Annoncering på Instagram
Marketing på sociale medier

Instagram annoncering er uden tvivl det sidste nye inden for marketingindsatser på sociale medier. 

Det er en nem og hurtig måde at skaffe nye leads og konvertere nye besøgende til faste kunder. 

Kontakt os

Få tjekket din Instagram annoncering

Fungerer din annoncering på de sociale medier optimalt?

Eller er der huller i osten, som forhindrer, at dine annoncer får den ønskede rækkevidde og effekt?

Lad vores social media manager give din SoMe marketing et uforpligtende sundhedstjek, og få svaret.

I analysen kigger vi blandt andet på, om du satser på de rette kanaler i forhold til din målgruppe, om dit content matcher målgruppen og mange andre faktorer, som i sidste har indflydelse på, om du får det ønskede udbytte.

Instagram annoncering er godt, når du annoncerer på forskellige platforme

Hvad er Instagram annoncering?

Instagram annoncering minder på mange måder om dets moderselskabs annoncefeature ‘Facebook Ads’.

Instagram annoncering giver virksomheder mulighed for at betale for sponsorerede annoncer, som Instagrams forbrugere så bliver eksponeret for igennem appens forskellige funktioner såsom nyhedsfeed, stories og søgefunktionen ‘Udforsk’.

Instagram annoncer minder udseendesmæssigt om forbrugernes egne posts, men forskellen ses i øverste venstre hjørne, hvor der i stedet vil stå “Sponsoreret”. Det gælder både om i annoncerer direkte gennem jeres egen virksomhedsprofil eller om i indgår et samarbejde med en “content creator”.. “influencer”.. “kreatør” eller hvad i nu kender dem som.

Sidder du og tænker “Øv, åbenlys reklamering er ikke godt for troværdigheden”, kan vi desværre ikke sige andet end “That’s life”. Markedsføringsloven står i spidsen og forbrugerombudsmanden er en hård negl.

Instagram-bureau for de ambitiøse

Som SoMe marketing-bureau hjælper vi ambitiøse virksomheder med at skaffe leads på de sociale medier – fra hurtigt voksende webshops til internationale virksomheder.

Til trods for diversiteten i vores kundeportefølje er der én ting, der går igen i hver eneste social ads-samarbejde, vi indgår: Skræddersyede løsninger, der matcher den enkelte virksomheds virkelighed, værdier og visioner.

Fælles for alle vores kunder er, at de vil være synlige der, hvor deres kunder befinder sig – nemlig på de sociale medier. På den måde sikres de ikke bare mere synlighed på de sociale kanaler – men mere synlighed generelt.

Så hvis du ønsker at at blive synlig på de sociale medier, så tøv ikke med at tage fat i os.

Vi ser frem til at styrke brand awareness om din virksomhed i lige netop din målgruppe.


    Vil du blive klogere på sociale medier?

    Vil du blive klogere på sociale medier?
    På vores Webamp Academy-side får du gratis viden om SoMe Marketing og andre former for online markedsføring.


    • Kom godt i gang med Instagram Reels og Reels Ads

      22. oktober 2021
    • Få succes og skab salgsmuligheder med Linkedin

      26. maj 2021
    • Sådan forfører du dine kunder med en marketing funnel-strategi på de sociale medier

      29. april 2021
    • Skab brandvarme leads med Facebook lead ads

      3. december 2020
    • Facebook-annoncering i krisetider – derfor skal du investere i annoncer nu

      13. marts 2020
    • Se alle blog indlæg

      Læs alle vores blogindlæg i vores academy

    Som Instagram bureau hjælper vi dig med at annoncere på Instagram

    Hvorfor skal du annoncere på Instagram?

    Instagram har pr. januar 2022 over 1 milliard aktive brugere på globalt plan, hvilket gør Instagram til et af verdens største sociale medier. Ifølge Instagram selv, følger 90% af brugerne minimum én virksomhedsprofil og 50% er mere interesserede i et brand, når de ser annoncer fra virksomheden.
    Det er en masse tal som vi smider på bordet, men der er vidst ingen tvivl om, at det er en rigtig god og rentabel idé at annoncere jeres produkter og services på Instagram.

    Med så mange aktive forbrugere på mediet, kan du med sikkerhed møde din målgruppe direkte på Instagram. I 2022 bruger én ud af fire forbrugere sociale medier til at finde inspiration – og i den sammenhæng nye produkter og services. For dig betyder det altså, at det i høj grad kan konvertere salg, hvis din virksomhed sniger sig ind iblandt de mange stories og opslag, hvor Instagram brugerne finder deres inspiration.

    Hvor er annoncer synlige på Instagram?

    Dine annoncer er synlige tre forskellige steder på tværs af Instagram – Nyhedsfeed, Stories og ‘Udforsk’.

    Udover at du vælger hvor dine annoncer bliver vist, vælger du samtidig hvilken type annonce(r) som du vil bruge. Her bør du både overveje om i hovedsageligt er en virksomhed der tilbyder produkter eller services, og om jeres budskab gør sig bedst i billede- og/eller videoformat.

    ‘Udforsk’ er et lidt nyere tiltag til Instagram annoncering, og selvom det måske kan lyde som en overset funktion, så er over 50% af Instagrams brugere faktisk på opdagelse i ‘Udforsk’ funktionen hver måned.

