SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Dofollow-links

Dofollow-links

Dofollow-links kan være nøglen til at forbedre din hjemmesides synlighed og rangering på søgemaskiner som Google. Men hvad er dofollow-links, og hvordan kan de hjælpe dig med at øge trafikken til din hjemmeside? Lad os tage et kig på, hvad der er værd at vide om dofollow-links og deres betydning for din digitale markting.

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 2. jun. 2023

Hvad er dofollow-links?

Når du besøger en hjemmeside, kan du støde på links, som kan føre dig til andre sider. Disse links er typisk dofollow-links og sommetider nofollow-links – forskellen kan have stor betydning for din søgemaskineoptimering.

Dofollow-links er som en motorvej for søgemaskiner som Google. Når søgemaskiner finder et dofollow-link på en hjemmeside, følger de det og bruger det til at navigere på hjemmesiden. På den måde er dofollow-links afgørende for, at søgemaskiner kan crawle og indeksere din hjemmeside. 

Eksterne dofollow-links – altså links fra andre hjemmesider – fungerer ligeledes som en anbefaling eller et tegn på kvalitet. Hvis du har mange relevante eksterne dofollow-links, signalerer det til søgemaskiner, at din hjemmeside er populær og troværdig. Dofollow-links kan altså på den måde forbedre din placering i søgeresultaterne og gøre det lettere for brugere at finde din side.

Denne disciplin går også under navnet ‘linkbuilding’.

Hvad er nofollow-links?

På den anden side er nofollow-links mere som sideveje. Når en søgemaskine som Google støder ind i et nofollow-link, ignorerer den det og overfører ikke linkets værdi til den linkede side. Det kan altså være nyttigt, hvis du ikke ønsker at sende linkjuice til bestemte sider, men gerne vil føre brugerne videre. 

Sådan bruger du dofollow-links og nofollow-links

For at få en bedre forståelse af forskellen på brugen af Dofollow-links og nofollow-links, vil jeg præsentere de to links ved siden af hinanden, så du nemt kan sammenligne de små forskelle:

Dofollow-link:

<a href=”https://www.eksempel.dk/”>Link tekst</a>

Nofollow-link:

<a href=”http://www.eksempel.dk/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>

Som du kan se, er syntaksen i de to slags links meget ens, men der er en vigtig forskel i attributten “rel”. I et dofollow-link er denne attribut ikke til stede, hvilket betyder, at søgemaskinerne normalt vil følge og vægte linket. Mens et nofollow-link attributten “rel=nofollow”, fortæller søgemaskinerne, at de ikke skal følge linket.

Sådan kan du skaffe dofollow-backlinks

Opsummeret er interne dofollow-links vigtige for, at søgemaskiner kan crawle din hjemmeside. Ligeledes er dofollow-backlinks fra andre hjemmesider en anbefaling af din hjemmeside til søgemaskinerne.

Men hvordan skaffer du så dofollow-links til din hjemmeside, så Google og andre søgemaskiner læser din hjemmeside som troværdig og populær?

Du kan købe backlinks:
Der findes flere udbydere, hvor du kan købe backlinks. Du skal dog være opmærksom på, at der er stor forskel i kvaliteten af disse links. Her er det vigtigt at vælge links, der kommer fra pålidelige og troværdige kilder, og som er relevante for din hjemmeside.

Du kan gøre dig fortjent til backlinks:
Hvis du skaber godt indhold på din hjemmeside, for eksempel gennem informative blogindlæg med nyttige tips og tricks, har du større chance for, at andre vil linke til din side.

Du kan bytte dig til backlinks:
Du kan også forsøge at indgå aftaler med samarbejdspartnere om at linke til hinandens websites. Dog er det vigtigt at undgå at linke til de samme sider, da søgemaskinerne som Google kan gennemskue dette.

Du kan bruge influencere:
En anden mulighed er at betale en blogger eller influencer for at skrive et indlæg om et af dine produkter, hvor der i bloggen linkes til det specifikke produkt.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.