SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Hreflang

Hreflang

Har du nogensinde ønsket, at din hjemmeside kunne tale forskellige sprog og imødekomme forskellige regioner? Med hreflang, den hemmelige ingrediens bag flersprogede og flerregionale hjemmesider, kan du gøre præcis det!

Lad os dykke ned i hreflang og opdage, hvordan det kan hjælpe dig med at nå ud til det rigtige publikum og skabe en imponerende online tilstedeværelse.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 22. aug. 2023

Hvad er hreflang?

Hvis du driver en flersproget eller flerregional hjemmeside, har du måske hørt om noget, der hedder “hreflang”. Men hvad betyder det egentlig? Lad os bryde det ned på en simpel måde.

Hreflang er som en vejviser på internettet. Det er en slags instruktion, du giver til søgemaskinerne, såsom Google, så de kan forstå de forskellige sprog- og regionale versioner af din hjemmeside. Det betyder, at når en bruger søger efter noget på nettet, vil søgemaskinerne kunne præsentere den rigtige version af din hjemmeside baseret på brugerens sprogindstillinger og geografiske placering.

For at skære det helt ind til benet, er en hreflang som at have flere døre til din butik, hvor hver dør fører til en bestemt afdeling. Når kunderne kommer, kan de gå direkte til den afdeling, der er relevante for dem, uden at skulle lede og blive forvirrede. Det gør oplevelsen bedre for brugerne og hjælper dem med at finde det, de søger efter.

Sådan kænkker du koden til at kunne bruge hreflang-tags

Nu hvor du har en idé om, hvad hreflang er, vil du måske også vide, hvordan du kan bruge det korrekt på din hjemmeside. Det er faktisk ikke så svært!

Først og fremmest skal du identificere de forskellige sprog- og regionale versioner af din hjemmeside. Tænk, over hvilke sprog og lande, du ønsker at målrette. For hver version af din side skal du tilføje et “hreflang-tag” i koden. Dette tag indeholder oplysninger om sprogkoden og landekoden for den pågældende version.

For eksempel, hvis du har en engelsk version af din side rettet mod engelsksprogede lande og en anden version rettet mod Danmark, kan du tilføje følgende hreflang-tags:

Sørg for hreflang-tags på alle dine sider

Når du bruger hreflang, er det afgørende at huske at implementere det på alle relevante sider på din hjemmeside. Hvis du kun tilføjer hreflang-tags til nogle få sider, kan søgemaskinerne muligvis ikke forstå den fulde sammenhæng af dine sprog- og regionale versioner.

Så sørg for at gennemgå alle dine sider og tilføje de nødvendige hreflang-tags. Dette sikrer, at søgemaskinerne kan lede brugerne hen til den rigtige version af din hjemmeside baseret på deres sprogindstillinger og geografiske placering.

Husk, hreflang hjælper dig med at forbedre brugeroplevelsen og målrette dit indhold til den rette målgruppe. Så sørg for at udnytte dette værktøj korrekt og få mest muligt ud af dine flersprogede eller flerregionale hjemmesider! Hvais du vil have hjælp til hreflang eller andre SEO-relaterede emner, så kontakt vores digitalt marketing bureau, hvor vi kan hjælpe dig med alt fra tekstforfatning til Google Ads-annoncering og webdesign.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.