Landing page

Forestil dig, at du sidder i et fly på vej til et fremmed land. Flyet lander trygt på landingsbanen, og du træder ind i lufthavnen, som er din første introduktion til det nye land. Her kan du se informationer om lokal tid, temperatur og landets hovedstad.

I det digitale univers er alle dine søgninger ligesom denne flyrejse. Når du lander på en landing page – den virtuelle landingsbane – danner du dig et indtryk af, hvad hjemmesiden indeholder.

Landingssiden, som det hedder på dansk, er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den er fængende, præsenterer dig for den rigtige information og byder på attraktiv brugeroplevelse. Men hvordan kan du sikre dig, at din landing page kan det?

Web_thumbnail

En landingsside kan være mange ting

En landing page er altså det sted, hvor du som bruger “lander”, når du klikker på et link, en annonce, eller gennemfører en søgning på internettet. For eksempel er der altid tilknyttet en landingsside til en Google Ads annonce via en URL, for at Google kan forstå, hvilken side annoncen skal linke til.

Landingssider kan være mange ting, og din hjemmeside har højst sandsynligt mere end én landingsside. For eksempel kan en landingsside være en produktkategori, en produktside, en informationsside, eller et blogindlæg.

Med andre ord er landingssider alle de undersider på dit website, som kunder kan lande på ved at trykke på et link. Disse sider skal være let tilgængelige, så potentielle kunder nemt kan finde frem til dem. Men hvorfor er det så vigtigt, at dine landingssider er relevante?

Hvad har virtuelle landingsbaner med SEO at gøre?

SEO, eller søgemaskineoptimering, er processen med at gøre din hjemmeside mere synlig i søgemaskiner som Googles organiske søgeresultater. Organiske søgeresultater er alle de søgeresultater, som ikke involverer søgemaskineannoncering, også kendt som SEA.

En veldesignet og optimeret landingsside kan forbedre din SEO markant. Jo flere relevante og søgemaskineoptimerede landingssider du har, jo større er sandsynligheden nemlig for, at din side bliver vist i søgeresultaterne. Der skal søgeord eller søgefraser, som du ønsker at opnå en bedre placering på i søgeresultaterne, have tildelt landing pages på dit website. Men hvordan kan du SEO-optimere dine digitale landingsbaner?

Optimér dine landing pages – en guide

Optimering af dine landingssider er en essentiel del af en god SEO-strategi. Her er nogle tips til, hvordan du kan forbedre dine landingssider.

Optimér dine eksisterende sider først:

Før du begynder at skabe helt nye sider, bør du tage et dybdegående kig på de sider, du allerede har. Find de landingssider, der allerede rangerer højt for et eller flere søgeord, og arbejd på at forbedre dem for at øge deres rangering i søgeresultaterne. Her er en række strategier, du kan bruge til at optimere dine eksisterende landing pages:

  • Skriv fængende, sælgende og relevant tekstindhold
  • Lav gode meta tags, der skaber blikfang
  • Lav gode overskrifter og underoverskrifter, der indeholder dine søgeord
  • Benyt relevante og originale billeder.

Prioritér landingssider med høj søgevolumen:
Forstå hvilke af dine landingssider der har søgeord med høj søgevolumen tilknyttet. Disse sider har et større potentiale for at drive trafik til dit websted, så fokusér på at optimere disse først.

Optimér landingssider med et stort kommercielt potentiale:
Nogle af dine landingssider vil have større kommerciel værdi end andre.
Hvis du for eksempel driver en webshop, der sælger tøj, vil en landingsside dedikeret til dine mest populære tøjartikler være vigtigere at optimere, end en side om dine mindre solgte produkter.

Når det gælder om at skabe effektive landingssider, er det også nødvendigt at tage højde for dine specifikke produktkategorier. Hvis du for eksempel sælger tøj virtuelt, bør du oprette dedikerede landingssider til alle dine produktkategorier – for eksempel jakker, sko, kjoler osv. På den måde er der nemlig større chance for, at netop din webshop popper op, når en bruger søger på “jakker”.

Hvad er sammenhængen mellem landing pages og Google Ads-kampagner?

Når du kører en Google Ads-kampagne, er Google Ads-konsulentens formål ofte at få brugere til at klikke på kampagnen. Når en bruger klikker på denne kampagne, vil de lande på en landingsside.

