SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Title tags

Title tags

Title tags er de korte, klikbare overskrifter, du ser, når du foretager en Google-søgning. Title tags er en nøglekomponent i din online succes – så hvis du ønsker en høj placering i søgeresultaterne, er title tags vigtige en vigtig kunst at mestre. Men hvorfor er title tags så afgørende for din online succes, og hvordan skriver du title tags, der får din SEO til at sige sparto?

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 25. jul. 2023

Hvad er title tags?

Title tags kaldes sidetitler på dansk. Det er de korte, klikbare overskrifter, som vises i søgeresultaterne på Google, når du foretager en søgning. Title tags er det første brugeren ser, når de støder på din hjemmeside i søgeresultaterne.

Title tags er vigtige for din SEO, fordi brugere kan afgøre, om de vælger at besøge din hjemmeside eller din konkurrents på baggrund af dit title tag – virker din hjemmeside relevant? Unik? Eller er din konkurrents måske lidt mere spændende? Netop derfor er det afgørende for din SEO-succes, at dine title tags er fængende og relevante.

Title tags har altså en stor indvirkning på din CTR – også kendt som din klikrate. De har en afgørende betydning for at generere trafik til din hjemmeside, og derfor er det vigtigt, at de er fængende og rammer brugerens søgeintention.

Webamps title tag på søgningen ‘SEO’

Hvorfor er title tags vigtige for SEO?

Title tags er altså vigtige for din SEO, fordi de øger brugeroplevelsen og dermed din klikrate. Men det er også vigtigt at nævne, at dine title tags har en stor betydning for placeringen i søgemaskinernes SERP (Search Engine Result Page – eller bare søgeresultaterne). Title tags er nemlig ikke blot det første, som brugerne ser, men også det første, som søgemaskinerne ser.

Hvis dine title tags giver søgemaskinerne en klar forståelse for, hvad din side indeholder – og hvis din hjemmeside sågar er interessant og relevant – kan søgemaskinerne kvittere med en topplads i søgeresultaterne. En høj plads i søgeresultaterne er afgørende for at øge din trafik, fordi en højere plads er ensbetydende med flere klik. En god SEO-strategi skal altså både tage højde for bruger- og botvenligheden.

Skriv title tags i verdensklasse

Længden:
Dit title tag bør ligge på omkring 50-60 tegn. Hvis det er længere, risikerer det at blive afskåret i SERP’en. Dermed ikke sagt, at dit title tag bør være så kort som muligt. Hvis det er for kort, udnytter du nemlig ikke dit fulde SEO-potentiale.

Søgeord:
Indsæt relevante søgeord i dit title tag. Både brugere og bots skal afgøre, om din hjemmeside har det, de leder efter. Dine title tags bør derfor indeholde de søgeord, der er relevante for din sides indhold. Søgeord er enormt vigtige for både brugere og bots, og hvis det er muligt, bør de være placeret i begyndelsen af dit title tag.

Unikke tags:
Alle sider på dit website skal have et unikt title tag. Unikke title tags med spændende sprog hjælper søgemaskiner med at differentiere dig fra dine konkurrenter. Det er vigtigt, fordi søgemaskiner belønner unikt indhold med bedre placeringer i søgeresultaterne.

Brandnavn:
Overvej at inkludere dit brandnavn i dit title tag, hvis det passer ind i din virksomheds strategi. Dette kan hjælpe med at skabe genkendelighed og tillid blandt brugere, som genkender dit brandnavn.

Forneden ser du title tag’et på Webamps forside. Længdemæssigt er det 50-60 ord (58 ord), det indeholder søgeordet (digitalt marketing bureau), ligesom det er unikt for domænet). Endelig indeholder det Webamps tag line samt domæne/brandnavn.

Flere gode råd

Når du har skrevet og publiceret dit title tag, kan du afprøve det ved at se, hvordan din placering i søgeresultaterne ændrer sig. Har du har skrevet et title tag, som du er tilfreds med, men som alligevel ikke hitter i søgeresultaterne? Her er fem spørgsmål, du kan stille dig selv for at forbedre dit title tag endnu mere:

  1. Er dit title tag appellerende for læseren?
  2. Indeholder dit title tag det primære søgeord 1-2 gange?
  3. Bruger du også et sekundært søgeord?
  4. Bruger du tankestreger eller andre separatorer, som gør dit title tag lidt mere visuelt interessant?
  5. Skriver du i en sælgende tone, og bruger CTA-ord – såsom klik, køb eller prøv?

Test din viden

Hvad er et title tag?

Et title tag er den overskrift, der vises i søgeresultaterne, når man søger på Google. Title tags er vigtige for din SEO, fordi de kan påvirke, hvor højt din hjemmeside rangerer i søgeresultaterne, og om brugerne klikker på din hjemmeside.

Hvorfor er title tags vigtige for din SEO?

Title tags er vigtige for din SEO-strategi, fordi de kan påvirke både din placering i søgeresultaterne og din klikrate. Hvis dine title tags er relevante og fængende, vil brugerne have større sandsynlighed for at klikke på din hjemmeside. Desuden vil søgemaskinerne rangere din hjemmeside højere i søgeresultaterne.

Hvordan skriver jeg et brandgodt title tag?

For at skrive et godt title tag, bør du tage højde for både længde, søgeord, unikhed og brandnavn. Dit title tag bør være omkring 50-60 tegn langt, indeholde relevante søgeord og være unikt for hver side på dit website. Du kan desuden overveje at inkludere dit brandnavn i dit title tag.

Hvordan kan jeg teste mine title tags?

Du kan teste dine title tags ved at at lave site search (site:domæne.dk  [søgeord] – fx site:webamp.dk title tags) på Google og se, hvordan de vises i søgeresultaterne. Hvis dine title tags ikke er relevante eller fængende, kan det være en god idé at ændre dem og se, om det forbedrer din placering i søgeresultaterne og din klikrate.

Kan jeg bruge samme title tag på flere sider på mit website?

Det er ikke en god idé at bruge det samme title tag på flere sider på dit website, da det kan skade din SEO. Hver side på dit website bør have et unikt title tag, der beskriver indholdet på den pågældende side. Dette hjælper søgemaskinerne med at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og kan forbedre din placering i søgeresultaterne.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    ​​En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.