Hvad er SEO? Guide til søgemaskineoptimering 2024

SEO aka Search Engine Optimization – eller på dansk: søgemaskineoptimering – handler om at forbedre dine placeringer i de organiske søgeresultater.

Men hvordan gør man så det? I denne komplette guide til søgemaskineoptimering (SEO) anno 2024 får du (forhåbentligt) svar på alle dine spørgsmål. Alle tips i denne guide tager udgangspunkt i min personlige erfaring med SEO – et område jeg på den ene eller anden måde har arbejdet med siden 2015.

seo-guide-scaled-1

Virker det for omfattende? Så er du altid velkommen til at hive fat i mig eller en af mine kollegaer – som SEO-bureau har vi altid øjnene rettet mod best practices i branchen, og vi har selvfølgelig det nødvendige forkromede overblik.

Læs om: Hvad er SEO?SEO i 2024Hvordan laver man SEO?

SEO for begyndere – kom i gang med søgemaskineoptimering

Har du besluttet dig for at gå i gang med SEO? Fedt!

Første gang, at man skal give sig i kast med SEO, kan det virke som lang og uoverskuelig proces. Men bare rolig, når du har været i gang i et stykke tid, så bliver det (lidt) nemmere. I denne artikler får du alle vores insider-tips til at komme i gang med søgemaskineoptimering.

Klik igennem indholdsfortegnelsen til venstre (eller foroven hvis du sidder på en mobil) – eller læs det hele fra ende til anden.

Rigtig god fornøjelse!

Hvad er SEO – og hvad er formålet?

SEO, søgemaskineoptimering, Search Engine Optimization og sågar SEO-optimering.

Kært barn har mange navne, og det er også tilfældet, når det kommer til SEO.
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering.

Begrebsforvirring til trods – målet er det samme. Søgemaskineoptimering handler i korte træk om at indholdsmæssigt og teknisk optimere din hjemmeside, så den rangerer på værdifulde søgeord og bliver vist i toppen af Googles søgeresultater.

Og der er god grund til at være synlig på lige netop Google Search. Søgemaskinen er nemlig en af de mest velkendte og brugte søgemaskiner i verden – i 2023 havde Google på verdensplan en markedsandel på 83,49 % på desktop-søgninger.

I Danmark har Google med en markedsandel på omkring 94 % nærmest uofficielt monopol. Det er ikke uden grund, at udsagnsordet “google” er blevet synonym med at søge på nettet.

Og det er her SEO kommer ind i billedet. For søgemaskineoptimering
giver dig de bedste forudsætninger for at blive synlig i søgeresultaterne på verdens absolut største søgemaskine, når potentielle kunder søger efter dine ydelser eller produkter.

Mest anvendte søgemaskiner sidste år (i procent)

No Data Found

Bliv synlig på Google med Search Engine Optimization

Så hvorfor bør du arbejde med søgemaskineoptimering? 

Ganske enkelt fordi det kan blive din genvej til succes på Google – og dermed succes i din forretning. For én ting er at have en hjemmeside. Noget andet er at få den til at blive set af din målgruppe.

Og det er her, SEO kommer ind i billedet. For nok kan du komme til tops på Google via Googles betalte søgeresultater Google Ads. Men da langt de fleste informationssøgende brugere klikker på de såkaldte organiske søgeresultater frem for annoncer, er det alfa og omega at være synlig der, hvor brugerne klikker.

Uden en målrettet SEO-indsats vil din hjemmeside dog med høj sandsynlighed leve et ensomt liv i de mørkeste afkroge af Google – langt væk fra dine potentielle kunders opmærksomhed. Derfor er SEO en uundværlig del af din markedsføringsstrategi, hvis du vil have trafik til din hjemmeside.

Med en målrettet og struktureret SEO-strategi kan du opnå følgende fordele:

Søgemaskineoptimering kan altså i sidste ende være med til at skabe mere omsætning i din forretning. Det kan med andre ord være en værdifuld investering for din virksomhed.

SEO, SEA og SEM – hvad er forskellen?

Akronymerne SEO, SEA og SEM kan godt skabe forvirring – også for de mere erfarne marketing-folk.

SEM står for Search Engine Marketing og er kort og godt alle de markedsføringsaktiviteter, du kan lave i søgemaskinerne – betalte såvel som organiske.

Den organiske aktivitet SEO står som nævnt for Search Engine Optimization, hvor SEA står for Search Engine Advertising. Med SEA taler vi altså om annoncering i søgemaskinerne – for eksempel tekstannoncer i søgeresultaterne, Google Shopping og Performance Max. Vi er således ovre i den betalte del af SEM.

Google Ads bliver ofte sat synonym med SEA, fordi Google sidder på så stor en del af markedet – lidt på samme måde som søgemaskineoptimering ofte implicit bliver brugt som et synonym for Google-optimering.

Men du kan altså sagtens lave både SEO og SEA på andre søgemaskiner – for eksempel Bing, Youtube, Pinterest etc.

Så for at opsummere er SEM altså et paraplybegreb, og SEO og SEA hører så under denne paraply. For at gøre det ekstra forvirrende, er det de seneste år blevet mere almindeligt at bruge SEM som synonym for SEA – og dermed som en modpol til SEO. Ligeledes bliver SEA som begreb ikke brugt så ofte mere.

Men lad mig slå det fast således: Alt SEO er SEM, men ikke alt SEM er SEO. På samme måde som alt SEA er SEM, men ikke alt SEM er SEA. Og så ikke flere tirader om markedsførings-akronymer for nu.

SEO, SEM og SEA

SEM-hierarkiet: SEO og SEA er to forskellige aktiviteter inden for SEM

SEO i 2024 – nice og need to knows

Man må holde sig til ilden for at få succes med SEO. Algoritmer og ranking-faktorer – og dermed også best practices – ændrer sig hele tiden. Derfor må man som SEO-ansvarlig holde sig konstant opdateret. Søgemaskineoptimering er aldrig statisk.

De råd, du får i denne artikel, er stadig aktuelle – men SEO anno 2024 kræver et endnu bredere fokus, hvis du vil ranke højt i søgeresultaterne.

Så hvad er essentielt at vide, hvis du vil have succes med SEO 2024? Det kommer jeg med en håndfuld bud på i den nedenstående. Vil du hellere i gang med generelle tips til søgemaskineoptimering, så klik dig videre til afsnittet ‘Hvordan laver man SEO’. 

I mit kig i krystalkuglen for 2024 kommer jeg ind på:

Google Search Generative Experience (SGE)

I maj 2023 annoncerede Google, at de ville udvikle deres søgefunktion, så du fremover også vil få et AI genereret svar på din søgeforespørgsel. Det vil blive præsenteret i et såkaldt “AI snapshot” over de traditionelle søgeresultater, som skal give brugerne et mere personligt tilpasset svar, der passer til deres søgeintention.

Den nye AI-integration vil være en stor hjælp, når du ønsker at lave mere komplekse søgninger. I stedet for at skulle dele dine søgninger op og selv samle alle trådene, vil du med SGE kunne stille mere komplicerede spørgsmål eller dybdegående forespørgsler og faktisk også modtage dybdegående svar, der matcher din søgeintention.

En vigtig information for hjemmeside-ejere og SEO-interesserede er, at SGE vil fremhæve de kilder, som der bruges til at generere AI-svaret. Det betyder, at din hjemmeside potentielt kan blive fremhævet både som en kilde i AI-svaret og som et selvstændigt søgeresultat.

