SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / ROAS (Return on ad spend)

ROAS (Return on ad spend)

ROAS, eller Return on Ad Spend, er et nøgletal inden for markedsføring og reklameverdenen. Det tjener som en vigtig måling, der giver indsigt i, hvor effektiv en reklamekampagne eller markedsføringsaktiviteter med hensyn til at generere indtægter i forhold til de omkostninger, der er brugt på annoncering.

Juliane Fuchs
Sidst opdateret: 3. nov. 2023

Hvad er ROAS?

Forestil dig, at du er ejeren af en kaffebar, og du beslutter dig for at køre en annoncekampagne for at tiltrække flere kunder. Du bruger 1.000 kr. på at annoncere for din kaffebar.

Sm en del af kampagnen registrerer du, hvor meget ekstra indtægt du får fra de nye kunder, der besøger din kaffebar som følge af annoncerne. Lad os sige, at du beregner, at disse nye kunder har brugt i alt 5.000 kr. på at købe kaffe, bagværk og andre produkter i din kaffebar.

Her kommer ROAS ind i billedet. ROAS er som at måle, hvor meget “værdi” du får tilbage for hver krone, du har brugt på annoncer. I dette tilfælde har du brugt 1.000 kr. på annoncering, og du har fået 5.000 kr. i indtægter fra disse annoncer.

Så for at beregne ROAS, deler du blot de 5.000 kr. i indtægter med de 1.000 kr., du brugte på annoncer:

Sådan udregner du ROAS

I dette tilfælde er din ROAS 5, hvilket betyder, at for hver krone, du har brugt på annoncer, har du fået 5 kr. i indtægter tilbage. Det er en positiv ROAS og indikerer, at din kampagne har været rentabel, da den har genereret mere indtægt end de annonceringsomkostninger, du har investeret.

ROAS hjælper dig med at måle, om dine annoncer er en god investering eller ej.

Hvad er forskellen på ROI og ROAS?

Når det kommer til at måle resultaterne af en marketingkampagne eller investering, støder man ofte på forkortelser som ROI og ROAS. Selvom de begge er nøgleindikatorer for at vurdere ydeevnen, repræsenterer de forskellige måder at se på investering og indtægt på.

ROI (Return on Investment):

  • ROI beregner det beløb, du tjener efter at have betalt alle dine udgifter. Det er en mere omfattende måling, der kan bruges til at evaluere den samlede sundhed og lønsomhed af en virksomhed eller en investering over tid.

ROAS (Return on Ad Spend):

  • ROAS fokuserer specifikt på annonceringsudgifter og indtægter genereret fra annoncer – eksempelvis Google Ads. ROAS måler, hvor effektivt annonceringen har været til at generere indtægter i forhold til annonceringsomkostningerne. Det er en mere snæver måling, der typisk bruges til at evaluere specifikke reklamekampagner eller kanaler.

Det ene nøgleindikator er ikke vigtigere end det andet. Både ROI og ROAS er værdifulde indsigter, men det er vigtigt at kende forskel på dem, da de bruges i forskellige sammenhænge og til forskellige formål.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.