Webamp ordbog
Webamp / Academy / 404-fejl

404-fejl

Hvis du surfer på nettet, er du helt sikkert stødt på den irriterende 404-fejlkode i et forgæves forsøg på at besøge en hjemmeside. Men for dig som har en hjemmeside, er denne fejlkode dog mere end bare en irriterende meddelelse – for den har betydning for din hjemmesides SEO og brugeroplevelse.

Nicolai Vittrup
· CEO
Sidst opdateret: 23. jun. 2023

Hvad er en 404-fejl?

Når du klikker på et link i en søgemaskine som Google, er det lidt som om, du spørger søgemaskinen, om den kan finde en bestemt side frem til dig. Det vil søgemaskinen gerne, så den leder dig til hjemmesiden, du har klikket på. Men nogle gange kan der opstå fejl i webserveren, så søgemaskinen ikke kan finde vej til websitet og må efterlade dig med en fejlkode.

Kort sagt er en 404-fejl et svar fra en webserver, der fortæller dig at den side, du forsøger at nå, slet ikke findes. Den forsvundne side er et mysterium med mange mulige opklaringer – for eksempel kan URL’en have ændret sig eller være slettet.

404-fejl på dr.dk

En 404-fejlkode på dr.dk

Hvordan påvirker 404-fejl SEO?

En 404-fejl kan skade din hjemmesides SEO (søgemaskineoptimering), som er en central del af digital markedsføring. Hvis brugere klikker på et link til din hjemmeside og får en 404-fejl, vil de sandsynligvis blive frustrerede og forlade dit website til fordel for dine konkurrenter.

Dette øger din ‘bounce rate’ og kan påvirke din hjemmesides ranking i søgeresultaterne. Brugervenlighed er et nøgleord, hvis du ønsker en høj placering på Google, og da 404-fejl mindsker din hjemmesides brugervenlighed, kan fejlene føre til lavere pladser.

Men det er ikke kun brugervenligheden, som søgemaskinerne tager højde for. Søgemaskinen skal nemlig også kunne forstå din hjemmeside, og hvis den støder på en 404-fejlkode på dit website, kan det også påvirke din ranking. Søgemaskiner foretrækker hjemmesider, der er lette at navigere i, og mange 404-fejl kan gøre dit website vanskeligt at forstå.

Med andre ord skal både bruger- og botvenlighed være i top, hvis din placering i søgeresultaterne også skal være det.

Hvordan undgår du 404-fejl?

Her er en kort tjekliste til, hvordan du kan råde bod på dine 404-fejl i tre simple trin:

  • Identificér dine 404-fejl.
  • Ret fejlene eller genopret de manglende sider.
  • Opret en tilpasset 404-side.

Det første skridt på vejen til at håndtere 404-fejl er at identificere dem. Det kan du gøre på flere måder – af gratis værktøjer kan du bruge Googles gratis webmasterværktøj Google Search Console, der giver dig detaljerede rapporter om eventuelle 404-fejl på dit website ganske gratis. Du kan også bruge værktøjer som Screaming Frog og Ahrefs – se mere i vores artikel om SEO-værktøjer.

Når du har identificeret fejlene, er det næste skridt at rette dem. Det kan du gøre ved at omdirigere de brudte links til relevante sider på dit website, eller ved at genoprette de manglende sider.
Endelig er det vigtigt at sørge for, at din hjemmeside har en tilpasset 404-side. En tilpasset 404-side tilbyder alternative links og information, så brugeren ikke har besøgt din hjemmeside forgæves. På den måde kan du øge brugervenligheden – også selvom der opstår 404-fejl.

Det er vigtigt at huske på, at en enkelt fejl ikke vil ødelægge din digitale markedsføringsstrategi. Men en samling af mindre problemer – som for eksempel flere 404-fejl – kan være en hæmsko for din placering i søgeresultaterne. Mange bække små.

404 i ahref

Ahrefs’ Site Audit er glimrende til at overvåge 404-fejl

Flere gode råd

Det er vigtigt at huske på, at en 404-fejl normalt ikke påvirker din hjemmesides synlighed på søgemaskiner – så længe de webadresser, der forårsager 404-fejl faktisk ikke eksisterer på dit website.

Hvis du vil rette en 404-fejl, skal du først vurdere, om den overhovedet er værd at rette. Det er ofte ikke nødvendigt, hvis fejlen ikke skader din hjemmesides synlighed på søgemaskiner. Det kan være, hvis fejlen kommer fra en webadresse, som slet ikke eksisterer på din hjemmeside. Det vil du for eksempel ofte opdage, hvis du kigger i Google Search Consoles siderapport.

Hvis fejlen kommer fra en side, som faktisk eksisterer på dit website, kan det måske skyldes, at siden ofte får sin webadresse stavet forkert. Hvis en webadresse bliver stavet forkert ofte, eller indeholder et ord der kan staves på flere måder, kan du med fordel knytte de almindelige stavefejl til den korrekte side ved hjælp af omdirigeringer.
Undlad at skabe falsk indhold og at omdirigere til din startside, da det i virkeligheden kun gør det sværere for søgemaskiner at afkode din hjemmeside, og dermed ikke hjælper din digitale markedsføring.

I det store hele er din digitale markedsføringsstrategi afgørende for din hjemmesides succes. Ved at håndtere 404-fejl effektivt, kan du forbedre brugeroplevelsen, optimere din hjemmeside for søgemaskiner og sikre, at din digitale markedsføring er så effektiv som muligt.

Test din viden om 404-fejl

Hvad er en 404-fejlkode?

En 404-fejlkode er et svar fra en webserver, der fortæller dig, at den side, du forsøger at nå, ikke findes på hjemmesiden.

Hvordan påvirker 404-fejl SEO?

En 404-fejl kan skade din hjemmesides SEO, fordi den mindsker hjemmesidens brugervenlighed – brugervenlighed er alfa og omega inden for SEO.

Hvordan kan jeg identificere mine 404-fejl?

Du kan identificere dine 404-fejl ved hjælp af værktøjer som Google Search Console, Ahrefs eller Screaming Frog, der giver dig detaljerede rapporter om eventuelle 404-fejl på dit website.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.