Selvom vi ikke med sikkerhed kender den præcise lanceringsdato for SGE, er der ingen tvivl om, at fremtidens SEO sandsynligvis vil komme til at fokusere endnu mere på at skabe indhold af høj værdi for brugerne. Derfor vil Googles E-E-A-T-retningslinjer også blive endnu mere fremtrædende, da Google formentlig vil prioritere troværdigt og kvalitetsorienteret indhold i endnu højere grad med fremkomsten af AI.

En demonstration af Google Search Generative Experience

E + EAT = EEAT – det ekstra E

De såkaldte E-E-A-T-guidelines har været en rankeringsfaktor i Googles søgemaskine siden 2018, og da Google i slut 2022 tilføjede et ekstra “E” til deres E-A-T-guidelines, som altså nu hedder E-E-A-T (eller ‘Double E-A-T’), blev principperne kun endnu mere aktuelle.

E-E-A-T er en forkortelse for ‘experience’ (erfaring), ‘expertise’ (ekspertise), ‘authoritativeness’ (autoritet) og ‘trustworthiness’ (troværdighed) og er i bund og grund signaler til Google – og ikke mindst Google-brugere! – om, at en hjemmeside demonstrerer netop de 4 egenskaber.

Sagt med andre ord skal indholdet på din hjemmeside afspejle din erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed inden for dit felt eller din branche, hvis du vil højt i Googles søgeresultater.

På webamp.dk er alt vores indhold for eksempel skrevet af erfarne marketing-specialister, som i kraft af deres viden om digital marketing har ekspertisen og konkret erfaring til at formidle emner på området. Vores autoritet kommer blandt andet via vores renommé – for eksempel via kundeudtalelser på vores referenceside samt anmeldelser på Trustpilot og Google.

Endvidere kommer autoriteten via links og henvisninger fra andre hjemmesider med autoritet inden for vores branche. Endelig demonstrerer vi troværdighed ved at have et website, som er sikkert at navigere på vores vores brugere – for eksempel i kraft af vores SSL-certifikat.

SEMrush har skrevet en ganske informativ artikel om E-E-A-T, hvis du vil læse flere eksempler på de 4 egenskaber i E-E-A-T.

E-E-A-T er især vigtigt for de såkaldte YMYL-hjemmesider (Your Money or Your Life) – dvs. hjemmesider, der beskæftiger sig enten med enten sundhed eller finansiel stabilitet. En tandlæge, et privathospital eller en aktiefond er eksempler på virksomheder med YMYL-hjemmesider.

Som nævnt vil E-E-A-T retningslinjerne blive endnu mere aktuelle i takt med, at der kommer mere AI-genereret indhold. Selvom AI kan analysere store datasæt, mangler robotterne menneskelig erfaring, hvilket kan begrænse deres ekspertise, autoritet og til tider troværdighed. Derfor er kombinationen af AI-produceret indhold, som er revideret (og altså ikke nødvendigvis skabt af mennesker) som regel den bedste løsning for at få det mest nytteskabende indhold.

E-E-A-T hænger uløseligt sammen med Google Helpful Content Update (det kommer jeg ind på i næste afsnit), da Google nu ikke blot forventer, at hjemmesider svarer på brugernes spørgsmål, men faktisk også beriger deres viden og erfaring.

Derfor skal E-E-A-T-principperne stå soleklart hos enhver, der arbejder med digital markedsføring – selvfølgelig også i 2024.

E-E-A-T – et af de vigtigste koncepter i SEO

Viden om E-E-A-T-principperne er et must for SEO-folk i 2024

Google Helpful Content Update

Fordi E-E-A-T-principperne er så vigtige komponenter i Googles retningslinjer og formentlig kun vil fylde endnu mere i 2024, kan det betale sig at investere tid i at opbygge såkaldte ‘topic clusters’ i det nye år.

Topic clusters er en tilgang til SEO, der fokuserer mere på emner end på søgeord. Det er et koncept, som er baseret på at organisere dit websites indhold i emneklynger (topic clusters) for bedre at navigere søgemaskinerne og øge din synlighed.

Centralt for topic cluster ligger en ‘pillar page’, der dækker et bredt emne og er understøttet af flere ‘supporting pages’, der behandler relaterede underemner. Denne struktur skaber en omfattende dækning af et emne, øger brugervenligheden og legitimiteten af dit brand.

For at opbygge et effektivt topic cluster skal du starte med at udvælge et overemne til din pillar page og identificere relaterede underemner til dine supporting pages. Husk at inkludere interne links mellem siderne for at styrke sammenhængen. Den ideelle størrelse af et topic cluster varierer, men det vigtigste er at opretholde fokus og dybde i emnet.

Topic clusters giver flere fordele: de øger chancen for at rangere på flere søgeord, forbedrer brugervenligheden og opbygger autoritet. Ved at gruppere indhold omkring emner frem for søgeord, skaber du en mere sammenhængende og brugervenlig struktur.

Ikke mindst kan topic clusters være en del af din AEO-strategi (læs mere om AEO længerede nede).

Topic clusters ​

Googles “Helpful Content Update” er en afgørende opdatering for alle, der arbejder målrettet SEO som en markedsføringsaktivitet. Opdateringen blev lanceret i august og september 2023, og der er derfor ingen tvivl om, at den bliver en ‘gamechanger’ for SEO i 2024.

Med Googles “Helpful Content Update” vil indhold, der er skabt for brugerne, frem for søgemaskinen, blive prioriteret i endnu højere grad. Målet er at sikre, at brugerne får relevante og troværdige oplysninger, og Google vil derfor belønne sider med ægte erfaring og ekspertise, mens den nedgraderer dem, der mangler substans.

Opdateringen påvirker især hjemmesider med overoptimeret “SEO-indhold” og manglende dybdegående, originalt indhold. For at undgå et fald i søgeplaceringer skal hjemmesider demonstrere ægte ekspertise og tilbyde unik værdi.

Google fokuserer på kvalitet over kvantitet, og opdateringen kan derfor især ramme sider inden for shopping, online uddannelse, tech og underholdning, som tidligere har fokuseret mere på søgemaskiner end på brugere.

Da denne opdatering også fungerer som en ‘sitewide algoritme’, betyder det, at dårligt indhold på enkelte sider kan påvirke hele hjemmesiden. Med andre ord kan et svagt led ødelægge hele kæden. For at undgå det skal du i 2024 sikre gennemgående høj kvalitet i alt dit indhold, så enkelte svage led ikke påvirker hele dit domæne.

AI-genereret indhold og AEO

Ligesom i 2023 er der ingen tvivl om, at AI i 2024 vil tage kvantespring og gang på gang revolutionere SEO´ens verden. Derfor handler det om at være fremme i skoene for at kunne nå at indhente AI-bølgens eksplosive fart.

Et begreb som bliver vigtigt i 2024 er AEO, der er en forkortelse for Answer Engine Optimization. AEO skal ses som en underkategori inden for SEO og handler om at optimere indhold i forhold til AI-maskiner, herunder Google SGE, ChatGPT, Microsofts Bing chatbot, Copy.ai og lignende sprogmodeller.

Disciplinen bliver derfor at skabe indhold, som både er nyttigt for brugeren, søgemaskinen og som let kan inkorporeres i svar fra SGE og andre former for kunstig intelligens. Det kan være et svært krydsfelt at navigere rundt i, men ikke desto mindre nødvendigt for at performe højt på SEO-parametre i 2024.

