SEO

Webamp / Academy / Få succes med off-page SEO

Få succes med off-page SEO

Der er flere discipliner, som skal mestres, hvis du skal have succes med off-page SEO. Søgemaskineoptimering handler nemlig ikke kun om dét, der reelt set sker på din hjemmeside – de eksterne aspekter har en stor indflydelse.

I Webamp tilbyder vores SEO-specialister effektiv off-page SEO, der sikrer, at din hjemmeside bliver set i søgeresultaterne og modtager relevant trafik. Hvis du vil forsøge at skabe resultater på egen hånd, så kan du med fordel læse med her.

Nicolai Vittrup
· CEO
Sidst opdateret: 16. maj. 2023

Off-page SEO styrker din optimering

Hvad er off-page SEO? Handler det kun om linkbuilding? Off-page SEO handler ikke kun om linkbuilding, men som SEO-specialist må man indrømme, at det er det største parameter. Det, der sker UDEN for din hjemmeside, har stor indflydelse på dine rangeringer, og det er grunden til at off-page SEO er mindst lige så vigtigt som teknisk SEO og on-page SEO.

Off-page SEO er kort sagt den del af SEO, som fortæller Google, hvad andre synes om din hjemmeside.

Hvilke arbejdsområder indgår i off-page SEO?

Off-page SEO består af flere forskellige aspekter. Det er blandt andet at få trafik til hjemmesiden gennem:

  • Ekstern linkbuilding
  • Google My Business
  • Sociale medier
  • Anmeldelser på nettet.

Vil du høre, hvordan vi kan hjælpe dig med off-page SEO, er du mere end velkommen til at give os et kald på tlf. +45 70 60 50 28 eller sende en mail til info@webamp.dk. Så vender vi tilbage, så hurtigt vi kan.

Ekstern linkbuilding – få en stærk linkprofil

Det ligger i ordet, at linkbuilding reelt set handler om at opbygge links. Jo flere sider, der linker til din hjemmeside, jo bedre ser den ud i “google-øjemed”. Rationalet bag er, at hvis andre sider linker ind til din side, må indholdet af gode grunde være godt og relevant. En stærk linkprofil påvirker din SEO utrolig meget.

Linkbuilding kan i den forbindelse sidestilles med helt almindelige anbefalinger. Jo flere anbefalinger noget har, jo bedre må det være – sådan fungerer det også med links, og dét belønner Google derfor med høje placeringer.

Men er det lige meget, hvor linkene kommer fra? Det korte svar er: Nej, det er det bestemt ikke. Googles algoritmer er i dag nogle af de mest avancerede, der findes. Linkbuilding handler derfor om at finde relevante, stærke og trafikskabende links, som skaber værdi for netop dig og din virksomhed – hellere få af høj kvalitet end mange af dårlig.

Troværdighed, troværdighed og mere troværdighed

Det er derfor alfa og omega at finde balancen i linkbuilding – troværdighed er nøgleordet. Hvis de sider, der linker til din hjemmeside, ikke er troværdige, vil Google derfor også anse din side som utroværdig, og du kan derfor risikere, at linket ikke opnår den effekt, du ønsker.

Følgende parametre har indflydelse på god linkbuilding:

  • Hvor populær en side linket kommer fra.
  • Hvor meget relevans, siden linket kommer fra, har i forhold til din side.
  • Ankertekstens relevans i forhold til linket.
  • Troværdigheden af siden, som linket kommer fra.
  • Antallet af links til andre sider på din hjemmeside.

Kort sagt handler linkbuilding ikke bare om at få links. Det handler i lige så høj grad om at lægge en strategi, som giver mening i forhold til den hjemmeside, man ønsker at få rangeret højere.

Værktøjer til ekstern linkbuilding

Et af de mest uundværlige værktøjer, når der skal laves linkbuilding, er Ahrefs. Ahrefs er et værktøj, der viser præcis, hvad for nogle links du har, hvor de kommer fra, og hvilke dine konkurrenter har.

Derudover viser værktøjet også, når et link er mistet eller er blevet tilføjet. Det er kort sagt et af de bedste værktøjer, når der skal laves off-page SEO.

Google My Business – din online virksomhedsprofil

Har din virksomhed en Google My Business? Hvis ikke, så kan du gå glip af en en del potentielle kunder. Derudover er det helt gratis at have en virksomhedsprofil på Google, så der er ingen undskyldninger for ikke at oprette en.

Hvorfor indgår Google My Business i off-page SEO?

