Alt du bør vide om bounce rate

Server-side tracking er blevet et nøglekomponent i digital markedsføring og dataanalyse. Med den stigende kompleksitet i online dataindsamling tilbyder server-side tracking en løsning, der navigerer gennem stramme juridiske rammer og browsernes begrænsninger.Læs videre og fina

Hvis du bruger Google Analytics til at få overblik over trafik, konverteringer og andre aktiviteter på din hjemmeside eller webshop, er du måske stødt på fanen “bounce rate” – eller “afvisningsprocent”, som det hedder på dansk.

Men hvad er bounce rate nu lige for en størrelse? Hvorfor er det vigtigt at beskæftige sig med? Og hvordan sænker du afvisningsraten på din hjemmeside eller webshop? Det kan du læse meget mere om i dette indlæg.

d ud af, hvorfor server site-tracking ikke blot er en nice-to-have – men en need-to-have.
Dette er en test

Hvad er bounce rate?

Bounce rate er et udtryk for hvor mange besøgende, der kun besøger én underside på dit websted og ellers ikke foretager sig nogle handlinger som at udfylde kontaktformular, klikke på et link, tilmelde sig nyhedsbrev eller foretage et køb.

Hvis du har en bounce rate på 52,68 %, betyder det for eksempel, at 52,68 % af dine besøgende forlader dit website uden at besøge andre undersider, end den de klikkede på i søgeresultatet.

Et eksempel på bounce rate

Undgå digitale svingdøre – derfor er din bounce rate vigtig

Bounce rate er et udtryk for, hvor effektivt og brugervenligt dit website er.

En lav bounce rate indikerer, at dine brugere har nemt ved at navigere rundt på dit website. En høj bounce rate kan omvendt indikere, at dine undersider ikke er gode nok til at fange folks interesse – og det kan være et kritisk signal om, at dit website:

  • Ikke lever op til deres forventninger
  • Har problemer med indhold, brugervenlighed eller design

Lad os for eksemplets skyld sammenligne et website med en fysisk butik. Butikken har flere afdelinger – lidt ligesom dit website har flere undersider. Desværre besøger 85 % af brugerne kun én afdeling – uden at værdige de øvrige afdelinger så meget som et blik og uden at købe noget i den afdeling, de rent faktisk besøger.

Selv den mest uerfarne købmand vil erkende, at denne butik har et alvorligt problem.

På samme måde bør en høj afvisningsprocent få alarmklokkerne til at ringe hos enhver website-indehaver. Dit website skal ikke være en digital svingdør, hvor kunderne kigger hurtigt ind for i samme ombæring at forsvinde igen.

Endelig kan din bounce rate have en indirekte indflydelse på dit websites placeringer i Googles søgeresultater. En lav bounce rate fortæller nemlig Google, at dine besøgende i høj grad finder, hvad de søger.

En høj bounce rate fortæller Google det stik modsatte – og det kan i sidste ende få indflydelse på dine chancer for at blive fundet i

Hvad er en god afvisningsprocent?

>Det ville være utopisk at tro, at man kan få alle sine besøgende til at konvertere – der vil altid være en vis procent, der “bouncer”. En butiksindehaver kan heller ikke forvente, at alle hans besøgende foretager en handling i butikken – der vil altid være nogle, der “bare kigger”.

Men hvad er så en god afvisningsprocent?

  • 0-25 %: Mistænkeligt lav – der er muligvis fejl på siden eller i din sporing
  • 26-40 %: Suveræn god bounce rate
  • 41-55 %: Gennemsnitlig bounce rate
  • 56-70 %: Høj og dermed dårlig bounce rate
  • 71-100 %: Mistænkeligt høj – der er muligvis fejl på siden eller i din sporing

Du bør altså gå efter en bounce rate på mellem 26 og 40 %.

Sådan sænker du din bounce rate

Nu ved du, hvad bounce rate, og hvad en god bounce rate er. Så nu kommer det måske vigtigste spørgsmål: Hvordan sænker du din bounce rate?