Vi kommer heller ikke uden om, at AI er og vil blive ved med at være en central del af copywriting og SEO generelt. Fremtidens tekstforfatning bliver nok snarere et samarbejde mellem menneske og maskine. AI-robotter som ChatGPT vil nemlig fungere som en slags digital assistent, der blandt andet hjælper tekstforfatteren – fra idégenerering til finpudsning af struktur og sprog.

Arbejder man med SEO tekster, er AI derfor et rigtig nyttigt værktøj, hvis det bruges korrekt. Men det er også vigtigt at understrege, at det netop er et værktøj og ikke en erstatning for et menneske.

Læs gerne vores indlæg om, hvordan du skriver med ChatGPT.

Jeg vil varmt anbefale at få et par menneskeøjne på dit robotindhold, hvis du vil sikre, at det både er faktuelt korrekt samt lever op til Googles E-A-A-T-retningslinjer.

Dog er ChatGPT uhyggeligt dygtigt til at skrive brugerorienteret, nyttigt indhold – se for eksempel nedenstående screenshot, hvor jeg har bedt robotten om at skrive en kollektionstekst om grøn te til en fiktiv webshop.

Efterfølgende har jeg kørt teksten igennem Helpful Content Checker GPT for at sikre, at den lever op til Googles guidelines for nyttigt indhold.

Et eksempel på AI-generet indhold

Nyttigt indhold målrettet brugere frem for rankings

Tilbage i de vilde 2010’ere var SEO noget med at spamme sin hjemmeside med landingssider målrettet forskellige søgeordskombinationer – landingssider, som igen var overproppet med det søgeord, man ønskede at ranke på.

Den metode er gudskelov blevet blacklistet af Google for længst. Googles mission er i deres egne ord at “levere de mest relevante og pålidelige oplysninger, der er tilgængelige” inden for en given søgning, og en landingsside, som udelukkende eksisterer for at ranke på et givent søgeord, har næppe til hensigt at levere relevant og pålidelig information.

Derfor bestræber Google sig også hele tiden på at optimere søgemaskinens krav til indhold – senest med deres helpful content update fra august 2022. Som navnet antyder, har helpful content-opdateringen til formål at sikre, at brugere stiller sig tilfredse med det indhold, de får serveret i søgeresultaterne. Indholdet skal med andre ord være nyttigt.

Tilbage i de vilde 2010’ere var SEO noget med at spamme sin hjemmeside med landingssider målrettet forskellige søgeordskombinationer – landingssider, som igen var overproppet med det søgeord, man ønskede at ranke på.

Den metode er gudskelov blevet blacklistet af Google for længst. Googles mission er i deres egne ord at “levere de mest relevante og pålidelige oplysninger, der er tilgængelige” inden for en given søgning, og en landingsside, som udelukkende eksisterer for at ranke på et givent søgeord, har næppe til hensigt at levere relevant og pålidelig information.

Derfor bestræber Google sig også hele tiden på at optimere søgemaskinens krav til indhold – senest med deres helpful content update fra august 2022. Som navnet antyder, har helpful content-opdateringen til formål at sikre, at brugere stiller sig tilfredse med det indhold, de får serveret i søgeresultaterne. Indholdet skal med andre ord være nyttigt.

Så hvad er i Googles optik nyttigt indhold? Jo, nyttigt indhold er:

For SEO-specialister betyder helpful content-opdateringen, at de (i endnu højere grad) skal overveje, hvordan de tænker søgeordsanalyse og -strategi – men også hvordan de producerer indhold.

Det vil ikke nytte noget at forsøge at ranke på så mange keywords som muligt, hvis søgeresultaterne ikke har relevans for modtageren. Ligeledes handler det ikke om bombardere nettet med indhold, men om udvælge relevant indhold – og ikke mindst tilpasse det til den givne søgehensigt.

Derfor kan du med fordel også kigge mod dine konkurrenter, når du udarbejder din content-strategi – hvad gør, at de ranker højt? Du kan kan for eksempel kigge efter:

Med nyttigt, brugerorienteret indhold er du godt på vej til at rangere højt i 2023.

Med nyttigt, brugerorienteret indhold er du godt på vej til at rangere højt i 202.

Så hvordan får du så featured snippets?

Det gør du blandt andet ved at fokusere på din målgruppe og deres søgeintention. Hav fokus på det gode indhold – skriv til brugere, ikke til botter.

Du kan også arbejde mere dataorienteret med featured snippets. I SEO-værktøjer som Ahrefs kan du for eksempel se, hvilke af dine keywords, der typisk aktiverer featured snippets.

Klik på rapporten ‘Organic keywords’, sortér efter ‘SERP features’ → ‘Featured snippets. Klik ‘Apply’ → ‘Show results’. Så får du en liste over alle keywords på din hjemmeside, der har featured snippets. Ligger din hjemmeside ikke nr. 1 under ‘Position’? Så er det bare i gang med at indholdsoptimere og gå efter det fremhævede uddrag.

Featured snippets bliver kun større i 2023

Featured snippets bliver kun større i 2024

Lavere crawl-frekvens – færre opdateringer i SERP’en

Øjeblikkelig søgemaskinedata bliver efterhånden taget så for givet, at de færreste nok tænker over maskineriet bag den tilsyneladende endeløse informationsstrøm. Men det kræver anseelige ressourcer at holde så stor en søgemaskine som Google Search opdateret. 

For selvom vi tænker Googles søgemaskine som “en ting i skyen”, er “skyen” rent faktisk en fysisk størrelse, bestående af utallige servere fordelt på datacentre i hele verden – datacentre, som igen skal kommunikere med hinanden på tværs af lande og kontinenter. Og den slags sluger strøm – meget af det!

Den slags ressourceforbrug går ikke så godt i spænd med Googles målsætning om at blive CO2-fri i 2030. Derfor implementerer Google løbende tiltag, der kan begrænse deres årlige CO2-udslip.

Et af dem er efter sigende at begrænse antallet af crawleranmodninger (crawlere er i bund og botter, som finkæmmer nettet for URL’er for så at registrere og indeksere dem). 

Færre crawleranmodinger betyder selvsagt også færre opdateringer i søgeresultaterne, da opdateringer i søgeresultaterne hænger direkte sammen med crawleradfærd – har din hjemmeside ikke haft besøg af en crawler siden din sidste opdatering, kommer du ikke til at se ændringer, før du igen får besøg af GoogleBot’en, som man kalder Googles crawlere. Det er af samme grund, at optimering af intern linkstruktur er alfa og omega inden for teknisk SEO, fordi GoogleBot finder rundt på internettet ved at følge links på de sider, den crawler. 

Det betyder kort sagt, at det på sigt kommer til at betale sig at optimere landingssider efter alle kunstens regler fra start i stedet for at gøre det løbende. Så hvis du har din søgeords- og indholdsstrategi på plads, kan du med fordel implementere ændringer med det samme frem for at opdatere løbende, da Bot-besøgene også bliver mere sjældne.

Det vil højne chancen for, at dine ændringer hurtigere bliver indekseret af GoogleBot – og dermed bliver medtaget i SERP’en.

AI – en game changer for SEO i 2024

Sprogmodellen ChatGPT rystede tech-verdenen i sin grundvold med sin ankomst i slut november 2022, og den tilsyneladende alvidende AI er kun blevet bedre i det forgangne år. Og godt og vel et år senere, i start december 2023, kom Google med deres modsvar til ChatGPT; Google Gemini. AI er kommet for at blive – og er ligeledes blevet en integreret del af SEO. Og det kommer den fortsat til at være i 2024.

