Konverteringsrate

Digital marketing er ukendt farvand for mange, og når begreber som konverteringsrater og SEO flyder rundt, kan man hurtigt komme på dybt vand. Hos Amplify kan vi heldigvis hjælpe dig med at sætte kurs mod succesfuld digital marketing – her dykker vi ned i konverteringsrate.
SEO_thumbnail

Hvad er en konverteringsrate – og hvorfor er den så vigtig?

Forestil dig at du er en fisker, som sejler rundt på havet i din fiskekutter på jagt efter din næste fangst. Når du kigger ned i vandet, kan du se 100 fisk svømme rundt omkring din fiskestang, men kun én enkelt fisk bider på krogen!

Konverteringsraten er et udtryk for, hvor mange af disse fisk der faktisk bider på krogen. I dette tilfælde vil din konverteringsrate være 1%, fordi du fanger én ud af 100 fisk. Heldigvis er der strategier, der kan hjælpe dig med at få mange flere fisk til at bide på krogen. Disse strategier kan samles under paraplybegrebet konverteringsrateoptimering – eller bare CRO.

Konverteringsraten er altså den procentdel af besøgende på dit websted, der fuldfører en ønsket handling. Denne handling kan for eksempel være et køb i din webshop, en tilmelding til dit nyhedsbrev – eller noget helt tredje. Konverteringsraten er et essentielt redskab til at skabe overblik. Hvis du som fisker kan se, at du kun fanger én enkelt fisk ud af de 100, som svømmer omkring din fiskestang, er det nemlig en klokkeklar indikation for, at du skal gøre noget anderledes, så du får flere fisk på krogen.

Det samme gælder for dit website. En høj konverteringsrate indikerer en effektiv markedsføringsstrategi, en god brugeroplevelse og relevant indhold på dit website – og omvendt. Konverteringsraten er altså et vigtigt redskab, der kan hjælpe dig med at danne overblik over, om dine digitale markedsføringsstrategier virker, og om de er effektive.

Hvordan hænger konverteringsrate sammen med SEO?

SEO eller søgemaskineoptimering handler om at øge synligheden af dit websted i søgemaskiner som Google. En god SEO-strategi er vigtig, fordi en god placering i søgeresultaterne fører en masse fisk til vandet omkring din hjemmeside. Men alle disse fisk er ikke meget værd, hvis ingen af dem bider på krogen – og udfører en ønsket handling på din hjemmeside.

Det er her konverteringsraten spiller ind. En høj konverteringsrate kombineret med stærk SEO betyder ikke kun mere trafik – eller flere fisk i dit farvand – men også at denne trafik konverterer. SEO og konverteringsraten – eller måske særligt konverteringsoptimering – hænger altså uløseligt sammen. Mens SEO driver trafik til din hjemmeside, sørger CRO for at denne trafik konverterer. Konverteringsraten er et værktøj, der hjælper dig med at forstå, om din CRO-strategi er effektiv.

Brug konverteringsraten til din fordel

Men hvordan kan konverteringsraten hjælpe dig med at forstå, om din CRO-strategi virker i praksis?
Konverteringsraten giver dig en direkte idé om, hvor godt din hjemmeside performer på det digitale hav. Hvis din konverteringsrate er høj, gør du sandsynligvis noget rigtigt. Er den lav, er der plads til forbedring.

Med andre ord kan konverteringsraten altså hjælpe dig med at forstå dine besøgendes rejse. Hvilken vej tager de gennem dit websted? Hvor falder de fra? Og hvordan kan du forhindre dette? Ved at forstå dette kan du optimere de trin, hvor flest faldgruber opstår. Men hvordan gør du lige det?

Guide til at forbedre din konverteringsrate

  1. Forstå din målgruppe: Foretag analyser, der hjælper dig med at forstå, hvem der oftest konverterer på dit website – altså hvem der bliver kunder. Skab indhold, der taler direkte til denne målgruppe.
  2. Test og justér: Brug A/B-test til at finde ud af, hvad der giver dig den bedste konverteringsrate.
  3. Sørg for at du leverer en god brugeroplevelse: Gør din hjemmeside let at navigere i, sørg for at din hjemmeside loader hurtigt, optimer din mobilvenlighed, hav en god søgefunktion osv.
  4. Tilpas dine CTA’er: Sørg for, at dine CTA-knapper er tydelige og relevante.

