SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / E-mail permissions

Må jeg få din e-mail permissions?

Vil du forbedre din e-mail marketing-strategi? Så er det vigtigt at forstå betydningen af e-mail permissions. Her vil jeg forklare, hvad e-mail permissions er, hvordan du indhenter dem, og hvad der kan ske, hvis du ikke gør det.

Frederik Rosenkilde
· Produktionschef
Sidst opdateret: 28. aug. 2023

Hvad er e-mail permissions?

E-mail permissions kan oversættes til ‘tilladelser til at sende e-mails’. Du skal tænke på det lidt som en invitation til din e-mail-fest. Når nogen hakker af ved dine e-mail permissions, siger de “ja tak” til at modtage dine e-mails. Dette er afgørende for at opbygge en autentisk og engageret nyhedsbrevsliste af mennesker, der faktisk ønsker at høre mere fra dig.

Skulle det ske, at du sender e-mails til personer, som ikke har givet tilladelse til det, kan det skade dit brand og dets omdømme samt resultere i, at dine e-mails ender i spam-mappen i stedet for at nå indbakken hos dine kunder. Derfor er det vigtigt at samle e-mail permissions og kun sende e-mails til personer, som har givet deres samtykke til at modtage dem.

Desuden er lovgivningen klar og tydelig! Ifølge markedsføringsloven paragraf 10 stk. 1. er det ulovligt at sende mails med henblik på markedsføring uden tilladelse fra modtagerne.

Hvordan kan du hente indhente e-mail permissions?

Her kommer den lidt mere interessante del – hvordan får du folk til at sige “ja tak” til dine e-mails? Det hele handler om inbound marketing, hvor du tiltrækker potentielle abonnenter ved at tilbyde værdifuld content, som de ønsker eller mangler. Du kan eksempelvis indsamle tilmeldinger på følgende måder:

  • Køb på webshop: En effektiv måde at indhente e-mail permissions på er ved at bede om dem i forbindelse med et køb på din webshop. Når kunden er ved at gennemføre sit køb, kan du bede om tilladelse til at sende dem relevante e-mails.
  • Pop-ups: Brug pop-ups på din hjemmeside til at tiltrække opmærksomhed og invitere besøgende til at tilmelde sig. Men pas på – pop-ups skal være diskrete og relevante, så de ikke forstyrrer brugeroplevelsen.
  • Tilmeldingsformular: Placer tilmeldingsformularer strategisk på din hjemmeside, f.eks. i sidefoden eller på en landingsside. Lav det nemt for folk at skrive deres e-mail og komme med på din nyhedsbrevsliste.
  • Et godt tilbud: Tilbyd noget uimodståeligt, som folk kun kan få, hvis de tilmelder sig dine e-mails. Det kan være en gratis e-bog, en værdifuld vejledning eller en eksklusiv rabatkode.

Hvad sker der, hvis jeg ikke samler e-mail permissions?

Dit e-mail game vil hurtigt rygtes ude i byen – uanset om du får succes med det eller ej. Hvis dine modtagere får en uventet e-mail fra dig, vil deres handling kunne påvirke din succes negativt, når du fremadrettet sender e-mails fra nyhedsbrevslisten. Det kan eksempelvis dreje sig om:

  1. Åbningsraten: Først og fremmest vil din åbningsrate blive negativt påvirket, hvis du sender e-mails til modtagere eller til et lead uden du har tilladelse. Det kan også ske, at modtageren ikke genkender dig eller kan huske at have tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Alt dette kan medføre at din åbningsrate vil blive lav, som kan gøre det svært for din e-mail at lande korrekt i dine kunders indbakke fremadrettet.
  2. Spam: Spam opstår primært som et resultat af uønsket eller upassende indhold, som sendes ud til en række modtagere – som eksempelvis nyhedsbreve. Nogle vil markerer din mail som spam, hvis de aldrig har accepteret at modtage dine e-mails eller hvis de ikke længere vil modtage dem.
  3. Afmeldingsrate: Afmeldingsrate er en vigtig måling af, hvor mange modtagere der vælger at afmelde sig dit nyhedsbrev. Hvis du sender e-mails til personer, der ikke har givet tilladelse til det, kan det resultere i en høj afmeldingsrate.
  4. Blokeret e-mail: Sender du mails til personer, som ikke har givet tilladelse til det, vil de blive blokeret af forskellige databaser, som vil angive dit domæne som ondsindet. Dette kan resultere i, at dine e-mails aldrig når modtageren, og det kan skade dit ry.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.