Webamp / Academy / Forstå LinkedIns algoritme 2023

Forstå LinkedIns algoritme 2023

LinkedIn kan virke som en uigennemtrængelig jungle, og det er ikke altid lige til at skabe forståelse for godt content på platformen. Yderligere har LinkedIns algoritme altid været sværere at forstå end både Facebook og Instagram, og det har for mange været som at famle i blinde at producere content til LinkedIn. 

Men hvorfor er det egentligt så vigtigt at forstå LinkedIns algoritme? LinkedIn er en genial platform til at skabe netværk og dele ud af din ekspertviden – hvad end det er med fokus på personlig branding eller generel branding. Derfor har jeg sat mig for at knække koden til at forstå LinkedIns algoritme i 2023 og gøre dig til en fremragende LinkedIn creator.

Isabella Svartzengren
· Project Manager
Sidst opdateret: 9. aug. 2023

Ser din målgruppe dit content?

Vi starter stille og roligt ud med at fokusere på din målgruppe. Hvem er din målgruppe? Og stemmer målgruppen overens med den type content du producerer? LinkedIns nye algoritme fungerer ved at vise den type content som brugeren ofte engagerer sig med – det vil sige deler, liker og kommenterer.

Fokuserer du derfor på at poste content om marketing, vil dit content med høj sandsynlighed blive vist for de brugere, der engagerer sig med marketing-content.

Tip: Jo mere nichepræget dit content er, desto lettere kan LinkedIns algoritme hjælpe dit content i toppen af det rigtige feed.

Farvel og tak til irrelevant content

Vi kender det alle. Vi ser en viral trend og trangen til at hoppe med på den virale bølge er stor, MEN – og det er et stort men! Med den nye algoritme opdatering bliver du straffet for at poste irrelevant og viralt content. 

Viralt content har derfor større sandsynlighed for at skade din synlighed end at bidrage til noget godt. Algoritmen prioriterer relevant content over viralt content, og du kan derfor risikere, at din engagement rate falder – hvilket i sidste ende skader din synlighed. 

LinkedIns nye opdatering belønner altså videnspost og content med brugbart indhold. 

Med LinkedIns nye algoritme er irrelevant content en faldgrube som aldrig før

Netværk og følgere er alfa og omega

Med LinkedIns nye algoritmeopdatering har dit netværk og dine følgere aldrig været vigtigere. Dit netværk og dine følgere er nemlig første led i eksponeringen af dit post.

Derfor er det vigtigt at skabe content, som dit netværk vil engagere sig i. Det øger sandsynligheden for at få flest mulige eksponeringer.

Likes, delinger og kommentarer

En meget simpel del af ligningen til at forstå LinkedIns algoritme i 2023 er ordet engagement. 

For et højt engagement på dit post bliver belønnet med en høj placering i LinkedIns feed. Et højt engagement i form af likes, delinger og kommentarer hjælper nemlig LinkedIns algoritme til at vide, om dit post indeholder relevant og brugbart indhold. 

Det er derfor vigtigt, at du besvarer dit netværks kommentarer på dit post. Yderligere vil et højt engagement også sikre, at dit post når ud til andet led – altså ikke-følgere, som ser dit post fordi deres netværk har engageret sig i dit content. 

Tip: Du kan med fordel benytte features fra LinkedIn som PDF, karruseller eller in-feed videoer for at øge sandsynligheden for et højere engagement.

SoMe mand

Likes og andre former for engagement er vigtige måleparametre i den nye algoritme

LinkedIns treenighed – relevans, ekspertise og engagement

LinkedIns nye algoritme benytter tre målinger: relevans, ekspertise og engagement. Du skal derfor sikre, at dit content appellerer til alle tre målinger for at skabe bedst mulige forudsætninger for mange eksponeringer.

Relevans = hvor relevant er dit post til et målrettet publikum?

Ekspertise = afsenderens ekspertise på det givne emne

Engagement = tilstedeværelsen af kommentarer, likes og delinger på dit post.

