Når du bevæger dig gennem en labyrint, er det sidste du vil støde på en blindgyde, der blokerer din vej. Det samme gør sig gældende i det digitale landskab, hvor brugere kan støde på broken links, som fører til en digital blindgyde. Men broken links fører mere med sig end blot en irriterende brugeroplevelse – de har også indvirkning på din hjemmesides SEO-sundhed.
Broken links er nøjagtigt, hvad de lyder som – “knuste” eller “brudte” links. Det er altså links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på en underside. der ikke længere eksisterer. Dette kan ske, når en side er blevet flyttet, opdateret eller slettet – alt i mens de tilknyttede links ikke er blevet opdateret.
Når en bruger klikker på disse links, ender de altså på en død underside (også kendt som en 404-side) frem for en side med det indhold, de oprindeligt søgte efter. Dette skaber ikke kun en dårlig brugeroplevelse, men sender også et signal til søgemaskiner som Google om, at din hjemmeside ikke bliver vedligeholdt. Det kan derfor have en negativ indflydelse på din placering i søgeresultaterne.
Det er ikke fordelagtigt, hvis du ønsker at generere trafik til din hjemmeside, fordi en høj placering i søgeresultaterne betyder flere klik – og dermed flere potentielle kunder til din hjemmeside.
Søgemaskineoptimering (SEO) er en metode til at forbedre din hjemmesides synlighed på søgemaskiner som Google. Du kan forestille dig SEO som et slags komplekst puslespil, hvor hver puslespilsbrik har en betydning for kvaliteten af det endelige motiv.
Hvert enkelt element på din hjemmeside – for eksempel dit indhold, design, brugervenlighed og links – er som puslespilsbrikker, der bidrager til det samlede puslespil – eller til det samlede billede, som Google danner sig af din hjemmeside.
Hvis søgemaskiner som Google danner sig et dårligt indtryk af din hjemmeside, kan søgemaskinen kvittere med en lav placering i søgeresultaterne – ergo vil du få færre klik og kunder til din hjemmeside eller webshop.
Broken links kan anses som de manglende puslespilsbrikker, der gør det samlede billede af din hjemmeside ufuldstændigt. Broken links kan altså underminere din SEO ved at lede både brugere og søgemaskiner mod hjemmesider, der slet ikke eksisterer. Resultatet er en dårlig brugeroplevelse, der kan give indtryk af, at din hjemmeside ikke er vedligeholdt.
Derfor er det afgørende at opdage og rette broken links asap for at bevare en effektiv SEO-strategi og sikre, at dit SEO-puslespil er så komplet som muligt.
Hvordan håndterer du så broken links? En af de mest effektive måder at gøre dette på er ved at oprette en 301-omdirigering. En 301-omdirigering er en permanent omdirigering fra en URL til en anden.
Med andre ord: Når en bruger klikker på et broken link på dit website, vil en 301-omdirigering føre dem til en relevant, eksisterende side på din hjemmeside i stedet for en ikke-eksisterende side. Dette øger din SEO-værdi, fordi det både øger din bruger- og botvenlighed.
I den perfekte verden vil den optimale løsning være at slette eller ændre alle broken links. Men det kan blive en meget stor opgave, hvis du har mange links til den samme side døde side. Derfor er en universel omdirigering ofte den mest effektive løsning.
Nu ved du, at det er vigtigt at undgå broken links på dit website. Men hvordan kan du identificere din hjemmesides broken links? Det er faktisk mere simpelt, end du måske tror – takket være SEO-værktøjer som Ahrefs. Her får du en simpel guide til, hvordan du identificerer dit websites broken links ved hjælp af Ahrefs:
Vupti! Nu har du en overskuelig liste over siderne på din hjemmeside, der ikke eksisterer – og dermed forværrer din SEO.
Alternativt kan du også opsætte Ahrefs til at køre automatiske site audits. På den måde kan du hyppigt overvåge broken links og andre SEO-mæssige faldgruber.
Lad os se, om du har styr på din broken link-trivia! Her kommer fem hurtige spørgsmål, som du kan bruge til at teste din viden:
Et broken link er et link, der peger på en side på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
Broken links kan skade din SEO-strategi ved at lede brugere og søgemaskiner til ikke-eksisterende sider, hvilket kan resultere i en lavere placering i søgeresultaterne.
En 301-omdirigering er en permanent omdirigering fra en URL til en anden, der ofte bruges til at rette broken links.
Det er vigtigt at håndtere broken links for at forbedre brugeroplevelsen, opretholde SEO-værdien af links, og sikre at din hjemmeside fremstår professionel og vedligeholdt.
Du kan finde broken links ved hjælp af forskellige online SEO-værktøjer, som for eksempel Ahrefs, der kan scanne din hjemmeside for broken links.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.