Nu hvor Google ikke bare har accepteret AI-genereret indhold, men altså også kommer med deres egen AI, må vi antage, at AI, og særligt AEO, bliver en fast del af arbejdet med søgemaskineoptimering.

Men hvorfor? For at svare på dette spørgsmål har jeg bedt ChatGPT om at redegøre for sin egen mulige indflydelse på SEO. Nedenstående er altså næsten 100 % AI-produceret tekst – jeg har kun selv lavet mindre rettelser.

Automatisering af SEO-processer med AI

Selvom jeg som AI-model ikke aktivt deltager i SEO (Search Engine Optimization) på samme måde som en menneskelig SEO-specialist, kan jeg stadig spille en nyttig rolle i SEO-processen. Her er nogle måder, du som SEO-specialist kan drage fordel af min viden for at effektivisere dit arbejde:

Søgeordsoptimering: Jeg kan hjælpe dig med at identificere relevante søgeord og nøglefraser, der er vigtige for din målgruppe. Du kan stille mig spørgsmål som “Hvilke søgeord er populære inden for min niche?” eller “Hvordan kan jeg optimere min indhold for at rangere bedre for specifikke søgeord?”.

Indholdsplanlægning: Du kan bruge mig til at generere ideer til indhold. For eksempel kan du spørge mig, “Hvilke emner er trending inden for min branche?” eller “Kan du hjælpe mig med at brainstorme ideer til blogindlæg?”.

Teknisk SEO: Jeg kan give rådgivning om teknisk SEO ved at besvare spørgsmål om optimering af websidens hastighed, struktureret data, meta tags og andre tekniske aspekter af SEO.

Konkurrenceanalyse: Jeg kan hjælpe dig med at analysere dine konkurrenters SEO-strategier ved at identificere deres mest populære søgeord, backlinks og indhold, som du kan bruge som reference.

SEO-venligt indhold: Jeg kan hjælpe dig med at optimere dit indhold ved at generere meta beskrivelser, titler og overskrifter, der er optimeret til søgemaskiner.

Her er et eksempel:

Spørgsmål: “Hvad er de mest populære søgeord inden for fitnessindustrien lige nu?”

Svar: “De mest populære søgeord inden for fitnessindustrien inkluderer ‘vægttabstræning’, ‘sund kost’, ‘fitnessudstyr’, og ‘træningsplaner’. Det kan være en god idé at oprette indhold om disse emner for at appellere til din målgruppe.”

Husk, at selvom jeg kan levere information og hjælp med analyser, er menneskelig ekspertise stadig nødvendig for at tage beslutninger, udføre implementering og forstå den kontekst, der er nødvendig for at drive en vellykket SEO-kampagne. 

Samspillet mellem AI og menneskelig vurdering kan dog være en kraftfuld kombination for at effektivisere SEO-processen og opnå bedre resultater.

Kilde: ChatGPT

Derudover gjorde lanceringen af GPT’er – skræddersyede versioner af ChatGPT – i november 20223 ChatGPT’s værktøjskasse endnu dybere. 

For eksempel kan du i GPT’en Helpful Content Checker tjekke, om dit indhold lever op til Googles krav til nyttigt indhold, ligesom du i Seer’s Screaming Frog & Technical SEO Companion kan få ekspertviden om hjemmeside-crawleren Screaming Frog – sågar med mulighed for at uploade dine crawls direkte i chatten.

Ikke mindst kan du også lave dine egne GPT’er, som er skræddersyet til helt specifikke behov – for eksempel at skrive tekster til organisationer med deres egen, unikke tone of voice. 

Sprogmodellen kan med andre ord hjælpe dig med alt fra strategi og analyse til indholdsoptimering og teknisk SEO.

Hvordan laver man SEO?

Søgemaskineoptimering handler om at optimere en række faktorer, som i Googles optik er lig med kvalitet for brugerne – og som dermed kan sende en hjemmeside højere op i søgeresultaterne.

Faktisk har Google hundredvis af faktorer med i ligningen. Faktorer der tilsammen afgør hvilken placering, en hjemmeside får på bestemte søgeord i søgeresultaterne. Du kan se det som ét stort regnestykke, hvor hver enkelt faktor har betydning for, hvor synlig din hjemmeside bliver. Derfor er der heller ikke en fast opskrift på at komme øverst på Google – ligesom resultaterne ikke kommer fra den ene dag til den anden.

Overordnet er der dog 3 hovedelementer, som kan hjælpe dig godt på vej: indhold, teknik og autoritet.

Semantisk SEO – godt indhold fremfor SEO-tekster

Før i tiden handlede SEO i bund og grund om at proppe sine landingssider med de søgeord, man ville findes på. Jeg har selv en baggrund som ekstern freelance-tekstforfatter i et marketing-bureau, hvor min opgave var at skrive ligegyldige SEO-tekster til kundernes hjemmesider, og hvor der var faste rammer for, hvor mange gange et søgeord skulle figurere i hver tekst.

Sådan er det heldigvis ikke længere. I dag prioriterer søgemaskinen nemlig først og fremmest, at indholdet har værdi for brugerne, og Google har den sidste håndfuld år udsendt flere algoritme-opdateringer, som skal sikre dette – senest i august 2022, hvor de udrullede deres helpful content update, som sidst er opdateret i september 2023.

Kvalitetskravene til indholdet betyder, at semantisk SEO er et vigtigt tredje ben i SEO-taburetten. Søgemaskinen prioriterer i høj grad kvalitetsindhold, der lever op til brugernes forventning. Omvendt får landingssider med tyndt, duplikeret eller værdiløst indhold meget sjældent gode placeringer.

Af samme grund er det alfa og omega at skrive godt, brugervenligt indhold til sin hjemmeside, hvis man vil øverst på Google. Men det er nemmere sagt end gjort. Det kræver en vekselvirken mellem retoriske værktøjer, forståelse for brugernes søgeintention og evnen til at bruge de rette søgeord i den rette kontekst. Du tager dermed grueligt fejl, hvis du tror, at det handler om at smide de vigtigste søgeord ind i en generisk tekst et bestemt antal gange.

I takt med Googles algoritmeopdateringer er søgemaskinen blevet sindssygt god til at forstå brugernes søgeintention – og vise søgeresultater ud fra samme. Så vægter du unikt content, der er tilegnet mennesker frem for robotter, er du godt på vej mod toppen af Googles eftertragtede tinde.

Huskeregler i forbindelse med semantisk SEO:

Er du blevet interesseret i at lære mere om semantisk SEO, og hvordan du udarbejder en god SEO-tekst? Læs meget mere om, hvad vi lægger vægt på hos Webamp, når vi taler om søgemaskinevenligt indhold.

Teknisk SEO – gør dit indhold tilgængeligt

Indholdet på din hjemmeside er vigtigt. Men hvis det tekniske ikke spiller, vil Google ikke finde siden læsbar, ligesom siden ikke vil være brugervenlig for dine potentielle kunder. Derfor er optimering af de tekniske faktorer – teknisk SEO – også en vital del af arbejdet med at søgemaskineoptimere en hjemmeside.

Teknisk SEO er den lidt mere langhårede del af søgemaskineoptimering. Det kræver nemlig en god portion forståelse for alt det, der foregår inde i maskinrummet på din hjemmeside.
I praksis består teknisk SEO blandt andet om at analysere:

Teknisk SEO består desuden af analyse og omdirigering af døde links, søgemaskinevenlig navngivning af URL-adresser, optimering af ALT- og H-tags, sidetitler og metabeskrivelser samt opsætning af struktureret data, der gør Google bedre til at forstå indholdet på hjemmesiden.