En godt designet og optimeret landingsside kan forbedre din annonces kvalitetsscore i Google Ads, hvilket resulterer i lavere omkostninger pr. klik og højere placeringer i annonceresultaterne. Desuden øger effektive landingssider sandsynligheden for at din landingsside skaber konverteringer, som betyder, at en bruger udfører en ønsket handling. Denne handling kan for eksempel være at købe varer i din webshop, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller at købe din E-bog.

Gode landingssider fører altså til bedre Google Ads-kampagner, som skaber flere konverteringer samt bedre placeringer i de organiske søgeresultater, som skaber trafik til din hjemmeside – og dermed også flere konverteringer. Med andre ord er SEO-optimerede landing pages alfa omega for din hjemmesides succes i det digitale landskab.

Har du brug for hjælp til at skabe landingssider, der batter? Hos Amplify er vi et professionelt SEO-bureau, som kan hjælpe dig optimere dine virtuelle landingsbaner, så dit website for alvor kan flyve.

Er du klar til at teste din viden?

Nu er du forhåbentlig blevet klogere på hvad landing pages er, og hvorfor det er så vigtigt, at de er gode. Er du klar til at teste din viden?

En landingsside er den første side, en bruger ser, når de klikker på et link fra eksempelvis en annonce eller i søgeresultaterne. Landingssiders formål er at opfordre brugeren til at udføre en bestemt handling, som at købe et produkt.

De er vigtige, fordi de er designet til at konvertere besøgende til kunder. Godt optimerede landingssider forbedrer desuden din synlighed på søgemaskiner.

Fokusér på relevant indhold, balanceret brug af søgeord, korrekt brug af meta tags, billedoptimering og hurtig indlæsningstid.

Landingssider er det, brugere lander på efter at have klikket på din Google Ads annonce. En veloptimeret landingsside kan forbedre din annoncekvalitetsscore, hvilket kan resultere i lavere omkostninger pr. klik og højere annonceplacering.

Gør landingssiden nem at navigere i, hurtig at indlæse og sørg desuden for, at indholdet er let at læse og forstå. Designet bør være æstetisk tiltalende og i overensstemmelse med dit brand.

Landingssider er designet til at opfordre brugeren til at udføre en specifik handling, hvilket kan øge konverteringsraten, hvis siden er godt designet og optimeret.

Server-site tagging tilføjer værdi til din virksomhed

Server-side tagging er en gamechanger for virksomheder, der ønsker at optimere deres online tilstedeværelse. Med server-site tagging får du mere præcist og pålideligt data om, hvordan brugere interagerer med dit website. 

Det betyder, at du kan træffe velinformerede beslutninger baseret på dine kunders adfærd og præferencer.

Din virksomheds udbytte af server-site tagging:

  • Bedre beslutningsgrundlag for din forretning/markedsføring, da du har et mere præcist billede over dine markedsføringskanaler.
  • Server-site tagging kan have signifikant indflydelse på dine forretnings-/markedsføringsbeslutninger, hvis du står og mangler op mod 20%-40% af din data.
  • Effektivisering af annonceringsbudgetter, når du annoncerer.

Opsætning af server-site tracking

At opsætte server-site tracking kræver teknisk snilde og kan være en smule udfordrende, hvis man ikke er vant til at arbejde med tracking, ligesom opsætningen har flere faser:

  1. Valg af platform: Først skal du vælge den rette platform. Google Tag Manager tilbyder en server-side variant, som er populær. Overvej mulighederne ud fra dine specifikke behov og den teknologi, du allerede bruger.
  2. Opsætning af server: Du skal have en dedikeret server til at køre din server-side tracking. Denne kan være hostet via Google Cloud eller en anden cloud-tjeneste som AWS eller Azure.
  3. Konfigurering af Tag Manager: I Google Tag Manager skal du oprette en server-side container. Dette skridt kræver grundlæggende forståelse af, hvordan Google Tag Manager fungerer.
    Integration med analytiske værktøjer: Integrer server-side tracking med dine analytiske værktøjer, såsom Google Analytics, Facebook Pixel osv.
  4. Test og validering: Gennemfør grundige tests for at sikre, at tracking fungerer korrekt og indsamler de ønskede data.
  5. Overvågning og vedligeholdelse: Kontinuerlig overvågning og vedligeholdelse er nødvendig for at sikre, at din server-side tracking forbliver præcis og effektiv.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.