SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / CTA (Call To Action)

CTA (Call To Action)

CTA er en forkortelse for Call to Action, som er et helt centralt koncept inden for digital markedsføring. Men hvad er CTA egentlig, og hvorfor er det så vigtigt?

Rasmus Jacques
· PPC-specialist
Sidst opdateret: 25. jul. 2023

Hvad er CTA?

Kort fortalt er CTA et element, der er designet til at få en bruger til at tage aktion på en marketingindsats. CTA kan tage form som mange ting, blandt andet en tekst, et billede eller en animation, der får besøgende til at tage en bestemt handling.

Den ønskede handling kan være alt fra at downloade en e-bog, tilmelde sig et nyhedsbrev, besøge en side eller købe et produkt. CTA’en skal være designet og placeret strategisk for at fange besøgendes opmærksomhed og øge chancerne for at konvertere dem til kunder. Det er afgørende at have en effektiv CTA, da den kan påvirke din virksomheds succes i form af øget salg, flere leads og mere trafik til din hjemmeside.

Hvorfor er CTA så vigtigt?

Som internetbruger møder du CTA alle steder, og det er der en god grund til. Forestil dig, at du ser en reklame for en lampe, som du bare må eje, mens du scroller på de sociale medier. Men når du klikker ind på hjemmesiden, er der ingen informationer om, hvor man kan købe lampen. Hjemmesiden mangler med andre ord CTA.

Men CTA’er er vigtige af flere grunde. For CTA navigerer brugerens rejse gennem dit website og hjælper den potentielle køber med at finde vejen til virksomhedens ønskede slutmål: indkøbskurven. Uden CTA kan brugeren potentielt opgive købet, og virksomheden vil miste kunden.

Desuden konverterer CTA’er passivt besøgende til aktive kunder, fordi de besøgende vil blive guidet mod et køb. Den passive konvertering er en nøglekomponent i enhver succesfuld digital markedsføringstrategi.

Sådan laver du effektiv CTA

Der er flere kritiske komponenter i en effektiv CTA. De bedste CTA’er er klare, præcise og har potentiale til at konvertere brugeren fra besøgende til kunde.

Mennesker er på mange måder simple væsner, som trives bedst ved at bruge det hurtigt tænkende og intuitive hjernesystem frem for det velovervejede og langsomt tænkende system.

Derfor kan det være en god ide at simplificere din CTA, så den for eksempel er præsenteret som en knap eller et link, som brugeren ganske let kan forstå og klikke på – uden at skulle tænke for meget.

Af samme årsag kan du med fordel bruge imperativer såsom “køb nu”, “få din gratis prøveversion”, “tilmeld dig her” og så videre. Tonen i sproget er også værd at tænke over.

Hvis din CTA indeholder teksten “læs mere her”, vil den sandsynligvis ikke generere mange klik, fordi at det kræver meget af brugeren at læse. Står der i stedet “bliv klogere her”, vil flere brugere være tilbøjelige til at klikke, fordi tonen i sproget ændres, så brugeren får en fornemmelse af at opnå en gevinst ved et simpelt klik.

Forneden ser du et eksempel på en CTA: En knap, der leder brugeren til forsiden af Webamps vidensunivers, Academy, hvor de kan blive klogere på næsten alt inden for digital markedsføring.

CTA i praksis

Forestil dig, at du har en webshop, der sælger lamper. Din hoved-CTA kunne være en knap, der siger “se vores kollektion”, der ved et enkelt klik leder brugeren til en side med alle dine produkter.

Men en CTA er ikke nok. Hver enkelt produkt kan derefter have sin egen CTA, som “Læg i kurv” eller “Køb nu”. På denne måde leder dine CTA’er brugeren på en klar og forudsigelig vej mod indkøbskurven.

Men CTA kan ikke stå alene i en god marketingstrategi. Husk, at en effektiv markedsføringsstrategi indebærer en kombination af mange forskellige initiativer – fra  søgemaskineoptimering til Google Ads og andre SEA-tiltag. Dine CTA’er skal arbejde i harmoni med disse strategier for at sikre, at du når dine overordnede KPI’er.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.