SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Søgeordstæthed

>Søgeordstæthed

Søgeord kan være en svær størrelse, og der er intet facit på, hvor mange gange du skal bruge et søgeord i din webtekst for, at din tekst får den bedste plads på Google. Men hvad er søgeordstæthed overhovedet? Og hvordan kan du bruge viden om søgeordstæthed til at skrive tekster, som både bots og brugere bliver vilde med? Det bliver du meget klogere på lige her.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 16. jun. 2023

Hvad er søgeordstæthed?

Søgeordstæthed eller keyword density, som det hedder på engelsk, er et begreb der anvendes inden for digital markedsføring og SEO. Det dækker over hvor ofte et bestemt søgeord eller en bestemt sætning optræder på en given webside. Søgeordstæthed er en af de faktorer, Google og andre søgemaskiner bruger til at afgøre, hvor relevant en side er for en given søgning. Jo højere søgeordstæthed, jo mere relevant vil en side typisk blive anset for at være.

Men søgeordstæthed er langt fra det eneste, der tæller i SEO. Det kan du læse meget, meget mere om i vores store SEO-guide.

Hvordan beregner man søgeordstæthed?

For at beregne søgeordstæthed på en given side, skal man tælle antallet af gange, søgeordet eller sætningen optræder på siden, og derefter dividere dette tal med antallet af ord på siden. Hvis søgeordet “SEO” for eksempel optræder 10 gange på en side med 1000 ord, er søgeordstætheden 1%.

Men det er ikke altid så simpelt. Google og andre søgemaskiner bruger mere avancerede algoritmer til at afgøre, hvor relevant en side er for en given søgning. Derfor er det vigtigt, at du har et naturligt og organisk brug af søgeord på en given side, da en for høj søgeordstæthed kan opfattes som spam og give en negativ effekt på sidens rangering.

Hvordan påvirker søgeordstæthed SEO?

Nu har du nok forstået, at søgeordstæthed er et vigtigt element at have styr på, hvis du ønsker at få en god placering i Googles søgeresultater. Men hvad kan du helt konkret gøre for at sikre dig, at du hverken har for mange eller for få søgeord?
For det første er din teksts længde afgørende for hjemmesidens SEO-præstation. Hvis din brødtekst er lang, kan du bruge dine søgeord flere gange, uden at Google opfatter det som keyword stuffing. Det anbefales, at brødteksten er mindst 500 ord lang, men som huskeregel skal den helst bare være længere end konkurrenternes tekster.

Gør dine tekster læsevenlige. Husk at lange tekster ikke er en fordel, hvis teksten virker som en lang tankestrøm uden pauser. Gør teksten spiselig, så brugerne såvel som botterne kan læse mere tekst, inden de bliver tekstmætte. Punktopstillinger og tabeller er et fantastisk redskab, der kan hjælpe med at gøre teksten mere overskuelig.

Brug dine søgeord naturligt. Selvfølgelig er det vigtigt at have søgeord med i dine tekster og overskrifter, så både bruger og bot er sikre på, at din side er relevant for dem. Men brug søgeordene naturligt, så du undgår keyword stuffing.

Læs meget mere i vores guide til den gode landingsside.

Vejen til den gode placering på Google

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    ​​En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.