Forestil dig, at du sidder i et fly på vej til et fremmed land. Flyet lander trygt på landingsbanen, og du træder ind i lufthavnen, som er din første introduktion til det nye land. Her kan du se informationer om lokal tid, temperatur og landets hovedstad.
I det digitale univers er alle dine søgninger ligesom denne flyrejse. Når du lander på en landing page – den virtuelle landingsbane – danner du dig et indtryk af, hvad hjemmesiden indeholder.
Landingssiden, som det hedder på dansk, er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den er fængende, præsenterer dig for den rigtige information og byder på attraktiv brugeroplevelse. Men hvordan kan du sikre dig, at din landing page kan det?
En landing page er altså det sted, hvor du som bruger “lander”, når du klikker på et link, en annonce, eller gennemfører en søgning på internettet. For eksempel er der altid tilknyttet en landingsside til en Google Ads annonce via en URL, for at Google kan forstå, hvilken side annoncen skal linke til.
Landingssider kan være mange ting, og din hjemmeside har højst sandsynligt mere end én landingsside. For eksempel kan en landingsside være en produktkategori, en produktside, en informationsside, eller et blogindlæg.
Med andre ord er landingssider alle de undersider på dit website, som kunder kan lande på ved at trykke på et link. Disse sider skal være let tilgængelige, så potentielle kunder nemt kan finde frem til dem. Men hvorfor er det så vigtigt, at dine landingssider er relevante?
SEO, eller søgemaskineoptimering, er processen med at gøre din hjemmeside mere synlig i søgemaskiner som Googles organiske søgeresultater. Organiske søgeresultater er alle de søgeresultater, som ikke involverer søgemaskineannoncering, også kendt som SEA.
En veldesignet og optimeret landingsside kan forbedre din SEO markant. Jo flere relevante og søgemaskineoptimerede landingssider du har, jo større er sandsynligheden nemlig for, at din side bliver vist i søgeresultaterne. Der skal søgeord eller søgefraser, som du ønsker at opnå en bedre placering på i søgeresultaterne, have tildelt landing pages på dit website. Men hvordan kan du SEO-optimere dine digitale landingsbaner?
Optimering af dine landingssider er en essentiel del af en god SEO-strategi. Her er nogle tips til, hvordan du kan forbedre dine landingssider.
Optimér dine eksisterende sider først:
Før du begynder at skabe helt nye sider, bør du tage et dybdegående kig på de sider, du allerede har. Find de landingssider, der allerede rangerer højt for et eller flere søgeord, og arbejd på at forbedre dem for at øge deres rangering i søgeresultaterne. Her er en række strategier, du kan bruge til at optimere dine eksisterende landing pages:
Prioritér landingssider med høj søgevolumen:
Forstå hvilke af dine landingssider der har søgeord med høj søgevolumen tilknyttet. Disse sider har et større potentiale for at drive trafik til dit websted, så fokusér på at optimere disse først.
Optimér landingssider med et stort kommercielt potentiale:
Nogle af dine landingssider vil have større kommerciel værdi end andre.
Hvis du for eksempel driver en webshop, der sælger tøj, vil en landingsside dedikeret til dine mest populære tøjartikler være vigtigere at optimere, end en side om dine mindre solgte produkter.
Når det gælder om at skabe effektive landingssider, er det også nødvendigt at tage højde for dine specifikke produktkategorier. Hvis du for eksempel sælger tøj virtuelt, bør du oprette dedikerede landingssider til alle dine produktkategorier – for eksempel jakker, sko, kjoler osv. På den måde er der nemlig større chance for, at netop din webshop popper op, når en bruger søger på “jakker”.
Når du kører en Google Ads-kampagne, er Google Ads-konsulentens formål ofte at få brugere til at klikke på kampagnen. Når en bruger klikker på denne kampagne, vil de lande på en landingsside.
En godt designet og optimeret landingsside kan forbedre din annonces kvalitetsscore i Google Ads, hvilket resulterer i lavere omkostninger pr. klik og højere placeringer i annonceresultaterne. Desuden øger effektive landingssider sandsynligheden for at din landingsside skaber konverteringer, som betyder, at en bruger udfører en ønsket handling. Denne handling kan for eksempel være at købe varer i din webshop, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller at købe din E-bog.
Gode landingssider fører altså til bedre Google Ads-kampagner, som skaber flere konverteringer samt bedre placeringer i de organiske søgeresultater, som skaber trafik til din hjemmeside – og dermed også flere konverteringer. Med andre ord er SEO-optimerede landing pages alfa omega for din hjemmesides succes i det digitale landskab.
Har du brug for hjælp til at skabe landingssider, der batter? Hos WebAmp er vi et professionelt SEO-bureau, som kan hjælpe dig optimere dine virtuelle landingsbaner, så dit website for alvor kan flyve.
Nu er du forhåbentlig blevet klogere på hvad landing pages er, og hvorfor det er så vigtigt, at de er gode. Er du klar til at teste din viden?
En landingsside er den første side, en bruger ser, når de klikker på et link fra eksempelvis en annonce eller i søgeresultaterne. Landingssiders formål er at opfordre brugeren til at udføre en bestemt handling, som at købe et produkt.
De er vigtige, fordi de er designet til at konvertere besøgende til kunder. Godt optimerede landingssider forbedrer desuden din synlighed på søgemaskiner.
Fokusér på relevant indhold, balanceret brug af søgeord, korrekt brug af meta tags, billedoptimering og hurtig indlæsningstid.
Landingssider er det, brugere lander på efter at have klikket på din Google Ads annonce. En veloptimeret landingsside kan forbedre din annoncekvalitetsscore, hvilket kan resultere i lavere omkostninger pr. klik og højere annonceplacering.
Gør landingssiden nem at navigere i, hurtig at indlæse og sørg desuden for, at indholdet er let at læse og forstå. Designet bør være æstetisk tiltalende og i overensstemmelse med dit brand.
Landingssider er designet til at opfordre brugeren til at udføre en specifik handling, hvilket kan øge konverteringsraten, hvis siden er godt designet og optimeret.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.