Hvad har antikkens Rom og linkbuilding til fælles?

torsdag D. 25 april, 2019

Blogindlægget er til dig, der:

…. er træt af tekniske forklaringer om linkbuilding.

“Alle veje fører til Rom.”

Allerede 300 år før Kristus byggede romerne veje, så både europæere og nordafrikanere nemt kunne finde vej til Rom.

Det store netværk cementerede Roms vigtighed og gjorde byen stærk, grundet dets stærke forbindelser til omkringliggende handelsbyer, såsom fjerne metropoler.

På samme måde som Rom forstærkede sin position via forbindelser, skal din hjemmeside være forbundet til andre relevante hjemmesider.

De forbindelser er, hvad vi i SEO-verdenen kalder for linkbuilding.

Scroll ned til det afsnit, du vil læse:


Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding går ud på at danne bro mellem forskellige hjemmesider.

Hvis vi tager skridtet videre, handler linkbuilding om at danne broer mellem landingssider, der forstærker hinandens troværdighed, men også kan give den besøgende en bedre oplevelse.

Der er både intern og ekstern linkbuilding.

Intern linkbuilding er eksempelvis, når en shop linker fra et produkt over til et blogindlæg, der forklarer, hvordan produktet bedst anvendes.

Ekstern linkbuilding er, når du linker fra dit blogindlæg om et produkt over til artikel, der skriver om en bruger, der har brugt produktet til at opnå noget ekstraordinært.

Linkbuilding til landingssider forstærker værdien af den enkelte side, som Google tager med i sine betragtninger, når din landingsside skal rangeres i forhold til dine konkurrenter.

Lad os drage sydpå til Rom igen. Forestil dig Rom – majestætisk i al sin pragt, fuld af liv og aktivitet. Forestil dig nu den samme by, uden nogle veje der leder ind til byen, men i stedet et Rom, der er isoleret for omverdenen.

Samme pragt, men ukendt for andre byer. Som en isbod i Sahara, der er ukendt for forvildede tørstige ørken-nomader.

Ingen veje → ingen trafik → ingen handel.

For at øge handlen sikrede Rom en forøget trafik ved at bygge veje til byen.

Jo stærkere forbindelser Rom havde, jo stærkere stod Rom.

Links ind til din side er, hvad veje er for Rom.

Jo flere hjemmesider der linker over til dig, og jo stærkere de hjemmesider er, jo stærkere er din hjemmeside.

Google inspicerer med nogle dages mellemrum antallet af links, men også hvem der linker ind til din hjemmeside.

Og hvis du ikke aktivt sørger for linkbuidling til din hjemmeside, svarer det til hvis Rom ikke byggede veje.

Læs også: 15 konkrete tips til at skrive en god landingsside


Der er kvalitets- og kvantitetslinks

Variationen og kvaliteten af links er lige så forskellige, som steder du kan spise. Du kan flotte dig og spise på en god restaurant og huske den gode følelse dage efter.

Men du kan også vælge den snuskede restaurant, der skjulte sig nede af sidegaden. Den er måske billig, men du har større chance for at få madforgiftning og blive sengeliggende.

Et godt link kan være fra en af landets største aviser, der skriver en omtale om din virksomhed. Det er, når Rom bygger en vej til Firenze, som kan tiltrække tusindvis af besøgende.

Et dårligt link er oftest dem, som du bliver tilbudt at kunne købe i store mængder til en lav pris.

Det er dem, hvor du risikerer at give din hjemmeside madforgiftning, fordi Google kan se, at du køber dårlige links, og straffer din side med en dårligere rangering.

Et eksempel på dårlige links, er links fra hjemmesider, der blot indeholder lister med virksomheder. En af de klassiske er https://www.megaindex.ru/ (bemærk, at vi ikke linker ind til det).

En af de bedre skjulte dårlige links er Private Blog Networks (PBN).

Kort sagt, er det, når webbureauer køber catchy domæner som “bedste nyheder om alt”, og skriver masseproducerede tekster for deres kunder, som de linker ind til med de rette søgeord.

Det eneste formål med PBN’er er at blive brugt til linkbuilding. 

Webbureauerne skriver artikler for deres kunder, velvidende om, at artiklerne aldrig bliver læst.

Det er som en mekaniker, der lover, at han kan få din bil til at køre hurtigere. Men udelader at fortælle, at det er ved at banke sidespejlene af bilen for at skabe mindre vindmodstand.

Du får egentlig, hvad du bliver lovet, men ikke på en måde du bør være tilfreds med.

Læs hvordan en SEO-ekspert brugte PBN i sin SEO-strategi, men stoppede, fordi PBN er risikofyldt for virksomheder.

