Hvis du på nogen måde har haft berøring med en virksomhed, kender du formodentligt til betegnelsen KPI. I dette blogindlæg får du skarp guide til, hvordan du kan implementere KPI’er i din virksomhed.
KPI er en forkortelse for det engelske term Key Performance Indicator, der fungerer som en måleenhed af en virksomheds aktivitet. KPI’er betegner forskellige målsætninger, som virksomheden løbende skal kunne måle på, for at kunne vurdere deres performance og hvorvidt den skal korrigeres. De kan eksempelvis tage afsæt i virksomhedens mission, vision og aktuelle forretningsmål.
KPI’er opstilles også med henblik på at give medarbejderne et overblik over virksomhedens daglige, månedlige og årlige mål. De giver klare succeskriterier for den enkelte medarbejders arbejdsindsats samt påpeger mulige forbedringer, hvilket gerne skal skabe motivation blandt medarbejdere og derigennem øge produktiviteten.
En KPI kan opstilles i relation til eksempelvis salg, marketing, kundetilfredshed og medarbejderfastholdelse. For at kunne arbejde aktivt med KPI’er, er det vigtigt, at de er tydelige og målbare – hvis de ikke er dette, har virksomheden ingen chance for at evaluere, hvorvidt arbejdsindsatsen har været effektiv.
Man skelner i første omgang mellem to former for KPI’er:
Der findes overordnet fire faser i arbejdet med KPI’er:
Virksomheden vil typisk også opskrive målene mere konkret. Det kan eksempelvis være, at virksomheden ønsker at øge omsætningen med 10% det kommende regnskabsår, eller at virksomheden ønsker at øge konverteringsraten for besøgende fra Google med 5%. Her vil man typisk gå ind og arbejde med online markedsføring og SEO aka søgemaskineoptimering.
Vil du have flere eksempler på KPI’er, kommer Dennis Kronborg med gode eksempler i en artikel på sin blog.
KPI er en betegnelse for en virksomheds målbare målsætninger. De opstilles for at kunne synliggøre i hvor høj grad en målsætning er opnået indenfor blandt andet markedsføring.
KPI er en forkortelse for Key Performance Indicator. På dansk bruger vi oftest den engelske betegnelse.
KPI’er er en måleværdi, som bruges til at vurdere og evaluere effekten af et arbejde, og som samtidig giver incitament og motivation til arbejdet.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.