Webamp guide

Minerva modellen: Find og analysér din målgruppe

Hvis du arbejder med marketing eller på et tidspunkt har været et smut forbi en handelsuddannelse, har du formodentligt stiftet bekendtskab med Minerva modellen. Den er en klar favorit på det danske marked for forbrugersegmentering. Hvis det er første gang, du støder på modellen, eller hvis du godt kunne bruge en genopfriskning af brugbarheden, kan du med fordel læse med her. Så sikrer jeg, at du er godt klædt på til at foretage en skarp segmentering.

  • Forfatter billede
    Webamp Teamet
    4. aug. 2022

Hvad er Minerva modellen?

Minerva modellen er en dansk udviklet model, som nemt og hurtigt giver et indblik i danskernes livsstil fordelt over fem primære grupper. Modellen er bygget op omkring et koordinatsystem, hvor y-aksen skelner mellem moderne/traditionel, og x-aksen skelner mellem idealistisk/materialistisk.

Dette giver fire forskellige segmenter; det grønne, det blå, det rosa og det violette, samt et mindre femte segment i midten, som kaldes det grå segment.

De fem segmenter kortlægger befolkningen på baggrund af livsstil og værdier. Det inkluderer faktorer som køn, alder, arbejde og geografi, hvilket giver et indblik i den danske befolkning som helhed.

Modellens effektive segmentering af befolkningen gør den relevant til at arbejde med politiske formål, hvor levemåde og livsværdier hører sammen med vores politiske synspunkter.

Den er også brugbar til erhvervsmæssige formål, da virksomheder kan benytte den til at få indsigt i, hvordan kunders behov ser ud, hvad angår livsstil, holdninger og mål i livet. På den måde kan de afgøre hvilke målgrupper, som er relevante at henvende sig til for specifikke kampagner.

minerva modellen

De 5 segmenter – hvad er betydningen?

Nu har vi stiftet et kort bekendtskab med modellen og de fem segmenter. Men for at kunne benytte den til at anskue befolkningen, skal vi selvfølgelig vide, hvad felterne betyder, og hvad de kan.

Her får du et hurtigt overblik over de fem segmentgrupper, som udgør Minervamodellen:

Det blå segment

Det blå segment defineres som materialistiske individualister og udgør ca. 25% af danskere over 13 år. Denne gruppe af befolkningen kendetegnes ved at have en høj indkomst samt et højt forbrug. De søger gerne status blandt resten af befolkningen.

Segmentet indeholder en overvægt af mænd, som typisk stemmer Venstre, Liberal Alliance eller Konservative.

Kendetegn:

  • Materialistiske og moderne
  • Lille overvægt af mænd ansat i det private
  • Læser typisk Berlingske
  • Er typisk en karrierebevidst mand i 30’erne.

Det grønne segment

Det grønne segment defineres som solidariske individualister og udgør ca. 25% af danskere over 13 år. De er, ligesom det blå segment, også veluddannede, men går mere op i det moralske aspekt af forbrug.

Gruppen er generelt set fællesskabsorienteret og er primært udgjort af kvinder, som er tiltrukket af moderne, venstreorienterede politiske partier.

Kendetegn:

  • Idealistiske og moderne
  • Lille overvægt af kvinder ansat i det offentlige
  • Læser typisk Politiken
  • Er typisk en offentligt ansat kvinde, som køber økologisk.

Det violette segment

Det violette segment defineres som traditionelle materialister og udgør ca. 20% af danskere over 13 år. Det violette segment minder til dels om det blå, da segmentet også er udgjort af en overvægt af mænd med et stort forbrug. Denne gruppe har dog en mindre indkomst og lægger større vægt på traditioner.

De stemmer stadigvæk gerne blåt – både Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti er særligt populære her.

Kendetegn:

  • Materialistiske og traditionelle
  • Lille overvægt af faglærte mænd
  • Læser typisk BT og Ekstra Bladet
  • Er typisk en håndværker som elsker at ‘gøre det selv’.

Det rosa segment

Det rosa segment defineres som traditionelle idealister og udgør ca. 20% af danskere over 13 år. Denne gruppe har en overvægt af kvinder, som har en lav indtægt. Segmentet er typisk bosat udenfor større byer, har familien i centrum og værdsætter traditionelle interesser, som kan udøves i hjemmet.

De er herudover typisk tiltrukket af partier som Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.

Kendetegn:

  • Idealistiske og traditionelle
  • Lille overvægt af faglærte kvinder
  • Læser typisk BT og Ekstra Bladet
  • Er typisk en dagplejemor, som elsker hjemlig hygge.

Det grå segment

Det grå segment befinder sig centralt i koordinatsystemet, hvor det kun udgør ca. 10% af danskere over 13 år. Segmentet består typisk af unge, som endnu ikke tilhører et af de øvrige segmenter og derfor ingen klar profil har. Denne gruppe har derfor ingen klare kendetegn.

Få en succesfuld marketingstrategi med Minerva modellen

Nu hvor du har fået et kort indblik i den simple Minerva models segmenter og brugbarhed, er du et skridt tættere på at kunne lægge en skarp og effektiv marketingstrategi. En helt essentiel del af at kunne lave en effektiv kampagne er nemlig at have et indblik i den målgruppe, du søger at ramme.

Mangler du alligevel sparring og rådgivning i søgen efter den helt præcise målgruppe, skal du ikke tøve med at sende os en besked. Webamp er et SEO-bureau, som ikke bare styr på arbejdet med Minerva modellen – vi er eksperter i at ramme målgruppen både gennem Google Annoncering, Facebook Annoncering og andet SoMe marketing.

Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp på telefon 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

Vi guider dig til succes

Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.

Nyhedsbrev

Få vores viden inden for Google-verdenen.