SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Broken links

Broken links

Når du bevæger dig gennem en labyrint, er det sidste du vil støde på en blindgyde, der blokerer din vej. Det samme gør sig gældende i det digitale landskab, hvor brugere kan støde på broken links, som fører til en digital blindgyde. Men broken links fører mere med sig end blot en irriterende brugeroplevelse – de har også indvirkning på din hjemmesides SEO-sundhed.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 22. aug. 2023

Hvad er broken links?

Broken links er nøjagtigt, hvad de lyder som – “knuste” eller “brudte” links. Det er altså links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på en underside. der ikke længere eksisterer. Dette kan ske, når en side er blevet flyttet, opdateret eller slettet – alt i mens de tilknyttede links ikke er blevet opdateret.

Når en bruger klikker på disse links, ender de altså på en død underside (også kendt som en 404-side) frem for en side med det indhold, de oprindeligt søgte efter. Dette skaber ikke kun en dårlig brugeroplevelse, men sender også et signal til søgemaskiner som Google om, at din hjemmeside ikke bliver vedligeholdt. Det kan derfor have en negativ indflydelse på din placering i søgeresultaterne. 

Det er ikke fordelagtigt, hvis du ønsker at generere trafik til din hjemmeside, fordi en høj placering i søgeresultaterne betyder flere klik – og dermed flere potentielle kunder til din hjemmeside.

Broken links – en torn i øjet på din SEO-succes

Søgemaskineoptimering (SEO) er en metode til at forbedre din hjemmesides synlighed på søgemaskiner som Google. Du kan forestille dig SEO som et slags komplekst puslespil, hvor hver puslespilsbrik har en betydning for kvaliteten af det endelige motiv. 

Hvert enkelt element på din hjemmeside – for eksempel dit indhold, design, brugervenlighed og links – er som puslespilsbrikker, der bidrager til det samlede puslespil – eller til det samlede billede, som Google danner sig af din hjemmeside.

Hvis søgemaskiner som Google danner sig et dårligt indtryk af din hjemmeside, kan søgemaskinen kvittere med en lav placering i søgeresultaterne – ergo vil du få færre klik og kunder til din hjemmeside eller webshop

Broken links kan anses som de manglende puslespilsbrikker, der gør det samlede billede af din hjemmeside ufuldstændigt. Broken links kan altså underminere din SEO ved at lede både brugere og søgemaskiner mod hjemmesider, der slet ikke eksisterer. Resultatet er en dårlig brugeroplevelse, der kan give indtryk af, at din hjemmeside ikke er vedligeholdt.

Derfor er det afgørende at opdage og rette broken links asap for at bevare en effektiv SEO-strategi og sikre, at dit SEO-puslespil er så komplet som muligt.

Sådan omdirigerer du broken links

Hvordan håndterer du så broken links? En af de mest effektive måder at gøre dette på er ved at oprette en 301-omdirigering. En 301-omdirigering er en permanent omdirigering fra en URL til en anden.

Med andre ord: Når en bruger klikker på et broken link på dit website, vil en 301-omdirigering føre dem til en relevant, eksisterende side på din hjemmeside i stedet for en ikke-eksisterende side. Dette øger din SEO-værdi, fordi det både øger din bruger- og botvenlighed.

  • 301-omdirigering øger din hjemmesides brugervenlighed, fordi de sikreri, at brugerne lander på en side, som indeholder det, de efterspurgte – hvilket efterlader dem glade og tilfredse. Desuden hjælper 301-omdirigeringer dig med at mindske din bounce rate, fordi brugerne ikke forlader din hjemmeside i frustration – til fordel for dine konkurrenters hjemmesider.

  • 301-omdirigering øger din hjemmesides botvenlighed, fordi de bidrager til, at søgemaskinerne ikke vurderer din hjemmeside som ufuldstændig. Det kan bidrage til, at din hjemmeside forbliver SEO-venlig.

I den perfekte verden vil den optimale løsning være at slette eller ændre alle broken links. Men det kan blive en meget stor opgave, hvis du har mange links til den samme side døde side. Derfor er en universel omdirigering ofte den mest effektive løsning.

Hvordan finder du ud af, om din hjemmeside har broken links?

Nu ved du, at det er vigtigt at undgå broken links på dit website. Men hvordan kan du identificere din hjemmesides broken links? Det er faktisk mere simpelt, end du måske tror – takket være SEO-værktøjer som Ahrefs. Her får du en simpel guide til, hvordan du identificerer dit websites broken links ved hjælp af Ahrefs:

  1. Start med at indtaste din hjemmeside-URL i Ahrefs.
  2. Se menuen til venstre på siden og vælg “broken links”.
  3. Lad Ahrefs identificere dine broken links.
  4. Klik på “Export”-knappen øverst til højre for at hente en liste over alle dine broken links.
  5. Åbn den downloadede fil, og sorter listen efter “Link URL”-kolonnen.

Vupti! Nu har du en overskuelig liste over siderne på din hjemmeside, der ikke eksisterer – og dermed forværrer din SEO.

Alternativt kan du også opsætte Ahrefs til at køre automatiske site audits. På den måde kan du hyppigt overvåge broken links og andre SEO-mæssige faldgruber.

Ahrefs kan advare dig om broken links

Test din viden!

Lad os se, om du har styr på din broken link-trivia! Her kommer fem hurtige spørgsmål, som du kan bruge til at teste din viden:

Hvad er et broken link?

Et broken link er et link, der peger på en side på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.

Hvordan påvirker broken links din SEO-strategi?

Broken links kan skade din SEO-strategi ved at lede brugere og søgemaskiner til ikke-eksisterende sider, hvilket kan resultere i en lavere placering i søgeresultaterne.

Hvad er en 301-omdirigering?

En 301-omdirigering er en permanent omdirigering fra en URL til en anden, der ofte bruges til at rette broken links.

Hvorfor er det vigtigt at håndtere broken links?

Det er vigtigt at håndtere broken links for at forbedre brugeroplevelsen, opretholde SEO-værdien af links, og sikre at din hjemmeside fremstår professionel og vedligeholdt.

Hvordan kan jeg finde broken links på min hjemmeside?

Du kan finde broken links ved hjælp af forskellige online SEO-værktøjer, som for eksempel Ahrefs, der kan scanne din hjemmeside for broken links.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.