Sådan bliver du en fantastisk LinkedIn creator

At være LinkedIn creator kan sammenlignes med at være keynote speaker på en konference. Du befinder dig på konferencen af to årsager:

  1. For at holde et foredrag – på LinkedIn kan dette oversættes til at dele ekspertviden i et post.
  2. For at netværke med andre mennesker – engagér dig i dit netværks indhold, og skab forbindelser på LinkedIn.

Hvis du skulle holde et foredrag på en konference, vil du altid sikre, at dit foredrag er relevant for konferencen og deltagerne. Dette kan på LinkedIn oversættes til, at dit content skal være relevant for din niche og målgruppe.

Du har i gennemsnit 3 sekunder til at fange målgruppens opmærksomhed, før de scroller videre fra dit post. Dit indhold skal derfor give så meget værdi til din målgruppe, at de bliver nødt til at engagere sig med dit post.

Men hvordan skaber man nok værdi i et post? Don’t worry – jeg har selvfølgelig samlet en række gode tips.

LinkedIn vil overordnet set gerne vise det rigtige content til det rigtige publikum. Dette kan sammenlignes med, at LinkedIns nye algoritme gerne vil opdele content i kategorier.

Du kan opnå en bedre kategorisering af dit post ved at sikre, at:

  • Dit post deler et unikt perspektiv på et populært emne.
  • Din ekspertviden bliver understøttet med praktiske eksempler i dit post.
  • Dit post er let forståeligt.
  • Dit post opfordrer til engagement gennem CTA’er. Du kan eksempelvis opfordre din målgruppe til at dele deres meninger og holdninger i kommentarfeltet.
  • Du max. bruger 3 eller færre hashtags – og gør dem specifikke. Igen er niche-reglen alfa og omega, da hashtags hjælper algoritmen med at kategorisere dit content.
  • Tagge andre relevante personer i dit content – personer, som deler sammen niche og kan skabe engagement ved at dele relevante perspektiver til dit post.

På LinkedIn handler det om skabe værdi for din målgruppe

Klar til dit nye LinkedIn-eventyr?

Så hvor skal du helt præcist starte på dit nye LinkedIn-eventyr? Lad mig kort opsummere de tre vigtigste punkter:

1. Fokusér på at dele viden og gode råd:

LinkedIns nye algoritmeopdatering vil belønne relevant content, der skaber brugbar viden for målgruppen.

Tip: hvis du kan blande din personlige erfaring med faglig viden, er du godt på vej mod høje eksponeringer.

2. Prioritér relevant content over viralt content

Det kan være fristende at ride på den virale bølge og gøre som alle andre, MEN LinkedIn vil ikke belønne dig for dette – tværtimod. Dit content skal have fokus på at ramme en relevant målgruppe frem for at skyde med spredehagl for at ramme alle. 

Jo mere nichepræget dit content er, desto bedre vil LinkedIns algoritme kategorisere dig og sikre høje eksponeringer. 

Tip: Jo mere du deler, jo bedre bliver LinkedIn til at forstå, hvem du er, hvad du laver, og hvilket indhold du poster om.

3. Dit netværk og følgere har større betydning end nogensinde

Dem, der bliver eksponeret for dit content, er først og fremmest dit netværk og dine følgere. Hvis ikke de har interesse i dit nicheområde, vil din engagement rate med højst sandsynlighed være lav – og derfor forbliver dine eksponeringer også lave.

Det er derfor vigtigt, at du sikrer, at dit netværk og følgere interesserer sig for samme niche som det content, du producerer. Dit netværks interesse er alfa og omega i algoritmens forståelse af din kategorisering.

Tip: Algoritmens vigtigste opgave er at få dit content ud til de rigtige mennesker. Du kan derfor være sikker på, at dit content når høje eksponeringer, så længe du optimerer dine posts og holder dit engagement ved lige.

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.