Webamp ordbog
Webamp / Academy / SEA (Search Engine Advertising)

Søgemaskineannoncering (SEA)

Søgemaskineannoncering – eller bare SEA – er en næsten uundværlig del af din digitale strategi, hvis du vil have succes på nettet. Men hvordan virker SEA? Det bliver du klogere på her.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 26. maj. 2023

Hvad er søgemaskineannoncering (SEA)?

Søgemaskineannoncering er også kendt som Search Engine Advertising (SEA) og er et begreb, der dækker over annoncering i søgemaskiner såsom Google og Bing. SEA er en digital markedsføringsmetode, der indebærer, at du kan betale søgemaskiner som Google til at vise din virksomhed før konkurrenterne i søgeresultaterne.

SEA giver dermed virksomheder mulighed for at overhale konkurrenter indenom i kapløbet om at nå ud til potentielle kunder på det helt rigtige tidspunkt – når de aktivt søger efter noget relateret til virksomhedens tilbud. Ved at udnytte søgemaskinernes annonceringsplatforme kan du øge din synlighed i søgeresultaterne og drive målrettet trafik til din hjemmeside.

Hvordan virker SEA?

SEA fungerer ved, at virksomheder byder på specifikke søgeord- eller fraser, der er relevante for deres forretning. Når en bruger efterfølgende indtaster disse søgeord i søgemaskinen, vil højstbydendes annoncer vises øverst i søgeresultaterne.

Men SEA er ikke en skridsikker markedsføringsplan, hvis den står alene. For kun ca. 25% af brugere klikker på de betalte søgeresultater. Hvis din virksomhed også vil indhente de 75% af brugerne, som klikker på organiske søgeresultater, er det vigtigt at arbejde med søgemaskineoptimering, også kendt som SEO (Search Engine Optimization). SEO involverer en række strategier, som hjælper virksomheder med at forbedre deres placeringer i de organiske søgeresultater.

Sidste år var Google den mest anvendte søgemaskine, som blev benyttet af mere end 95% af brugerne. Derfor er det en god idé at arbejde med SEA gennem Google Ads. Webamp er et Google Ads-bureau, og det er derfor vores spidskompetence at generere klik, kunder og relevante konverteringer med Google Ads.

Hvis du vil tiltrække nye potentielle kunder og mest mulig trafik til din hjemmeside, skal du altså både beskæftige dig med SEO og SEA. Kombinationen af disse kaldes SEM (Search Engine Marketing) og forener annoncebaseret og organisk søgemaskineoptimering i en strøm af trafik til din hjemmeside.

Fordelene ved SEA

Søgemaskineannoncering har mange fordele for din virksomhed. Her er nogle af de vigtigste:

1. Øget synlighed og målrettet eksponering
SEA præsenterer dine annoncer for en bred målgruppe af potentielle kunder, der allerede viser interesse for dine produkter eller tjenester.

2. Hurtigere resultater
I modsætning til organisk søgemaskineoptimering (SEO) kan du opnå hurtige resultater med SEA. Når du opretter og aktiverer dine annoncer, begynder du øjeblikkeligt at generere trafik til din hjemmeside.

3. Målbarhed og kontrol
SEA giver dig en omfattende kontrol, fordi du kan nemt spore og analysere dine annonceresultater, herunder antallet af klik og konverteringer. SEA giver dig værdifuld indsigt i, hvordan din annonceindsats performer, så du løbende kan forbedre dine kampagner.

4. Fleksibilitet og tilpasning
SEA giver dig en høj grad af fleksibilitet, fordi du frit kan justere og optimere dine annoncer og søgeord i realtid, som du gradvist bliver klogere på, hvad der genererer flest klik for dig.

Ofte stillede spørgsmål om SEA

Hvad står SEA for?
SEA står for Search Engine Advertising.
Hvad er SEA?
SEA er søgemaskineannoncering, og det betyder, at du kan betale søgemaskiner som Google for at vise din virksomhed før dine konkurrenters i søgeresultaterne.
Kan jeg rette mine annoncer mod specifikke målgrupper med SEA?

Absolut! En af fordelene ved SEA er, at du kan rette dine annoncer mod de specifikke demografiske grupper og geografiske områder, som viser størst interesse for dine søgeord.

Skal jeg fokusere på både SEO og SEA?

Ja, både SEO og SEA spiller en væsentlig rolle i din digitale markedsføringsstrategi. Mens SEA kan give hurtige resultater og øjeblikkelig synlighed, er SEO vigtig for at opbygge en stærk organisk tilstedeværelse på længere sigt. Kombinationen af begge strategier kaldes SEM.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.