Og det er bare et lille udsnit af de mange opgaver inden for teknisk SEO. Lang historie kort, så er formålet med teknisk SEO at få en hjemmeside til at præstere teknisk optimalt. Til dels for at give brugerne den bedste oplevelse men også for at gøre siden mere læsbar for Google – og dermed øge chancen for at komme øverst på Google.

Linkbulding – gør din hjemmeside troværdig

SEO er ikke kun dét, der sker på selve hjemmesiden. Din hjemmeside skal også opnå autoritet – og det får den igennem linkbuilding.

Linkbuilding handler i bund og grund om at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside – de såkaldte backlinks. Groft sagt: Jo flere hjemmesider, der linker til din, desto større autoritet opnår din hjemmeside. Dog vejer kvaliteten noget tungere end kvantiteten af backlinks. Det er ikke et autoritetssignal at have 100 spam links fra casino-sider, indiske link-kataloger og russiske porno-sider. Det er tværtimod et spam-signal, og det kan have en særdeles negativ indflydelse på din organiske synlighed i søgemaskinerne.

Omvendt er det et autoritetssignal at have mange links fra mange brancherelevante domæner med høj domæneautoritet – for eksempel hvis en tandlæge-hjemmeside har mange links fra sundhedsblogs, brancheforeninger etc.

Grafen forneden er et skrækeksempel på konsekvensen af spam-links. Den viser den gennemsnitlige Google-placering på et stort søgeord, og som du kan se, knækker den fuldstændigt og falder sågar helt ud af indeks på visse dage.

Webmasteren på hjemmesiden havde de bedste intentioner og gik derfor flittigt i gang med at omdirigere et utal af undersider fra andre domæner, vedkommende administrerede – domæner, som vel at mærke på ingen måde var brancherelevante og i øvrigt havde en lav domæneautoritet. Google opfattede det derfor som et forsøg på at manipulere rankings via spam-links, og flere måneders SEO blev undermineret på få dage.

Et eksempel på dårlig linkbuilding

Her er det omvendte eksempel: En stabilt voksende backlink-profil med links fra relevante og autoritære domæner har givet en underside pæne Google-placeringer på et stort søgeord.

Et eksempel på god linkbuilding

Et udvalg af vores SEO-resultater

En opdatering af Googles Algoritmer får branchen til at holde vejret

Det er altafgørende at have viden og indsigt i Googles algoritmer, når du arbejder med søgemaskineoptimering. Det er nemlig algoritmerne, der er med til at bestemme, hvor din hjemmeside bliver vist i søgeresultaterne.

Derfor vil en algoritme-opdatering også altid få SEO-specialister til at holde vejret – for hvis en opdatering betyder, at korthuset vælter, kan flere års strategisk arbejde være spildt.

Dog er der sjældent grund til den store bekymring, så længe du prioriterer dine brugere først. Google Search er en søgemaskine, der altid vil forsøge at vise det indhold, som er mest relevant i forhold til brugerens søgning – og det er netop dette, som du skal have i mente, når du arbejder med SEO!

Og selvom det ikke altid er nemt at få indsigt i Googles eksakte algoritmer, ved man dog, at der er flere parametre, der kan have en væsentlig betydning for en hjemmesides placeringer i søgeresultaterne – og som derfor er værd at have med i sine overvejelser, når man påbegynder sit SEO-eventyr.

Tidligere erfaring viser, at følgende faktorer er med til at bestemme hvor i placeringerne, din hjemmeside bliver vist:

Hvordan kommer man i gang med søgemaskineoptimering?

Hvad er SEO? Alt fra analyse til linkbuilding

Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://amplify.dk/academy/seo-guide/

For eksempel:

				
					Foto: <a href="https://amplify.dk/academy/seo-guide/">Webamp: Den komplette SEO guide</a>
				
			

SEO er langsigtet og kontinuerligt arbejde, som aldrig rigtigt slutter. Googles algoritmer er komplekse og ændrer sig hele tiden, ligesom konkurrencen om topplaceringerne på Google kan være benhård.

Hvis man har forsøgt at give sig i kast med søgemaskineoptimering, så ved man, at det kan være svært at finde hoved og hale i en SEO-strategi. Men man skal jo starte et sted.

En SEO-strategi kan se således ud:

Hvis det er en ældre hjemmeside, kan det være en god idé at starte med at prioritere den tekniske del af SEO. Det er utroligt vigtigt, at din hjemmeside fungerer korrekt, da det ellers kan gå ud over søgemaskineoptimeringen – og så er dit hårde arbejde desværre ikke til meget gavn.

Det er endnu en af grundene til, at det er fornuftigt at overveje, om man skal få et bureau til at stå for sin SEO – det kræver nemlig teknisk snilde.

Dan dig et hurtigt overblik med Screaming Frog
Der er flere programmer, der kan give dig et overblik over den tekniske kvalitet af din hjemmesiden. Et af dem er Screaming Frog, der i løbet af kort tid fejlfinder og visualiserer tekniske problemstillinger.

Områder der er værd at starte med at undersøge:

  • HTTP URL’er
  • 4xx-fejl
  • Content – duplikeret og manglende indhold
  • Manglende og duplikerede H1’ere
  • Manglende og duplikerede SEO-titler
  • Manglende og duplikerede H1’ere
  • Billeder over 100 KB
  • Pagespeed
  • Manglende canonical tags
  • Manglende og duplikerede metabeskrivelser

Kort sagt kan du få et komplet overblik over SEO-tekniske faldgruber, der kan være med til at spænde ben for bedre organiske søgeordsplaceringer i søgemaskinerne.

Det er selvfølgelig mange andre områder, som man kan kigge nærmere på, men noget haster mere end andet. Husk, at det handler om at få et overblik fra start, så du ved, hvad der kræver mest af din opmærksomhed.

Du kan læse mere om den skrigende frø i Webamps indlæg ‘Syv tips til at forbedre dine SEO via Screaming Frog’’.

Screaming Frog - 4xx fejl

I søgeordsanalysen skal du give den fuld gas. Du skal se på det som en databaseret brainstorm, hvor du finder alle de søgeordskombinationer, der kan relatere til din virksomhed. Det er en god idé at overveje følgende spørgsmål, når man giver sig i kast med en spændende søgeordsanalyse.

  1. Hvilke produkter/service tilbyder vi?
  2. Hvilke produkter/service er vigtigst for os?
  3. Hvilke produkter/service er der flest, der efterspørger?

Selvom det er godt, at du inddrager så mange søgeordskombinationer som muligt i din søgeordsanalyse, så betyder det ikke, at du straks skal forsøge at optimere dem alle på samme tid. Det er svært vurdere, hvor mange der er passende at starte med, da det afhænger af, hvor konkurrencepræget søgeordene er – dog vil de fleste starte med at fokusere på ca. 5-10 søgeordskombinationer.

Søgeordsanalysen kan tage afsæt i noget så simpelt som en brainstorm og din viden om din egen branche, og hvordan din målgruppe søger. Er du for eksempel tandlæge med en tandklinik på Østerbro i København, vil søgeord som for eksempel ‘tandlæge’, ‘tandklinik’, ‘rodbehandling’, ‘tandpine’, ‘tandkrone’ m.m. være relevante at kigge nærmere på. Da du beskæftiger dig med en klinik, som typisk er interesseret i lokale kunder, så vil du derudover også fokusere på lokationerne Østerbro og København frem for en landsdækkende søgning.

