Webamp guide
Webamp / Academy / Sådan opbygger du en effektiv outreach-strategi

Opbyg en effektiv outreach-strategi

Føler du dig også en smule lost, når du hører ordet outreach? Bare rolig, I got you!

Jeg ved, at en outreach-strategi kan virke som en jungle at finde rundt i, men vi kan ikke komme uden om, at outreach er og forbliver en vigtig del af en succesfuld markedsføringsstrategi. Men hvorfor er det egentlig vigtigt at have en effektiv outreach-strategi? Og hvordan opbygger du en effektiv outreach-strategi, der når din målgruppe?

Isabella Svartzengren
· Project Manager
Sidst opdateret: 24. feb. 2023

Hvad er outreach?

Outreach betyder at række ud, og det er i sagens forstand lige præcis definitionen af outreach. Outreach er en metode, hvorpå du kan ramme en bestemt målgruppe med et specifikt budskab på en effektiv og relevant måde. Outreach-strategi kan omfatte mange forskellige discipliner, såsom email-marketing, PR, sociale medier og samarbejde med influencers. Hovedpointen ved at lave outreach er at skabe en relation til en given målgruppe samt formidle et budskab klart, tydeligt og effektivt.

En god outreach-strategi skaber opmærksomhed omkring dit brand, og når ud til en bredere målgruppe. Synes du også, at det lyder for godt til at være sandt? Så skal du tro om igen. Jeg har nemlig samlet mine bedste lifehacks til at opbygge en effektiv outreach-strategi, som rammer din målgruppe.

Start med at definere din målgruppe

Du kan ikke planlægge din outreach-strategi uden at have defineret din målgruppe.
Hvis du skal have succes med outreach, så skal du forstå din målgruppe helt ind til benet. Det er alfa omega, at du forstår, hvad målgruppen eller kunden får ud af dit budskab. Jo mere personlig du kan være, desto mere effektiv bliver din strategi.

Det er relevant at stille følgende spørgsmål:

  • Hvem er min målgruppe?
  • Hvad er deres interesser?
  • Hvad er deres behov eller udfordring?

Vælg de rigtige kanaler

Næste step er at vælge de rigtig kanaler, så du kan ramme den målgruppe, du lige har defineret. Det er vigtigt, at du vælger den kanal, som passer bedst til din målgruppe og dit budskab. Derfor har jeg samlet en kort liste over de mest almindelige kanaler herunder.

Kanaler til outreach-markedsføring

  • Content-marketing er en outreach-strategi, du kan benytte til at producere og dele indhold, der er relevant for din målgruppe. Du får samtidig muligheden for at opbygge en relation, mens du øger kendskabet til dit brand.

  • Email-marketing bruges til at ramme din målgruppe med information om dit brand, produkt eller budskab. Her skal du være meget specifik og kreativ for at fange modtageren, så du ikke ender i spam-listen.

  • PR (public relations) er en form for outreach, der kan bruges til at vedligeholde positiv omtale af dit brand eller produkt i offentligheden.

  • Event-marketing benyttes med henblik på at opbygge en relation og formidle et budskab til din målgruppe.

  • Social medier er en genial måde hvorpå du kan interagere med din målgruppe og engagere dem i dit brand eller produkt.

  • Influencer-marketing er et samarbejde mellem brand og influencer, der har til formål at øge kendskabsgraden til dit brand, fremme salget af et specifikt produkt eller nå ud til influencerens målgruppe.

  • Referral-marketing bruges til at opfordre kunden til at anbefale dit brand eller produkt til deres netværk.

Dit budskab skal være tydeligt

Som jeg har nævnt tidligere, er det vigtigt, at du er klar i spyttet, og at du kan dit budskab forlæns, baglæns og i søvne. Hvis dit budskab ikke er entydigt, bliver det svært for målgruppen at bibeholde interessen og forstå formålet med budskabet.

Der er 3 gyldne regler, når det kommer til at definere dit budskab:

  • Budskabet skal være enkelt.
  • Budskabet skal være interessant.
  • Budskabet skal være relevant for målgruppen.

Dit budskab skal være relevant

Outreach kan være meget andet end en promovering af dit brand eller et produkt. Ved hjælp af outreach kan du også tilbyde værdi til din målgruppe i form af oplysninger, nyttige tips eller andre værktøjer, der kan hjælpe dem med at løse deres udfordringer. På den måde kan du benytte outreach til andet end reklame – og rent faktisk opbygge en relation til din målgruppe.

Evaluering af dine resultater

Det er vigtigt, at du måler og evaluere din outreach-strategi. Hvad er gået godt? Og hvad kan du gøre anderledes for at ændre output? Du kan også kigge på, hvilke kanaler der har fungeret bedst, og om der er nye som vil fungere bedre.

Har du behov for hjælp?

Vil du gerne styrke din virksomheds online tilstedeværelse, promovere et bestemt produkt eller noget helt tredje? Så er Webamp muligvis den helt rigtige samarbejdspartner for dig.

I Webamp har vi specialister indenfor søgemaskineoptimering, annoncering på Google, SoMe marketing og en række af andre områder, som kan skabe brandawareness for din virksomhed. Kontakt os, så tager vi en uforpligtende samtale.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.