SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Landing page

Landing pages

Forestil dig, at du sidder i et fly på vej til et fremmed land. Flyet lander trygt på landingsbanen, og du træder ind i lufthavnen, som er din første introduktion til det nye land. Her kan du se informationer om lokal tid, temperatur og landets hovedstad.

I det digitale univers er alle dine søgninger ligesom denne flyrejse. Når du lander på en landing page – den virtuelle landingsbane – danner du dig et indtryk af, hvad hjemmesiden indeholder.

Landingssiden, som det hedder på dansk, er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den er fængende, præsenterer dig for den rigtige information og byder på attraktiv brugeroplevelse. Men hvordan kan du sikre dig, at din landing page kan det?

Frederik Rosenkilde
· Produktionschef
Sidst opdateret: 22. sep. 2023

En landingsside kan være mange ting

En landing page er altså det sted, hvor du som bruger “lander”, når du klikker på et link, en annonce, eller gennemfører en søgning på internettet. For eksempel er der altid tilknyttet en landingsside til en Google Ads annonce via en URL, for at Google kan forstå, hvilken side annoncen skal linke til.

Landingssider kan være mange ting, og din hjemmeside har højst sandsynligt mere end én landingsside. For eksempel kan en landingsside være en produktkategori, en produktside, en informationsside, eller et blogindlæg.

Med andre ord er landingssider alle de undersider på dit website, som kunder kan lande på ved at trykke på et link. Disse sider skal være let tilgængelige, så potentielle kunder nemt kan finde frem til dem. Men hvorfor er det så vigtigt, at dine landingssider er relevante?

Hvad har virtuelle landingsbaner med SEO at gøre?

SEO, eller søgemaskineoptimering, er processen med at gøre din hjemmeside mere synlig i søgemaskiner som Googles organiske søgeresultater. Organiske søgeresultater er alle de søgeresultater, som ikke involverer søgemaskineannoncering, også kendt som SEA.

En veldesignet og optimeret landingsside kan forbedre din SEO markant. Jo flere relevante og søgemaskineoptimerede landingssider du har, jo større er sandsynligheden nemlig for, at din side bliver vist i søgeresultaterne. Der skal søgeord eller søgefraser, som du ønsker at opnå en bedre placering på i søgeresultaterne, have tildelt landing pages på dit website. Men hvordan kan du SEO-optimere dine digitale landingsbaner?

Optimér dine landing pages – en guide

Optimering af dine landingssider er en essentiel del af en god SEO-strategi. Her er nogle tips til, hvordan du kan forbedre dine landingssider.

Optimér dine eksisterende sider først:

Før du begynder at skabe helt nye sider, bør du tage et dybdegående kig på de sider, du allerede har. Find de landingssider, der allerede rangerer højt for et eller flere søgeord, og arbejd på at forbedre dem for at øge deres rangering i søgeresultaterne. Her er en række strategier, du kan bruge til at optimere dine eksisterende landing pages:

  • Skriv fængende, sælgende og relevant tekstindhold
  • Lav gode meta tags, der skaber blikfang
  • Lav gode overskrifter og underoverskrifter, der indeholder dine søgeord
  • Benyt relevante og originale billeder.

Prioritér landingssider med høj søgevolumen:
Forstå hvilke af dine landingssider der har søgeord med høj søgevolumen tilknyttet. Disse sider har et større potentiale for at drive trafik til dit websted, så fokusér på at optimere disse først.

Optimér landingssider med et stort kommercielt potentiale:
Nogle af dine landingssider vil have større kommerciel værdi end andre.
Hvis du for eksempel driver en webshop, der sælger tøj, vil en landingsside dedikeret til dine mest populære tøjartikler være vigtigere at optimere, end en side om dine mindre solgte produkter.

Når det gælder om at skabe effektive landingssider, er det også nødvendigt at tage højde for dine specifikke produktkategorier. Hvis du for eksempel sælger tøj virtuelt, bør du oprette dedikerede landingssider til alle dine produktkategorier – for eksempel jakker, sko, kjoler osv. På den måde er der nemlig større chance for, at netop din webshop popper op, når en bruger søger på “jakker”.

Hvad er sammenhængen mellem landing pages og Google Ads-kampagner?

Når du kører en Google Ads-kampagne, er Google Ads-konsulentens formål ofte at få brugere til at klikke på kampagnen. Når en bruger klikker på denne kampagne, vil de lande på en landingsside.

En godt designet og optimeret landingsside kan forbedre din annonces kvalitetsscore i Google Ads, hvilket resulterer i lavere omkostninger pr. klik og højere placeringer i annonceresultaterne. Desuden øger effektive landingssider sandsynligheden for at din landingsside skaber konverteringer, som betyder, at en bruger udfører en ønsket handling. Denne handling kan for eksempel være at købe varer i din webshop, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller at købe din E-bog.

Gode landingssider fører altså til bedre Google Ads-kampagner, som skaber flere konverteringer samt bedre placeringer i de organiske søgeresultater, som skaber trafik til din hjemmeside – og dermed også flere konverteringer. Med andre ord er SEO-optimerede landing pages alfa omega for din hjemmesides succes i det digitale landskab.

Har du brug for hjælp til at skabe landingssider, der batter? Hos WebAmp er vi et professionelt SEO-bureau, som kan hjælpe dig optimere dine virtuelle landingsbaner, så dit website for alvor kan flyve.

Er du klar til at teste din viden?

Nu er du forhåbentlig blevet klogere på hvad landing pages er, og hvorfor det er så vigtigt, at de er gode. Er du klar til at teste din viden?

Hvad er en landingsside?

En landingsside er den første side, en bruger ser, når de klikker på et link fra eksempelvis en annonce eller i søgeresultaterne. Landingssiders formål er at opfordre brugeren til at udføre en bestemt handling, som at købe et produkt.

Hvorfor er landingssider vigtige?

De er vigtige, fordi de er designet til at konvertere besøgende til kunder. Godt optimerede landingssider forbedrer desuden din synlighed på søgemaskiner.

Hvordan optimerer du din landingssides SEO?

Fokusér på relevant indhold, balanceret brug af søgeord, korrekt brug af meta tags, billedoptimering og hurtig indlæsningstid.

Hvad er forholdet mellem landingssider og Google Ads?

Landingssider er det, brugere lander på efter at have klikket på din Google Ads annonce. En veloptimeret landingsside kan forbedre din annoncekvalitetsscore, hvilket kan resultere i lavere omkostninger pr. klik og højere annonceplacering.

Hvordan kan du forbedre brugeroplevelsen på din landingsside?

Gør landingssiden nem at navigere i, hurtig at indlæse og sørg desuden for, at indholdet er let at læse og forstå. Designet bør være æstetisk tiltalende og i overensstemmelse med dit brand.

Hvordan hjælper landingssider med at øge konverteringsraten?

Landingssider er designet til at opfordre brugeren til at udføre en specifik handling, hvilket kan øge konverteringsraten, hvis siden er godt designet og optimeret.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.