En brainstorm kan være et godt sted at starte. Vi vil dog til enhver tid anbefale at gå mere databaseret til værks.

Værktøjer som Ahrefs og Google Search Console har alt, hvad du skal bruge til at lave en god søgeordsanalyse.

I Ahrefs kan du for eksempel lave et udtræk af de keywords, din hjemmeside allerede ranker på og i samme ombæring se estimeret månedlig søgevolumen samt din placering på disse. På den måde kan du danne dig et overblik over, hvor der er plads til forbedring. Du kan ligeledes lave konkurrentanalyse i funktionen ‘Content gap’. Her kan du indtaste dit eget domæne og sammenligne med en eller flere konkurrenters domæner og få et overblik over relevante søgeord, de ranker på, men som du ikke ranker på. 

I eksemplet forneden har jeg sammenlignet et vinhandlers hjemmeside med en konkurrents. 

Ahreds har mange gode funktioner til søgeanalyse

Hvis man har en hjemmeside, der indeholder en masse landingssider med velskrevet og beskrivende indhold til alle sine serviceydelser og/eller produkter – jamen, så kan du straks påbegynde SEO. Det er dog de færreste, der har dét.

Det er én ting, som man gerne må stjæle med – og det er øjnene. Gå på opdagelse i hjemmesiderne, der ligger på første side på det ønskede søgeord, og se, hvor fyldestgørende deres tekster er. Er der 2000 ord på landingssiderne? Jamen, så er det højst sandsynligt nødvendigt at have det samme.

Derudover er det vigtigt, at du optimerer søgeordene på de sider, hvor det giver mest mening – og det er sjældent en god taktik at blande alt for mange emner og søgeord. Lad os bruge tandlæge-eksemplet igen. Google går op i brugervenlighed, og det er ikke overskueligt for brugeren, hvis de skal læse om tandretning på den samme side, hvor man finder information om fjernelse af tand.

Du skal altid have in mente, at hvis DU er i tvivl, om det giver mening, så vil Google bestemt også være det. Senere i guiden får du mere information om, hvordan du skriver gode SEO-tekster.

Opsætning af sporing af vigtige måleparametre

Målet med søgemaskineoptimering er synlighed, som i sidste skal give flere salg eller henvendelser via dit website. Derfor er det en rigtig god idé at opsætte korrekt sporing af besøgende, henvendelser, salg, tilmelding af nyhedsbrev og andre vigtige måleparametre, der kan sige noget om udbyttet af din SEO-indsats.

Her er Google Analytics og Google Tag Manager uundværlige værktøjer. Analytics kan nemlig give dig næsten al tænkelig data om din hjemmeside, mens Tag Manager er det bindeled mellem din side og din Analytics-konto, der skal sikre, at du måler på de rigtige parametre.

Kontinuerlig linkbuilding

Kvantiteten og kvaliteten af links fra andre sider, der peger ind på din side, har stor betydning for din hjemmesides autoritet – og dermed dine placeringer på Google. Derfor er det vigtigt løbende at arbejde med at skaffe relevante links til din side. Denne disciplin går under termen ‘linkbuilding’. Det vil sige links fra sider, der tematisk minder om din.

Links fra generiske private blogging networks, skumle casinosider og lumre pornosider er ikke relevante links. Det er links fra brancheforeninger, leverandører, samarbejdspartnere, bloggere, sponsorer, pressemeddelelser og anmeldelser til gengæld.

Så selv om kvantiteten af links har noget at skulle have sagt, er kvaliteten det vigtigste. Hellere ét relevant link end 10 irrelevante.

Løbende optimering og evaluering

Der er ikke noget, der hedder at hvile på laurbærrene, når det kommer til SEO. Googles algoritme er kompleks, ligesom konkurrencen på bestemte søgeord kan være høj. Derfor er det vigtigt løbende at evaluere udbyttet af din indsats.

Rangerer du for eksempel dårligt på bestemte søgeord? Genererer din hjemmeside ikke nok henvendelser? Eller interagerer dine brugere på anden vis ikke som ønsket med dit indhold?

Det er spørgsmål, man løbende må stille sig selv, og som skaber grundlag for eventuel optimering.

Skal vi tage din SEO til nye højder?

Webamp er et ambitiøst SEO-bureau, der står klar til at øge din virksomheds tilstedeværelse på Google. Skal vi hjælpe dig?

On-page og off-page

Selvom der er flere hundrede interne- og eksterne faktorer, som kan påvirke din SEO-strategi, så bliver optimeringsprocessen ofte omtalt som to overordnede kategorier: on-page og off-page SEO.

Skab autoritet på Google med linkbuilding

Linkbuilding handler i korte træk om at bygge links mellem sider – det kan være på tværs af undersider på ét domæne (intern linkbuilding) såvel som på tværs af domæner (ekstern linkbuilding). Især sidstnævnte er et vigtigt fokus for SEO-specialister, da links fra andre hjemmesider kan ses som en slags anbefaling til Google og andre søgemaskiner om, at en hjemmeside er et besøg værd. 

Links fra andre hjemmesider er med andre ord et autoritetssignal til Google og andre søgemaskiner – og er derfor en vigtig del af søgemaskineoptimering. Det kan du læse mere om i vores blogindlæg om linkbuilding.

Linkbuilding

Hvad er udgående linkbuilding?

Udgående linkbuilding bliver brugt til at linke til eksterne sider, der giver mening og er relevante for dine besøgende. Udgående linkbuilding er blevet anvendt flere steder i denne guide – kan du spotte dem? Psst. du finder bl.a. et udgående link under ‘hvad er ekstern linkbuilding?’.

Hvad er ekstern linkbuilding?

Det er ikke en overdrivelse at sige, at ekstern linkbuilding er en teknik, som deler vandene i de fleste SEO-afdelinger. Ekstern linkbuilding har til formål at rette trafik mod din hjemmeside, så Google anser din hjemmeside som relevant og værdifuld. Du kan linke gennem hjemmesider, blogindlæg, sociale medier og andre af Googles tjenester som for eksempel Google My Business – du kan læse vores guide til Google My Business her.

Linkbuilding handler dog om mere end “bare at oprette links”. Før du har set dig om, kan du hurtigt have brugt en masse tid, kræfter og ikke mindst penge på ekstern linkbuilding uden effekt. Ligesom alle andre aspekter af SEO, så bliver man nødt til at have styr på sit analysearbejde, inden man starter.

Hvordan får du eksterne links til din hjemmeside?

Ekstern linkbuilding kan deles op i 2 kategorier – den gratis og den betalte.

Tjek domæne – er det værdifuldt?

Du har nu fundet landingssiden, som du vil linke ind til samt fundet et domæne, som er relevant at få links fra. Det er nu blevet tid til at tjekke kvaliteten af domænet.

Tag et kig på følgende:

  1. DR (domain rating) – hvor høj er det?
  2. Indholdet – stemmer hjemmesiden indhold overens med DIT indhold?
  3. Troværdigheden – er hjemmesiden troværdig?


Hos Webamp anvender vi primært værktøjet Ahrefs, når vi skal have et indblik i alle afkroge af en hjemmeside, da værktøjet indsamler stort set alt slags data. Et sandt drømme-værktøj for en SEO-specialist.

