Rich snippets

Rich snippets er en vigtig del af CTR-optimering, da de giver mere synlighed i søgeresultaterne og øger chancen for klik. Men hvad er det nu lige rich snippets er – og hvordan kan du implementere dem i sin SEO-strategi? Det bliver du klogere her.

SEO_thumbnail

Hvad er rich snippets?

Rich snippets – eller udvalgte uddrag – er kort og godt supplerende information i søgeresultaterne. De bidrager altså med mere end standard meta tags som URL, title tag og metabeskrivelser.

Rich snippet kan være alt fra produktanmeldelser, priser og lagerbeholdning til FAQ’er og indholdsfortegnelser. 

Rich snippets skal ikke forveksles med featured snippets.

Her ser du 2 eksempler på rich snippets (de røde markeringer):

Fælles for de mange typer rich snippets er, at de giver brugerne ekstra info om en given landingsside allerede på resultatsiden. Derudover får de dine søgeresultater til at skille sig ud fra de øvrige. Og det giver følgende ligning:

Ekstra info til brugerne + blikfang = flere klik.

På den måde er rich snippets en essentiel del af din CTR-optimering (også kendt som optimering af klikrate).

Selvom rich snippets ikke er en direkte rangeringsfaktor og dermed ikke som sådan har indflydelse på din SEO, vil enhver SEO-konsulent med respekt for sig selv stræbe efter få rich snippets på deres søgeresultater. For nok er essensen i SEO at opnå synlighed i de øverste søgeresultater, men et søgeresultat, der ikke tiltrækker klik – og dermed trafik til en hjemmeside – er som en billboard, alle forbipasserende ignorerer.

Hvem kan bruge rich snippets?

Det kan alle med en hjemmeside og lille smule teknisk forståelse (eller et SEO-bureau eller en SEO-konsulent i ryggen). 

Oftest vil det dog give mening at vælge type af rich snippet ud fra dig selv som afsender og dermed din målgruppe. For eksempel vil det give mening for en webshop at have produktanmeldelser og priser i sine søgeresultater, hvor det for en informationstung side vil give mening at have eksempelvis og indholdsfortegnelser i deres rich snippets. 

Hvordan implementerer man rich snippets?

Det korte svar er struktureret data, som i korte træk er scripts i din kildekode, der hjælper Google med bedre at forstå konteksten af dine søgeresultater. Google oversætter så den strukturerede data til visuelle uddrag for at skyde dem ud i søgeresultaterne.

Dog er struktureret data ikke garanti for et rich snippet – i sidste ende er det Google selv, der afgør, om dit uddrag bliver vist. Derudover er det vigtigt at overholde Googles retningslinjer for brug af struktureret data, hvis du vil gøre dig forhåbninger om de eftertragtede udvidede uddrag.

Hvis du ikke er en kodeknuser, så fortvivl ej. Der findes et hav af forskellige hjælpeværktøjer, der kan hjælpe dig med at generere fejlfri struktureret data. I mit indlæg om SEO-tools nævner jeg blandt andet Schema Markup Generator, som du blot kan fodre med input, som så bliver oversat til scripts, som Google kan læse.

Bruger du Google Chrome, kan du også hente Chrome-udvidelsen Schema Builder for Structured Data, som udover at kunne hjælpe dig med at generere struktureret data også kan læse, om du har eksisterende struktureret data sat op på din side.

Når du har genereret dit script, kan du med fordel teste det i Googles testværktøj for at identificere eventuelle fejl. Derefter kan du implementere dit script på din hjemmeside – enten via Google Tag Manager, via et plugin på din hjemmeside eller direkte i din kildekode eller page builder. Så længe scriptet ender i <head>-sektionen af din hjemmeside, er du godt på vej til flere klik på dine søgeresultater.

Rigtig god fornøjelse med at implementere rich snippets på din hjemmeside. Er du stadig i tvivl om hvordan, så tøv ikke med at kontakte Amplify.

Ofte stillede spørgsmål om udvalgte uddrag

Rich snippets – eller udvalgte uddrag – er supplerende information i søgeresultaterne. De giver mere synlighed i søgeresultaterne og øger dermed chancen for klik.

Det gør man via struktureret data – scripts i din kildekode, der hjælper Google med bedre at forstå konteksten af dine søgeresultater. 

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.