Dofollow-links

Dofollow-links kan være nøglen til at forbedre din hjemmesides synlighed og rangering på søgemaskiner som Google. Men hvad er dofollow-links, og hvordan kan de hjælpe dig med at øge trafikken til din hjemmeside? Lad os tage et kig på, hvad der er værd at vide om dofollow-links og deres betydning for din digitale markting.

SEO_thumbnail

Hvad er dofollow-links?

Når du besøger en hjemmeside, kan du støde på links, som kan føre dig til andre sider. Disse links er typisk dofollow-links og sommetider nofollow-links – forskellen kan have stor betydning for din søgemaskineoptimering.

Dofollow-links er som en motorvej for søgemaskiner som Google. Når søgemaskiner finder et dofollow-link på en hjemmeside, følger de det og bruger det til at navigere på hjemmesiden. På den måde er dofollow-links afgørende for, at søgemaskiner kan crawle og indeksere din hjemmeside. 

Eksterne dofollow-links – altså links fra andre hjemmesider – fungerer ligeledes som en anbefaling eller et tegn på kvalitet. Hvis du har mange relevante eksterne dofollow-links, signalerer det til søgemaskiner, at din hjemmeside er populær og troværdig. Dofollow-links kan altså på den måde forbedre din placering i søgeresultaterne og gøre det lettere for brugere at finde din side.

Denne disciplin går også under navnet ‘linkbuilding’.

Hvad er nofollow-links?

På den anden side er nofollow-links mere som sideveje. Når en søgemaskine som Google støder ind i et nofollow-link, ignorerer den det og overfører ikke linkets værdi til den linkede side. Det kan altså være nyttigt, hvis du ikke ønsker at sende linkjuice til bestemte sider, men gerne vil føre brugerne videre. 

Sådan bruger du dofollow-links og nofollow-links

For at få en bedre forståelse af forskellen på brugen af Dofollow-links og nofollow-links, vil jeg præsentere de to links ved siden af hinanden, så du nemt kan sammenligne de små forskelle:

Dofollow-link:

				
					<a href=”https://www.eksempel.dk/”>Link tekst</a>

				
			

Nofollow-link:

				
					<a href=”http://www.eksempel.dk/” rel=”nofollow”>Link tekst</a>

				
			

Som du kan se, er syntaksen i de to slags links meget ens, men der er en vigtig forskel i attributten “rel”. I et dofollow-link er denne attribut ikke til stede, hvilket betyder, at søgemaskinerne normalt vil følge og vægte linket. Mens et nofollow-link attributten “rel=nofollow”, fortæller søgemaskinerne, at de ikke skal følge linket.

Sådan kan du skaffe dofollow-backlinks

Opsummeret er interne dofollow-links vigtige for, at søgemaskiner kan crawle din hjemmeside. Ligeledes er dofollow-backlinks fra andre hjemmesider en anbefaling af din hjemmeside til søgemaskinerne.

Men hvordan skaffer du så dofollow-links til din hjemmeside, så Google og andre søgemaskiner læser din hjemmeside som troværdig og populær?

Du kan købe backlinks:
Der findes flere udbydere, hvor du kan købe backlinks. Du skal dog være opmærksom på, at der er stor forskel i kvaliteten af disse links. Her er det vigtigt at vælge links, der kommer fra pålidelige og troværdige kilder, og som er relevante for din hjemmeside.

Du kan gøre dig fortjent til backlinks:
Hvis du skaber godt indhold på din hjemmeside, for eksempel gennem informative blogindlæg med nyttige tips og tricks, har du større chance for, at andre vil linke til din side.

Du kan bytte dig til backlinks:
Du kan også forsøge at indgå aftaler med samarbejdspartnere om at linke til hinandens websites. Dog er det vigtigt at undgå at linke til de samme sider, da søgemaskinerne som Google kan gennemskue dette.

Du kan bruge influencere:
En anden mulighed er at betale en blogger eller influencer for at skrive et indlæg om et af dine produkter, hvor der i bloggen linkes til det specifikke produkt.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.