Webamp ordbog
Webamp / Academy / Søgeordstæthed

>Søgeordstæthed

Søgeord kan være en svær størrelse, og der er intet facit på, hvor mange gange du skal bruge et søgeord i din webtekst for, at din tekst får den bedste plads på Google. Men hvad er søgeordstæthed overhovedet? Og hvordan kan du bruge viden om søgeordstæthed til at skrive tekster, som både bots og brugere bliver vilde med? Det bliver du meget klogere på lige her.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 16. jun. 2023

Hvad er søgeordstæthed?

Søgeordstæthed eller keyword density, som det hedder på engelsk, er et begreb der anvendes inden for digital markedsføring og SEO. Det dækker over hvor ofte et bestemt søgeord eller en bestemt sætning optræder på en given webside. Søgeordstæthed er en af de faktorer, Google og andre søgemaskiner bruger til at afgøre, hvor relevant en side er for en given søgning. Jo højere søgeordstæthed, jo mere relevant vil en side typisk blive anset for at være.

Men søgeordstæthed er langt fra det eneste, der tæller i SEO. Det kan du læse meget, meget mere om i vores store SEO-guide.

Hvordan beregner man søgeordstæthed?

For at beregne søgeordstæthed på en given side, skal man tælle antallet af gange, søgeordet eller sætningen optræder på siden, og derefter dividere dette tal med antallet af ord på siden. Hvis søgeordet “SEO” for eksempel optræder 10 gange på en side med 1000 ord, er søgeordstætheden 1%.

Men det er ikke altid så simpelt. Google og andre søgemaskiner bruger mere avancerede algoritmer til at afgøre, hvor relevant en side er for en given søgning. Derfor er det vigtigt, at du har et naturligt og organisk brug af søgeord på en given side, da en for høj søgeordstæthed kan opfattes som spam og give en negativ effekt på sidens rangering.

Hvordan påvirker søgeordstæthed SEO?

Nu har du nok forstået, at søgeordstæthed er et vigtigt element at have styr på, hvis du ønsker at få en god placering i Googles søgeresultater. Men hvad kan du helt konkret gøre for at sikre dig, at du hverken har for mange eller for få søgeord?
For det første er din teksts længde afgørende for hjemmesidens SEO-præstation. Hvis din brødtekst er lang, kan du bruge dine søgeord flere gange, uden at Google opfatter det som keyword stuffing. Det anbefales, at brødteksten er mindst 500 ord lang, men som huskeregel skal den helst bare være længere end konkurrenternes tekster.

Gør dine tekster læsevenlige. Husk at lange tekster ikke er en fordel, hvis teksten virker som en lang tankestrøm uden pauser. Gør teksten spiselig, så brugerne såvel som botterne kan læse mere tekst, inden de bliver tekstmætte. Punktopstillinger og tabeller er et fantastisk redskab, der kan hjælpe med at gøre teksten mere overskuelig.

Brug dine søgeord naturligt. Selvfølgelig er det vigtigt at have søgeord med i dine tekster og overskrifter, så både bruger og bot er sikre på, at din side er relevant for dem. Men brug søgeordene naturligt, så du undgår keyword stuffing.

Læs meget mere i vores guide til den gode landingsside.

Vejen til den gode placering på Google

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.