Webamp ordbog
Webamp / Academy / SEA (Search Engine Advertising)

Søgemaskineannoncering (SEA)

Søgemaskineannoncering – eller bare SEA – er en næsten uundværlig del af din digitale strategi, hvis du vil have succes på nettet. Men hvordan virker SEA? Det bliver du klogere på her.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 26. maj. 2023

Hvad er søgemaskineannoncering (SEA)?

Søgemaskineannoncering er også kendt som Search Engine Advertising (SEA) og er et begreb, der dækker over annoncering i søgemaskiner såsom Google og Bing. SEA er en digital markedsføringsmetode, der indebærer, at du kan betale søgemaskiner som Google til at vise din virksomhed før konkurrenterne i søgeresultaterne.

SEA giver dermed virksomheder mulighed for at overhale konkurrenter indenom i kapløbet om at nå ud til potentielle kunder på det helt rigtige tidspunkt – når de aktivt søger efter noget relateret til virksomhedens tilbud. Ved at udnytte søgemaskinernes annonceringsplatforme kan du øge din synlighed i søgeresultaterne og drive målrettet trafik til din hjemmeside.

Hvordan virker SEA?

SEA fungerer ved, at virksomheder byder på specifikke søgeord- eller fraser, der er relevante for deres forretning. Når en bruger efterfølgende indtaster disse søgeord i søgemaskinen, vil højstbydendes annoncer vises øverst i søgeresultaterne.

Men SEA er ikke en skridsikker markedsføringsplan, hvis den står alene. For kun ca. 25% af brugere klikker på de betalte søgeresultater. Hvis din virksomhed også vil indhente de 75% af brugerne, som klikker på organiske søgeresultater, er det vigtigt at arbejde med søgemaskineoptimering, også kendt som SEO (Search Engine Optimization). SEO involverer en række strategier, som hjælper virksomheder med at forbedre deres placeringer i de organiske søgeresultater.

Sidste år var Google den mest anvendte søgemaskine, som blev benyttet af mere end 95% af brugerne. Derfor er det en god idé at arbejde med SEA gennem Google Ads. Webamp er et Google Ads-bureau, og det er derfor vores spidskompetence at generere klik, kunder og relevante konverteringer med Google Ads.

Hvis du vil tiltrække nye potentielle kunder og mest mulig trafik til din hjemmeside, skal du altså både beskæftige dig med SEO og SEA. Kombinationen af disse kaldes SEM (Search Engine Marketing) og forener annoncebaseret og organisk søgemaskineoptimering i en strøm af trafik til din hjemmeside.

Fordelene ved SEA

Søgemaskineannoncering har mange fordele for din virksomhed. Her er nogle af de vigtigste:

1. Øget synlighed og målrettet eksponering
SEA præsenterer dine annoncer for en bred målgruppe af potentielle kunder, der allerede viser interesse for dine produkter eller tjenester.

2. Hurtigere resultater
I modsætning til organisk søgemaskineoptimering (SEO) kan du opnå hurtige resultater med SEA. Når du opretter og aktiverer dine annoncer, begynder du øjeblikkeligt at generere trafik til din hjemmeside.

3. Målbarhed og kontrol
SEA giver dig en omfattende kontrol, fordi du kan nemt spore og analysere dine annonceresultater, herunder antallet af klik og konverteringer. SEA giver dig værdifuld indsigt i, hvordan din annonceindsats performer, så du løbende kan forbedre dine kampagner.

4. Fleksibilitet og tilpasning
SEA giver dig en høj grad af fleksibilitet, fordi du frit kan justere og optimere dine annoncer og søgeord i realtid, som du gradvist bliver klogere på, hvad der genererer flest klik for dig.

Ofte stillede spørgsmål om SEA

Hvad står SEA for?
SEA står for Search Engine Advertising.
Hvad er SEA?
SEA er søgemaskineannoncering, og det betyder, at du kan betale søgemaskiner som Google for at vise din virksomhed før dine konkurrenters i søgeresultaterne.
Kan jeg rette mine annoncer mod specifikke målgrupper med SEA?

Absolut! En af fordelene ved SEA er, at du kan rette dine annoncer mod de specifikke demografiske grupper og geografiske områder, som viser størst interesse for dine søgeord.

Skal jeg fokusere på både SEO og SEA?

Ja, både SEO og SEA spiller en væsentlig rolle i din digitale markedsføringsstrategi. Mens SEA kan give hurtige resultater og øjeblikkelig synlighed, er SEO vigtig for at opbygge en stærk organisk tilstedeværelse på længere sigt. Kombinationen af begge strategier kaldes SEM.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    SEA (Search Engine Advertising)

    PPC
    Søgemaskineannoncering – eller bare SEA – er en næsten uundværlig del af din digitale strategi, hvis du vil have succes på nettet.
  • Webamp ordbog

    SEM (Search Engine Marketing)

    PPC, SEO
    Vil du gerne være synlig på Google? Kom frem i søgeresultaterne med SEM!
  • Webamp ordbog

    Rich snippets

    SEO
    Rich snippets giver mere synlighed i søgeresultaterne og øger chancen for klik. Læs mere om rich snippets.
  • Webamp ordbog

    KPI (Key Performance Indicator)

    Marketing
    Her får du en skarp forklaring på hvad KPI’er er og en grundig guide til, hvordan du kan implementere KPI’er i din virksomhed.
  • Webamp ordbog

    Keyword stuffing

    SEO
    Hvad er keyword stuffing? Påvirker det SEO positivt eller negativt? Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Rank tracker

    SEO
    En rank tracker bliver ofte brugt indenfor søgemaskineoptimering. Læs meget mere om det famøse værktøj lige her.
  • Webamp ordbog

    SEO keywords

    SEO
    SEO og keywords er direkte forbundet, når det kommer til en god SEO-strategi. Læs hvordan du finder de rigtige SEO keywords her.
  • Webamp ordbog

    Marketingstrategi

    Marketing
    En god marketingstrategi er datadrevet – og udarbejdes på baggrund af både interne og eksterne analyser.
  • Webamp ordbog

    SEO-strategi

    SEO
    I dette indlæg får du en forståelse af, hvordan du opretter og eksekverer en effektiv SEO-strategi, der kan mærkes på bundlinjen.
  • Webamp ordbog

    Ankertekster

    SEO
    Er du i tvivl om, hvordan du skal skrive dine ankertekster? Selvom ankertekster ikke indeholder mange ord, har de stadig stor betydning for din SEO.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

Vi er Google Partner