19 spørgsmål til din SEO-strategi

torsdag D. 23 maj, 2019

Blogindlægget er til dig, der:

…. Ikke har lagt en SEO-strategi endnu, eller har brug for at prikke lidt til din nuværende.

En strategi sikrer, at du er på rette vej. At du arbejder mod relevante og realistiske mål – og at alle dine indsatser giver mening ift. dine mål

Når du skal lægge en SEO-strategi (eller evaluere din nuværende) er der mange spørgsmål, du skal stille, vende og dreje.

En typisk misforståelse er at vælge alle SEO-tiltag til. Det er snarere et ikke-valg, en non-strategi.

Jeg mener, en SEO-strategi handler om at vurdere, hvilke tiltag, der giver mening for den specifikke situation – ikke at hive alle seje SEO-tricks op fra værktøjskassen på én gang.

Derfor får du her 19 spørgsmål, du kan stille dig selv, dit (marketing-)hold, dit SEO-bureau eller måske bare din kat.

 

1) Hvad vil du opnå? – Både af forretningsmål og marketingmål? 

SEO er ikke et forretningsmål eller et marketingmål. Det er derfor, du ikke starter med at klø dig i skægget over, hvilke søgeord, du skal på side 1 på. Det ville være en baglæns tilgang. Du starter med at gøre helt klart, hvilke forretnings- og marketingmål, du har.

Ejer du en online tøjshop, kan et af dine forretningsmål være at sælge langt flere kjoler fra din nye kollektion, end det antal kjoler, du solgte fra din sidste kollektion. For at kunne opnå det, skal du have nogle marketingmål.

Dine marketingmål kan eksempelvis være:

  • mere brandkendskab
  • mere trafik til din hjemmeside, som kan gøre dig klogere på dine målgrupper og hvad der får dem til at konvertere
  • at ramme de meget købeklare kjole-elskere derude, der brænder for at klikke netop dine kjoler ned i kurven

Når du ved, hvad dine marketingmål er, kan du lægge din SEO-strategi.

Key takeaway her er, at din SEO-strategi skal hænge sammen med dine marketingmål – som skal tjene dine forretningsmål.

Her er det vigtigt, at du bliver klar over – hvad SEO kan og hvad det ikke kan.

 

2) Hvorfor giver SEO mening for din virksomhed? 

Har du et begrænset marketingbudget, er det ikke sikkert, at SEO er det vigtigste for din virksomhed lige nu. Måske er din hjemmeside så gammel og langsom, at det er smartere at kaste penge efter en ny hjemmeside.

Måske har du et tidsbegrænset udsalg af sidste års kollektion, du skal have solgt i en fart – hvor PPC markedsføring som Facebook Ads eller Google Shopping Ads giver mere mening.

 

3) Hvilke ressourcer skal du bruge på din SEO-strategi? 

Enhver strategi kræver ressourcer at føre ud i livet. Find ud af om du på stående fod har et hold, der kan udføre din SEO, om der skal hyres nye kloge hoveder ind, om du skal have et SEO-bureau på opgaven eller noget helt fjerde.

 

4) Hvem er dine målgrupper? 

Inden du giver dig i kast med det helt store SEO-arbejde, bør du dykke godt og grundigt ned i, hvem dine målgrupper er. Hvad interesserer de sig for? Og hvad er vigtigt for dem?

 

5) Hvor i kunderejsen er det vigtigt for dig at ramme dine målgrupper? Og hvilke pain points har de her? 

Dine målgrupper googler naturligvis forskellige ting, afhængigt af hvor de er i kunderejsen. Det er ikke det samme, de googler, når de lige er begyndt at mærke til sit pain point og ikke kender løsningen endnu, som når de ved, hvad de vil købe, hvor og hvorfor.

En del af din SEO-strategi bør være at kortlægge, hvilke stadier i købsprocessen, det giver mening for dig at blive synlig i.

Det er en god idé at være synlig og behjælpelig i alle stadier – fra start til slut. Men er ressourcerne ikke til det, skal du prioritere. Læs meget mere om, hvordan du laver en søgeordsanalyse baseret på kunderejsen her.

