SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Google Shopping

Google Shopping

Forestil dig, at online shopping og annoncering er smeltet sammen i en virkningsfuld kombination – det er Google Shopping. En platform, der giver detailhandlere mulighed for at fremvise deres produkter på en visuel tiltalende måde i søgeresultaterne på verdens største søgemaskine, Google. Det er lidt som at have din egen virtuelle butiksvindue.

Rasmus Jacques
· PPC-specialist
Sidst opdateret: 27. okt. 2023

Hvad er Google Shopping?

Google Shopping er en platform, som webshops bruger til at vise deres produkter på Google-søgningerne. Den giver dig mulighed for at præsentere dine varer med billeder, priser og navne, så folk kan få en ide om, hvad du tilbyder, inden de besøger din hjemmeside.

Lad os tage et eksempel, så alle er helt med på, hvad Google Shopping er i praksis. Her har jeg søgt på ‘røde sko’ på Google – og her får jeg så Googles shopping-feed med et stort udvalg af produkter, der matcher min forespørgsel. 

Nu kan jeg så scrolle igennem produkterne og klikke mig ind på de resultater, jeg finder mest interessante. 

Google Shopping feed

Ved du hvad det mest interessante ved Google Shopping er? Du betaler kun, når folk klikker på dine annoncer og viser en reel interesse – også kendt som PPC – den afregningsmetode, som blandt andet Google Ads er bygget på. Derudover kan du planlægge, hvornår annoncerne vises for at optimere din ROI.

Shopping-annoncer har en tendens til at give højere konverteringsrate i forhold til almindelige Google Ads-tekstannoncer. Men det er vigtigt at sørge for, at dine annoncer er korrekt konfigureret, overvåget og optimeret for at opnå den ønskede succes.

Hvorfor gøre brug af Google Shopping

Okay, lad os opridse alle de grunde til hvorfor du bør gøre brug af Google Shopping Ads i din online forretning og hvorfor det er en mulighed, du ikke bør gå glip af:

  1. Øget synlighed: Først og fremmest giver Google Shopping-annoncer dig mulighed for at fremvise dine produkter i søgeresultaterne med billeder og priser. Det gør din butik mere synlig for folk, der søger efter produkter, du sælger.
  2. Trafik(prop): Efter øget synlighed kommer trafikken. Du vil opleve at flere besøger din webshop gennem dine Google Shopping annoncer og ikke mindst se en stor stigning i din klikrate (CTR).
  3. Øget konverteringsrate: De potentielle kunder får et nys om dine produkter og priser før de besøger din webshop, hvilket gør det sandsynligt, at de vil foretage et køb, når de lander på din side.
  4. Effektiv annoncering: Og med Google Shopping behøver du ikke at vælge søgeordene manuelt. Dine annoncer vises automatisk for relevante søgninger baseret på din produktinformation.
  5. Sjov rapportering: Google Shopping rapporteringen bliver spændende, da du løbende får indsigt i, hvordan dine produkter klarer sig, hvilket hjælper dig med at finpudse din kampagne for bedre resultater.
  6. Konkurrencefordel: Til sidst kan du med Google Shopping skaffe viden om dine konkurrenter, der kan bruges til at planlægge og tilpasse dine kampagner og annoncer, som står skarpere end deres.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.