For overblikket skyld har vi kørt en test på google.dk, som du kan se på det nedenstående billede. Det er tydeligt at se, at Google (naturligvis) har en utrolig høj DR, en masse backlinks og referring domains samt organisk trafik.

Kig gerne på domæneautoritet, når du er på udkig efter backlinks

Undgå at blive straffet af Google

Hvis du vil undgå at overtræde nogle af Googles mange retningslinjer, så anbefaler vi, at du sætter dig ordentlig ind i, hvad god og naturlig linkbuilding er. Hvis du vil være sikker på, at det bliver gjort rigtigt, så kan du også benytte et marketing bureau, som er eksperter i markedsføring. En overtrædelse kan i værste tilfælde fører til, at dit domæne bliver bandlyst fra Googles indeks.

Hos Webamp er vores SEO-team specialiserede indenfor linkbuilding, og vi anvender kun relevante og troværdige sider, der giver værdi!

Nyttige SEO-værktøjer

Er du helt ny inden for SEO, eller vil du blot undersøge, om der er nogle værktøjer, som du ikke har kendskab til endnu? Bare rolig. Du får her et indblik i de SEO-værktøjer, som vores SEO-specialister bruger til dagligt.

Hvorfor er det vigtigt, at man bruger de rigtige værktøjer?

Hvis du vil have et godt resultat, så er det vigtigt, at du anvender de rette værktøjer. Ligesom der er personer, der foretrækker gin fremfor vodka, så er der selvfølgelig også delte meninger om de forskellige SEO-værktøjer.

Vores specialister har flere års erfaring inden for søgemaskineoptimering, og du får hermed muligheden for at få et indblik i deres værktøjer.

Optimér din hjemmesides pagespeed

Er du drevet af data ligesom vores egne SEO-specialister? Så skal du ikke snyde dig selv for at læse et af vores tidligere indlæg, der går i dybden med de førnævnte SEO-tools m.fl.

Kender du følelsen af at stå i en meter lang kø i dit lokale supermarked, mens du ivrigt venter på at kunne få lov til at betale for dit indkøb? Det er lidt den samme følelse, man får, når man besøger en hjemmeside, der loader langsomt. Det er simpelthen de færreste, der har tid eller tålmodighed til at vente på det. Ved at undersøge og optimere indlæsningstiden på din hjemmesiden kan du få mere succes på Google.

Google belønner god pagespeed

Vidste du, at Google belønner hjemmesider, der har en hurtig loadtime? I 2021 udrullede Google en opdatering i deres algoritmer, der betød, at en god side- og brugeroplevelse blev en væsentlig rangeringsfaktor i Googles øjne. Hjemmesiders anvendelighed på forskellige enheder, god pagespeed og sikre landingssider var nogle af de største fokusområder.

Vælg dit foretrukne værktøj

Der findes et hav af værktøjer, der kan give dig information om hastigheden på din hjemmeside samt en oversigt over, hvilke områder der har brug for lidt ekstra kærlighed.

Værktøjer, som du kan anvende:

  1. Pagespeed Insights
  2. Pingdom
  3. Lighthouse.

Vores specialister har alle deres go-to værktøj – giv dig i kast med nogle forskellige og find frem til dit foretrukne!

Få den fortjente synlighed

Har du fået mod på at kigge nærmere på din hjemmesides indlæsningstid? Selvfølgelig har du det! Vi har samlet 5 områder, som du skal være særligt opmærksom på, når du går i gang med hastighedsoptimering.

Youtube-SEO – SEO er mere end Google

I Danmark sætter vi ofte søgemaskineoptimering synonym med Google-optimering. Men Youtube er også en søgemaskine – i følge nogle kilder verdens næststørste – og derfor kan det også betale sig at søgemaskineoptimere Youtube-videoer, hvis du har en Yotube-kanal til at supplere din hjemmeside.

Youtube-SEO kan til dels gavne din placeringer i videogigantens egne søgeresultater, men også i Googles resultater – såvel i de almindelige search-resultater som i video-resultaterne. Google ejer Youtube, og derfor prioriterer deres søgemaskine også Youtube-videoer relativt højt. 

Sådan laver du SEO på Youtube

Ligesom der er best practices for SEO på hjemmesider,  bør du også kunne krydse en række tjekpunkter af, hvis du vil have højere placeringer på dine Youtube-videoer.

Vi gennemgik selv alle punkterne, da vi januar publicerede den lille explainer-video, du finder i toppen af denne guide. Det betyder, at vi i skrivende stund er i top 10 i Googles video-resultater på søgningen ‘seo’ – ligeledes i Youtubes top 10 på søgningen ‘hvad er seo’.

Og bare rolig, det er ikke en forretningshemmelighed, hvad vi har gjort – du får listen lige her.

Et eksempel på søgemaskineoptimering på Youtube

I videoen øverst i denne artikel giver jeg en kort introduktion til de 3 elementer i SEO. Videoen ligger på Youtube, og efter devisen “practice what you preach” har mine kollegaer og jeg selvfølgelig været igennem listen foroven.

Og Youtube har da også belønnet også med fine placeringer – her på det brede søgeord ‘søgemaskineoptimering’ – prøv evt. også søge på ‘SEO’ og ‘hvad er SEO’ på Youtube. Dukker vores video op i din søgning?

Prøv også at lave en søgninger på de forskellige keyword-kombinationer i Googles videoresultater. Dukker vi op der?

Du kan også søgemaskineoptimere dine Youtube-videoer

SEO vs. Google Ads

Hvilken markedsføringsstrategi er den rette for din virksomhed? Det er et af de mest udbredte spørgsmål inden for digital markedsføring – og grundet de mange muligheder er det forståeligt, at man er i tvivl!

Det er ALTID en god idé at investere i sin online tilstedeværelse – det kan vi roligt skrive under på som SEO- og Google Ads-bureau.

SEO – fordele og ulemper

Fordele ved SEO

Forsiden af medaljen

Ulemper ved SEO

Bagsiden af medaljen

Den langsigtede investering, der skaber værdi

SEO er en langsigtet markedsføringsstrategi, som bestemt er tiden værd, hvis du ved, hvad du laver. Optimeringsprocessen er tidskrævende, og det er nødvendigt at mestre alt lige fra tekstforfatning og linkbuilding til den tekniske optimering af hjemmesiden.

Der er lavet et utal af undersøgelser, der viser, at folk er mere tilbøjelige til at klikke på et organisk søgeresultat fremfor en annonce. De organiske søgeresultater er i højere grad forbundet med troværdighed – scroller du selv forbi de betalte annoncer?

Google Ads – fordele og ulemper

Fordele ved Google Ads

Forsiden af medaljen

Ulemper ved Google Ads

Bagsiden af medaljen

Den gode investering, hvis du er ekspert
Annoncering på Google bliver ofte omtalt som en kort markedsføringsstrategi sammenlignet med SEO. Det er dog ikke tilfældet, hvis du ligesom vores Google Ads-specialister lægger blod, sved og tårer i hver annonce, der bliver udarbejdet.

Hvis du skal have en velfungerende Ads-konto og en Google Ads strategi, der giver en positiv ROI, skal du ikke tøve med at kontakte et marketing bureau.

SEO og Google Ads – det perfekte match

Du går aldrig forkert i byen ved at investere i både SEO og Google Ads – men det kræver, at du har tiden og budgettet til det. Det er to af de helt store områder inden for digital markedsføring, og hvis man formår at udnytte begge områders potentiale, vil det bestemt kunne mærkes.

Hvornår har SEO gavn af Google Ads?