Hvis du opdager, at dit webbureau bygger deres egne PBN’er, skal du tage en seriøs snak med dem.

De gambler med dine rangeringer og dermed din omsætning.


Er linkbuilding den vigtigste SEO-aktivitet?

Lad mig hellere spørge dig, hvad der vigtigst, når du skal købe en bil til daglig brug.

Er det udseendet? Er det levetiden? Er det køreoplevelsen? Er det prisen? Er det din partners mening? Er det ekstraudstyret? Er det bilproducenten?

Du har svært ved at sige, at et punkt er vigtigere end et andet. Du vil jo ikke have en billig, hurtig bil, som kun holder et halvt år.

En hjemmeside skal både være overskuelig og indbydende for besøgende, men det er også vigtigt, at den kan blive fundet.

Linkbuilding er en af de aktiviteter, du kan bruge for, at Google sætter mere spotlys på din hjemmeside og rangerer den højere. Men som SEO-eksperten Brian Dean skriver, er der mere end 200 rangerings-faktorer.

Så svaret er, at linkbuilding er en vigtig faktor og også en af de vigtigste. Den anden vigtigste er at skrive tekst. Og du skal bruge tid på begge.

Vi plejer at sige, at linkbuilding er brødet i en traditionel burger, og teksten er bøffen.

Hvis du fjerner en af de to, står du tilbage med noget, der selvfølgelig stadig kan spises, men ikke minder om en traditionel burger.

Du kan godt have en fremragende hjemmeside, uden at lave linkbuilding. Men hvor mange burgere tror du, der bliver solgt uden brød?


Kan mine sider med produkter og services rangere højt uden linkbuilding?

Ja, det kan de godt.

På samme måde som du kan tabe dig kun ved at træne, og stadig drikke sodavand hver dag, er det ikke umuligt at komme op på små søgeord, uden en stærk linkprofil.

Vi vil dog på ingen måde anbefale, at du udelader linkbuilding i din marketingstrategi. Det kræver, at du skriver mange SEO-tekster til alle dine produkter og services du har.

Og selv med det er der en stor risiko for, at du aldrig rammer side 1.

Min erfaring fortæller mig, at dine landingssider ikke når en høj rangering, hvis du ikke laver linkbuilding.


Hvor skal jeg lave linkbuilding, så jeg får de bedste links?

De bedste links er fra sider, der er relevante for din branche og det din forretning tjener penge på.

Ejer du en restaurant, er links fra hjemmesider med madanmeldelser, butikker der sælger køkkenudstyr, kokkeskoler, opskrifter, rejseguides, mad-blogs, online livsstil- og fritidsmagasiner og lignende det optimale.

Et link fra din lokale bridgeklub, hvor du har en profil på deres hjemmeside, er stadig værdifuld. Men det har mere værdi, hvis du som restaurantejer har en profil hos en frivillig organisation, der arbejder på at reducere madspild.


Bør du selv stå for linkbuilding?

Dit næste spørgsmål er nok, om det er noget, du hurtigt kan lære.

Webamp har et professionelt rengøringsfirma til at gøre rent på vores kontorer, fordi vores tid er bedre brugt på at lave SEO, Ads og Hjemmesider – ikke på rengøring.

Men jeg laver også SEO for et rengøringsfirma, fordi de tjener flest penge på at levere den bedst mulige rengøringsservice – ikke på at lære at lave SEO, for så at udføre SEO.

De virksomheder der oplever størst succes, er dem der prioriterer de værdiskabende aktiviteter, som deres kunder efterspørger.

Det var den franske teolog Alain DeLille, der i det tolvte århundrede sagde: Tusind veje vil for evigt lede folk til Rom.

Du behøver ikke at bygge tusind veje eller links til din hjemmeside for at rangere højt. Men linkbuilding er en aktivitet, der kræver langt mere end en weekend at udføre.

Linkbuilding er en aktivitet, du løbende bør udføre. Om du er den rette til at udføre det, det er så spørgsmålet.

Confucious sagde for godt 2.500 år siden: Manden, der prøver at fange to kaniner, fanger ingen.

Vælger du et webbureau som samarbejdspartner, kan I i fællesskab sørge for, at du fanger begge kaniner til din virksomhed.

Er du interesseret i at få mere tid til dine kunder, og samtidig få nogle til at stå for din linkbuilding, så tag kontakt til os og fortæl os, hvad du gerne vil opnå.

Du kan altid fange os på tlf. 70 60 50 28 eller sende os en mail på
info@webamp.dk


Vester Farimagsgade 3, 3
1606 København V
+45 70 60 50 28
info@webamp.dk

 

CO2 neutral

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0