1) Hold, hvad du lover

Først og fremmest er det vigtigt, at dit website lever op til det, brugerne forventer, når de klikker sig ind på siden i søgeresultaterne.

Lad os for eksemplets skyld tage udgangspunkt i en kollektionsside med gule regnfrakker på den fiktive webshop regnfrakkeshoppen.dk. Klog som hun er, har webshop-ejeren skrevet fængende og iøjnefaldende metatitler og metabeskrivelser for at øge klikraten og lokke kunder ind på siden.

Derfor ser linket til siden i Googles søgeresultater således ud: ↓

Hold, hvad du lover for at sænke din bounce rate

Brugere, der klikker på linket, vil forvente at finde et stort udvalg af gule regnfrakker på siden.

De forventninger skal siden selvfølgelig indfri. Hvis brugerne lander på siden og kun finder 4 modeller, eller kun finder sorte regnfrakker, vil de højst sandsynligt klikke sig væk igen – ganske enkelt fordi de ikke finder, hvad de blev lovet.

Så for at gøre en en lang historie kort: Hold, hvad du lover.

2) Lav call to actions på dit website

Call to actions er elementer på dit website, der klart og direkte fortæller dine besøgende, hvad de skal gøre. Typiske eksempler kan være:

  • En “læg i kurv”-knap under et produkt på en webshop
  • En “læs mere”-knap med et link til en relevant underside
  • Links til kontaktformular, telefonnummer eller e-mail

Et call to action er med andre ord en konkret guide til, der gør det nemt for dine besøgende at afkode, hvad du gerne vil have dem til. Sørg derfor for at fremhæve de vigtigste call to actions på dit site – og gerne above the fold.

Above the fold er et udtryk fra god gammeldags analog journalistik – altså den slags, der giver dig tryksværte på fingrene. Før i tiden var aviser ofte foldet sammen på et stativ, og for at de enkelte aviser vandt forbipasserendes opmærksomhed blev rubrikken på forsideartiklen placeret “over folden”.

Princippet er fuldstændig det samme med en hjemmeside eller en webshop. Her bør du også placere det vigtigste indhold og dine call to actions “over folden”. Eller sagt på en anden måde: Dine brugere skal præsenteres for konkrete handlemuligheder, uden at de behøver at scrolle ned på siden.

3) Lav interne links for en bedre brugeroplevelse

Intern linkbuilding er arbejdet med at lave links til andre relevante undersider på dit website. For webshop-ejeren, der sælger regnfrakker, kan det for eksempel give mening at lave links til et internt blogindlæg om vedligeholdelse af vandtætte materialer eller til en kollektionsside med produkter til vask og pleje af regntøj.

Uanset branche er der dog god grund til at kigge din interne linkstruktur igennem, hvis du vil skrue ned for din afvisningsprocent. For med relevante interne links sender du dine besøgende videre til nye sider, der kan fastholde deres interesse.

En god intern linkstruktur er desuden med til at forbedre din SEO – og dermed dit websites placering på Google. Du kan altså slå to fluer med ét smæk ved at styrke din interne linkprofil.

4) Skab relevant og (visuelt) fængende indhold

Godt content er et af de vigtigste værktøjer i din SEO-strategi. Men det er også et af de vigtigste værktøjer til at skrue ned for din afvisningsprocent.

Du må derfor aldrig undervurdere betydningen af fængende og relevant indhold med værdi for brugerne på dit website. Hvis du sælger regnfrakker, kan du for eksempel give dine kunder gode råd til valg af regnfrakke. Det er den disciplin, man kalder content marketing: markedsføring med værdi for modtageren. Det kan du læse meget mere om i mit indlæg “Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg”.

