SEO

Webamp ordbog
Webamp / Academy / Billedoptimering

Billedoptimering

Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen, der både kan speede din hjemmeside op, booste din SEO-score og optimere dit websites brugervenlighed. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 23. aug. 2023

Hvad er billedoptimering?

Billedoptimering er, som ordet antyder, en række strategier til at optimere dine billeder, så dit website bliver let at forstå for både brugere og bots. Billeder er en central del af mange websites – især for webshops. Men søgemaskiner som Google kan have svært ved at læse og forstå billeder, hvilket kan resultere i lavere placeringer i søgeresultaterne. 

Ligeledes kan dårlige billeder, som for eksempel kan være misvisende eller i lav kvalitet skabe en værre brugervenlighed, som kan øge din bounce rate. Det betyder, at dårlige billeder kan få flere brugere til at hoppe videre fra dit website og forværre din placering i søgeresultaterne – og ultimativt mængden af guld på bunden af din digitale skattekiste.

Når søgemaskiner som Google rangerer dit website, bliver du både vurderet på, hvordan brugere og bots læser din hjemmeside. Derfor handler billedoptimering lige så meget om tekniske aspekter, som gør det lettere for søgemaskiner at læse dine billeder – såsom billedernes format og størrelse, som det handler om mere SEO-relaterede overvejelser, såsom kvaliteten af dine billeder, hvor relevante og gode billederne er og mere, som kan ændre på din hjemmesides brugervenlighed.

Sådan optimerer du dine billeder

Hvis man skærer billedoptimering helt ind til benet, ender man med en trin-for-trin liste, der ser ud som følger:

  1. Vælg det rigtige billedformat
  2. Overvej billedstørrelsen
  3. Gør brug af ALT-tags

Når du skal optimere dine billeder, er det en god ide at starte med at overveje, hvilket billedformat der passer bedst til din specifikke situation. Generelt er JPEG-formatet velegnet til fotos med mange farver, fordi JPEG-billeder kan indeholde op til 16 millioner farver. 

Desuden fylder JPEG-billeder relativt lidt, hvilket gør dem ideelle til tungere websites, hvor de kan bidrage til at øge websitets hastighed og dermed brugervenligheden. Et andet populært format er PNG, som fylder lidt mere, og derfor fungerer godt til grafikker og diagrammer.

Det er desuden vigtigt at overveje billedstørrelse. Et billede skal være stort nok til at være klart, men ikke så stort, at det påvirker indlæsningstiden. Der er forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig med at komprimere dine billeder – for eksempel JPEG-Optimizer, som komprimerer dine billeder uden at gå på kompromis med kvaliteten. Andre værktøjer inkluderer GIMP, TinyPNG og Photoshop.

Du kan også gøre brug af ALT-tags, som er korte beskrivelser af dit billede, der hjælper søgemaskiner med at forstå, hvad dit billede viser. Korrekt brug af ALT-tags kan forbedre din hjemmesides SEO, fordi søgemaskiner belønner billeder, som de forstår.

De mange fordele ved billedoptimering

Hvis du tager alle værktøjer i brug til at hjælpe dig med billedoptimeringen, fører det tre væsentlige fordele med sig:

  1. Hurtigere sideindlæsning: Størrelsen af dine billeder har direkte indflydelse på din hjemmesides indlæsningstid. Optimerede billeder er mindre i filstørrelse uden at gå på kompromis med kvaliteten.
  2. Bedre brugeroplevelse: En hurtigere hjemmeside med billeder i høj kvalitet forbedrer brugeroplevelsen, hvilket kan føre til længere ophold på dit website og højere konverteringsrater.
  3. Forbedret SEO: Søgemaskiner foretrækker optimerede billeder, fordi de er lettere at forstå. Korrekt brug af filnavne, ALT-tags og billedstørrelser kan forbedre din synlighed i søgemaskiner.

Billedoptimering og SEO går hånd i hånd, fordi billedoptimering kan hjælpe dig med at få en bedre placering i søgeresultaterne. Uanset om du arbejder med et SEO-bureau eller styrer din egen digitale markedsføring, vil en optimeret kvalitet og effektivitet af dine billeder få dit website til at blomstre.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Landing page

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    En landingsside er dit første indtryk af det website, du besøger – og derfor er det vigtigt, at den sikrer den bedste brugeroplevelse. Bliv klogere
  • Webamp ordbog

    Konverteringsrate

    Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig? Få svar på det og meget mere i indlægget her.
  • Webamp ordbog

    Afvisningsprocent

    Ordbog, SEO, Web
    Din afvisningsprocent er vigtig at kende for at optimere din hjemmeside. Bliv klogere på, hvordan du forbedre din afvisningsprocent.
  • Webamp ordbog

    E-mail permissions

    E-mail marketing, Ordbog
    Få tips til at få folk til at sige “ja tak” til dine e-mails, og undgå ødelæggelse af dit brand og omdømme med denne guide til e-mail permissions hos
  • Webamp ordbog

    Konverteringsoptimering

    Marketing, Ordbog, PPC, SEO, Web
    Hvad er CRO? Og hvordan kan du bruge det til at maksimere effekten af din digitale markedsføringsindsats? Få en introduktion her.
  • Webamp ordbog

    Influencer-marketing

    Marketing, Ordbog
    Få indsigt i, hvad influencer-marketing er, og hvordan du vælger de rette influencere til din markedsføring. Læs mere på Webamp Academy.
  • Webamp ordbog

    Broken links

    SEO, Web
    Broken links er links, der er “gået i stykker”, fordi de peger på landingssider på din hjemmeside, der ikke længere eksisterer.
  • Webamp ordbog

    Hreflang

    SEO
    Lær hvordan hreflang kan hjælpe dig med at nå det rigtige publikum. Få en simpel guide til at bruge hreflang korrekt på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Mobilvenlighed

    SEO, Web
    Er du klar til at tage din digitale markedsføring til det næste niveau? Så er det tid til at kigge nærmere på mobilvenligheden af din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Billedoptimering

    SEO
    Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.