  • Der kommer trafik til din hjemmesiden.
  • Google får bedre forståelse for dine serviceydelser og/eller produkter.
  • Google elsker, at vi benytter deres værktøjer.
  • Google prioritere de lokale søgninger.
  • En virksomhedsprofil skaber synlighed og brandawarness.
  • Det styrker din virksomheds troværdighed.
  • Du kan oprette produkter som skaber trafik til dine salgssider.

Derudover er det kundeoplevelsen altafgørende for Google – men bestemt også for din virksomhed. Ved at gøre dine oplysninger nemt tilgængelige, vil du bestemt blive belønnet af Google samt dine nuværende og potentielle kunder.

Vil du gerne oprette eller optimere din nuværende virksomhedsprofil? Så kan du med fordel læse min guide til Google My Business.

Google My Business i off page SEO

Skab trafik gennem dine sociale medier

Trafik er en stor rangeringsfaktor. Hvis Google kan se at der kommer trafik til dine landingssider gennem opslag på sociale medier – jamen, så er det kun positivt. Herunder kan du læse, hvordan trafik fra sociale medier kan styrke din SEO.


Trafik fra sociale medier kan styrke SEO gennem:

  • Kvalitetslinks: Links fra sociale medier, især fra velrenommerede kilder, kan hjælpe med at øge din hjemmesides domæne- og sidescore.

  • Indholdsdeling: Når brugere deler dit indhold på deres egne sociale medieplatforme, kan det resultere i ekstra backlinks til dit website (linkbuilding), hvilket kan styrke din sides relevans og popularitet.

  • Øget synlighed: Sociale medier kan styrke din virksomheds brandawarness og opbygge dit ry online. Dette kan føre til større trafik og højere placeringer i søgeresultaterne.

  • Forbedret brugbarhed: Sociale medier kan give input til, hvordan brugerne interagerer med dit website, hvilket kan føre til forbedringer i brugbarheden, hvilket igen kan føre til en bedre brugeroplevelse og højere rangeringer.

  • Relevans: Søgemaskinerne vurderer en hjemmesides relevans ud fra deres indhold, backlinks og sociale interaktioner. En stærk tilstedeværelse på sociale medier kan øge relevansen af dit website for Googles robotter.

Anmeldelser – positiv omtale er altafgørende

Vidste du, at dine anmeldelser på f.eks. Trustpilot, Google My Business og Facebook kan have en positiv indflydelse på din SEO? Dét er grunden til at anmeldelser er en vigtig del af off-page SEO.

Positive anmeldelser og en høj rating kan først og fremmest øge tilliden til dit brand og føre til mere trafik og engagement på din hjemmeside. Derudover tager Google også højde for anmeldelser og ratings i deres algoritmer, og dermed kan en høj rating hjælpe med at forbedre din sides rangering i søgeresultaterne.

Få flere anmeldelser fra dine kunder ved at:

  • Spørge direkte – du kan bede dine kunder om at skrive en anmeldelse ved at sende dem en e-mail eller spørge ved næste møde.

  • Tilbyde en belønning – du kan tilbyde en lille belønning, såsom en rabatkode eller et gratis produkt, til de kunder, som skriver en anmeldelse.

  • Gøre det nemt – Gør det nemt for kunderne at skrive en anmeldelse ved at give dem en direkte link til din anmeldelse side, eller ved at integrere anmeldelse indsamling direkte på din hjemmeside.

  • Svare på anmeldelser – Vis, at du læser og er interesseret i dine kunders feedback ved at reagere på deres anmeldelser, både positive og negative.

  • Gøre det til en del af din kundeservice – Inkluder en anmodning om en anmeldelse som en del af din kundeserviceproces, for eksempel ved at spørge kunderne, om de er tilfredse med deres køb, efter de har modtaget deres produkt.

Få hjælp til off-page SEO

Har du brug for SEO-rådgivning? Få hjælp af et professionelt digitalt marketing bureau, så du er sikker på at din off-page SEO er udført korrekt.

Du kan kontakte mig eller en af mine kollegaer på telefon 70 60 50 28 eller ved at udfylde vores kontaktformular.

FAQ – off page SEO

Hvad er off page SEO?

Off page SEO omhandler de eksterne faktorer, som kan påvirke dine placeringer på Google. Det er blandt andet Google My Business, ekstern linkbuilding og anmeldelser på Trustpilot.

Hvad er Google My Business?

Google My Business, også kaldet Google Business Profile, er dit online visitkort på Google. Din GMB styrker især din virksomheds synlighed i de lokale søgeresultater.

Hvad er ekstern linkbuilding?

Ekstern linkbuilding handler om at få andre hjemmesider til at linke til din. Linkbuilding har til formål at skabe endnu mere trafik til din hjemmeside, så Google anser den som værende værdifuld og troværdig.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.