Webamp guide
Webamp / Academy / Undgå de største brandingfejl – og opbyg et stærkt brand

Undgå brandingfejl – og opbyg et stærkt brand

Åh nej, du er blevet stillet til opgave at skabe et stærkt og positivt image for din virksomhed, men hvor skal du starte? Og hvilke fejl skal du undgå? Branding kan være udfordrende, og det er en jungle at finde rundt i for mange virksomheder – men bare rolig, du er ikke alene!

I dette blogindlæg går jeg i dybden med de største brandingfejl, samt hvilke metoder du bør anvende for at skabe et succesfuldt brand.

Isabella Svartzengren
· Project Manager
Sidst opdateret: 16. maj. 2023

5 brandingfejl – du skal undgå

Brandingfejl er en reel udfordring for enhver virksomhed uanset størrelse eller industri, og det kan have fatale konsekvenser for opbygningen af et stærkt og positivt image. Derfor har jeg gjort det til min opgave at guide dig igennem branding-junglen, så du kan undgå at begå de største brandingfejl, og i stedet opbygge et stærkt og positivt image for din virksomhed.

Vi springer direkte ud i det, og starter med at gennemgå de 5 største brandingfejl i 2023.

1) En uklar brandingstrategi

Mange virksomheder begår én kæmpe fejl – deres brandingstrategi er uklar, hvilket gør det svært for kunderne at visualisere virksomhedens identitet. En uklar brandingstrategi kan også føre til at dine marketingkampagner fejler, fordi du ikke har formået at skabe et klart budskab.

En brandingstrategi bør beskrive, hvad din virksomhed står for, hvilke værdier I har, samt hvad jeres mission og vision er. En klar brandingstrategi opbygger et stærkt og positivt image for din virksomhed, og det vil samtidig blive nemmere for dig at kommunikere dette budskab til kunderne.

2) En manglende rød tråd

En anden almindelig brandingfejl, som flere virksomheder begår, er den manglende røde tråd i deres branding. Det er alfa omega, at din brand-identity har en råd tråd på tværs af alle dine marketingkanaler og kommunikationsplatforme. Ved brand-identity er der altså tale om alt fra din virksomheds logo og webdesign til sociale medier og annonceringen. Din virksomhed SKAL have en sammenhængende stemme og et samlet udtryk.

3) Ignorere feedback

Den vigtigste læring, din virksomhed kan få, er tilbagemeldinger fra dine kunder. Hvad end det er konstruktiv ris eller ros, så skal du som virksomhed altid lytte til dine kunders feedback. Ved at lytte til dine kunders feedback får du en forståelse af, hvad der fungerer og ikke fungerer i dit brand, samt hvordan du kan forbedre kundeoplevelsen. Ved at ignorere feedback fra dine kunder kan du risikere, at det fører til negativ omtale som kan have en skadelig indvirkning på dit brand.

4) Manglende differentiering

Jeg kan ikke beskrive, hvor vigtigt det er at din virksomhed differentierer sig fra konkurrenterne og tilbyder noget unikt. Alt for mange virksomheder begår denne brandingfejl, hvilket gør det svært at fastholde loyale kunder. Der er mange måder, hvorpå i som virksomhed kan differentiere jer – det kan være alt fra sortiment til kundeservice og priser. Den vigtige pointe er, at dit brand skal kunne tilbyde kunderne noget, som konkurrenterne ikke kan.

5) Ingen brug af sociale medier

Sociale medier er en kraftfuld brandingplatform som mange mindre virksomheder ikke gør brug af. Dette er en kæmpe fejl, da sociale medier er en stærk platform for alle typer af virksomheder, hvis de vil opbygge en brandidentitet og nå ud til et større publikum. En virksomheds uvidenhed i forhold til brugen af markedsføring på sociale medier kan føre til tab af potentielle kunder, og man misser samtidig en oplagt mulighed for at kommunikere ens værdier og budskab. Husk, at der er forskel på algoritmerne og brugen af de forskellige platforme. Det er derfor vigtigt, at du gør dig tanker om, hvilke sociale medier, der giver mening at benytte i forhold til din virksomhed.

Nu hvor du er blevet klogere på de 5 største brandingfejl, kan vi rykke videre til mine bedste tips og tricks til at opbygge et stærkt og positivt brands – som dine kunder vil huske.

Få et stærkt brand i 2023

Rom blev ikke bygget på 1. dag, og et stærkt og positivt image bliver heller ikke skabt over natten. Det kræver hårdt arbejde, en dedikeret indsats og en langsigtet strategi – men med mine tips og tricks er du på rette vej til at skabe et positivt og stærkt brand.

1) Definér dine kerneværdier og mission

Ved at definere din virksomheds kerneværdier og mission kan du hjælpe din virksomhed skridtet tættere på at skabe en stærk brandidentitet og differentiere jer fra konkurrenterne.

2) Skab et købsbehov

Hvad er samfundets behov og ønsker? Hvis du vil skabe et succesfuldt værditilbud skal du have fokus på, hvilket problem du løser for kunden samt hvilken værdi du skaber for kunden. Det er en god idé at have fingeren på pulsen i forhold til kundernes efterspørgsel. På den måde kan du skabe et produkt eller serviceydelse, der matcher kundernes forventninger og værdier.

3) Kommuniker ærligt og transparent

Med ærlighed kommer man længst. Derfor er det vigtigt at du gennem din branding er transparent og ærlig. Dette kan hjælpe med at opbygge tillid og troværdighed.

4) Skab en positiv virksomhedskultur

En positiv virksomhedskultur og et godt arbejdsmiljø bidrager til engagerede og glade medarbejdere. Ved at tage hånd om dine medarbejdere øger du sandsynligheden for at skabe en positiv virksomhedsånd og et godt omdømme.

5) Opbyg online tilstedeværelse

Er dit brand synligt for kunderne? Du kan skabe en online tilstedeværelse på sociale medier samt andre online platforme. Ved at skabe en stærk online tilstedeværelse øger du synligheden og tiltrækker nye kunder.

6) Udarbejd en CSR-strategi

En samfundsansvarlig CSR-strategi kan bidrage til at skabe et positivt image og differentiere din virksomhed fra jeres konkurrenter.

7) Bliv kundecentrisk

God kundeservice er altafgørende i dine kunders opfattelse af din virksomhed. Ved at have god kundeservice øger du sandsynligheden for positiv omtale og loyale, tilbagevendende kunder.

Få hjælp af et marketingbureau

Jeg håber, at du er blevet klogere på hvilke brandingfejl, du skal undgå, og hvordan du kan opbygge et stærkt og positivt image. Hvis det ikke er tilfældes, så er der heldigvis hjælp at hente.

Webamp er et digitalt marketingbureau, der hjælper virksomheder med deres branding og online tilstedeværelse. Vores specialister kan hjælpe dig med alt lige fra SEO og annoncering på Google til markedsførings på sociale medier.

Skal vi tage en uforpligtende samtale? Kontakt mig eller en af mine dygtige kollegaer i dag!

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.