Step 1 til at forbedre din konverteringsrate er altså at forstå din målgruppe. Her kan du med fordel benytte SMUK-modellen, som kan hjælpe dig med at afgøre din målgruppe på baggrund af en segmentanalyse. Hvis du kender din målgruppe, ved du nemlig, hvilke fisk, der er mest tilbøjelige til at bide på din digitale fiskekrog – og dermed hvem, dit content skal henvende sig til.

Step 2 er at teste og justere dit content. Her er A/B split testing genialt. Ved at køre A/B split tests kan du sammenligne to versioner af din hjemmeside, eller sågar blot af enkelte elementer af dit content. Efterfølgende kan du overvåge, hvilken version der præsterer bedst – og genererer den bedste konverteringsrate.

Eksempelvis kan du teste to forskellige overskrifter, billeder eller CTA-knapper for at identificere, hvilken version der resulterer i den højeste konverteringsrate. Over tid kan sådanne tests hjælpe dig med løbende at forfine og forbedre din online tilstedeværelse og øge din konverteringsrate.

Step 3 er at sikre dig, at din hjemmeside har en høj brugervenlighed. Det kan du gøre ved at give din hjemmeside et overskueligt webdesign med en rød tråd. Arbejd desuden på mobilvenlighed, indlæsningshastighed, en god søgefunktion og fængende, relevant content.

Step 4 er at tilpasse dine CTA’er til din målgruppe. Dine CTA’er skal være tydelige, klare og præcise – og lede brugeren på vejen til den ønskede handling.

Det er vigtigt at nævne, at A/B split testing er en sikker vej til at optimere alle disse steps. Intet er sikkert, før det er afprøvet – og det gør A/B split testing godt, hvad end det gælder gode CTA’er, lækkert webdesign, mobilvenlighed, content eller målgruppe.

Fra bid til fangst med Google Ads

Google Ads er et digital annonceringsværktøj, der giver dig mulighed for at annoncere for dit website eller dine produkter i Googles søgeresultater og på YouTube.

Google Ads er effektivt, fordi mange brugere er klar til at foretage konverteringer i netop det øjeblik, de foretager sig en Google-søgning. Hvis en bruger for eksempel søger efter “gode regnjakker”, er der altså stor chance for, at de er klar til at købe en regnjakke i netop dette øjeblik. Derfor er det smart, at den regnjakke, som du sælger, vises før din konkurrents i søgeresultaterne.

Google Ads og konverteringsrater hænger uløseligt sammen. Google Ads-annoncer driver nemlig relevant og konverteringsparat trafik til din hjemmeside. En god Google Ads-strategi vil altså have direkte effekt på din konverteringsrate. Og med et kompetent Google Ads-bureau ved din side kan du sikre dig, at din annoncestrategi er finjusteret til at maksimere både trafikken til dit websted og de efterfølgende konverteringer – så du kan sikre dig, at de fisk der svømmer forbi din digitale fiskekrog bider på.

Er du klar til at teste din viden?

Nu er du forhåbentlig blevet meget klogere på konverteringsrater, samt hvordan de påvirker din hjemmesides digitale tilstedeværelse. Er du klar til at teste din viden?

Konverteringsraten er den procentdel af besøgende på dit websted, der fuldfører en ønsket handling. Denne handling kan være et køb, en tilmelding til et nyhedsbrev eller en anden form for interaktion.

<p>En høj konverteringsrate indikerer en effektiv markedsføringsstrategi, en god brugeroplevelse og relevant indhold på dit website. Den hjælper med at vurdere, om dine digitale markedsføringsstrategier virker effektivt.</p>

Mens SEO (søgemaskineoptimering) handler om at øge synligheden af dit websted i søgemaskiner som Google og dermed drive trafik til din hjemmeside, sørger konverteringsrateoptimering (CRO) for, at denne trafik konverterer til ønskede handlinger.

A/B split testing er designet til at sammenligne to versioner af din hjemmeside eller specifikke elementer af dit content. Efter testen kan du se, hvilken version der præsterer bedst og dermed genererer den bedste konverteringsrate.

Google Ads er et digitalt annonceringsværktøj, der tillader reklamer for dit website i Googles søgeresultater. Da mange brugere ofte er klar til at foretage konverteringer under en Google-søgning, kan Google Ads-annoncer drive relevant og konverteringsklar trafik til dit site, hvilket direkte kan øge konverteringsraten.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.