Webamp ordbog
Webamp / Academy / Influencer-marketing

Influencer-marketing

Før vi tager hul på influencer-marketing, bør vi først kortlægge, hvad en influencer er. En influencer er en person, som har opnået stor popularitet og indflydelse på sociale medieplatforme, som Instagram, YouTube, TikTok og X (det gamle Twitter). De har en betydelig følgeskare, der finder dem inspirerende eller føler en forbindelse til dem.

Juliane Fuchs
Sidst opdateret: 28. aug. 2023

Hvad er influencer-marketing?

Influencer-marketing er en af de nyere trends i online markedsføring og minder os på mange måder om den gode gamle tid med TV-shoppen. Du ved, den tid hvor vi blev bombarderet med reklamer, men stadig ikke kunne lade være med at se med.

I dag når influencer-marketing et bredt publikum gennem de sociale medier, og influencers fungerer som værterne i TV-shoppen ved at vise produkterne frem på de sociale medier, som i fjernsynet.

Men her stopper lighederne så også. I influencer-marketing er det muligt at konkretisere målgruppen ved at vælge en influencer, hvis følgere er den præcise målgruppe, virksomheden ønsker at nå. Det betyder, at budskabet bliver leveret til dem, der faktisk er interesserede – og det øger relevansen og chancerne for succes.

Influencer-marketing bringer også en værdifuld ingrediens til bordet: autenticitet. Influencers deler deres ærlige meninger og oplevelser med produkterne, hvilket skaber en forbindelse til følgerne, der går ud over den traditionelle reklameoplevelse.

Du skal vælge dine influencers med omhu

Før du begynder at lede efter influencers, som skal promovere dit produkt, er det vigtigt at have styr på, hvem du vil ramme med din markedsføring. Du kan ikke bare skyde med spredehagl og håbe på det bedste – nej, du skal sigte efter dit mål og skyde med præcision! Når du har fundet din målgruppe, har du også fundet din influencer.

Men pas på, for det er ikke altid størrelsen, der tæller. De fleste tror, at jo flere følgere en influencer har, jo større succes får man. Men tro om igen. Influencers er nemlig opdelt i tre kategorier:

  1. Microinfluencer: 1.000-10.000 følgere
  2. Macroinfluencer: 10.000-100.000 følgere
  3. Megainfluencer: +100.000 følgere

Hvis vi eksempelvis vælger at samarbejde med en microinfluencer, så har de en mindre følgeskare, altså færre potentielle kunder, men ofte en tættere forbindelse med deres følgeskare, som gør promoveringen stærkere.

Hvis du har brug for hjælp til at finde den rigtige influencer til dit produkt, kan du altid kontakte vores marketingbureau, så vi kan hjælpe dig med at finde den rette influencer og planlægge din influencer-marketing strategi.

Husk nu reglerne

Influencer marketing er underlagt regler og lovgivning, herunder markedsføringsloven og lovgivning mod skjult reklame, som både virksomheden og influenceren er ansvarlige for at følge. Disse regler er især strenge, når man retter sig mod yngre målgrupper. Så selvom reglerne kan være strammere end et par skinny jeans, er det afgørende at overholde dem for at sikre etisk og lovlig markedsføring.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.