 

6) Hvilke søgehensigter har dine målgrupper? 

Som en del af din søgeordsanalyse bør du brainstorme alle de forskellige hensigter, dine målgrupper kan have, når de googler. Når en side er placeret på side 1 i Googles søgeresultater, er det i 99 % af tilfældene fordi, Google mener, det løser den søgendes forespørgsel.

Så få styr på, hvad de googlendes intentioner er, når de tyr til tasterne – og overrask dem med endnu bedre indhold, end de havde turde at håbe på.

 

7) Hvad er specielt ved din virksomhed?  

Find ud af, hvad du kan gøre anderledes eller endnu bedre end dine største konkurrenter. Tænk over:

  • Hvordan kan du positionere dig?
  • Hvad kan du slå på ved søgninger som “dit produkt/service/navn vs. din konkurrents produkt/service/navn”
  • Hvordan kan du levere noget bedre, eller helt anderledes end dine konkurrenter?
  • Hvilke unikke salgspointer kan du slå på?

Når du bliver mere bevidst om, hvordan du skiller dig ud, bliver du også mere bevidst om, hvordan du kan hjælpe dine målgrupper, og hvordan de skal finde dig i søgeresultaterne.

 

8) Hvem er dine konkurrenter? 

For at forstå dit marked, og din egen virksomhed til punkt og prikke, skal du forstå dine konkurrenter. Sådan er det også, når du skal lægge din SEO-strategi.

Zoom ind på hvad dine konkurrenter gør godt – og hvad de gør mindre godt. Det gælder alt fra deres indhold, opbygningen af deres hjemmeside, hvilke links, de har og hvilke søgeord de går efter. 

 

9) Hvad rangerer du på lige nu? 

Når du undersøger, hvad du rangerer på lige nu, får du et indblik i, hvor der er uudnyttet potentiale. Lavthængende frugter eller decideret huller i markedet.

Måske er du på side 2 på søgeordet “maxikjoler”, og bliver slet ikke fundet på søgningen “sommerkjoler 2019”.

Det kan også være, du har ligget i toppen af side 1 i lang tid på et søgeord, du troede, ville få dig ud over stepperne – men som ikke har givet dig mærkbare resultater. Det kan være et tegn på, at det ikke er det rigtige søgeord for din forretning.

 

10) Hvad rangerer dine konkurrenter på? 

Ved at undersøge hvilke søgeord, dine største konkurrenter går efter, kan du få inspiration til din egen søgeordsanalyse.

Rangerer de på søgeord, du også burde rangere på? Og er der huller i markedet?

 

11) Hvordan vil du få links til din side? 

Linkbuilding er en af de vigtigste ranking parametre. En god, gennemtænkt linkbuilding-strategi kan sparke døren godt og grundigt ind til Google. Lige nu, i 2019, er det vigtigste ved din linkbuilding, at det er relevante kvalitetslinks, du kaster efter din side.

Vi taler ikke russiske pornolinks. Så tænk relevans. Tænk PR. Outreach. Samarbejdspartnere. Omtale, lokalaviser og gode historier.

Sæt dig ned med dit team eller dit bureau og kortlæg, hvad I skal slå på og hvem I skal tage fat i. Ikke bare lige nu – men i morgen, i næste måned og resten af året.

 

12) Hvorfor linker folk til indhold i din branche? 

Husk at undersøge hvilken type indhold, der ofte bliver linket til i din branche. Og lav så endnu bedre indhold end dét, der findes lige nu. Elsker folk det indhold, du laver (landingssider, blogindlæg eller videoer) er der en god chance for, at de vil linke til det på deres egen blog eller website.

Når folk linker til dit indhold, fordi de synes, det er awesome – kaldes det for et editorial link. Og dét er et link, Google vægter rigtig højt.

 

13) Hvilken type indhold skal du lave? Og hvor ofte?  

Du kan ikke søgemaskineoptimere din hjemmeside uden godt indhold som landingssider, blogindlæg og videoer.

