SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Nofollow-links

Nofollow-links

Når du navigerer på internettet, støder du ofte på links – nogle af dem er nofollow-links. Disse links er af væsentlig betydning for at forstå, hvordan søgemaskiner interagerer med og forstår dit website. Det kan du blive klogere på her.

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 2. jun. 2023

Hvad er nofollow-links?

Et nofollow-link er et hyperlink, der fortæller søgemaskiner som Google, at de ikke skal følge og dermed tage hensyn til linket, når de rangerer websitet i søgeresultaterne. På den måde er nofollow-links modsætningen til dofollow-links.

Du kan lave et nofollow-link ved at tilføje et ‘rel=”nofollow”‘ tag i HTML-koden for linket.

Hvornår skal du bruge nofollow-links?

Selvom det kan virke kontraintuitivt at fortælle Google at søgemaskinen ikke skal tage dine links i betragtning, når den placerer din hjemmeside i søgeresultaterne, er der faktisk flere scenarier, hvor nofollow-link kan gavne din hjemmesides placering i søgemaskinerne.

Et typisk eksempel er, når du linker til en side, som du ikke nødvendigvis vil associeres med, eller som kan have negativ indflydelse på din SEO. Dette kan inkludere links i kommentarer eller fora, som kan være sårbare over for spam. Ved at gøre disse links til nofollow, sikrer du, at din side ikke påvirkes negativt af forbindelsen.

Hvordan påvirker nofollow-links din SEO?

Nofollow-links har indflydelse på din SEO-strategi, da de instruerer søgemaskiner i at ignorere et givent link, så linket ikke vil generere den såkaldte “link juice”. Link juice fungerer som en slags anbefaling til Google om at et link er værd at følge.

Men nofollow-links kan også være en vigtig del af en sund linkprofil, fordi det viser søgemaskinerne, at du ikke kun fokuserer på at opbygge links for at forbedre din placering i søgeresultaterne. I stedet viser det, at du også tager hensyn til kvaliteten af dine links og forsøger at opbygge en troværdig og relevant hjemmeside. En naturlig linkprofil, der indeholder både dofollow og nofollow-links, viser søgemaskinerne, at du er en troværdig kilde. 

Som nævnt belønner Google troværdighed, og derfor kan en sund linkprofil bidrage til at give dig høje placeringer i søgeresultaterne.

Sådan laver du nofollow-links

At oprette et nofollow-link er en ret simpel proces. Det kræver kun en lille tilføjelse til HTML-koden for linket. Her er et eksempel:
<a href=”http://www.eksempel.dk/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>

Her instruerer “rel=”nofollow”” søgemaskinen til ikke at tage hensyn til linket i deres algoritmer. Voila! Du har skabt dit første nofollow-link.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.