Webamp guide

SMUK modellen: Udvælg den rette målgruppe

Trods det yndige navn omhandler SMUK modellen hverken om skønhedsbehandlinger eller makeovers. Denne model er nemlig endnu en af marketing eksperter og handelsstuderendes værdsatte segmenteringsmodeller. SMUK modellen er typisk det sidste skridt af segmenteringsprocessen, før du kan begynde og arbejde med en relevant målgruppe strategi. Hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med SMUK modellen, får du her en overskuelig oversigt over dens indhold og brugbarhed.

  • Forfatter billede
    Webamp Teamet
    22. aug. 2022

Hvad er SMUK modellen?

SMUK er et akronym, som dækker over fire vurderingskriterier, du kan benytte til at vælge den helt perfekte målgruppe. Når du har udvalgt en række segmenter, som er interessante for din virksomhed eller måske for lanceringen af et kommende produkt, er SMUK modellen det endelige skridt mod at udvælge hvilke af disse segmenter, som er relevante og brugbare.

SMUK modellen vurdere hvert enkelt segment ud fra fire kriterier som både tager højde for interne og eksterne elementer for virksomheden. På baggrund af de fire kriterier kan du sammenligne segmenterne og vurdere hvilken målgruppe, der vil være mest værdifuld for din virksomhed. Modellen gør det nemt og overskueligt at foretage en planlagt målgruppeanalyse

S – Størrelse og vækst

S’et står for størrelse og vækst, som betyder, at du bør tage højde for segmentets størrelse samt deres købekraft. Købekraften er relevant, da den afgør hvorvidt segmentet har mulighed for at vækste fremover. Eksempelvis vil et segment med høj eller stigende købekraft være mere attraktivt end et segment med lavere eller stillestående købekraft. Det er vigtigt, at du ikke blot vælger en målgruppe på baggrund af dens størrelse, men at du samtidig har øje for, hvorvidt den har interesse i din virksomhed eller dit produkt.

M – Mulighed for bearbejdning

M’et omhandler, hvorvidt der er mulighed for at påvirke det enkelte segment på sigt, samt hvilke medier du kan anvende til at gøre dette. Det er relevant at overveje hvor mange forskellige medier, det enkelte segment benytter sig af, samt hvor bredt det enkelte medie kan nå. Et segment som kun benytter sig af en enkelt kanal, såsom avis eller tv, vil være mindre attraktiv end en målgruppe som befinder sig på flere forskellige medier.

U – Udgifter ved bearbejdning

Udgifter handler om at vurdere omkostninger og økonomiske fordele, som indgår i forbindelse med at nå ethvert segment. Omkostningerne inkluderer både online markedsføring og fysisk materiale såsom plakater og bannere. Ved dette kriterium er det vigtigt at overveje, hvad du gerne vil opnå ved at nå målgruppen, og dermed hvorvidt målet er de økonomiske omkostninger værd.

K – Konkurrencesituation i segmentet

Det sidste element af SMUK modellen er K’et, som omhandler hvilken konkurrencesituation, din virksomhed befinder sig i. Det er nødvendigt at være bevidst om netop dette, da det er svært at træde ind på et marked, som på forhånd har et højt konkurrenceniveau. For at vurdere konkurrencesituationen kan du med fordel læse mere om lægger den perfekte forretningsstrategi gennem et marketing mix.

Når du træder ind på et nyt marked eller præsenterer et nyt produkt, er det vigtigt, at du skiller dig ud fra konkurrenterne, for at skabe synlighed blandt forbrugerne. Herudover er det relevant at din virksomhed eller kampagne redegør for, hvad der er unikt ved jeres produkt.

Hvordan bruger jeg SMUK modellen?

Nu hvor du har fået en kort præsentation af modellens fire kriterier, er du ved at være parat til at eksekvere – spørgsmålet er bare lige hvordan? Den er faktisk ganske enkel at benytte.

Når du har dine udvalgte målgrupper fra tidligere segmenteringsmodeller såsom Minerva modellen, bruges SMUK modellen til at vurdere og udvælge hvilken målgruppe eller målgrupper, der er relevant for din virksomhed. Du vurdere det enkelte segment på baggrund af modellens kriterier, hvorefter du ved sammenligning kan afgøre hvilken målgruppe, der er mest attraktiv.

Det er samtidig relevant at nævne, at du ikke udelukkende behøver at holde dig til et segment – du kan sagtens satse på flere. Når du har udvalgt hvilken eller hvilke målgrupper, som du gerne vil fokusere på, kan du begynde på at udarbejde en markedsføringsstrategi, som når den.

Til slut er det også vigtigt at pointere, at kriterierne, der indgår i SMUK modellen typisk baseres på antagelser om, hvordan en situation kommer til at se ud. Det er stort set umuligt at forudse hvordan forskellige virksomhedsmæssige situationer vil forløbe og virke.

Få en markedsføringsstrategi, der skaber værdi

Hermed fik du en kort introduktion til SMUK modellen og hvordan du kan benytte den til at skærpe din målgruppe, og vurdere hvor du skal lægge dine kræfter. Det er en helt essentiel del af at kunne drive en effektiv virksomhed i vækst, at kende til sine forbrugere og deres købekraft. Mangler du sparring og rådgivning i søgen efter at finde den rette målgruppe eller til at skabe digital synlighed, skal du ikke tøve med at sende os en besked.

Hos Webamp er vi et bureau, der beskæftiger os med SEO, annoncering på Google og yderligere digital marketing – vi er derudover eksperter i at ramme målgruppen både gennem Facebook annoncering og SoMe marketing. Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp på tlf. 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

Vi guider dig til succes

Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.

Nyhedsbrev

Få vores viden inden for Google-verdenen.