    Hvis du vil øverst på Google, må du arbejde med SEO. Det hjælper vi med som SEO-bureau.

    Hvordan annoncerer man på Instagram?

    Når du skal i gang med din annoncering på Instagram, er der nogle punkter du skal igennem før, at du kan trykke ‘play’ på din kampagne. Vi gennemgår dem for dig!

    1. Connect din Business Manager

    Har du fået blod på tanden og vil i gang med Instagram annoncering, skal du som det første sørge for, at din Instagram konto er tilknyttet Business Manager på Facebook. Det skal du gøre, fordi dine annonceomkostninger bliver trukket via Business Manager.

    Når du annoncerer på Facebook vil dine annoncer automatisk blive synlige på Instagram. Men frygt ej! Er du kun interesseret i annoncering på Instagram, så er det selvfølgelig en mulighed at tilvælge.

    2. Vælg det rigtige visuelle format

    Du kan vælge mellem fire forskellige formater på Instagram i Business Manager.

    • Billedannoncer
    • Videoannoncer, som både kan fungere i en Reels-format eller som IGTV. Det afhænger egentligt af længden på din annonce, da Reels er 1 til 60 sek. og IGTV er 1 sek. til 60 min.
    • Karrusel annoncer giver dig mulighed for at vælge op til 10 billeder eller videoer pr. opslag.
    • Samlings-annoncer er optimalt, hvis din virksomhed sælger produkter, da du kan forbinde din webshop til opslaget og link produkter direkte til Instagram annoncen.
    Det er vigtigt, at du vælger en rigtig annonceformat, når du skal annoncere på Instagram
    Webamp hjælper dig med at vælge målsætninger til din annoncering på Instagram

    3. Vælg målsætningen

    Når du skal planlægge en kampagne, skal du først og fremmest sætte et mål for hvad din virksomhed vil opnå med annoncen. Går du med en drøm om at skabe bedre kendskab til din virksomhed eller måske vil have mere trafik på din webshop, så er det begge muligheder som du kan oprette i din Instagram annonce på Business Manager.

    Afhængig af det format du annoncerer i, kan du vælge mellem disse målsætninger:

    • Kendskab
    • Rækkevidde
    • Trafik
    • Interaktion
    • Installation af app
    • Leadgenerering
    • Beskeder (DM)
    • Konvertering -> opfordrer folk til at købe.
    • Salg fra katalog
    • Forretningstrafik

    4. Målret dine annoncer

    Nu har du valgt din målsætning. Så er det tid til at definere din målgruppe.

    Business Manager har tre forskellige former for målgrupper:

    • Brugerdefinerede målgrupper, som giver dig mulighed for at tilpasse din målgruppe efter alder, køn, geografisk placering, interesser, jobtitler, civilstatus osv.
    • Kopi målgrupper, som er baseret på dine brugerdefinerede målgrupper. Instagram analyserer din data og danner en ny målgruppe baseret på din brugerdefinerede målgruppes adfærd.
    • Gemt målgruppe er de målgrupper, som du tidligere har defineret, og som du ønsker at gemme og genbruge på senere tidspunkt.
    Som Instagram-bureau hjælper vi med at målrette dine annoncer til de rigtige målgrupper
    Autoritet er en vigtig del af søgemaskineoptimering

    5. Ram din målgruppe de helt rigtige steder

    Nu skal du bestemme, hvor dine annoncer skal være synlige. Som vi gennemgik tidligere, kan du placere dine annoncer på nyhedsfeedet, stories og ‘Udforsk’.

    • I nyhedsfeedet vil din annonce blive vist imellem opslag fra personer og brands, som den enkelte bruger følger.
    • I stories vil din annonce blive vist imellem organiske stories, men den vil dog til modsætning ikke forsvinde efter 24 timer.
    • I ‘Udforsk’ er et oplagt sted at annoncere, da Instagrams brugere netop går på opdagelse og leder efter noget nyt.

    Hvad koster det at annoncere på Instagram?

    Prisen på Instagram annoncering afhænger af hvad du er villig til at tilsidesætte i dit marketingbudget. Prisen pr. klik og pr. køb afhænger af flere variabler. I Business Manager vælger du selv om du vil betale pr. visning eller pr. klik til dit website.
    Samtidig angiver du, hvor meget du vil bruge på annoncen dagligt eller for annoncens fulde levetid.

    Klikpriser kan variere i alt fra 50 øre til 15 kr. Du kan dog som minimum vælge et dagligt budget på 5 kr. og betaler du pr. klik frem for pr. eksponering er det daglige budget på min. 25 kr.

    Få hjælp til din SEO-strategi med Københavns bedste SEO bureau.
    Webamp, dit Instagram bureau, hjælper dig med at annoncere på Instagram

    Webamp hjælper dig med din Instagram annoncering!

    Nu hvor du har hørt lidt om Instagram annoncering, må du da næsten tænke ligesom os: “Nææ, hvor spændende!”.

    Men det kan også tænkes, at du måske føler, at du bevæger dig ud på dybt vand ved selv at gå i gang med at fumle i Facebook og Instagrams Business Manager. Af den grund står vores Social Ads team kampklar til at hjælpe dig godt på vej videre i rejsen mod Instagram annoncering.

    Kontakt Webamp på 70 60 50 28 eller udfyld kontaktformularen, og hør, hvad vi kan gøre for din forretning.

    Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!




    Vil du samarbejde med os?

    Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?