Webamp guide
Webamp / Academy / Performance marketing

Performance marketing

Internettet har bragt mange goder til vores verden, og på mange måder ændret hvordan vi shopper, søger information, læser nyheder osv. Det globale fænomen har gjort det nemt at komme i kontakt med et utal forbruger på ingen tid. Den rivende udvikling i forbrugeres online opførsel har også medført, en udvikling i hvordan virksomheder agerer og præsenterer sig på de digitale platforme – det er her performance marketing kommer ind i billedet. Med internettets kommercielle muligheder er performance marketing blevet en fuldkommen essentiel del af dagens digital markedsføring. Hvis du gerne vil løfte din virksomheds online tilstedeværelse og performance, kan du med fordel læse med her!

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

Det lyder smart, men hvad er performance marketing?

Performance marketing er en digital marketing strategi, som indebærer, at virksomheder udelukkende betaler for resultater af deres annoncer. Det betyder kort og godt, at du først betaler, når forbrugerne har interageret med din kampagne – eksempelvis i form af et salg, kliks eller leads. Marketingbranchen har i dag adgang til værktøjer der indsamler data og måler brugeres handlinger online, hvilket giver anledning til at optimere kampagnen løbende, så den dermed performer bedre – herfra navnet ‘Performance Marketing’.

Eksempler på performance marketing

Der findes flere forskellige former for performance marketing. Et af de mest udbredte eksempler på performance marketing er affiliat marketing. Her giver man en kommission pr. konvertering, hvilket eksempelvis kan være køb af produkt, kundehenvendelser, booking etc. Affiliat marketing er udelukkende drevet af målinger, hvor der tjenes en provision for at promovere et produkt eller tjeneste for en anden virksomhed.

Andre eksempler på performance marketing:

  • Advertorials → man betaler pr. klik eller CPM (pr. tusinde visninger)
  • Google Ads → man betaler kun pr. klik
  • Influencer marketing → man giver en % af de salg, som de genererer

Fordele ved performance marketing

Som du måske har kunnet fornemme, er der flere faktorer, der gør performance marketing til et fordelagtigt valg. Der er selvfølgelig den åbenlyse fordel, at du udelukkende betaler, hvis du får resultater.

Herudover kan der pointeres, at performance marketing fokuserer på sporing og datadrevet analyser, hvilket giver marketing ansatte mere kontrol over deres budgetter og ROI (return of investment). Analyseværktøjerne gør det ligeledes nemt at holde fingeren på pulsen af kampagnen, så du løbende kan rette dem til og optimere, når det er nødvendigt. Formålet med performance marketing er samtidig, at skabe rum og mulighed for optimering af kampagner, hvilket overordnet set løfter brandet på tværs af alle målinger.

Få styr på din strategi med 5 trin

Som du kunne læse under eksempler, findes der mange forskellige typer af performance marketing, hvilket også betyder, at der ikke findes én bestemt og endegyldig måde, at lave performance marketing på.

Der findes dog nogle almene trin i sammensættelsen af en marketingstrategi, hvilke kan bruges som guide til at få din performance kampagne mod success.

Step 1: Etabler dine kampagne mål

Gode målsætninger er essentielle for enhver kampagne for løbende at kunne tilpasse og evaluere den. Det er derfor vigtigt, at du fastsætter nogle relevante målsætninger, før du udvikler kampagnen. Det kan eksempelvis være, at du gerne vil øge jeres brand awareness eller sælge flere produkter. Kampagne målene guider dig samtidig i retning af, hvor dine ads skal vises, samt hvem de skal ses af.

Typiske mål for digital markedsføring:

  • Øget brand awareness
  • Øget trafik på hjemmeside
  • Øget engagement
  • Generering af leads
  • Øget Salg

Step 2: Vælg dine digitale kanal(er)

Det er en god idé at bruge forskellige medier til din kampagne, da det medvirker til at skabe eksponeringer og reach, hvilket øger chancerne for at opnå en succesfuld kampagne. Her kan du overveje hvilke kanaler, der passer til jeres konverterings typer, og hvor du har størst sandsynlighed for at finde dit target publikum.

Step 3: Skab og og udgiv kampagnen

Performance marketing inkluderer at skabe kampagner, som er relevante for din ønskede målgruppe. Her er det en god ide at lave en målgruppeanalyse, hvilket du med fordel kan benytte Minervamodellen til for at forstå deres behov og interesser samt at kunne fange deres opmærksomhed. Jo større forståelse du har for dit publikum samt hvordan dit produkt eller service kan appellere til dem, desto nemmere bliver det at skabe effektiv performance marketing.

Step 4: Mål og optimer din kampagne

Når kampagnerne er sat i luften, er det nu, det endelige arbejde finder sted. En performance marketing kampagne begynder nemlig at generere data det øjeblik, den bliver lagt online. Det er herefter op til de ansvarlige marketingmedarbejdere at analysere og holde øje med målinger for at afgøre hvilke kanaler og kilder til trafik, som performer bedst.

Step 5: Håndter potentielle faldgruber

Ligesom med enhver form for kampagner er der potentielle udfordringer og faldgruber, som du bør tage hensyn til, når du planlægger at benytte performance marketing.

Udfordringer ved performance marketing kan eksempelvis være:

  • Brandsikkerhed
  • Compliance-related issues
  • Beskyttelse af personlige oplysninger
  • Klik svindel og bot-trafik

En måde at reducere potentielle problemer er udelukkende at udnytte dine ressourcer på kvalitetsrige værktøjer til performance marketing, da problemer som beskyttelse af private oplysninger vil håndteres ansvarligt og pålideligt her. Det er særligt her, at det er fordelagtigt at være tilknyttet et digital marketing bureau.

Webamp er dit performance marketing bureau i København

Hermed fik du en kort introduktion til, hvad performance marketing er, og hvorfor det er særlig smart, når du arbejder med digital markedsføring. Hvis du gerne vil igang med performance marketing, hvor du kun betaler for de resultater du oplever, skal du ikke tøve med at sende os en besked.

Hos Webamp er vi et marketing bureau, der beskæftiger os med SEO, annoncering på Google og yderligere digital marketing – vi er derudover eksperter i at skabe digital synlighed og ramme målgruppen både gennem Facebook annoncering og SoMe marketing. Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp på tlf. 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.