Billedoptimering er et uundværligt redskab i SEO-værktøjskassen, der både kan speede din hjemmeside op, booste din SEO-score og optimere dit websites brugervenlighed. Bliv klogere på hvorfor – og hvordan du udfører det i prakis.
Billedoptimering er, som ordet antyder, en række strategier til at optimere dine billeder, så dit website bliver let at forstå for både brugere og bots. Billeder er en central del af mange websites – især for webshops. Men søgemaskiner som Google kan have svært ved at læse og forstå billeder, hvilket kan resultere i lavere placeringer i søgeresultaterne.
Ligeledes kan dårlige billeder, som for eksempel kan være misvisende eller i lav kvalitet skabe en værre brugervenlighed, som kan øge din bounce rate. Det betyder, at dårlige billeder kan få flere brugere til at hoppe videre fra dit website og forværre din placering i søgeresultaterne – og ultimativt mængden af guld på bunden af din digitale skattekiste.
Når søgemaskiner som Google rangerer dit website, bliver du både vurderet på, hvordan brugere og bots læser din hjemmeside. Derfor handler billedoptimering lige så meget om tekniske aspekter, som gør det lettere for søgemaskiner at læse dine billeder – såsom billedernes format og størrelse, som det handler om mere SEO-relaterede overvejelser, såsom kvaliteten af dine billeder, hvor relevante og gode billederne er og mere, som kan ændre på din hjemmesides brugervenlighed.
Hvis man skærer billedoptimering helt ind til benet, ender man med en trin-for-trin liste, der ser ud som følger:
Når du skal optimere dine billeder, er det en god ide at starte med at overveje, hvilket billedformat der passer bedst til din specifikke situation. Generelt er JPEG-formatet velegnet til fotos med mange farver, fordi JPEG-billeder kan indeholde op til 16 millioner farver.
Desuden fylder JPEG-billeder relativt lidt, hvilket gør dem ideelle til tungere websites, hvor de kan bidrage til at øge websitets hastighed og dermed brugervenligheden. Et andet populært format er PNG, som fylder lidt mere, og derfor fungerer godt til grafikker og diagrammer.
Det er desuden vigtigt at overveje billedstørrelse. Et billede skal være stort nok til at være klart, men ikke så stort, at det påvirker indlæsningstiden. Der er forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig med at komprimere dine billeder – for eksempel JPEG-Optimizer, som komprimerer dine billeder uden at gå på kompromis med kvaliteten. Andre værktøjer inkluderer GIMP, TinyPNG og Photoshop.
Du kan også gøre brug af ALT-tags, som er korte beskrivelser af dit billede, der hjælper søgemaskiner med at forstå, hvad dit billede viser. Korrekt brug af ALT-tags kan forbedre din hjemmesides SEO, fordi søgemaskiner belønner billeder, som de forstår.
Hvis du tager alle værktøjer i brug til at hjælpe dig med billedoptimeringen, fører det tre væsentlige fordele med sig:
Billedoptimering og SEO går hånd i hånd, fordi billedoptimering kan hjælpe dig med at få en bedre placering i søgeresultaterne. Uanset om du arbejder med et SEO-bureau eller styrer din egen digitale markedsføring, vil en optimeret kvalitet og effektivitet af dine billeder få dit website til at blomstre.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.