SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Nofollow-links

Nofollow-links

Når du navigerer på internettet, støder du ofte på links – nogle af dem er nofollow-links. Disse links er af væsentlig betydning for at forstå, hvordan søgemaskiner interagerer med og forstår dit website. Det kan du blive klogere på her.

Jens Kjær Riis
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 2. jun. 2023

Hvad er nofollow-links?

Et nofollow-link er et hyperlink, der fortæller søgemaskiner som Google, at de ikke skal følge og dermed tage hensyn til linket, når de rangerer websitet i søgeresultaterne. På den måde er nofollow-links modsætningen til dofollow-links.

Du kan lave et nofollow-link ved at tilføje et ‘rel=”nofollow”‘ tag i HTML-koden for linket.

Hvornår skal du bruge nofollow-links?

Selvom det kan virke kontraintuitivt at fortælle Google at søgemaskinen ikke skal tage dine links i betragtning, når den placerer din hjemmeside i søgeresultaterne, er der faktisk flere scenarier, hvor nofollow-link kan gavne din hjemmesides placering i søgemaskinerne.

Et typisk eksempel er, når du linker til en side, som du ikke nødvendigvis vil associeres med, eller som kan have negativ indflydelse på din SEO. Dette kan inkludere links i kommentarer eller fora, som kan være sårbare over for spam. Ved at gøre disse links til nofollow, sikrer du, at din side ikke påvirkes negativt af forbindelsen.

Hvordan påvirker nofollow-links din SEO?

Nofollow-links har indflydelse på din SEO-strategi, da de instruerer søgemaskiner i at ignorere et givent link, så linket ikke vil generere den såkaldte “link juice”. Link juice fungerer som en slags anbefaling til Google om at et link er værd at følge.

Men nofollow-links kan også være en vigtig del af en sund linkprofil, fordi det viser søgemaskinerne, at du ikke kun fokuserer på at opbygge links for at forbedre din placering i søgeresultaterne. I stedet viser det, at du også tager hensyn til kvaliteten af dine links og forsøger at opbygge en troværdig og relevant hjemmeside. En naturlig linkprofil, der indeholder både dofollow og nofollow-links, viser søgemaskinerne, at du er en troværdig kilde. 

Som nævnt belønner Google troværdighed, og derfor kan en sund linkprofil bidrage til at give dig høje placeringer i søgeresultaterne.

Sådan laver du nofollow-links

At oprette et nofollow-link er en ret simpel proces. Det kræver kun en lille tilføjelse til HTML-koden for linket. Her er et eksempel:
<a href=”http://www.eksempel.dk/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>

Her instruerer “rel=”nofollow”” søgemaskinen til ikke at tage hensyn til linket i deres algoritmer. Voila! Du har skabt dit første nofollow-link.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.