SEO kan have stor gavn af det store datagrundlag, som man kan findes i Google Ads. Da søgemaskineoptimering er en løsning, hvor man i nogle tilfælde skal væbne sig med tålmodighed, så kan dette give et bedre og hurtigere overblik over, hvilke søgeord der er værd at investere i.

Hvis du benytter de samme søgeordskombinationer i dine betalte annoncer, som du gør i SEO, så viser tidligere erfaring derudover, at søgemaskineoptimeringen får et boost. Nogle vil påstå, at det er en bedre kærlighedshistorie end Jack og Rose i Titanic.

Hvornår har Google Ads gavn af SEO?

Google Ads fungerer på samme måde som et auktionshus, men det er ikke kun prisen, der er en altafgørende faktor hos Google.

Google prioriterer brugervenlighed, det såkaldte kvalitetsresultat – og det er også gældende, når det kommer til betalte annoncer. Du kan dermed ikke være sikker på at vinde en side 1-placering, selvom du lægger det største pengebeløb. Det er her, at SEO spiller en central rolle, da man arbejder med blandt andet pagespeed, landingssider, tekstforfatning, titel og metabeskrivelser m.m.

Et amerikansk markedsføringsbureau har dykket nærmere ned i samspillet mellem SEO og Google Ads, og undersøgelsen viste, at et bedre kvalitetsresultatet (grundet SEO) resulterede i billigere klikpriser og mere trafik til både de organiske og betalte annoncer. Læs mere om undersøgelsen her.

Er du blevet overbevist om, at din virksomhed skal være synlig i både de betalte og de organiske søgeresultater? Hos Webamp står vi klar til at tage din markedsføringsstrategi til nye højder!

Kan et bureau forbedre din SEO?

Det er ikke umuligt at få succes med SEO på egen hånd – men det er en tidskrævende proces, hvor du skal holde tungen lige i munden. Der er mange forskellige områder, som du skal mestre – blandt andet tekstforfatning, kommunikation samt evnen til at fejlfinde og rette tekniske fejl på en hjemmeside.

Der er mange fordele ved at benytte et marketing bureau, hvis du ønsker at skabe vækst og udnytte din virksomheds potentiale.

  1. De fleste marketing bureauer har mulighed for at stå for ALLE dine marketingaktiviteter.
  2. Du sparer udgifterne på en marketing-medarbejder (der typisk er langt højere, end hvad det koster at benytte et bureau).
  3. Du slipper for omkostningerne ved at oplære en ny medarbejder.
  4. Du kan få specialiseret rådgivning og hjælp til at identificere forretningspotentialer.
  5. Du behøver ikke bruge penge på alverdens SEO-programmer.
  6. Du får en skræddersyet, specialiseret og målrettet SEO-strategi.
  7. Du får en specialist tilknyttet, der har flere års erfaring inden for SEO, og som ved, hvilke tiltag der virker.
  8. Du kan fokusere på dine kernekompetencer.
  9. Et bureau, der er specialiserede i SEO, er altid opdateret indenfor de mange opdateringer i Googles algoritmer.

SEO – hvordan vælger jeg det rigtige bureau?

Der er et hav af forskellige marketingbureauer, der tilbyder de samme ydelser, og det er derfor forståeligt, at det kan være svært at beslutte, hvilket man skal vælge.

Vælg et bureau hvor…

Ønsker du hjælp til SEO, eller vil du høre mere om digital markedsføring i form af SEO eller en af vores andre ydelser, så er du mere end velkommen til kontakte os for en uforpligtende samtale. Vi kan også varmt anbefale dig at læse Googles SEO starter guide.

SEO-optimering – eller faktisk bare SEO

Blandt fagfolk bliver begreberne ‘SEO’ og ‘søgemaskineoptimering’ brugt i flæng. Men du er sikkert også stødt på begrebet ‘SEO-optimering’, som er en sjov dobbeltkonfekt, vi som fagfolk møder næsten hver dag.

Forklaringen er, at SEO står for Search Engine Optimization. Hvis du oversætter det til dansk, så betyder det søgemaskineoptimering. Det er helt korrekt at bruge alle 3 betegnelser – men ikke SEO-optimering. Selvom vi optimerer mere end én gang, så behøver du altså ikke skrive SEO-optimering-optimering-optimering… Det er nok med den ene gang, det allerede er nævnt i SEO.

Der er faktisk en sproglig betegnelse for dét at bruge overflødige akronymer, og det hedder RAS syndrom. Den skarpe retoriker har allerede opdaget, at RAS-syndrom også går under denne kategori – og hos Webamp holder vi bestemt af, at man kan tage lidt pis på sig selv.

Eksempler på RAS-sætninger:

Virker SEO?

Det gør i den grad, hvis du gør det på den rette måde. Jeg har sammen med mine kollegaer arbejdet målrettet med SEO på webamp.dk det sidste års tid, og udviklingen i vores organiske trafik taler for sig selv.

Vi har næsten femdoblet vores SEO-generede trafik på et år. Men det har også taget tid og indsats. Sagt med andre ord kan du ikke vente her og nu-resultater med SEO – her er Google Ads dit go to-værktøj. Men med den rette indsats kan SEO være en ekstremt vigtig kilde til langsigtet online succes.

Få hjælp til søgemaskineoptimering

Virker det som en uoverskuelig opgave at give dig i kast med SEO? Ved du ikke, hvor du skal starte? Eller sidder du fast i dit påbegyndte arbejde?

Så kontakt Webamp. Vores SEO-specialister står klar til at kick starte dub SEO-strategi – fra indledende analyse til strategi, implementering og løbende overvågning og optimering.

Som SEO-bureau har vi altid øjenene rettet mod gældende best practices inden for vores felt, og vi elsker at omsætte vores viden til konkrete tiltag, der skaber værdi for vores kunder.

Typiske spørgsmål om SEO

SEO er søgemaskineoptimering, der skal muliggøre, at du bliver fundet på dine ydelser eller produkter i Google søgeresultaterne. Optimeringen dækker bl.a. over on-page SEO, off-page SEO og teknisk SEO. 

SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk bliver oversat til søgemaskineoptimering. Flere kalder det der også for Google-optimering og SEO-optimering.

Fordi det er din genvej til højere placeringer i de organiske søgeresultater. Derfor betaler det sig at sætte sig ind i best practices inden for søgemaskineoptimering.

Ja, hvis du har den grundlæggende viden på plads og adgang til en lille håndfuld værktøjer, kan du sagtens give dig i kast med at søgemaskineoptimere selv. Med rådene i denne guide burde du være godt klædt på til at begynde optimere SEO på egen hånd.

SEO er en langsigtet investering, som betaler sig på sigt, hvis man spiller sine kort rigtigt. Men det er også vigtigt at forstå, at SEO i nogle tilfælde blot er en del af kanalmixet – for eksempel vil de færreste webshops kunne overleve med SEO alene. Her er konkurrencen fra Google Ads og Google Shopping benhård, og SEO vil derfor snarere være en støtte til den betalte søgemaskinemarkedsføring.

Hvis du selv vil i gang med SEO, kan du sagtens komme i gang uden den store investering, og der findes også masser af gode, gratis SEO-værktøjer. Vælger du et bureau afhænger prisen som alt andet af indsats og ønske til udbytte – ønsker du konsulent-timer til sparring, eller ønsker du hands on-eksekvering af alt fra analyse til implementering? Et forsigtigt bud på et månedligt SEO-budget for en mellemstor virksomhed vil være 5.000-30.000 kr.

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.