Webamp ordbog
Webamp / Academy / Metadata

Metadata

Hvordan kan du gøre dit website mere synligt og attraktivt i den massive jungle af søgeresultater? Metadata er et godt sted at starte – men hvad er det, hvorfor er det vigtigt, og hvordan bruger du det?

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 23. nov. 2023

Hvad er metadata?

Forestil dig, at dit websted er som en bog i et bibliotek, og søgemaskiner som Google er bibliotekarerne, der forsøger at organisere og præsentere bøgerne på den bedst mulige måde. Metadata kan sammenlignes med oplysninger om bogen, der hjælper bibliotekaren med at finde og præsentere den for besøgende. Metadata bliver også kaldt for meta tags.

Typer af metadata

Metatitlen kan sammenlignes med bogens titel på forsiden. Det er den første ting, besøgende ser i søgeresultaterne – som en bogtitel på bibliotekshylden. Ved at have en relevant og interessant metatitel, der indeholder vigtige søgeord, tiltrækker du opmærksomhed og gør det klart, hvad din landingsside handler om. Metatitlen bliver også kaldt for SEO-titel, title tag eller bare sidetitel. 

Metabeskrivelsen svarer til bagsideteksten på en bog. Det giver en kort, men informativ beskrivelse af, hvad læseren kan forvente at finde indeni. På samme måde giver en velformet metabeskrivelse brugerne et indblik i indholdet af din side og hjælper dem med at beslutte, om de vil klikke på dit link.

Metadata er vigtigt fordi det …

  • gør det lettere at finde og organisere dit indhold
    Metadata hjælper med at strukturere og organisere store mængder information. Det er som at have et godt system med etiketter og kategorier, der gør det nemt at finde det, du leder efter. Det sparer tid og besvær, når du skal navigere i en bunke af data.
  • gør dig mere synlig i søgninger
    Ved at tilføje relevant metatitel til dit landingsside bliver den lettere for søgemaskiner og brugere at finde. Ligesom hvis bogen har en fængende og relevant titel, øger det chancerne for, at nogen vil lægge mærke til den og vælge at læse den. På samme måde kan effektiv brug af metadata, såsom relevante søgeord og beskrivelser, forbedre synligheden af dit websted i søgeresultaterne og øge chancen for, at brugere klikker på dit link.
  • giver brugerne en god oplevelse
    Metadata hjælper brugere med at forstå, hvad dit indhold handler om, før de besøger siden. Det er som at give læserne en fornemmelse af en bogs indhold og temaer, der guider dem og hjælper dem med at træffe beslutningen om, hvorvidt bogen er interessant for dem. På samme måde kan godt udformede metadata på dit websted give brugerne et indblik i, hvad de kan forvente at finde der. Dette skaber en mere personlig og engagerende oplevelse og øger sandsynligheden for, at de bliver på dit websted og udforsker det videre.

  • gør det nemt at dele indhold
    Metadata fungerer som et organiseringssystem for bibliotekarerne. Det gør det nemt for dem at placere bogen det rigtige sted og finde den igen senere. På samme måde gør metadata det nemmere at dele og genbruge dit websteds indhold på tværs af forskellige platforme og kanaler. Det giver en standardiseret måde at beskrive og identificere indholdet, hvilket gør det mere tilgængeligt for andre og fremmer effektiv deling og samarbejde.

Sådan skriver du god metadata

Når en potentiel kunde søger efter et emne, hvor din landingsside vises som et søgeresultat, er konkurrencen hård. Du er ikke den eneste, der prøver at tiltrække kundens opmærksomhed. Derfor er det afgørende, at du tager dig tid til at arbejde med dine metatitler og -beskrivelser, så de skiller sig ud og fanger kundens interesse med det samme.

Du skal være overbevisende i din formulering for at sikre, at det er dit website, som kunden vælger at klikke på. Derfor har vi samlet en oversigt til dig, så du kan blive knivskarp til at skrive title tags og -metabeskrivelser:

Title tags

  • Hold det kort: Maksimal længde på 65 tegn.
  • Vær unik og original: Sørg for at din meta-titel skiller sig ud fra mængden.
  • Spejl indholdet: Din metatitel skal afspejle, hvad besøgende kan forvente at finde på din side.
  • Vær appellerende: Skab en meta-titel, der vækker nysgerrighed og appellerer til brugernes behov og ønsker.
  • Brug søgeord med omhu: Indarbejd det primære søgeord, som din side er optimeret efter, 1-2 gange i meta-titlen, om muligt i forskellige bøjninger. Placér det primære søgeord så tidligt som muligt i titlen.
  • Overvej sekundære søgeord: Hvis relevant, inkludér et sekundært søgeord én gang i metatitlen for at øge dens rækkevidde og relevans.
  • Indsæt salgsfremmende ord: For at tiltrække potentielle kunder kan du med fordel inkludere salgsfremmende ord som køb, bestil, få eller book i meta-titlen – hvis det er relevant.
  • Brug tankestreger eller lodrette streger: Brug tankestreger (–) eller lodrette streger (|) til at adskille sætninger i din meta-titel. Dette skaber en bedre læsbarhed og struktur.

Forneden ser du et eksempler på metadata på Webamps landingsside målrettet søgningerne ‘SEO-bureau’ og ‘SEO-firma‘. Her har vi brugt både primært og sekundært søgeord i title tags, ligesom det primære søgeord er placeret tidligt i titlen.

Vi har ligeledes gjort brug af nogle af vores egne råd i metabeskrivelsen.

Du vil nok også bide mærke i, at vi foruden den gængse metadata også har brugt rich snippets via schema markup – det medfører, at vores Trustpilot-score ligeledes bliver vist i søgeresultatet.

et eksempel på brug af metadata aka meta tag

Metabeskrivelser

  • Hold den kort og præcis: Med en maksimal længde på 160 tegn inklusive mellemrum skal du være kreativ og effektiv for at give en klar besked.
  • Vær unik og original: Undgå at falde i fælden med at kopiere andres beskrivelser. Skab noget nyt og unikt, der fanger folks interesse og skiller sig ud fra mængden.
  • Reflektér indholdet: Lad din metabeskrivelse afspejle det spændende indhold, der venter besøgende på din side. Giv dem en forsmag på, hvad de kan forvente at finde, og pir deres nysgerrighed.
  • Vær appellerende: Brug ord og sætningsstrukturer, der vækker læserens interesse og lyst til at klikke videre. Vær inspirerende, vækkende eller løsningsorienteret – alt afhængigt af din sides formål.
  • Udnyt søgeordene: Inkluder det primære søgeord, som din side er optimeret efter, 1-3 gange i meta-beskrivelsen. Spred søgeordene naturligt og varier deres bøjninger for at forbedre relevansen.
  • Start stærkt: Sørg for at have det primære søgeord med i den første sætning af meta-beskrivelsen for at fange læserens opmærksomhed med det samme.
  • Overvej sekundære søgeord: Hvis relevant, inkluderer et eventuelt sekundært søgeord 1-2 gange i meta-beskrivelsen for at udvide dens rækkevidde og tiltrække forskellige målgrupper.
  • Indsæt salgsfremmende ord: For at vække besøgendes interesse kan du med fordel inkludere salgsfremmende ord som køb, bestil, få eller book i meta-beskrivelsen, når det er relevant for din sides formål.

Det er dog vigtigt at bemærke, at Google springer dine metadata over og vælger at bruge andet indhold fra din side i stedet, hvis søgemaskinen ikke bliver blæst omkuld af dit title tag og metabeskrivelse. Sagt med andre ord er der ikke garanti for visning af din meta tags.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.