SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Influencer-marketing

Influencer-marketing

Før vi tager hul på influencer-marketing, bør vi først kortlægge, hvad en influencer er. En influencer er en person, som har opnået stor popularitet og indflydelse på sociale medieplatforme, som Instagram, YouTube, TikTok og X (det gamle Twitter). De har en betydelig følgeskare, der finder dem inspirerende eller føler en forbindelse til dem.

Juliane Fuchs
Sidst opdateret: 28. aug. 2023

Hvad er influencer-marketing?

Influencer-marketing er en af de nyere trends i online markedsføring og minder os på mange måder om den gode gamle tid med TV-shoppen. Du ved, den tid hvor vi blev bombarderet med reklamer, men stadig ikke kunne lade være med at se med.

I dag når influencer-marketing et bredt publikum gennem de sociale medier, og influencers fungerer som værterne i TV-shoppen ved at vise produkterne frem på de sociale medier, som i fjernsynet.

Men her stopper lighederne så også. I influencer-marketing er det muligt at konkretisere målgruppen ved at vælge en influencer, hvis følgere er den præcise målgruppe, virksomheden ønsker at nå. Det betyder, at budskabet bliver leveret til dem, der faktisk er interesserede – og det øger relevansen og chancerne for succes.

Influencer-marketing bringer også en værdifuld ingrediens til bordet: autenticitet. Influencers deler deres ærlige meninger og oplevelser med produkterne, hvilket skaber en forbindelse til følgerne, der går ud over den traditionelle reklameoplevelse.

Du skal vælge dine influencers med omhu

Før du begynder at lede efter influencers, som skal promovere dit produkt, er det vigtigt at have styr på, hvem du vil ramme med din markedsføring. Du kan ikke bare skyde med spredehagl og håbe på det bedste – nej, du skal sigte efter dit mål og skyde med præcision! Når du har fundet din målgruppe, har du også fundet din influencer.

Men pas på, for det er ikke altid størrelsen, der tæller. De fleste tror, at jo flere følgere en influencer har, jo større succes får man. Men tro om igen. Influencers er nemlig opdelt i tre kategorier:

  1. Microinfluencer: 1.000-10.000 følgere
  2. Macroinfluencer: 10.000-100.000 følgere
  3. Megainfluencer: +100.000 følgere

Hvis vi eksempelvis vælger at samarbejde med en microinfluencer, så har de en mindre følgeskare, altså færre potentielle kunder, men ofte en tættere forbindelse med deres følgeskare, som gør promoveringen stærkere.

Hvis du har brug for hjælp til at finde den rigtige influencer til dit produkt, kan du altid kontakte vores marketingbureau, så vi kan hjælpe dig med at finde den rette influencer og planlægge din influencer-marketing strategi.

Husk nu reglerne

Influencer marketing er underlagt regler og lovgivning, herunder markedsføringsloven og lovgivning mod skjult reklame, som både virksomheden og influenceren er ansvarlige for at følge. Disse regler er især strenge, når man retter sig mod yngre målgrupper. Så selvom reglerne kan være strammere end et par skinny jeans, er det afgørende at overholde dem for at sikre etisk og lovlig markedsføring.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.