SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Dofollow-links

Dofollow-links

Dofollow-links kan være nøglen til at forbedre din hjemmesides synlighed og rangering på søgemaskiner som Google. Men hvad er dofollow-links, og hvordan kan de hjælpe dig med at øge trafikken til din hjemmeside? Lad os tage et kig på, hvad der er værd at vide om dofollow-links og deres betydning for din digitale markting.

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 2. jun. 2023

Hvad er dofollow-links?

Når du besøger en hjemmeside, kan du støde på links, som kan føre dig til andre sider. Disse links er typisk dofollow-links og sommetider nofollow-links – forskellen kan have stor betydning for din søgemaskineoptimering.

Dofollow-links er som en motorvej for søgemaskiner som Google. Når søgemaskiner finder et dofollow-link på en hjemmeside, følger de det og bruger det til at navigere på hjemmesiden. På den måde er dofollow-links afgørende for, at søgemaskiner kan crawle og indeksere din hjemmeside. 

Eksterne dofollow-links – altså links fra andre hjemmesider – fungerer ligeledes som en anbefaling eller et tegn på kvalitet. Hvis du har mange relevante eksterne dofollow-links, signalerer det til søgemaskiner, at din hjemmeside er populær og troværdig. Dofollow-links kan altså på den måde forbedre din placering i søgeresultaterne og gøre det lettere for brugere at finde din side.

Denne disciplin går også under navnet ‘linkbuilding’.

Hvad er nofollow-links?

På den anden side er nofollow-links mere som sideveje. Når en søgemaskine som Google støder ind i et nofollow-link, ignorerer den det og overfører ikke linkets værdi til den linkede side. Det kan altså være nyttigt, hvis du ikke ønsker at sende linkjuice til bestemte sider, men gerne vil føre brugerne videre. 

Sådan bruger du dofollow-links og nofollow-links

For at få en bedre forståelse af forskellen på brugen af Dofollow-links og nofollow-links, vil jeg præsentere de to links ved siden af hinanden, så du nemt kan sammenligne de små forskelle:

Dofollow-link:

<a href=”https://www.eksempel.dk/”>Link tekst</a>

Nofollow-link:

<a href=”http://www.eksempel.dk/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>

Som du kan se, er syntaksen i de to slags links meget ens, men der er en vigtig forskel i attributten “rel”. I et dofollow-link er denne attribut ikke til stede, hvilket betyder, at søgemaskinerne normalt vil følge og vægte linket. Mens et nofollow-link attributten “rel=nofollow”, fortæller søgemaskinerne, at de ikke skal følge linket.

Sådan kan du skaffe dofollow-backlinks

Opsummeret er interne dofollow-links vigtige for, at søgemaskiner kan crawle din hjemmeside. Ligeledes er dofollow-backlinks fra andre hjemmesider en anbefaling af din hjemmeside til søgemaskinerne.

Men hvordan skaffer du så dofollow-links til din hjemmeside, så Google og andre søgemaskiner læser din hjemmeside som troværdig og populær?

Du kan købe backlinks:
Der findes flere udbydere, hvor du kan købe backlinks. Du skal dog være opmærksom på, at der er stor forskel i kvaliteten af disse links. Her er det vigtigt at vælge links, der kommer fra pålidelige og troværdige kilder, og som er relevante for din hjemmeside.

Du kan gøre dig fortjent til backlinks:
Hvis du skaber godt indhold på din hjemmeside, for eksempel gennem informative blogindlæg med nyttige tips og tricks, har du større chance for, at andre vil linke til din side.

Du kan bytte dig til backlinks:
Du kan også forsøge at indgå aftaler med samarbejdspartnere om at linke til hinandens websites. Dog er det vigtigt at undgå at linke til de samme sider, da søgemaskinerne som Google kan gennemskue dette.

Du kan bruge influencere:
En anden mulighed er at betale en blogger eller influencer for at skrive et indlæg om et af dine produkter, hvor der i bloggen linkes til det specifikke produkt.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.