Men godt indhold er ikke bare godt indhold – og du kan ikke lade dig guide af one-size-fits-all-regler.

Så lav dine egne analyser af, hvad din industri og niche forventer og ønsker.

Forventer de tjeklister og bulletpoints? Videoer eller mest tekst?

Hver niche er sin egen. I fitnessbranchen rangerer dé sider, der har mange videoer, højest. Det passer godt til branchen.

Hvor højtrangerede sider om skilsmisse-regler og lovgivninger ofte har punktopstillinger og lister. Det er et tungt emne, der skal gøres lettere at fordøje.

Indenfor møbelbranchen er folk glade for en masse billeder frem for meget tekst. Og så videre.

Så find ud af – hvad rør sig i din niche, og hvad vil din målgruppe have?

Next step: Lav en klar plan for hvor ofte, du skal lave nyt indhold til din hjemmeside.

 

14) Hvordan vil du få flere Google-anmeldelser? 

Antallet af positive Google-anmeldelser af din virksomhed har en indflydelse på din synlighed (og hvordan du bliver opfattet af dine potentielle kunder naturligvis). Det kan til hver en tid betale sig, at du lægger en strategi for, hvordan du løbende høster positive anmeldelser.

Læs også: Hvordan håndterer du dårlige anmeldelser på nettet?

 

15) Har du styr på de seneste Google-algoritmer? 

Du bliver nødt til at tænke Googles nyeste algoritme-ændringer med i din SEO-strategi. Det sikrer, at du hele tiden er “alignet” med Googles kvalitets-retningslinjer, og leverer dét, Google mener er vigtigt for de googlende.

Men find en god balance mellem at være opdateret og at jagte algoritmen. Ved at studere og forstå de langsigtede tendenser har du mulighed for at komme foran dine konkurrenter. Ikke ved ukritisk at følge trop hver gang Google ruller en ny algoritme ud. 

 

16) Hvordan er din hjemmesides side-arkitektur? 

Dine brugere skal vide, hvor de kan finde hvad på din hjemmeside. De skal have en fantastisk oplevelse og føle, at de bliver guidet uden at skulle bruge en eneste hjernecelle.

Ligesom når du skal købe ind i supermarkedet, og osten befinder sig i osteafdelingen og tandpastaen ikke gør.

Der er også et par ting eller tre, du kan fikse, for at googles bots har let ved at læse og forstå din side.

Du kan læse meget mere om god hjemmeside-arkitektur på Moz´ blog.

 

17) Hvordan sikrer du, at du ikke kun øger trafikken, men også konverteringsraten?  

Det er vigtigt ikke at stirre dig blind på tal som antal månedlige søgninger på et søgeord og top-placeringer, hvis det ikke er søgninger, der giver dig relevant trafik.

Så tænk over – hvad “modner” dine målgrupper bedst gennem kunderejsen? Hvad konverterer dem? Og hvad fastholder dem som loyale kunder?

 

18) Hvem skal stå for den tekniske del af SEO? 

Overvej hvem der skal stå for, at din hjemmesider spiller rent teknisk. Hvem skal opsætte korrekt tracking, hastighedsoptimere den, komprimere billeder, indsætte mikrodata, sikre at den er mobilvenlig og at der laves redirects?

Har du ikke ansat én, der har styr på teknisk søgemaskineoptimering, og har du ikke råd til et SEO-bureau, kan du overveje, om du skal outsource et par små-opgaver.

 

19) Hvornår skal du opdatere din strategi igen? 

Strategi er en proces, ikke en begivenhed. Derfor skal du vende skråen løbende og evaluere, om strategien har mangler og tilføje nye tiltag, når det giver mening.

Hold nøje øje med udviklingen af dine placeringer og lad resultaterne guide dig.

Få hjælp til din SEO-strategi

Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@webamp.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@webamp.dk.


Vester Farimagsgade 3, 3
1606 København V
+45 70 60 50 28
info@webamp.dk

 

CO2 neutral

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0