SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Title tags

Title tags

Title tags er de korte, klikbare overskrifter, du ser, når du foretager en Google-søgning. Title tags er en nøglekomponent i din online succes – så hvis du ønsker en høj placering i søgeresultaterne, er title tags vigtige en vigtig kunst at mestre. Men hvorfor er title tags så afgørende for din online succes, og hvordan skriver du title tags, der får din SEO til at sige sparto?

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 25. jul. 2023

Hvad er title tags?

Title tags kaldes sidetitler på dansk. Det er de korte, klikbare overskrifter, som vises i søgeresultaterne på Google, når du foretager en søgning. Title tags er det første brugeren ser, når de støder på din hjemmeside i søgeresultaterne.

Title tags er vigtige for din SEO, fordi brugere kan afgøre, om de vælger at besøge din hjemmeside eller din konkurrents på baggrund af dit title tag – virker din hjemmeside relevant? Unik? Eller er din konkurrents måske lidt mere spændende? Netop derfor er det afgørende for din SEO-succes, at dine title tags er fængende og relevante.

Title tags har altså en stor indvirkning på din CTR – også kendt som din klikrate. De har en afgørende betydning for at generere trafik til din hjemmeside, og derfor er det vigtigt, at de er fængende og rammer brugerens søgeintention.

Webamps title tag på søgningen ‘SEO’

Hvorfor er title tags vigtige for SEO?

Title tags er altså vigtige for din SEO, fordi de øger brugeroplevelsen og dermed din klikrate. Men det er også vigtigt at nævne, at dine title tags har en stor betydning for placeringen i søgemaskinernes SERP (Search Engine Result Page – eller bare søgeresultaterne). Title tags er nemlig ikke blot det første, som brugerne ser, men også det første, som søgemaskinerne ser.

Hvis dine title tags giver søgemaskinerne en klar forståelse for, hvad din side indeholder – og hvis din hjemmeside sågar er interessant og relevant – kan søgemaskinerne kvittere med en topplads i søgeresultaterne. En høj plads i søgeresultaterne er afgørende for at øge din trafik, fordi en højere plads er ensbetydende med flere klik. En god SEO-strategi skal altså både tage højde for bruger- og botvenligheden.

Skriv title tags i verdensklasse

Længden:
Dit title tag bør ligge på omkring 50-60 tegn. Hvis det er længere, risikerer det at blive afskåret i SERP’en. Dermed ikke sagt, at dit title tag bør være så kort som muligt. Hvis det er for kort, udnytter du nemlig ikke dit fulde SEO-potentiale.

Søgeord:
Indsæt relevante søgeord i dit title tag. Både brugere og bots skal afgøre, om din hjemmeside har det, de leder efter. Dine title tags bør derfor indeholde de søgeord, der er relevante for din sides indhold. Søgeord er enormt vigtige for både brugere og bots, og hvis det er muligt, bør de være placeret i begyndelsen af dit title tag.

Unikke tags:
Alle sider på dit website skal have et unikt title tag. Unikke title tags med spændende sprog hjælper søgemaskiner med at differentiere dig fra dine konkurrenter. Det er vigtigt, fordi søgemaskiner belønner unikt indhold med bedre placeringer i søgeresultaterne.

Brandnavn:
Overvej at inkludere dit brandnavn i dit title tag, hvis det passer ind i din virksomheds strategi. Dette kan hjælpe med at skabe genkendelighed og tillid blandt brugere, som genkender dit brandnavn.

Forneden ser du title tag’et på Webamps forside. Længdemæssigt er det 50-60 ord (58 ord), det indeholder søgeordet (digitalt marketing bureau), ligesom det er unikt for domænet). Endelig indeholder det Webamps tag line samt domæne/brandnavn.

Flere gode råd

Når du har skrevet og publiceret dit title tag, kan du afprøve det ved at se, hvordan din placering i søgeresultaterne ændrer sig. Har du har skrevet et title tag, som du er tilfreds med, men som alligevel ikke hitter i søgeresultaterne? Her er fem spørgsmål, du kan stille dig selv for at forbedre dit title tag endnu mere:

  1. Er dit title tag appellerende for læseren?
  2. Indeholder dit title tag det primære søgeord 1-2 gange?
  3. Bruger du også et sekundært søgeord?
  4. Bruger du tankestreger eller andre separatorer, som gør dit title tag lidt mere visuelt interessant?
  5. Skriver du i en sælgende tone, og bruger CTA-ord – såsom klik, køb eller prøv?

Test din viden

Hvad er et title tag?

Et title tag er den overskrift, der vises i søgeresultaterne, når man søger på Google. Title tags er vigtige for din SEO, fordi de kan påvirke, hvor højt din hjemmeside rangerer i søgeresultaterne, og om brugerne klikker på din hjemmeside.

Hvorfor er title tags vigtige for din SEO?

Title tags er vigtige for din SEO-strategi, fordi de kan påvirke både din placering i søgeresultaterne og din klikrate. Hvis dine title tags er relevante og fængende, vil brugerne have større sandsynlighed for at klikke på din hjemmeside. Desuden vil søgemaskinerne rangere din hjemmeside højere i søgeresultaterne.

Hvordan skriver jeg et brandgodt title tag?

For at skrive et godt title tag, bør du tage højde for både længde, søgeord, unikhed og brandnavn. Dit title tag bør være omkring 50-60 tegn langt, indeholde relevante søgeord og være unikt for hver side på dit website. Du kan desuden overveje at inkludere dit brandnavn i dit title tag.

Hvordan kan jeg teste mine title tags?

Du kan teste dine title tags ved at at lave site search (site:domæne.dk  [søgeord] – fx site:webamp.dk title tags) på Google og se, hvordan de vises i søgeresultaterne. Hvis dine title tags ikke er relevante eller fængende, kan det være en god idé at ændre dem og se, om det forbedrer din placering i søgeresultaterne og din klikrate.

Kan jeg bruge samme title tag på flere sider på mit website?

Det er ikke en god idé at bruge det samme title tag på flere sider på dit website, da det kan skade din SEO. Hver side på dit website bør have et unikt title tag, der beskriver indholdet på den pågældende side. Dette hjælper søgemaskinerne med at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og kan forbedre din placering i søgeresultaterne.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.