SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / 301-redirect

301-redirect

301-redirect er hjemmesiders omdirigeringsmagi. Uden dem vil dine brugere og søgemaskiner fare vild, når du flytter webadresser på din hjemmeside permanent. Læs om 301-redirects, og hvad konsekvenserne er ved ikke at bruge dem i denne guide.

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 24. jul. 2023

Hvad er et 301-redirect?

Forestil dig, at du har fundet drømmeboligen, men flytningen skal foregå så hurtigt, at du ikke får informeret din moster, dit postbud og din nabo. Men… når de forsøger at besøge dig på din gamle adresse, bliver de automatisk sendt til din nye adresse. Det er som om nogen står på din gamle adresse og fortæller dem: “Vent, personen, du søger, er flyttet til en ny adresse. Du kan finde dem her.”

På samme måde fungerer en 301-redirect på internettet: Når en person klikker på dit link eller skriver din gamle webadresse i deres browser, bliver de automatisk sendt til din nye webadresse.

Dette sikrer, at dine brugere og søgemaskiner altid kan finde den rigtige side, selvom du har flyttet den. 301-redirects har med andre ord afgørende effekt på både brugeroplevelse og SEO.

Hvorfor er 301-redirects vigtige?

Hvis du vælger at fjerne en side uden at oprette et 301-redirect, vildleder og forvirrer det dine brugere og søgemaskiner, når de forsøger at finde siden. De vil derimod blive mødt af en fejlmeddelelse (404-fejl).

Det er som at forlade dit gamle hjem uden at give besked om, hvor du er flyttet hen. Efter noget tid vil din moster, dit postbud og din gamle nabo stoppe med at besøge din gamle bopæl og blive frustreret over oplevelsen. Det samme vil dine brugere og søgemaskiner.

Du beskytter din linkværdi med 301-redirects

Når du laver en 301-redirect, bevarer du værdien fra de links, der fører hen til den gamle webadresse. Det fungerer som et reb, der binder den gamle adresse til den nye. Derfor er 301-redirect det bedste valg, når du vil lukke ned for en underside eller erstatte den permanent.

Du skal være opmærksom på, at det altid er bedre at rette link i kilden end at omdirigere. Derfor er det bedst kun at bruge 301-redirect, når det er strengt nødvendigt. Det er blandt andet fordi, en omdirigering har en lille indflydelse på hjemmesidens hastighed, da serveren først skal loade den gamle og så den nye webadresse.

Derfor vil du også undgå de såkaldte redirect chains – dvs. kæder af redirects, hvor et redirect redirecter til et tredje redirect og så fremdeles. Mange og lange redirect chains vil nemlig kræve væsentlig længere server-svartid. Du kan med fordel bruge analyseværktøjer som Screaming Frog eller Ahrefs til at finde frem til og eliminere eventuelle redirect chains.

Søgemaskiner opsnapper hurtigt 301-redirects

Når du implementerer en 301-omdirigering på den rigtige måde, vil søgemaskiner som Google og andre hurtigt kunne tracke den og opdatere deres indeks med din nye webadresse. Det er som nævnt også en god idé at opdatere dine interne links, så de fører direkte til din nye webadresse – og ikke til den gamle.

Det er dog vigtigt at vente med at opdatere linksene, indtil søgemaskinerne har registreret ændringen i deres indeks. Dette kan du for eksempel overvåge i Ahrefs’ Site Explorer-rapport.

Forneden ser du et eksempel på target URL på et af Webamps store søgeord. Den orange graf er den gamle URL, og den blå er den nye. Læg mærke til det midlertidige dyk, der sker, mens søgemaskinerne har forsøgt at identificere den nye URL.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    ​​En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.