker om positionering på markedet spiller også en stor rolle. Det er klogt at nøje overveje, hvad der passer bedst til dig og din virksomhed.

Fordelene ved at brug subdomæner:

Flere placeringer i søgeresultaterne

  • Subdomæner tillader flere potentielle placeringer på søgemaskinens første side, da Google begrænser antallet af søgeresultater fra det samme domæne. Hvert subdomæne tolkes nemlig som et selvstændigt domæne af søgemaskinen.

Relevante søgeord i domænenavnet

  • Subdomæner muliggør inkludering af relevante søgeord i selve domænenavnet, som har en højere værdi end søgeordsnavne på undermapper. Desuden fortæller dit subdomæne Google og dine besøgende, hvad dit website handler om, hvilket øger websitets troværdighed og autoritet.

Global synlighed styrkes

  • For at vise de relevante dele af dit website i forskellige lande, kan du oprette et subdomæne for hvert sprog (fx dk.webamp.dk og en.webamp.dk) eller bruge International målretning i Google Search Console. Undermapper kan også bruges til sprogversionering. Subdomæner kan dog viderestilles til en anden webserver for at forbedre loadtid og give søgemaskinerne et ekstra signal om din målgruppe.

Mere overskuelighed

  • Subdomæner kan bruges til at adskille forskellige forretningsområder eller kategorisere digitalt indhold på dit website. Dette gør websitet mere overskueligt og SEO-optimering lettere, da hvert subdomæne fokuserer på et enkelt område.

Positionen i nye forretningsområder kan styrkes

  • For at udvide din virksomhed med nye produkter, der adskiller sig fra dine nuværende, kan subdomæner skabe troværdighed omkring dine nye produkter og udnytte det momentum, der er forbundet med dit brand.

Undgå software- og hastighedsproblemer

  • Hvis du har et stort website med mange besøgende, kan opdeling på flere subdomæner reducere software-mængden og risikoen for konflikter. Desuden påvirker eventuelle ressourcetunge programmer og plugins på dine subdomæner ikke hastigheden på dit hoveddomæne.

Fordelene ved at brug undermapper:

Styrk din SEO med domænets hjælp

  • Når du bruger undermapper, drager du fordel af SEO-værdi og E-A-A-T-signaler fra dit hoveddomæne. Dette øger chancerne for, at indholdet i undermapperne vises højt i søgeresultaterne. Du behøver ikke at investere så meget ekstra arbejde i SEO, da undermapperne allerede profiterer af hoveddomænets styrke. Husk dog, at det stadig er vigtigt at tilpasse SEO for hvert indhold i undermapperne, da Google også vurderer dem individuelt.

Tilfører SEO-værdi til domænet

  • Undermapper øger mængden af indhold og dermed besøgende, hvilket styrker din hjemmesides autoritet og placeringer i søgeresultaterne. De har også en forstærkende SEO-effekt på hinanden.

Meningsfuld organisering af dit indhold

  • Undermapper organiserer indhold i meningsfulde og beskrivende webadresser. Du kan oprette en undermappe til hvert sektionsindhold  for at vise, hvilken sektion indholdet tilhører.

Høj brugervenlighed

  • Brugere foretrækker ofte webadresser med undermapper frem for subdomæner, da subdomæner kan føre til ugyldige webadresser, hvis brugere skriver www før subdomænet.

Lige til at oprette og administrere:

  • Undermapper er lettere at oprette og administrere end subdomæner. De kan oprettes på samme måde som mapper på din computer, og hvis du bruger et CMS-system som WordPress, oprettes de normalt automatisk. Subdomæner kræver mere teknisk viden, arbejde og højere omkostninger, især hvis de hostes på forskellige webservere.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.