Dit indhold skal dog ikke kun være relevant, fængende og værdifuldt – det skal også være nemt at afkode visuelt. Derfor er det vigtigt, at dine besøgende ikke møder en uoverskuelig mur af tætskreven tekst, når de besøger dine landingssider. Det vil få de fleste andre end hardcore akademikere til at tabe interessen lynhurtigt.

Vil du have konkrete tips til at skrive gode landingssidetekster, der fastholder og fænger dine læsere, kan jeg varmt anbefale dig at læse min kollega Mies SEO-tjekliste.

5) Undgå 404-fejl

Du har sikkert prøve at klikke på et søgeresultat og lande på en så såkaldt 404-side – en side, der ikke længere eksisterer. Og du har sikkert også prøvet at blive så irriteret, at du straks klikker dig væk fra siden igen.

Lige netop derfor skal du undgå de frygtede og foragtede 404-fejl, hvis du vil skrue ned for din bounce rate.

Lad os for eksemplets skyld endnu engang vende tilbage til webshoppen, der sælger regnfrakker. Ejeren ønsker at samle alle sine regnfrakker på én kollektionsside, hvor hun før har kategoriseret dem efter mærke, farve osv.

Derfor opretter hun én kollektionsside med alle regnfrakker og sletter siderne med de tidligere underkategorier – her i blandt den førnævnte kollektion med gule regnfrakker. Det betyder desværre også, at brugerne havner på en 404-side, hvis de klikker på søgeresultatet med gule regnfrakker.

Så hvordan forhindrer du 404-fejl?

Det gør du ved at lave 301 redirects. Et 301 redirect er en omdiring fra en død side til en eksisterende. Lidt ligesom hvis du flytter og anmelder flytningen til folkeregistret. Når du laver redirects, fortæller du på samme din webserver og ikke mindst Google, at dit indhold er flyttet til en anden side.

Hvis du har en WordPress hjemmeside og har Yoast SEO installeret, kan du nemt og hurtigt overvåge 404-fejl og lave 301 redirects i Redirect manager. Klik på fanen “redirects”, indtast eller kopier URL’en fra den døde side i feltet “Source URL” og indsæt URL’en på siden, der skal omdirigeres til, i feltet “Target URL”.

Klik så på “Add redirect” – og vupti: Nu ved din webserver, at en del af dit website er blevet flyttet til en anden adresse. På den måde forhindrer du, at dine brugere lander på en 404-side. Og som en ekstra bonus styrker du din SEO, fordi du ikke mister værdien i den “link juice”, som URL’en har generet.

Er en høj bounce rate altid skidt?

Nej, en høj bounce rate er ikke altid en dårlig ting. Det kan også være et udtryk for, at dine besøgende finder, hvad de søger, i første forsøg. Hvis dine besøgende søger specifikt efter gule regnfrakker og lander på kollektionssiden med gule regnfrakker uden at klikke sig videre til en anden side, kan det også betyde, at de med det samme fandt, hvad de søgte.

En høj bounce rate er omvendt ikke et succeskriterium, hvis din indgangsside eller bestemte landingssider fungerer som port til resten af dit website. Her afhænger din online succes nemlig af, at dine brugere besøger mere end én side.

Fanger du for eksempel brugere tidligt i kunderejsen, er det alfa og omega, at dine brugere besøger flere undersider på dit website, da du ellers kan være sikker på, at det ikke bliver dit website, der hjælper dem videre i rejsen. Eller sagt med andre ord: De kommer ikke til at handle hos dig.

Vil du have flere værktøjer til at sænke din afvisningsprocent?

Jeg håber, indlægget her har givet dig en grundlæggende forståelse for bounce rate. Vi har dog kun lige kradset i overfladen – værktøjskassen indeholder mange flere redskaber.

Vil du have specialiseret hjælp til at anvende dem i praksis? Eller har du bare for travlt til at nørkle med SEO-tekniske udfordringer? Så kontakt Amplify på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk, og lad os tage en snak om, hvordan vores SEO-specialister kan sænke din bounce rate.

SEO-tools

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Skriv et svar